Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Trường THCS Ninh Khang, Hoa Lư
lượt xem 0
download
Nhằm giúp các bạn học sinh có tài liệu ôn tập những kiến thức cơ bản, kỹ năng giải các bài tập nhanh nhất và chuẩn bị cho kì thi sắp tới được tốt hơn. Hãy tham khảo "Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Trường THCS Ninh Khang, Hoa Lư" để có thêm tài liệu ôn tập. Chúc các em đạt kết quả cao trong học tập nhé!
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Trường THCS Ninh Khang, Hoa Lư
- MA TRẬN ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT BÀI THI ĐẠI TRÀ – MÔN TIẾNG ANH Mức độ nhận thức Tổng Vận Nhận Thông Vận dụng biết hiểu dụng TT Nội dung cao Thời Thời Thời Thời Thời Tỉ lệ Tỉ lệ Tỉ lệ Tỉ lệ Tỉ lệ gian gian gian gian gian (%) (%) (%) (%) (%) (phút) (phút) (phút) (phút) (phút) 1 Phoneti 6 3 4 2 10 5 cs 2 Lexico 0 0 8 4 8 5 4 3 20 12 3 Gramm 6 3 6 3 6 3 2 1 20 10 ar 4.1 Cloze- 4 2 4 2 2 1 10 5 test 4.2 Readin 4 2 6 4 6 5 4 4 20 15 g compre
- hension 5 Writing 0 0 2 1 8 5 10 7 20 13 Tổng 20 10 30 16 30 19 20 15 100 60 Tỉ lệ 20 30 30 20 (%) Tỉ lệ chung (%) 50 50
- BẢNG ĐẶC TẢ KĨ THUẬT ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT BÀI THI ĐẠI TRÀ – MÔN TIẾNG ANH Mức độ kiến Số câu hỏi Đơn vị kiến thức, kĩ theo mức độ Tổng Số CH TT Kĩ năng thức/kỹ năng cần nhận thức năng kiểm tra, Vận dụng Nhận biết Thông hiểu Vận dụng đánh giá cao 1 Pronunciati Nhận biết: 2 1 3 on Nhận biết được 2 âm đuôi thông qua các từ vựng quen thuộc - Đuôi“ed” - Đuôi / “s”/ Vowels/cons “es”/ onants Nhận biết được các nguyên âm đơn và và nguyên âm đuôi đã học thông qua các từ vựng quen thuộc. Word tress Nhận biết: 1 1 2
- Nhận biết được trọng âm của từ có 2 hoặc 3 âm tiết trở lên 2 Lexico- Sentence Vocabulary: 4 4 2 10 Grammar completion Nhận biết: Từ loại và ý nghĩa của từ liên quan đến các chủ điểm đã học. - Thông hiểu: Từ và nghĩa của từ trong ngữ cảnh, mối liên kết và kết hợp của từ trong bối cảnh và ngữ cảnh tương ứng Vận dụng: Hiểu và vận dụng được dạng từ và cấu tạo từ. Thành ngữ hoặc từ ghép trong văn cảnh hoặc cụm động từ Grammar: 3 1 3 1 8 Nhận biết: Nhận ra được các
- kiến thức ngữ pháp đã học. Thông hiểu: Hiểu và phân biệt các chủ điểm ngữ pháp đã học. Vận dụng: Hiểu và vận dụng các kiến thức ngữ pháp đã học vào bài nghe/ nói/ đọc/ viết. Thông hiểu: 2 2 -Các tình Communicat huống giao ive tiếp theo ngữ exchanges cảnh thực tế đơn giản, thường gặp. 3 Reading Cloze test. Nhận biết: 2 2 - Sử dụng đúng giới từ, mạo từ, word forms, ngữ pháp cơ bản, đại từ quan hệ. - Nhận biết biển báo chữ và biển báo hình. Thông hiểu: 3 3 phân biệt
- được các đặc trưng, đặc điểm các thành tố ngôn ngữ. Sử dụng đúng liên từ. Vận dụng: 1 1 - Sử dụng các kiến thức ngôn ngữ và kỹ năng trong các tình huống mới, sử dụng đúng câu hỏi về từ vựng ở mức độ vận dụng Reading Nhận biết: 2 2 comprehens - Thông tin ion (lower chi tiết trong level). bài không thay đổi cách diễn đạt Thông hiểu: 1 2 - Thông tin chi tiết trong bài đã được biến đổi cách diễn đạt và có tính khái quát nội dung. Vận dụng: 1 1 - Đoán nghĩa của từ trong
- văn cảnh, câu hỏi hàm ý của từ vựng. Vận dụng cao: - Hiều, phân tích, tổng hợp ý chính của bài để chọn câu tiêu đề cho bài đọc phù hợp. Reading Nhận biết: comprehens - Thông tin ion (higher chi tiết trong level). bài không thay đổi cách diễn đạt Thông hiểu: 1 1 - Thông tin chi tiết trong bài đã được biến đổi cách diễn đạt và có tính khái quát nội dung Vận dụng: 2 2 - Đoán nghĩa của từ trong văn cảnh, câu hỏi hàm ý của từ vựng. Vận dụng 2 2 cao:
