
85
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng
Số 272- Năm thứ 26 (13)- Tháng 12. 2024
Các nhân tố ảnh hưởng đến ý định nghiên cứu
khoa học của sinh viên ngành Kế toán - Kiểm toán:
Nghiên cứu điển hình tại Học viện Ngân hàng
Ngày nhận: 22/05/2024 Ngày nhận bản sửa: 04/10/2024 Ngày duyệt đăng: 07/10/2024
Tóm tắt: Nghiên cứu khoa học là một hoạt động quan trọng giúp sinh viên rèn
luyện kỹ năng phân tích, nâng cao hiệu quả học tập và chất lượng đào tạo
của các trường cao đẳng, đại học. Nghiên cứu này được thực hiện nhằm đánh
giá mức độ tác động của các nhân tố ảnh hưởng đến ý định nghiên cứu khoa
học của sinh viên. Dữ liệu nghiên cứu được thu thập bằng phương pháp chọn
mẫu thuận tiện thông qua khảo sát 220 sinh viên ngành Kế toán - Kiểm toán
tại Học viện Ngân hàng vào tháng 01 năm 2024. Kết quả phân tích hồi quy
bội cho thấy, Hoạt động hướng dẫn, khuyến khích làm nghiên cứu khoa học
của nhà trường và Sự ủng hộ của gia đình có tác động lớn nhất đến ý định
Determinants of scientific research intention of students of the Faculty of Accounting and
Auditing: Empirical evidence from the Banking Academy of Vietnam
Abstract: Scientific research is an important extracurricular activity that helps students develop analytical
and research skills, enhancing the effectiveness of learning and the quality of education at colleges and
universities. The aim of this study is to evaluate the impact of various factors on the intention to engage
in scientific research among students. Research data were collected in January 2024 using a convenience
sampling technique on 220 students of the Faculty of Accounting and Auditing at the Banking Academy
of Vietnam. The results from multiple regression analysis indicate that Activities of guidance and
encouragement for scientific research provided by educational institutions and family support exert the
strongest impact on students' intention to conduct scientific research, followed by Capacity Limitations
and Perception of Benefits. Difficulties in Implementation and Academic Year are not statistically significant
in the regression model. The results of this study contribute to suggestions to improve the quality of
scientific research and increase the rate of participation in scientific research among students at the
Banking Academy of Vietnam.
Keywords: Intentions, Scientific research, Students, Accounting- Auditing, Banking Academy of Vietnam
Doi: 10.59276/JELB.2024.12.2745
Nguyen, Thi Khanh Phuong1, Pham, Ngan Ha2, Nguyen, Thi Ha My3
Email: phuongntk@hvnh.edu.vn1, phuongntk@hvnh.edu.vn2, myhatnn@gmail.com3
Organization of all: Banking Academy of Vietnam
Nguyễn Thị Khánh Phương1, Phạm Ngân Hà2, Nguyễn Thị Hà My3
Học viện Ngân hàng, Việt Nam