1
HƯỚNG DẪN THỰC HIỆN ĐÁNH GIÁ ĐỊNH KỲ
Môn Tiếng Anh
1. Nguyên tắc của đánh giá định kỳ môn tiếng Anh tiểu học:
- Đánh giá định kỳ cần hướng tới mục tiêu phát triển giao tiếp, thực hiện đánh giá
cả 4 kỹ năng: Nghe, Nói, Đọc, Viết.
- Bài kiểm tra Nghe, Đọc, Viết cần mang tính đại diện cho toàn bộ các nội dung đã
được học trong học kỳ/năm học đó và được thực hiện trong một buổi không quá 35 phút.
- Có thể tách riêng hoặc gộp chung kỹ năng Đọc và Viết với học sinh lớp 3 và 4.
- Kiểm tra kỹ năng Nói được tiến hành riêng trước hoặc sau bài kiểm tra Nghe,
Đọc Viết. Nếu không bố trí được thời gian để thi nói riêng, giáo viên thể linh hoạt
sử dụng kết quả luyện nói của học sinh trong quá trình đánh giá thường xuyên và bổ sung
thêm các yêu cầu kiểm tra (nếu cần) để lấy điểm kỹ năng Nói cho học sinh.
- Các bài kiểm tra cần được thiết kế theo 4 mức độ nhận thức được quy định trong
Thông 22/2016/TT-BGDĐT. Tỷ lệ các mức độ nhận thức trong bài kiểm tra do giáo
viên quyết định tùy thuộc vào thực tế dạy – học.
- Giáo viên chủ động lựa chọn nhiệm vụ đánh giá (loại hình bài tập) số ợng
câu hỏi phù hợp với kiến thức kỹ năng cần đánh giá. Nên sử dụng từ hai đến bốn loại
nhiệm vụ đánh giá cho mỗi kỹ năng, hai đến năm câu hỏi cho mỗi nhiệm vụ đánh giá và
tổng không quá 40 câu hỏi cho một bài kiểm tra giấy.
- Với học sinh học lớp 3, bài kiểm tra định kỳ cần tập trung nhiều vào kỹ năng
Nghe Nói (khoảng 40% Nghe, 20% Nói) phù hợp với giai đoạn mới tiếp cận ngôn
ngữ. Tỷ lệ Nghe trong bài kiểm tra giảm dần, tỷ lệ bài Đọc, Viết tăng dần lớp 4. lớp
5, tỷ lệ Nghe, Nói, Đọc và Viết ngang bằng nhau (25% cho mỗi kỹ năng).
- thể sử dụng định dạng bậc 1 (theo Quyết định số 1479/QĐ-BGDĐT ngày
10/5/2016 Ban hành định dạng đề thi đánh gnăng lực sdụng tiếng Anh bậc 1 theo
Khung ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam) để đánh giá đầu ra học sinh lớp 5 (cuối học
kỳ II) khảo sát đầu vào học sinh lớp 6. (Lưu ý: Không sdụng định dạng này để đánh
giá định kỳ trong năm học).
- Học sinh lớp 3, 4, 5 học dưới 4 tiết/tuần không dùng chung đề kiểm tra với học
sinh lớp 3, 4, 5 học đủ 4 tiết/tuần trở lên. thể dùng chung định dạng bài kiểm tra
nhưng đánh giá theo c nội dung đã học trong học kỳ/năm học một cách phù hợp với
thời lượng.
- Với học sinh lớp 1, 2 làm quen với tiếng Anh, bài kiểm tra tập trung chủ yếu vào
đánh giá kỹ năng Nghe và Nói với thời lượng có thể ít hơn 35 phút (20-30 phút).
2
2. Cách thức lựa chọn nhiệm vụ đánh giá (assessment tasks)
- Cần ưu tiên các nhiệm vụ đánh giá giúp đánh giá khả năng sử dụng ngôn ngữ
(mức độ nhận thức 2, 3 4) hơn nhận biết kiến thức (mức 1). Mức độ 1 thể sử
dụng nhiều trong quá trình luyện tập và đánh giá thường xuyên.
- Các nhiệm vụ đánh giá cần tiệm cận tối đa với chuẩn đầu ra bậc 1 Khung năng
lực ngoại ngữ dùng cho Việt Nam (tương đương cấp độ A1 Khung tham chiếu châu Âu
về ngôn ngữ).
- Nhiệm vụ đánh giá phải đơn giản, quen thuộc với học sinh tiểu học. Không sử
dụng nhiệm vụ đánh giá mới, học sinh chưa được làm quen trong bài kiểm tra.
- Giáo viên thể tham khảo các nhiệm vụ đánh giá thường dùng sau đây để lựa
chọn đưa vào bài kiểm tra định kỳ. Lưu ý số lượng câu hỏi trong mỗi nhiệm vụ đánh giá
hoàn toàn thể thay đổi tăng hoặc giảm nhưng thông thường không nhỏ hơn hai
không quá năm câu (Bảng sau đây lấy ví dụ 4 câu cho 1 nhiệm vụ đánh giá).
2.1. Nhiệm vụ đánh giá cho kỹ năng Nghe:
Task Input Expected response/
Item type
1.
Listen and
colour a picture of 4 things to colour
a recording of 4 short sentences (delivered at
slow speech pace), each repeated twice
An example is provided after the instructions.