- - Hiều, phân tích, tổng hợp ý chính của bài để chọn câu tiêu đề cho bài đọc phù hợp, giọng điệu của tác giả.. Vận dụng: 1 4 5 Hiểu nghĩa của câu gốc để viết lại Rewriting sao cho sentences. nghĩa không Arranging thay đổi. sentences Sắp xếp câu để tạo thành một đoạn văn và một bức thư điện tử 4 Writing Vận dụng 5 5 cao: Hiểu nghĩa của 2 câu gốc, sử dụng ngữ Combining pháp để kết sentences. hợp 2 câu thành 1 câu hoàn chỉnh đúng về ngữ pháp và nội dung. Tổng 10 15 15 10 50
- BẢNG NĂNG LỰC VÀ CẤP ĐỘ TƯ DUY ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT BÀI THI ĐẠI TRÀ – MÔN TIẾNG ANH Cấp độ tư duy Năng lực Nhận biết Hiểu Vận dụng Vận dụng cao
- Ngữ Âm 3 câu 2 câu (1, 3, 5) (2, 4) Từ vựng 4 câu 2 câu 4 câu (6, 11, 14, 15) (10, 13) (7, 8, 9, 12) Ngữ Pháp 3 câu 3 câu 3 câu 1 câu (16, 17, 18) (19, 20, 22) (21, 23, 25) (24) 4 câu 5 câu 4 câu 2 câu Đọc hiểu (27, 28, 38, 39) (26, 29, 31, 36, 37) (30, 32, 33, 40) (34, 35) 1 câu 4 câu 5 câu Viết (43) (42, 45, 48, 49) (41, 44, 46, 47, 50) Tổng số câu hỏi theo cấp độ tư 10 15 15 duy 10 Tỉ lệ theo mức 20 độ tư duy 20 30 30
- PHÒNG GD&ĐT HOA LƯ ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 TRƯỜNG THCS NINH KHANG Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH Thời gian làm bài: 120 phút (Đề thi gồm 50 câu, 06 trang) PART A: PHONETICS Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions. Question 1. A. examples B. languages C. stresses D. sentences Question 2. A. discussion B. function C. fluent D. unstressed Question 3. A. chorus B. chaos C. chore D. chemist Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions. Question 4. A. delay B. habit C. healthy D. ready Question 5. A. attention B. optimistic C. Vietnamese D. speciality
- PART B: VOCABULARY Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 6. Everynation has respect for their long-preserved ………………… A. behavior B. practice C. traditions D. traditional Question 7. Nam is feeling a bit ……….. about his study, he failed the exam once again. A. depressed B. delighted C. confident D. happy Question 8. Solar energy should be used to protect the ………… A. environment B. environmental C. environmentalist D. environmentally Question 9. I saw Jack yesterday morning while I ________ home from work. A.walked B. was walking C.am walking D.had been walking Question 10. You aren’t a careful driver. You should drive more ……………….. A. carelessly B. quickly C.carefully D. strongly Question 11. Sarah always ________ priority to her health when she is preparing for a major competition. A. takes B. puts C. sets D. gives Question 12. You should……………………..the bus if you want to see the sights. A. take B. give C. send D. stop Question 13: She……………………..us a set of saucepans as a wedding present. A. gave B. moved C. took D. built Question 14: The ________ of a vacation often includes both relaxation and adventure. A. plan B. result C. cost D. experience Question 15: We value our family traditions because they are ________ from generation to generation. A. handed down B. found out C. took care of D. get on with PART C: GRAMMAR Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 16. The tourist lost his camera while he________________ around the city. A. walking B. walks C. is walking D.was walking Question 17. I enjoy spending time in museums. Fancy_________ to the Vietnamese Women's Museum this weekend? A. go B. to go C. going D. gone Question 18. . If you study harder, you ___________ a better score in the final exam.
