Tiếng Anh dùng cho Macromedia Flash:
Bài 1 Understanding ActionScript overview
1. script = mt tp các ch lnh để báo cho chương trình cách thc hin (đừng dch t này
sang tiếng Vit làm gì cho mt, ch hiu nghĩa thôi là đủ ri)
2. language = ngôn ng (VD : Pascal, Delphi, Visual Basic)
3. create = to ra, to nên
-> creator (n)
4. element = thành phn, thành t
5. incorporate = hp nht
6. complicated = phc tp = complex (ging như bài Complicated Heart ca MLTR đó )
7. syntax = cú pháp
8. reverse = đảo ngược
9. include = bao gm
exclude = không bao gm, loi ra
10. provide = cung cp
11. keyword = t khóa (VD : for, while,…)
12. operator = toán t (+,-,x, :,…)
13. allow = cho phép
14. store = lưu tr
15. retrieve = get = ly ra
16. information = thông tin
17. built-in : xây dng sn
18. function : hàm
19. object = đối tượng
20. style = phong cách - > stylish (sành điu)
21. resemble = tương t, tương đồng
22. previous = trước đây
next = kế ti
23. chapter = chương
24. introduce = gii thiu (mi người thường hay gi ngn gn là intro đó, có nh không)
25. object-oriented = hướng đối tượng
26. overview = khái quát
27. term = thut ng
28. basic = cơ bn
29. concept = khái nim
30. variable = biến
31. constant = hng s
32. parameter = tham s
33. statement = phát biu, câu lnh
34. conditional = điu kin (if.. then…else…)
35. loop = vòng lp (for, while)
36. construct = xây dng, dng (hình)
37. contain = cha đựng
content = ni dung
38. detailed = chi tiết
39. entry = mc nhp (hiu sao cũng được, là t h hàng vi “enterđó…)
40. right away = ngay lp tc
Đon văn :
Understanding ActionScript overview
ActionScript, the scripting language of Macromedia Flash MX, allows you to create a
movie that behaves exactly as you want. You don't need to understand every ActionScript
element to begin scripting; if you have a clear goal, you can start building scripts with
simple actions. You can incorporate new elements of the language as you learn them to
accomplish more complicated tasks.
Like other scripting languages, ActionScript follows its own rules of syntax, reserves
keywords, provides operators, and allows you to use variables to store and retrieve
information. ActionScript includes built-in objects and functions and allows you to create
your own objects and functions.
The ActionScript syntax and style closely resemble that of JavaScript. Flash MX
understands ActionScript written in any previous version of Flash.
This chapter introduces you to ActionScript as an object-oriented scripting language and
provides an overview of ActionScript terms and basic programming concepts such as
functions, variables, statements, operators, conditionals, and loops. It also deconstructs a
sample script so that you can begin to understand ActionScript syntax. The online
ActionScript Dictionary contains a detailed entry for every ActionScript element
Bài 2 : ActionScript terminology(phn1)
1. terminology = thut ng = term
2. like = as = tương t
3. own = chính nó, t nó (VD : on her own = ca chính cô ta)
4. follow = theo sau (nghe ging như giáo trình tiếng Anh : FOLLOW ME đó)
5. order = th t
6. alphabetical = xếp theo th t ch cái
7. Action = hành động
8. instruct = ch dn
9. movie = đon phim
10. playhead = thanh tiến trình trong flash (khi nhn Enter thì có
mt thanh chy theo thi gian, nó đó)
11. manual = s tay, sách hc, làm bng tay, làm mt cách th công
12. specific = nht định
13. label = nhãn
14. interchangeable = có th thay thế ln nhau
15. value = giá tr
16. boolean = lun lý, có tính lôgic
17. Class = lp
18. data type = kiu d liu
19. define = xác định -> definition = định nghĩa
20. constructor = xây dng
21. meaning = ý nghĩa
22. indicate = cho biết, ch, ra du
23. keyboard = bàn phím (hông phi cây đàn organ nha)
24. compare = so sánh
25. property = tính cht
26. method = phương pháp,phương thc
27. code = đon mã (t này cũng ít ai dch ra nghĩa tiếng Vit làm gì, c gi “cót” hay “ct”
gì đó nghe oai hơn )
28. Circle = vòng tròn
center = tâm ; radius = bán kính ; diameter = đường kính ; sphere = hình cu ;
circumference = perimeter = chu vi ; square = din tích ; volumn = th tích ; arc = cung
tròn
29. set = tp hp
30. operation = quá trình hot động, phép toán
31. perform = thc hin
32. string = chui
33. null = đối tượng rng
34. undefined = đối tượng không xác định
35. Event = S kin
36. occur = xy ra = happen
37. generate = phát ra, phát sinh -> generation = thế h
38. enter = đến, chm đến
39. load = np
40. Event handlers = (tm dch) Phn kim soát hành động
41. manage = qun lí, kim soát
42. kind = loi
43. toolbox = hp công c
44. subcategory = (tm dch) hng con, phm trù con
Đon văn :
ActionScript terminology
Like any scripting language, ActionScript uses its own terminology. The following list
provides an introduction to important ActionScript terms in alphabetical order.
ACTIONS are statements that instruct a movie to do something while it is playing. For
example, gotoAndStop sends the playhead to a specific frame or label. In this manual, the
terms action and statement are interchangeable.
BOOLEAN is a true or false value.
CLASSES are data types that you can create to define a new type of object. To define a
class, you create a constructor function.
CONSTANTS are elements that don't change. For example, the constant Key.TAB always
has the same meaning: it indicates the Tab key on a keyboard. Constants are useful for
comparing values.
CONSTRUCTORS are functions that you use to define the properties and methods of a
class. For example, the following code creates a new Circle class by creating a constructor
function called Circle:
function Circle(x, y, radius){
this.x = x;
this.y = y;
this.radius = radius;
}
DATA TYPES are a sets of values and the operations that can be performed on them. The
ActionScript data types are string, number, boolean, object, movieclip, function, null, and
undefined.
EVENTS are actions that occur while a movie is playing. For example, different events are
generated when a movie clip loads, the playhead enters a frame, the user clicks a button
or movie clip, or the user types at the keyboard.
EVENT HANDLERS are special actions that manage events such as mouseDown or load.
There are two kinds of ActionScript event handlers: actions and methods. There are only
two event handler actions, on and onClipEvent. In the Actions toolbox, each ActionScript
object that has event handler methods has a subcategory called Events.
Bài 3 : Actionscript Terminology (phn 2)
1. Expression = biu thc
2. legal = hp l, hp pháp
3. combination = s kết ni, kết hp
4. symbol = biu tượng, kí hiu
5. represent = đại din
6. consist of = bao gm
7. operand = s hng, toán hng
8. block = khi
9. reusable = tái s dng được
10. pass = chuyn ti
11. return = tr v
12. version = phiên bn
13. currently = hin ti
14. Identifier = t định danh
15. underscore = du gch ( _ )
16. sign = kí hiu
17. subsequent = theo sau, tiếp theo
18. instance = phiên bn
19. belong to = l thuc vào
20. certain = nht định
21. unique = độc nht
22. target = xác định, mc tiêu
23. Property inspector : Công c kim tra Properties ca Flash
24. assign = giao nhim v, gán
25. master symbol = biu tượng gc
26. reserved = dành riêng
27. declare = khai báo
28. local = cc b
29. collection = tp hp
30. particular = cá bit
31. predefine = định nghĩa trước, xác định trước
32. calculate = tính toán
33. manipulate = thao tác, điu khin bng tay (thường dùng cho Sound); thao túng (th
trường chng khoán)
34. placeholder = (tm dch) nơi lưu tr
35. argument = đối s, tham s, (có khi còn mang nghĩa là “lý l, s tranh lun”)
36. attribute = thuc tính
37. visible = thy được
38. hidden = n
39. hierachical = có tính phân cp
40. address = địa ch