Bài 4 Các phép biến đổi Đồ hoạ<br />
<br />
Affine Transformations<br />
<br />
I KHái niệm cơ bản<br />
Le Tan Hung<br />
Email: hunglt@it-hut.edu.vn<br />
<br />
II Các phép biến đổi<br />
III Hệ tọa độ đồng nhất<br />
<br />
(c) SE/FIT/HUT 2002<br />
<br />
1<br />
<br />
Mô hình hoá - Modelling<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
mô hình - model :<br />
Modeling - Mô hình hoá<br />
Thực thể cơ sở primitives<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
object<br />
<br />
như circles, lines polygons<br />
hay cubes<br />
<br />
Cảnh - A scene<br />
mô hình hoá cảnh - Scene<br />
Modeling<br />
<br />
A scene with several instances of the object<br />
<br />
(c) SE/FIT/HUT 2002<br />
<br />
2<br />
<br />
Ví dụ<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
At each frame of the animation, the<br />
object is transformed, in this case by a<br />
rotation. It could also be transformed<br />
by changing its size (scaling), or its<br />
shape (deforming), or its location<br />
(translation).<br />
Further animation effects can be<br />
achieved by not changing the object,<br />
but the way it is viewed (i.e. the<br />
window to viewport transformation) at<br />
each frame (e.g. by zooming).<br />
<br />
(c) SE/FIT/HUT 2002<br />
<br />
Phép biến đổi - Transformations<br />
<br />
<br />
<br />
Trong kỹ thuật đồ hoạ 3 bước: modeling, rendering,<br />
displaying<br />
Với Modeling:<br />
<br />
modeling<br />
coordinate Modeling<br />
<br />
transformation<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
world<br />
coordinate<br />
<br />
Viewing<br />
transformation<br />
<br />
viewing<br />
coordinate (eye coordinate)<br />
<br />
Phép biến đổi - Transformation<br />
Biến đổi mô hình hoá - Modeling transformations<br />
Biến đổi tạo góc nhìn - Viewing transformations<br />
Biến đổi tạo Hoạt cảnh - Animation<br />
(c) SE/FIT/HUT 2002<br />
<br />
4<br />
<br />
Transformations - Modeling<br />
world<br />
<br />
(c) SE/FIT/HUT 2002<br />
<br />
5<br />
<br />