Colouring the objects
as requested in the
recording
2. Listen and
match a set of 4 images of common things;
a set of numbers from 1 – 4;
and a recording of 4 short descriptions
(delivered at slow speech pace), each repeated
twice.
An example is provided after the instructions.
Matching the number
and the image which
best describes what is
heard.
3. Listen and
tick/circle
A, B or C
4 sets of 3-short responses to certain questions
or statements which will be heard; and
a recording of 4 questions or statements
(delivered at slow speech pace), each repeated
twice
or
4 sets of 3 words or 3 sentences
A recording of 4 words or 4 senteces
(delivered at slow speech pace), each repeated
Ticking/circling the
best response to what is
heard.
or
Ticking/circling the
word or sentence that is
heard
3
twice.
An example is provided after the instructions.
4. Listen and
tick the
picture
a set of 4 questions, each goes with 3 pictures
of daily activities, objects, people and things;
and
a recording of 4 two-turn conversations
(delivered at speech pace of about 160
words/minute), each repeated twice.
An example is provided after the instructions.
Ticking the picture /
image which best
describes the
conversation.
5. Listen and
tick Right or
Wrong
a set of 4 sentences, each accompanies 2
boxes (Right and Wrong); and
a recording of simple, short conversation, talk,
instruction or description (delivered at speech
pace of about 160 words/minute), repeated
twice.
An example is provided after the instructions.
Ticking the Right or
Wrong box according
to the content heard.
6. Listen and
tick the
correct
answer
4 sets of 2-short responses to certain questions
which will be heard; and
a recording of 4 questions (delivered at slow
speech pace), each repeated twice.
An example is provided after the instructions.
Ticking the box
containing the correct
answer according to the
content heard.
7. Listen and
number a set of 4 images of daily activities, objects,
people
a recording of 4 short statements or dialogue,
description (delivered at slow speech pace),
each repeated twice.
An example is provided after the instructions.
Writing numbers 1-4
according to the order
of the images
described.
8. Listen and
complete a set of 4 sentences, each has a lined blank
(the number of lines indicates the number of
letters in the word test takers have to complete
and the first letter is already given); and
a recording of short statements (delivered at
slow speech pace), each repeated twice.
An example is provided after the instructions.
Writing the words to
complete the sentences.
2.2. Nhiệm vụ đánh giá cho kỹ năng Đọc
4
Tasks Input Expected response /
Item type
1. Read and
colour A picture of 4 things to colour
A short paragraph of 40-50 words
Test takers read the paragraph and colour the
objects as they are described in the paragraph.
Colouring the objects
as being described in
the paragraph.
2. Match
descriptions
with words
- A set of 4 short, simple expressions/ sentences.
- A set of 4 labeled images.
Test takers read a set of 4 short, simple
expressions/ sentences. Test takers match each
set with a word from the given set of 4 labeled
images. An example is provided after the
instructions.
Matching the
expressions/sentences
with the images.
3. Match
pictures
with words
- A set of 4 words
- A set of 4 pictures
Test takers read a set of 4 words then match each
word with a picture. An example is provided
after the instructions.
Matching the words
with pictures
4. True or
False - A picture.
- A set of 4 sentences/ statements about the
picture.
Test takers read a short text of about 40-70
words, and a set of 4 sentences/ statements about
the text. Test takers decide whether the
statements are True or False according to the
text.
An example is provided after the instructions.
Deciding whether the
statements are True or
False.
5. Read and
tick/circle
A, B, or C
- A text of 80-100 words about a topic familiar to
test takers
- A set of 4 questions about the details in the text.
Each question has three options A, B, and C.
Test takers read the text and tick the box
containing the letter or circle the letters of the
correct option.
An example is provided after the instructions.
Ticking/circling the
correct option A, B or
C.
5
6. Re-order
- A picture of daily, simple situations/ story.
- A set of 4 jumbled turns of a conversation
related to the picture/ story.
Test takers look at the picture, read the set of 4
jumbled sentences and re-arrange the sentences
into the correct order. Either the first or the last
sentence of the story or the first/last turn of the
conversation is provided as an example.
An example is provided after the instructions.
Re-arranging the
turns into the correct
order.
7. Gap-fill - An incomplete 50-80 word descriptive or
narrative text, poster, simple instruction, simple
letter, message with 4 gaps.
- A set of 5 words prompted by images.
Test takers read an incomplete 50-80 word,
descriptive or narrative text, poster, simple
instruction, simple letter, message with 4 gaps.
They then choose 4 out of a list of 5 given words
prompted by 5 images to fill in the gaps.
An example is provided after the instructions.
Filling the gaps with
the correct words.
2.3. Nhiệm vụ đánh giá cho kỹ năng Viết
Tasks Input Expected response
/ Item type
1. Write
correct
words with
pictorial
hints
- 4 short sentences of 5-10 words each of which has
a gap prompted by a picture; or
- A given paragraph of 25-40 words about a familiar
topic such as family, friends, school, etc. with 4
gaps prompted by images
Test takers read short sentences or a paragraph and
complete 4 gaps. Each gap has a picture/ image as
hint. Test takers are required to find the right word
to complete the sentences/ paragraph.
An example is provided after the instructions.
Writing the correct
word for each gap.
2. Order
the letters
to make a
- 4 words with jumbled letters, each of which is
prompted by a picture.
Test takers are required to rearrange the letters to
Writing the correct
word from jumbled
letters.