Tiếng Anh thực hành khoa học thông tin và thư viện: Phần 2
lượt xem 34
download
Tiếp nối phần 1, mời các bạn cùng tham khảo phần 2 cuốn Anh ngữ thực hành khoa học thông tin và thư viện (Practice English in Library and Information Science) do Nguyễn Minh Hiệp (ĐH Sài Gòn) biên soạn sau đây. Tài liệu là Tài liệu học tập, tham khảo hữu ích cho sinh viên chuyên ngành Thư viện - Thông tin.
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Tiếng Anh thực hành khoa học thông tin và thư viện: Phần 2
- -132- PHACTICE ENGLISH IN UBRARY ANDINFORMATI0N SCIENCE 4 0 - Gerund Phrase 1. Định nghĩa: 1.1. Gerund Phrase: là phrase bắt đầu bằng một gerund. Speaking English an the tìme is the good way to learn Ít. I almys enịoy designing vvehpages. 1.2. Gerund: là dạng ing-form của verb, được dùng hoàn toàn như một noun. Librarianship is inseparable hom cataloging. The usetul training is based ôn the appropriate course in digital library. Her classitying depends ôn the Dewey Decimal Classiíication. 2. ứng dụng: Gerund Phrase được dùng như một Noun equivalent. 2.1. Dùng nhưSubject. Using the Demy Decimal Classitìcation is easy to deíine a classitieơ number. Analysing subịects has to be catried out in the context oi the Dewey Decimal Classiíication. 2.2. Dùng như Object. 2.2.1. Object của verb. ./ don-t like having to shelve books with too long classitication numbers. I remember working át this library as a trainee librarian. Lưuỵ: Một số verbs thông dụng đòi hỏi object là gerund (Xem 32 Verbal) 2.2.2. Object của preposỉtion. Subịect catalogs also play an important part in building bibliographies. Students read many books gn repairing computers
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THỐNG TIN VÀ THƯ VIỆN -133- She is good át vvorking in the reíerence department. 2.2.3. Object của preposition với những ứng dụng đặc biệt. - Expressíons of purpose: diễn tả mục đích. This is used for sorting catalog cards. He is working íor the library as a part-time empolyee for his studying át the college. - Dangling gerund: dây là sự kết hợp một preposition với một gerund, do dó cũng có thể dược xem như là một dangling prepositional phrase, dùng để bổ nghĩa cho cả câu! In descripting content, there are two kinds oi documentation languages: pre-coordination language or subịect headìng language and post-coordination language. Because oi speeding, there have been lots acciơents in our city nowadays. 2.3. Dùng như Complement: Love means nót ever having to say you're sorry. My brother's hobby is collecting rare books. 2.4. Dùng như Appositive: Thát was a great idea, using barcode for whole collection. This is our latest proịect, establishing the library portal and learning resource center. 3. Dạng P e r í e c t và Passive của Gerund Phrase. 3.1. Pertect gerund: diễn tả quá khử của gerund phrase. HAVING + Past Participle His having contracted many proịects oi library automation will help him to get more money. I'm sorry for nót having renevved the book.
- -134- PRACTICE ENGLISH IN LIBRARY ANDINF0HMAT10N SCIENCE 3.2. Present passive gerund: diễn tả thụ dộng của gerund phrase. BEING + Past Participle She enịoyed being elected the presldent ơi the library association. He resented being tined for keeping a borrowed book In excess ót the tim limit. 3.3. Pertect passive gerund: diễn tả thụ dộng của gerund phrase trong quá khứ. HAVING BEEN + Past Participle The book msríị been tound because oi nót having been shelved right place. Thát explains his having been tired tròm hisịob. BÀI TẬP 40.1. Chức năng của gerund phrase. Xác định loại và chức năng của phrase gạch dưới. 1. I can't imagine his beinq elected president. 2. Love is so short bút torqettinạ is so long. 3. Passing the examination is more important to Gaynor. 4. standing next to Peter made Jane taller than she is. 5. Harold doesn't like makinq speeches in front of the class. 6. My firstịob. cleaninq the door, made me axhausted. 7. I propose Qoing to bed now. 8. With grovvinọ interested. I read the book. 9. KeepinQ ạ budaet requires great patience. 10. She is tired of learnina mathematics.
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THONG TIU VẢ THƯ VIỆN -135- 41. Partỉcipial Phrase 1. Định nghĩa: 1.1. Participial Phrase: là phrase bắt đẩu bằng một partlciple. Two students vvorking át the circulation desk are the part time student employees. Ị tound the book tom two pages. 1.2. Participle: là dạng verbal của dộng từ dược dùng như tính từ. - Present participle: hay là dạng -ing form của dộng từ mang tính chất tác động (active) Serial session involves abstracting service. - Past participle: hay là dạng -en form của động từ mang tính chất thụ động (passive) This is divided catalog. 2. ứng d ụ n g : Participial Phrase dược dùng như một Modiíier. 2.1. Moditier của noun The students reading books in the library look intelligent. These are the books classttied with DDC. 2.2. Modiíier của subịect (hay Movable Participle): được đặtỏ đầu hoặc cuối câu. Subịect headings are the art and the technique oi cataloging, employed to show the content oỉbooks. Hurrying to class, hetorgotto bóng the librarỵ books to return. 2.3. Moditier của sentence (Nominative Absolute): Được dùng với một chủ từ giả. students have nothing to read át the moment, teo many books reserved to revise. The weather being rainy, we decided nót to go to the library today.
- -136 - PRACTICE ENGLISH IN UBRARY AND INFORMATI0N SCIENCE Trong hai ví dụ trên, books và vveather là nhũng chủ từ giả kết hợp với participial phrase bổ nghĩa cho chinh nó nhằm tạo nên một nominative absolute bổ nghĩa cho cả câu. 2.4. Dangling participles: Having worked hard since 6 AM, the proịect was completed beíore noon. Having moved all outdoor íurniture Mo the readlng nom, there was no room ten for students to read. 3. Dạng Períect và Passive của Participial Phrase. 3.1. Pertect participle: diễn tả quá khứ của participial phrase. HAVING + Past Participle Having vvithstood the storm, the old library will last long. The mobile library car having broken down, we stopped for the night ôn the high way. 3.2. Present passive participle: diễn tả thụ dộng của participial phrase. BEING + Past Participle Being sunk, the mít oi the libray buiding will be cracked. The international library coníerence will be successtul, being made arrangement so thoughtíul. 3.3. Pertect passive participle: diễn tả thụ dộng của participial phrase trong quá khứ. HAVING BEEN + Past Participle The books having been classitied with BBK have to be converted into DDC. Having been íined for overdue returning books betore, I knew exactly what to do. BÀI TẬP 41.1. Chức năng của participial phrase. Xác định loại và chức năng cùa phrase gạch dưới.
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÒNG TIN VÀ THƯ VIỆN -137 - ì. Having had to meet tóp manv Deople this mornina. I missed seeing you. 2. The library located in the campus needs repair. 3. My brother, beino in, could nót come. 4. standino ôn the tọp o( the hiu, the whole village could be seen. 5. The house havinọ been designed bv my father is ready for building . 6. The second of September being the national day. we have a day-off. 7. Gettina permission. I shall go át once. 8. We found the house locked (or the niaht. 9. Lookina all over the house tor the missing CODV of Hamlet. she stopped searching and bought a new one. 10. The construction of flat roofs, now oíten used in large building, is similar to thát of Hoors, the roof being laid ôn ạ frame-work ót horizontal beams. 41.2. Present participle hay past participle. Chọn dạng thức đúng và điền vào chó trống 1. The students the final tesl look nervous. a. taken b. taking. 2. The award . every year to the great students has been announced. a. given b. giving 3. I remember vvandering ôn the paths . with full of golden leaves. a. covered b.covering 4. Don't you find the result ? a. surprised b. surprising 5. The buildings by my tather are national treasures. a. designed b. designing
- 138 PRACT1CE ENGUSH IN LIBRARY AND INFOflMATION SCIEHCE 42. Noun Phrase 1. Định nghĩa: Noun phrase là phrase gồm 1 noãn headword và những moditiers. Moditiers có thể đứng trước noun headmrd được gọi là prenoun modiíiers; và đứng sau gọi là postnoun moditìers. 1.1. Prenoun modiíiers: là những từ đơn độc gồm có : • Determiners: là những từ xác dinh: - Pre-article: all, both, only,... - Articles: a, an, the - Indeíinite adjectives: some, any, many,... - Demonstratives: this, thát, these, those,... - Possessives: my, your, his,'s • Adịectives: Bao gồm những tính từ: - Numerals: one, íirst, second,... - Predicate adjectives: good, beauttíul, careíul,... - Adịectives of nationality: American, English, Vietnamese,... • Nouns used as adịectives: library science, reíerence services, subịect catalog,... 1.2. Postnoun modiíiers: bao gồm những cụm từ (phrases) và mệnh dề (clauses): • Modiíying phrases: là những cụm từ bồ nghĩa: - Prepositional phrases - I ntinitive phrases - Participial phrases • Moditying clauses: là những mệnh đề bổ nghĩa: - Relative clause với relative pronoun (who, whom, thát, which, whose) - Relative clause vói relative adverb (vvhere, when, why)
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THỞNG TIN VÀ THƯ VIỆN -139 - 2. Trật t ự của Moditiers: Những moditiers đứng trước và sau noun headword phải tuân thủ một trật tự nhất định. Prenoun modiíier Postnoun moditier HEADVVORD (Single words) (Phrases and Clauses) My boss's big new white Germany cát in the garage. The online cataloợ based ôn web. AU the tìrst five íamous American librarians in our city thát 1 Ve known. 2.1. Trật tự của Prenoun moditiers. Determiner Adịective Noun used as adịective HEADVVORD the intelligent reíerence librarìans a standard catalog system my new computer table John's rare books 2.1.1. Determiners: • Articles: là mạo từ bao gồm a, an, the. Phân danh từ ra thành hai nhóm để khảo sát việc sử dụng article. 1. Danh từ đếm được số ít (singular count nouns): luôn luôn có article. • Dùng a hay an: nếu danh từ đó chỉ 1 đơn vị. / wanta book ôn English grammar. He is a cataloger. • Dùng the : nếu cụ thể, đặc biệt, hay được xác định / want the book ôn your desk. Who is the clerk who lended thát book? 2. Danh từ số nhiều và danh từ không đếm được (plural
- -140- PRACTICE ENGLISH IN LIBRARY AN ũ INFORIầAT10N SCIENCE nouns and uncount nouns). • không dùng article: nếu danh từ mang tỉnh chất chung chung, hay không được xác định. Books are necessary ỉor everybody. I like coffee. • Dùng the: nếu cụ thể, dặc biệt, hay dược xác định / Ve just tound the books thát I need. ị like the cottee in this caỉé. • Possessives: Bao gồm possessive pronouns và possessive nouns. 1. Possessive pronouns my This 's my book mine This book is mine your This 's your book yours This book is yours his This 's his book his This book is hls her This 's her book hers This book is hers Its This 's /te book its This book is its our This 's QUĨ book ours This book is ours theỉr This 's their book theirs This book is theirs 2. Possessive nouns (possessive case): 's - possessive case chỉ dùng cho người. BUI is the son ofMr. Baker = BUI is Mí. Baker s son — danh từ số nhiều tận cùng bằng "s" thì chỉ thêm " ' " My parents' cát - danh từ số ít tận cùng bằng "s" thì vẫn thêm " 's" My boss 's smart young secretary — danh từ số nhiều không tận cùng bằng "s" thì vẫn thêm "s" My children 's large bedrooms LƯU ý: Trưởng hợp danh từ chỉ họ (last name). - Tên cá nhân: Mĩ. Choldin's new car
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÒNG TIM VÀ THƯ VIỆN -141 - - Tên gia đinh: The Choldins' beautitul children — Last name thường tận cùng bằng "s" nên: Mrs. Morris 's expensive house The Morrìs' expensive house (không thêm "s" nhưng được xem là số nhiều). • Demonstratives: This, Thát, These, Those, Such. This intelligent new idea. Every such research át the university. 2.1.2. Adjectives. • Numerals: Tính từ chỉ số - Ordinal (số thứ tự): íirst, second, third, íourth... — Cardinal (số đếm): one, two, three, tour... The íirst two chapters in the book. They are second five prizes. • Adjectives of Nationality / Location: Tính từ chỉ quốc tịch / nơi chốn, dẫn xuất từ danh từ chi quốc gia hay nơi chốn bằng cách thêm vào những suffix -an/-ian, -ish, -ese. -an/-ian -ísh America -> American England -> English Canada -> Canadian Spain -* Spanish Russia -> Russian Poland -> Polish •ese others Vietnam -> Vietnamese France -» French Japan -> Japanese Greece -> Greek Portugal -> Portuguese Thailand -* Thai A cold Alaskan winter day. Six rích Spanish tourists. • Adịectives dẫn xuất từ particlples. — Present participle (-ing form): Mang ý nghĩa tác động.
- -142- PRACT1CE ENOLISH IN UBRARY ANG INFORMAT10N SCIENCE - Past participle (-en form) : Mang ý nghĩa thụ động. amusing asmused shocking shocked boring bored contusing confused embarrassing embarrassed trightening trightened territying terriíied vvorrying worried depressing depressed satistying satisíied exhausting exhausted tiring tired Jane has a very boring ịob, so she is bored. Have you ever had an embarrassing experience? He's always tired when he gets home tròm work. • Compound Adjectives: dược thành lập như sau: — adjective + adjective. dark-blue ịacket light-yellow dress — adjective + noun. high-technology industry free-form sculpture íive-star hotel — noun + adjective. sky-hlue cáp She was sea-sick He is love-sick — adjective / adverb / noun + participle. good-looking girl white-painted house hard-working man careỉully-conceived plan heart-breaking story load-bearing wall — phrasal adjective. end-of'the term party middle-oMhe road policy
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÒNG TIN VÀ THƯ VIỆN -143- 2.1.3. Noun dược dùng như adjective: Danh từ có chức năng moditier (bổ ngữ) cho danh từ khác. Hầu hết các danh từ đểu có chức năng này. Ví dụ ta có thể lập một chuỗi như sau. Trên nguyên tắc chuỗi này có thể dài vô tận: tree farm - farm building - building code - code word - word game - game player - player piano - piano bench - bench warmer - warmer oven - oven light... 2.2. Trật tự của Postnoun modiíiers. Postnoun modtíier bao gồm preposition phrase, iníinitive phrase, participial phrase, và relative clause. Những phrase dứng gần noun headword hơn những clause. HEADVVORD Moditying phrase Moditying clause books ôn the table thát /Ve ịust bought permission to borrow magazines which was submitted student carrỵing the computer who talk loudly BẢNG TRẬT Tự MODIRERS TRONG NOUN PHRASE Prenoun moditiers NOUN Postnoun moditiers I li III IV V VI VII VUI IX X © ® ® ® © CD © ® ® ® ® © é ã ® ® ® ® ®
- -144- PRACTICE ENGLISH IN UBRARY AND INFOBMATION SCIENCE Chú thích: - ổ thứ I gồm: ® Pre articles (both, only, all,... ) - Ổ thứ li gồm: ® Articles ( a, an, the ) & Indeíinite adjectives (some, many, a lót oi a plenty oi,...) (D Demonstratives (this, thát, these, those,...) ® Possessives {my, your, his, her, Ít, our, their, 's) - Ổ thứ IN gồm Numerals (tính từ chỉ số): ® Ordinal (íirst, second, third,...) ® Cardinal ( one, two, three,...) - Ồ thứ IV gồm: (D Superlative và Comparative markers (more, less, most, least,...) - Ổ thứ V gôm: ® General size [Me, big, narrovv, large...) ® Quality hay characteristic (difficult, beautiỉul, expensive, rích, intelligent,...) ® General vveight (heavy, nghỉ,...) - Ồ thứ VI gồm: ® Speciíic size (six-toot, 50-meter,...) ® Shape (round, square, rectangular,...) © Age ( old, young, new) © Temperature ( cold, hót, warm, cool,,...) ® Specitic vveight {seventy-pound, ten-kilo,...) - Ổ thứ VII gồm: ® Time (daily, weekly, monthly, yearly,...) © Color (red, organge, yellow, blue,...) ® Location ( Bostonian, Alaskan,...) ® Origin hay nationality ( English, Chinese,...) - Ổ thứ VUI gồm: © Noun được dùng như adjective. - Ổ thứ IX gồm: © Moditying phrases: • Prepositional phase • Iníinitive phrase
- I ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÒNG TIN VÀ THƯ VIỆN •145- • Participial phrase - ổ thứ X gồm: ® Modiíying clauses: Relative clause. Vài ví dụ: Thetìrsttwo MEN sitting there Only the least ditticult algebra CHAPTERS in the book My brother's big six-ioot blue plastic CHAIR which you sau/ Thát weekly news MAGAHNE thát came today Many more rectangular black picture FRAMES tròm New York BÀI TẬP 42.1. Trật tự Noun Phrase. Tim từ hay cụm từ không đúng trong câu. 1. Mv first two new beautitul Enqlish books ôn the table, (A) (B) (C) 2. AU mv the ten beautitưl color photos showinq our class thát í look. (A) (B) (C) 3. The manv 60m hiạh new skvscrapers in New York. (A) (B) (C) 4. Both mv least expensive blue new tountain pens thát have lost. (A) (B) (C) 5. These new French roller-skates thát vou bouqht with bright color (A) (B) (C) 6. AU the NSL's monthlv old Enalish maaazines having been binded (A) (B) (C) 7. The second most interestinq book that'sịust been published ôn lìbrarv science (A) (B) (C) 8. My new Chinese book9 ôn historv which Ị mentioned vvith vou being translated (A) (B) (C) 9. Two onlv mv library studenls qraduated last vear who Ị can recommend to vou (A) (B) (C) 10. The intelligent most Japanese enaineer thát Ị have ever mét (A) (B) (C)
- •146- PRACTICE ENGLISH IN UBRARY ANOIHFORMAT10N SCIENCt 42.2. Noun Headvvord. Xác định Noun Headword của những cụm từ sau dây. 1. A bibliographic description giving the identitication, publication, and physical characteristics 2. Almost an library catalogs 3. The records in other bibliographic tiles 4. Many ways to retrieve a particular 5. The most efficient way to manage lísts thát are maintained manually 6. Another catalog form thát is also generally referred to as an online catalog 7. The system thát has prevailed in this country and in many others 8. A system of classification, which determines the arrangement oi works ôn the shelves 9. Many words thai have two or more quite different meaning 10. Many library automation projects involving circulation and the catalogue 11. AU people using a library who make ít come alive 12. The three main kinds of library 13. Many librarians who work in automated Nbraries 14. The most important national libraries in the Western world 15. The vastly increased number of publications thát daily appear throughoul the vvorld 16. The failure oi publishers to provide legal-deposit copies 17. Several copies of all publications tròm throughout the country 18. Those extraordinary cases of genius which occur now and then in human history 19. The British Library Lending Division 20. The quality and size of their collections, which are comprehensive in scope
- UM NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÒNG TIN VÀ THƯ VIỆN -147- 43. Noun Clause 1. Định nghĩa: Noun clause là 1 mệnh dề dẫn xuất từ 1 statement hay 1 question. Noun clause dược dùng như noun equivalent. 2. Noun Clause dẫn xuất từ statement: Còn dược gọi là thát clause vi thường bắt dầu bằng thát. Thát the Singapore National Llbrary is the largest in the South-East Asla is certain. (Làm subject) ít soon became clear thát DDC is the most popular classitícation scheme In Vietnam. (Làm complement) ít depends ôn thát he has to ỉinish searching intormation in time. (Làm object cho preposition) Many people assume thát a reterence librarian knows all the ansvvers. (Lầm obịect cho verb) 3. Noun Clause dẫn xuất từ Question: 3.1. Yes/No Question: Dùng whether dứng trước noun clause; có thể dùng ít trong trường hợp noun clause làm object cho verb. Ví dụ dẫn xuất từ yes/no question Do you like libraries ? ta có những noun clause sau: Whether you like libraries or nót doesn't matter. (Làm subịect) The problem is Yihether you líke libraries (or nót) (Làm complement) We aren't concerned about whether you like libraries (or nót). (Làm object cho preposition) / don't know whether I if you lỉke libraries ÓT nót. (Làm object cho verb) 3.2. Question-vvord Question: Chuyển câu hỏi thành statement. Các question-word bao gồm: what, which, who, whom, whose, where, when, how, hovvmuch, hovvmany, ho w long.
- -148- PRACTICE ENGLISH IN LIBRARY ANG INFORMATION SCIENCE Ví dụ dẫn xuất từ question-word question Yỉhat open source softwares are they going to apply? ta có những noun clause sau: What open source softwares they are going to apply can aỉỉect their library automation project. (Làm subject) He means what open source sottvtares they are going to apply. (Làm complement) The plan bases ôn what open source softwares they are going to apply. (Làm object cho preposition) He is the librarian who decides what open source softwares they are going to apply. (Làm object cho verb) 4. Vài ứng d ụ n g của Noun Clause: Embedded Question (Câu hỏi k ế t hợp). 4.1. Requests và Commands: Sử dụng yêu cầu hay mệnh lệnh để gián tiếp đặt một câu hỏi với ai đó. Ask him if Melvil Dewey was the man who tounded the tirst library school in the world. Ask her where the larggest academic library is located. 4.2. Questions: sử dụng để hỏi ai đó một câu hỏi tế nhị. May í ask (you) iỉyou like librarianship ? Can you ten me how mích your salary is paid ? BÀI TẬP 43.1. Noun clauses dẫn xuất từ questions. Làm hoàn chinh mỏi câu với Noun Clause dựa vào câu hỏi định hướng. 1. Why did you buy thát book? Please ten me 2. Who is thát tan fellow? Can you find out 9 3. Whom did they invite? I can't imagine
- ANH NGỮ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÔNG TIN VÀ THƯ VIỆN -149- 4. What is he talking about? Can you guess ? 5. Who goes to school with her? Do you know ? 6. VVhich one does he want? I don't remember 7. How does Ít work? The man will explain 8. Are you married? May I ask 9. Whom should I speak to? I vvould like to know 10. Are you going to take the Computer Science course? I vvonder 43.2. Xác định Noun clauses. Chọn tất cả những noun clauses và xác định chức năng của chúng. 1. No one knows when he will come, or whether he will come át. 2. The girl will ten you where you can pick úp the registration package. 3. The students felt their assignments were too time-consuming. 4. We will be ready for what happens 5. The question first occurring to the mind of a savage is how fire is to made. 6. What is one man's meat is another man's poison. 7. The equator shows where days and nights are of equal length. 8. What is sauce for the goose is sauce for the gander. 9. The most exciting moment was when the robber came into the room with a pistol. 10. The fact thát you have nót signed your name to a letter shows thát you lack moral courage.
- -150 - PRACTICE ENGLISH IN LIBRARY ANG INFORIIATION SCIENCt 44. Relative Clause ì . Định nghĩa: Relative Clause là mệnh dề quan hệ bắt dầu bằng một relative pronoun hay một relative adverb. Relative clause dược dùng như moditier của noun nên có thể được gọi là Adịective Clause. 2. Relative Clause với Relative Pronoun: Reiative Pronoun bao gồm who, whom, thát, which, whose có chức năng thay thế cho noun đứng trước (antecedent) để làm subịect hay obịect cho mệnh để phụ trong một câu phức (complex sentence). 2.1. Relative Pronoun Subịect: bao gồm who, thát, which làm subịect. 2.1.1. who và thát dùng cho người. A librarian is someone who I thát manages a library. A clerk who I thát deals with the public may help a youngster register for a library card. 2.1.2. which và thát dùng cho sự việc, đồ vật và con vật. Reíerence books are materials which I thát can be usually used for quick search. The online catalog system in a modem library vvhich I thát is used for searching bibliographic records is called OPAC. 2.2. Relative Pronoun Object: bao gồm who(m), thát, which làm object. 2.2.1. who(m) và thát dùng cho người. This is the patron who(m) I thát the reterence librarian vrill intervievv next. The engineer who(m) I thát you have just discussed is a good system analyst. 2.2.2. vvhich và thát dùng cho sự việc, đồ vật và con vật.
- ANH NGỪ THỰC HÀNH KHOA HỌC THÒNG TIN VÀ THƯ VIỆN -151 - How is the library which I thát you have surveyed ? The metadata harvesting which I thát the proíessor mentioned in his presentation is the new technology. Lưu ý: Những relative pronoun làm obịect như những trường hợp trên có thể bỏ qua. Do dó những ví dụ trên có thể dược viết lại như sau: This is the patron the reíerence librarian IV/// intervievv next. The engineer you have ịust discussed is a good system analyst. How is the library you have surveyed ? The metadata harvesting the proíessor mentioned in his presentation is the new technology. 2.3. Relative Pronoun chỉ sỏ hữu: whose dùng dể chỉ sỏ hữu cho cả người, sự việc, đồ vật, và con vật. Có thể làm subject và object. The teacher whose students were two-month period oi probation in our library is a tamous specialist. This is the librarian whose nêu/ lihrary wlll be designed by yourselí. This is one oi the libraries in our city whose inừasiructure is the most modern. The technical services department oi our library vvhose staff all graduated from intormation technology college has built many useíul digital collections. 2.4. Broad Reíerences: dùng which sau dấu " , "để bổ nghĩa cho cả câu. The inỉormation services in this library are very good, which proves thát the proíesionals and staff are highly educated. The clerks didn't work hard today, which made me suspect thát they have then salary raised.
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Tiếng Anh thực hành khoa học thông tin và thư viện: Phần 1
139 p | 161 | 33
-
Giải pháp nâng cao năng lực sản sinh ngôn ngữ dựa trên học phần ngữ pháp thực hành từ thực tiễn khoa Tiếng Anh - Viện Đại học Mở Hà Nội
5 p | 124 | 8
-
Giải pháp nâng cao năng lực sản sinh ngôn ngữ dựa trên học phần ngữ pháp thực hành từ thực tiễn khoa tiếng Anh - viện Đại học mở Hà Nội Developing Learners Productive Skills
5 p | 110 | 5
-
Đổi mới hình thức kiểm tra, đánh giá học phần “Tiếng Anh chuyên ngành Tiểu học” của ngành Giáo dục tiểu học – Khoa Sư phạm góp phần đảm bảo và nâng cao chất lượng giáo dục
11 p | 45 | 4
-
Cách sử dụng biểu thức rào đón trong tiếng Anh (Trường hợp sinh viên chuyên ngành tiếng Anh Trường Đại học Thăng Long)
4 p | 120 | 4
-
Dạy - học tiếng Anh chuyên ngành du lịch: định hướng nhu cầu người học
12 p | 130 | 4
-
Khảo sát việc quản lý dạy và học tiếng Anh không chuyên đối với sinh viên năm nhất đại học
12 p | 18 | 3
-
Nâng cao chất lượng đào tạo các ngành khoa học xã hội và nhân văn từ chương trình trợ giảng tiếng Anh Fulbright - Mấy kinh nghiệm ở trường Cao đẳng Bến Tre
7 p | 55 | 3
-
Tạp chí Khoa học Ngoại ngữ - Quân sự (Số 9 – 9/2017)
100 p | 46 | 2
-
Phát triển hệ thống trả lời tự động hỗ trợ người dùng học tiếng Anh trên thiết bị di động
5 p | 40 | 2
-
Giảng dạy bằng tiếng Anh các học phần chuyên ngành Quốc tế học tại khoa Quốc tế học, trường Đai học Ngoại ngữ, Đại học Đà Nẵng: Thực trạng và giải pháp
6 p | 14 | 2
-
Những khó khăn của sinh viên Việt Nam khi sử dụng thì, thể trong Tiếng Anh và cách khắc phục
3 p | 48 | 2
-
Xây dựng chương trình tiếng Anh tăng cường cho sinh viên không chuyên
6 p | 71 | 2
-
Phát triển kỹ năng thuyết trình qua học phần tiếng Anh không chuyên cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non tại trường Cao đẳng Hải Dương
6 p | 28 | 2
-
Trải nghiệm ứng dụng Classkick trong dạy và học tiếng Anh trực tuyến tại trường Đại học Mỏ - Địa chất
5 p | 5 | 2
-
Năng lực nghiên cứu khoa học của sinh viên sư phạm tiếng Anh tại Trường Đại học Vinh
6 p | 40 | 1
-
Nghiên cứu cụm danh từ trong tiếng Anh và tiếng Việt
3 p | 7 | 1
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn