intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Bài giảng Y học: Dẫn nhập Y hoc (EBM)/ Y tế công cộng (EBPH) dựa vào chứng cứ

Chia sẻ: Phuc Nguyen | Ngày: | Loại File: PPT | Số trang:86

53
lượt xem
3
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Bài giảng cung cấp cho người học các kiến thức: Dẫn nhập Y hoc (EBM)/ Y tế công cộng (EBPH) dựa vào chứng cứ, y học chứng cứ, tìm nguồn tư liệu, bài báo khoa học,... Hi vọng đây sẽ là một tài liệu hữu ích dành cho các bạn sinh viên đang theo học môn dùng làm tài liệu học tập và nghiên cứu. Mời các bạn cùng tham khảo chi tiết nội dung tài liệu.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Bài giảng Y học: Dẫn nhập Y hoc (EBM)/ Y tế công cộng (EBPH) dựa vào chứng cứ

  1. BÀI 1. DẪN NHẬP Y HOC ( EBM) / Y TẾ CÔNG CỘNG ( EBPH) DỰA VÀO CHỨNG CỨ GS TS BS LÊ HOÀNG NINH
  2. Nội dung cốt lõi • Tại sao y hoc chứng cứ là quan trọng • Y học chứng cứ là gì ? • Phân biệt foreground vs. background questions • Đặt câu hỏi dạng PICO • Tìm nguồn tư liệu • Giá trị của một bào báo khoa học y học / sức khoẻ • Đánh giá các dạng bài báo : can thiệp điều trị / dự phòng; chẩn đoán/ sàng lọc; nguyên nhân…
  3. Tại sao EBM là quan trọng? • MEDLINE – 400,000 new entries added each year • To keep up-to-date – Need to read 6,000 articles each day
  4. Tại sao EBM là quan trọng? sự chậm trễ “ từ lúc biết cho tới lúc áp dụng” – 13 years for thrombolytic therapy – 10 years for corticosteroids for acceleration of fetal lung maturity (Antman EM, JAMA, 1992)
  5. Traditional Approaches Self-reported reading time per week. (University setting) – Medical students 60 min. – Interns none – Senior residents 10 min. – Fellows 45 min. – Attendings graduating • Post 1975 60 min. • Pre 1975 30 min.
  6. There is simply no way we can keep up to date in medicine using traditional approaches!
  7. Nội dung cốt lõi • Why is EBM important? • What is EBM? • Understand foreground vs. background questions • Formulate PICO questions • Find resources, do searches • Validity of an article • Appraise “Therapy” articles • Appraise “Diagnostic” articles
  8. Research Evidence Decision Making Clinical Expertise Patient Preference
  9. Qui trình y học chứng cứ / y tế công cộng Patients Ask Questions Appraise Searching
  10. Validity Results Applicability
  11. Nội dung cốt lõi • Why is EBM important? • What is EBM • Understand foreground vs. background questions • Formulate PICO questions • Find resources, do searches • Validity of an article • Appraise “Therapy” articles • Appraise “Diagnostic” articles
  12. What’s the difference between foreground and background questions?
  13. Asking the Precise Question • Background questions • Foreground questions • Basic aspect of a • Specific knowledge disease • Have 4 parts: • Pathophysiology •Patient/problem • Etiology • Basic treatment •Intervention •Comparison • Who, what, when, how intervention •Clinical outcomes
  14. Background or Foreground? • What is asthma? • Is prednisone helpful in asthma? • What are the newest medication for asthma? • Does atrovent used acutely make you feel better?
  15. Background or Foreground? • What is asthma? (B) • What are the newest medication for asthma? (B) • Does atrovent used acutely make you feel better? (F) • Is prednisone helpful in asthma? (F or B) • Foreground if compare to other drugs • Background if interested in how it works
  16. Nội dung cốt lõi • Why is EBM important? • What is EBM • Understand foreground vs. background questions • Formulate PICO questions • Find resources, do searches • Validity of an article • Appraise “Therapy” articles • Appraise “Diagnostic” articles
  17. Structure of a Well-built Question • Patient or population • Be specific to capture the group you want • Ex: Children w/ asthma • Intervention • Be specific • Comparison group (if any) • Compare to standard therapy or test • Outcome • Be precise • What are the outcome of interest
  18. Formulating the Clinical Question PICO     Comparison   Patient Intervention Outcome   (if relevant)           In patients    with does the use of compared with lead to a asthma  discharged both inhaled and oral steroids reduction in home  from the oral corticosteroids alone asthma relapse?   emergency   department      
  19. Can You Identify PICO? • In children under 6 months, how does sleeping on back compared to sleeping on the stomach in terms of risk of SIDS? • In children under 6 months (P), how does sleeping on back (I) compared to sleeping on the stomach (C) in terms of risk of SIDS (O)?
  20. Can You Form a PICO Question? Clinical scenario: 5 yo with moderate persistent asthma now in severe acute asthma exacerbation. Intern gave 2 albuterol and orapred with minimal improvement. Intern asks why how good is atrovent?
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2