- A. would gain B. can gain C. should gain D. must gain Question 19. I wish I___________- how to operate this machine! A. know B. knew C. will know D. have known Question 20. Teamwork is ________________ working individually. A. more effective as B. more effective than C. more effective D. effective than Question 21. People said that typhoon Yagi, the most powerful storm, ______many people homeless A. would make B. made C. Make D. makes Question 22. 1. The local_____________ arranged a homestay in Ninh Binh for us also let us hire his car to get around. A. whom B. who C. whose D. which Question 23. ________ university study offers students many opportunities for future jobs, vocational training has its benefits of hands-on experience. A. Although B. But C. Yet D. However Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the option that best completes each of the following exchanges. Question 24. Waiter: I'm really sorry for the delay in your order. We're a bit understated today. Customer: _____. A. You're alright. B. That's okay.C. Terribly sorry. D. Crazy ideas. Question 25. Phuong: Would you mind giving me further information about the course? Lan: _________ . A. That's totally correct. B. No problem. I'll send you an email. C. Don't mention it. D. Yes, I would. PART D: READING Read the following announcements and circle the letter A, B, C or D to indicate the correct option that best fits each gap. Announcement: Please pay attention to the following information for the upcoming environmental awareness trip: ● The trip is scheduled for 25th November, and all participants must arrive by 8:30 AM. ● Each group will be assigned a project related to nature conservation to present at (26) __________ end of the trip. ● A special focus will be placed on learning how to (27) __________ waste and promote sustainability. ● All students are required to bring reusable water bottles (28) __________ plastic waste reduction is encouraged. Question 26. A. a B. the C. an D. no article Question 27. A. cut down on B. cut off C. cut in D. cut out Question 28. A. so B. because C. and D. although
- Look at the sign or the notice. Choose the best answer (A, B, C, or D) for each of the following questions. 29. What does the sign say? A. Someone is out of cash. B. We only accept payment in cash. C. The shop charges less if the customer don’t pay in cash. D. Please exchange money here. 30. What does the sign say? A. Using hammer is harmful here. B. Cutting down a tree is allowed. C. Cutting down the woods is prohibited. D. Having trees here is luxurious. Read the passage and circle the letter A, B, C, or D to indicate the correct answer to each of the following questions. Natural resources are the useful things that occur naturally in the environment. Some examples are oil, water and trees. Humans use natural resources for every part of their lives, so we all must be careful to use them wisely. Resources can be divided into renewable and non-renewable resources. The difference is whether the resource recovers naturally over time. Renewable resources are usually living things like animals orplants. For example, trees are a renewable resource because they
- grow soon again after we cut them down. But oil is a non-renewable resource because it takes millions of years to form again. We must try to save the non-renewable resources because once they are used up, we cannot get more. Natural resources can be traded between countries. They can create a lot of wealth for resource rich countries. For example, Saudi Arabia, Iran, and Kuwait in Middle East have a large amount of petroleum. They export it to other countries and make good money. Question 31. What is the main idea of the passage? A. Different resources can be sold to other countries for money. B. .Natural resources are important for us, so we must save the ones that are limited. C. There are resources we do not know about. D. Most poor countries do not have many resources. Question 32. The word “ export“ in line 11 is closest meaning to? A. Send overseas B. import C. Sold out D. buy Question 33. Can natural resources be traded between countries? A. No, they can’t B. Yes, they can C. No, they don’t D. Yes, they are Question 34. The word them in paragraph 1 refers to: A.humans B. their lives C. some examples D. natural resourses Question 35. Which of the following is NOT TRUE? A. Natural resources can make countries richer B. Oil takes millions of years to form again. C. We can't use non-renewable resource any more. D. We can't get more resources if we use them all. Read the passage and circle the letter A, B, C, or D to indicate the correct answer to each of the following questions. The Sahara Desert is the largest hot desert in the world, covering much of North Africa. It spans approximately 9.2 million square kilometers, making it almost as large as the United States. The Sahara is known for its vast stretches of sand dunes, rocky plateaus, and sparse vegetation. Although it may seem like a barren wasteland, the Sahara is home to various plant and animal species that have adapted to survive the harsh climate. Some animals, such as camels, are well-suited to the desert’s extreme conditions, while certain types of plants have developed long roots to reach water deep underground. Despite its harsh conditions, the Sahara Desert has been inhabited for thousands of years. Several nomadic groups, including the Tuareg and Bedouin, have adapted to the desert lifestyle by moving from place to place in search of water and grazing land for their animals. In recent years, however, the desert has been facing threats from human activities such as overgrazing, deforestation, and climate change. These issues have contributed to the desert’s expansion, a phenomenon known as desertification.
- Efforts to slow down desertification are being made by governments and international organizations. These efforts include planting trees to reduce erosion, managing water resources more effectively, and raising awareness about the importance of protecting desert ecosystems. Question 36: What can be the best title for the passage? A. The Sahara Desert - Life and Challenges B. The Sahara Desert - Nomadic Life C. The Animals of the Sahara Desert D. The Expansion of the Sahara Desert Question 37: The word it in paragraph 1 refers to: A. The Sahara Desert B. human activities C. climate D. animal Question 38: What is the word “expansion” in paragraph 2 closest in meaning to? A. growth B. disappearance C. decrease D. contraction Question 39: According to the passage, which of the following statements is NOT true about the Sahara Desert? A. It is the largest hot desert in the world. B. It is home to plants and animals that can survive in harsh conditions. C. Several nomadic groups have lived in the Sahara for thousands of years. D. The desert has never been affected by human activities. Question 40: Why is slowing down desertification important for the Sahara Desert? A. Because it helps protect water resources. B. Because it will allow the desert to expand more rapidly. C. Because it supports the growth of large cities in the desert. D. Because it helps reduce the size of the sand dunes. Choose the sentence that is closest in meaning to each of the sentences given. Question 41. 3. "Are Ron and his family travelling to Ha Long Bay?" Peter asked me. A. Peter wanted to know if Ron and his family travelling to Ha Long Bay. B. Peter asked if Ron and his family was travelling to Ha Long Bay.
- C. Peter wanted to know whether Ron and his family travelling to Ha Long Bay. D. Peter wanted to know whether Ron and his family were travelling to Ha Long Bay. Question 42. . I need a dictionary, so that I can look up the meaning of this word. A. A dictionary is good for me to look up the meaning of new words. B. I can't know the meaning of this word if I don't have a dictionary. C. Without a dictionary, students don't know the meaning of these words. D. I need a dictionary to look up new word when I learn English. Question 43. She is tired of working on weekends. A. She wish she doesn’t work on weekends. B. She wish she didn’t work on weekends. C. She wishes she worked on weekends. D. She wishes she didn’t work on weekends. Question 44. When did she begin to write her second novel? A. When has she written her second novel? B. How long has she started writing her second novel? C. How long has she written her second novel? D. When did she last write her second novel? PART E: WRITING Choose the sentence that best combines each given pair of sentences. 45. These doctors are highly skilled. The patients trust them completely. A. These doctors are highly skilled who the patients trust completely. B. These doctors are highly skilled that the patients trust completely. C. These doctors are highly skilled whom the patients trust completely. D. These doctors are highly skilled from whom the patients trust completely.. 46. They went to Dinh Le Festival in Ninh Binh. They live in Bac Giang. A. Although they live in Bac Giang, but they went to Dinh Le Festival in Ninh Binh. B. Although despite live in Bac Giang, they went to Dinh Le Festival in Ninh Binh. C. Although they live in Bac Giang, they went to Dinh Le Festival in Ninh Binh. D. Despite of living in Bac Giang, they went to Dinh Le Festival in Ninh Binh.
- 47. I often swam in the river when I lived in the country A. I used to swim in the sea when I live in the country. B. I used to swim in the sea when I lived in the country. C. I used to swam in the sea when I lived in the country. D. I used to swimming when I lived in the country. Question 48. Cuc Phuong National Park is large. However, Phong Nha- Ke Bang National Park is larger. A. Cuc Phuong National Park is larger than Phong Nha- Ke Bang National Park. B. Cuc Phuong National Park is as large as Phong Nha- Ke Bang National Park. C. Phong Nha- Ke Bang National Park is smaller than Cuc Phuong National Park. D. Phong Nha- Ke Bang National Park is larger than Cuc Phuong National Park. Mark the letter A, B, C, or D to indicate the correct arrangement of the sentences to make a meaningful paragraph/email in each of the following questions. Question 49: a. Firstly, we explored beautiful beaches with crystal-clear water and soft sand. b. This trip created lasting memories and strengthened our bond as a family. It was an unforgettable experience that we will cherish forever. c. Secondly, we enjoyed delicious local food, trying new flavors and dishes. d. Finally, we met friendly locals who made us feel welcome and helped us learn about their culture. e. Our trip last summer was truly amazing. A. e – d – a – b – c B. d – b – a – c – e C. e – a – c – d – b D. b – c – e – a – d Question 50: a. Let me know if you're interested, and I'd be happy to provide more information or even accompany you on the visit. b. Dear Alex, I hope this letter finds you well. I'm writing to suggest a visit to the Ho Chi Minh Museum during your time in Ho Chi Minh City. c. The museum showcases artifacts, photographs, and documents related to Ho Chi Minh's life and the struggle for Vietnamese independence. d. Best regards, Thanh e. You'll gain valuable insights into the country's past and its journey to where it is today. f. It's a great way to learn about Vietnam's history and the life of Ho Chi Minh, a revered figure in the country. A. d – f – b – a – c – e B. e – d – a – b – f – c C. b – f – c – e – a – d D. b – e – f – c – a – d
- ___THE END___ PHÒNG GD&ĐT HOA LƯ HƯỚNG DẪN CHẤM ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 TRƯỜNG THCS NINH KHANG
- Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH (Hướng dẫn chấm gồm 01 trang) Tổng toàn bài 50 câu x 0,2 = 10 điểm Câu Đáp án Câu Đáp án Câu Đáp án Câu Đáp án 1 A 13 A 25 B 37 A 2 C 14 D 26 B 38 A 3 C 15 A 27 A 39 D 4 A 16 D 28 B 40 A 5 A 17 C 29 B 41 D 6 C 18 B 30 C 42 B 7 A 19 B 31 B 43 D 8 A 20 B 32 A 44 C 9 B 21 B 33 B 45 C 10 C 22 B 34 D 46 C 11 B 23 A 35 C 47 B 12 A 24 B 36 A 48 D 49 C 50 C
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án
66 p | 1860 | 112
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2017-2018 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 692 | 76
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2019-2020 có đáp án
146 p | 570 | 46
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2015-2016 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
6 p | 331 | 41
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Tiếng Anh có đáp án - Sở GD&ĐT Phú Thọ
8 p | 283 | 20
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Toán năm 2015-2016 - Sở GD&ĐT Bà rịa, Vũng Tàu
1 p | 282 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 - Sở GD&ĐT Hà Nội
1 p | 212 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Cao Bằng
3 p | 208 | 13
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2017-2018 có đáp án - Sở GD&ĐT TP Hồ Chí Minh
5 p | 156 | 11
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2016-2017 môn Toán - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 95 | 10
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Phòng
11 p | 119 | 8
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hưng Yên (Đề chung)
5 p | 87 | 5
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Ninh Bình
4 p | 145 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Dương
6 p | 85 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nội
5 p | 66 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nam
5 p | 79 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Ngữ văn có đáp án - Sở GD&ĐT Nam Định
8 p | 152 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Quảng Ngãi
6 p | 59 | 3
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn