
vietnam medical journal n02 - MARCH - 2020
258
TÀI LIỆU THAM KHẢO
1. Chen, J. và các cộng sự. (2000), "Predicting
penile size during erection", International Journal
of Impotence Research. 12(6), tr. 328-333.
2. Iacono, F. và các cộng sự. (1995), "Scanning
electron microscopy of the tunica albuginea of the
corpora cavernosa in normal and impotent
subjects", Urological Research. 23(4), tr. 221-226.
3. Ponchietti, Roberto và các cộng sự. (2001),
"Penile Length and Circumference: A Study on
3,300 Young Italian Males", European Urology.
39(2), tr. 183-186.
4. Wessells, Hunter, Lue, Tom F. và McAninch,
Jack W. (1996), "Penile Length in the Flaccid and
Erect States: Guidelines for Penile Augmentation",
Journal of Urology. 156(3), tr. 995-997.
5. Barnes, H. Verdain (1975), "Physical Growth
and Development During Puberty", Medical Clinics
of North America. 59(6), tr. 1305-1317.
6. Chen, X. B. và các cộng sự. (2014), "A
comprehensive, prospective study of penile
dimensions in Chinese men of multiple ethnicities",
Int J Impot Res. 26(5), tr. 172-6.
7. Gaither, T. W. và các cộng sự. (2017),
"Characterization of Genital Dissatisfaction in a
National Sample of U.S. Men", Arch Sex Behav.
46(7), tr. 2123-2130.
8. Greenstein, A., Dekalo, S. và Chen, J. (2020),
"Penile size in adult men-recommendations for
clinical and research measurements", Int J Impot
Res. 32(2), tr. 153-158.
9. Veale, D. và các cộng sự. (2015), "Am I
normal? A systematic review and construction of
nomograms for flaccid and erect penis length and
circumference in up to 15,521 men", BJU Int.
115(6), tr. 978-86.
KIẾN THỨC, THỰC HÀNH CỦA CHA MẸ VỀ PHÒNG CHỐNG TẬT KHÚC
XẠ CHO HỌC SINH VÀ MỘT SỐ YẾU TỐ LIÊN QUAN TẠI HAI TRƯỜNG
TIỂU HỌC, THÀNH PHỐ VINH, NGHỆ AN
Nguyễn Hữu Lê*, Bùi Thị Thu Hà**,Vũ Thị Hoàng Lan**
TÓM TẮT66
Tật khúc xạ là một trong năm nguyên nhân gây
suy giảm thị lực và mù lòa, làm ảnh hưởng nghiêm
trọng đến khả năng học tập, sinh hoạt và phát triển
của trẻ em. Nghiên cứu này được tiến hành nhằm mục
đích đánh giá ban đầu thực trạng kiến thức, thực
hành và xác định một số yếu tố liên quan về phòng
chống tật khúc xạ của cha mẹ học sinh tại hai trường
tiểu học tại TP Vinh, Nghệ An. Thiết kế nghiên cứu mô
tả cắt ngang phân tích, tiến hành trên 663 đối tượng
là cha/mẹ của học sinh lớp 1 tại hai trường tiểu học.
Nghiên cứu cho thấy tỷ lệ cha/mẹ có kiến thức tốt về
phòng chống tật khúc xạ là 62,1% và thực hành tốt là
35,1%. Có sự khác biệt có ý nghĩa thống kê giữa tỷ lệ
người cha và người mẹ trong kiến thức phòng chống
tật khúc xạ; giữa cha/mẹ có con bị tật khúc xạ và
cha/mẹ con chưa bị tật khúc xạ trong thực hành về
phòng chống tật khúc xạ. Trong cùng nhóm tuổi, cùng
trình độ học vấn, mức thu nhập và nghề nghiệp…
những người có kiến thức tốt về phòng chống tật khúc
xạ có thực hành tốt hơn những người không có kiến
thức tốt. Vì vậy, cần có mô hình can thiệp phù hợp để
nâng cao kiến thức và thực hành về phòng chống tật
khúc xạ cho học sinh.
Từ khóa:
tật khúc xạ, cha mẹ, trường tiểu học
SUMMARY
KNOWLEDGE AND PRACTICE OF PARENTS
*Bệnh viện Mắt Nghệ An
**Trường Đại học Y tế công cộng
Chịu trách nhiệm chính: Nguyễn Hữu Lê
Email: lebvmna@gmail.com
Ngày nhận bài: 8.01.2020
Ngày phản biện khoa học: 25.2.2020
Ngày duyệt bài: 3.3.2020
ON PREVENTION REFRACTIVE ERRORS IN
STUDENTS AND SOME RELATED FACTORS
AT TWO PRIMARY SCHOOLS, VINH CITY,
NGHE AN PROVINCE
Refraction error is one of five causes of vision
impairment and blindness, seriously affecting children's
ability to study as well as their activities and growing.
This study was conducted to aim at the initial
assessment of the status of knowledge, practice and
identify some related factors on the prevention of
refractive errors of parents at two primary schools in
Vinh City, Nghe An province. This was a cross-sectional
study conducted on 663 parents of first-grade students
at two primary schools. The study showed that the
percentage of parents with the good knowledge about
the prevention of refractive errors was 62.1% while the
well practice was only 35.1%. There was a statistically
significant difference between the proportion of father
and mother of good knowledge on refractive error
prevention. There was also a statistically significant
difference between parents whose child get refractive
error and parents whose child did not suffer from
refractive error in the practice on refractive errors
prevention. In the same age group, the same education
level, income level and occupation... parents with good
knowledge about refractive errors prevention practice
better than those without good knowledge. Therefore,
It was necessary to have an appropriate intervention
model to improve the proportion of parents who have
gained knowledge and practice about refractive error
prevention for students.
Keywords:
refraction error, parents, primary school
I. ĐẶT VẤN ĐỀ
Tật khúc xạ là một trong nămnguyên nhân
gây suy giảm thị lực và mù lòa, làm ảnh hưởng