Introduction to Marketing
Nội dung chương
MARKETING THỦY SY SY SY SẢNNNN MARKETING TH MARKETING TH MARKETING TH
1.1. HiHiểểuu ccáácc khkhááii niniệệmm vvềề titiếếpp ththịị 2.2. TTììmm hihiểểuu ccáácc nnộộii dung
dung trong
thiệuuuu vvvvề marketing Chương 1: 1: 1: 1: GiGiGiGiớiiii thi marketing Chương marketing marketing thithi Chương Chương
trong hhỗỗnn hhợợpp marketing (Marketing mix) vvàà qui qui trtrììnhnh marketing (Marketing mix) marketing marketing
3.3. ThThảảoo luluậậnn vvềề vaivai tròtrò ccủủaa marketing marketing
doanh trong kinhkinh doanh trong
TS. Nguyễn Minh Đức
Prepared by NMDuc 2009
Costs
Careers About 25 to 33% of the work force hold marketing positions.
About 50% of total product costs are marketing costs
Why Study Marketing ?
Tại sao phải học marketing?
Contributions to
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Individual Organizations Critical to the success of a firm
Contributions to Society Marketing decisions affect the lives of individual consumers and society as a whole
1
What do Marketers Think About?
Tại sao phải học Marketing?
Ex: Open a Book shop On Campus
l Marketing đóng vai trò quan trọng trong xã hội
l Sống còn đối với doanh nghiệp
C Is there a need?
l Tạo ra nhiều cơ hội việc làm
C Who is my target market?
l Ảnh hưởng đến cuộc sống chúng ta mỗi ngày
C What is my product?
C How can I produce and deliver a “product” better
than my competitors?
C How will I promote my product?
C How can I insure customer loyalty?
Marketing là gì?
Marketing is....
getting the right products to the right people at the right price and at the right place and time with the right promotion
ll Marketing
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Có rất nhiều định nghĩa về marketing, trong đó, Philip Kotler, cha đẻ của marketing hiện đại đã định nghĩa: Marketing is a social and managerial process by ll ““Marketing is a social and managerial process by which individuals and groups obtain what they which individuals and groups obtain what they need and want through creating and exchanging need and want through creating and exchanging products and value with others”” products and value with others Marketing llàà mmộộtt ququáá trtrììnhnh ququảảnn lýlý mangmang ttíínhnh xãxã hhộộii. . VVớớii ququáá trtrììnhnh đđóó, , ccáácc ccáá nhânnhân vvàà ttổổ chchứứcc đđạạtt đưđượợcc nhnhữữngng ggìì hhọọ ccầầnn vvàà hhọọ mumuốốnn thông thông qua qua viviệệcc ttạạoo rara vvàà traotrao đđổổii ccáácc ssảảnn phphẩẩmm vvàà gigiáá trtrịị vvớớii nhaunhau..
2
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Marketing là gì?
Marketing là một triết lý kinh doanh
l Marketing là một quá trình ra quyết định liên
tục, năng động và mang tính chiến lược
Bốn triết lý kinh doanh (Business philisophies): 1. Định hướng sản phẩm (Product Orientation)
l Focus on making products widely available, affordable, and require little selling effort
l Quá trình hoạch định chiến lược của một doanh nghiệp sẽ tận dụng sức mạnh và nguồn lực của nó để nắm bắt các cơ hội tiềm năng luôn tồn tại trong môi trường kinh doanh.
2. Định hướng bán hàng (Sales Orientation)
l Promotes the business philosophy of “selling
what we make”
Hệ thống tiếp thị đơn giản
Marketing là một triết lý kinh doanh
3. Định hướng thị trường (Market Orientation)
1. Customer focus 2. Coordinated marketing effort 3. Long-term success
4. Định hướng marketing trên quan hệ
(Relationship Marketing Orientation) l Create and sustain mutually satisfying long-term relationships with not only its customers but with other key players such as employees, suppliers, distributors, retailers, community, and society as a whole.
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
3
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Marketing Mix
Marketing là một quá trình trao đổi
l Product
l Place (Distribution)
l Promotion
l Price
l Buying l Selling l Transporting l Storing l Financing l Risk taking l Standardization and grading l Information acquisition and provision
Marketing Mix
Marketing Mix
l Product: Refers to goods, services,
l Place (Distribution)
l Marketing channel is the network of
people, places and ideas Ø Household consumers Ø Business-to-business customers
organizations that create time, place and ownership utilities for household consumers and business customers
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
4
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Marketing Mix
Marketing Mix
l Promotion
v
l Price - Pricing decisions are complex and are driven by a variety of considerations including:
l Customer demand
l
l
l
Integrated Marketing Communication (IMC): System of management and integration of marketing communication elements l Advertising l PR l
sales promotion l personal selling l
sponsorship marketing
l
l point-of-purchase communications
costs information availability competition l profit motives l product considerations legal considerations
Tác động của Marketing đối với xã hội
Qui trình marketing
l Khái niệm marketing xã hội (Societal
marketing concept)
l Marketing là quá trình thỏa mãn nhu cầu và mong muốn của khách hàng theo cách mà cả khách hàng và xã hội đạt được nhiều lợi ích nhất
l Nghiên cứu và phân tích thị trường l Chọn thị trường mục tiêu l Xây dựng và định vị thương hiệu l Định giá l Quảng bá l Phân phối l Dịch vụ hậu mãi
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
5
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Vai trò của Marketing trong doanh nghiệp
Tác động của Marketing đối với xã hội
l Trong doanh nghiệp, GĐ Marketing có vai trò ngang bằng với GĐ Điều hành, GĐ Tài chính
l Trong nhiều doanh nghiệp, nhân sự phòng
l Việc làm l Sự lựa chọn cho khách hàng l
Lợi ích của người tiêu dùng
marketing là những lãnh đạo tương lai
l Sản phẩm tốt hơn l Nguồn lợi tự nhiên là có hạn l Những hậu quả xã hội không lường trước l Kích thích nền kinh tế toàn cầu
l Một số công ty thường được lãnh đạo bởi các chuyên gia tài chính (Ví dụ: Ngân hàng, quỹ đầu tư, công ty chứng khoán) hay các nhà khoa học kỹ thuật (ví dụ: NASA, các công ty phần mềm vi tính) ll CâuCâu hhỏỏii ththảảoo luluậậnn: : VaiVai tròtrò ccủủaa Marketing
quan Marketing ccóó íítt quan
trtrọọngng hơnhơn trong
trong ccáácc công
công tyty nhưnhư vvậậyy??
Vai trò của Marketing trong doanh nghiệp
and White Survey, 1995 Skelly and White Survey, 1995
ll ““More than half the polled executives at 250 More than half the polled executives at 250 corporations ranked Marketing as the most corporations ranked Marketing as the most important element of strategy’”’”-- important element of strategy Yankelovitch, , Skelly Yankelovitch The fastest way up the corporate ladder is ll ““The fastest way up the corporate ladder is through the Marketing Department”” through the Marketing Department Economist Survey, 1997 -- Economist Survey, 1997
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
6
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Quá trình phát triển của marketing
Sự phát triển của các triết lý kinh doanh và vai trò của marketing
1) Catering to the customer 1) Catering to the customer 1) Catering to the customer
Marketing Marketing
Selling Selling
Production Production
Product Product
Societal Societal MktgMktg
2) Anticipating the customer 2) Anticipating the customer 2) Anticipating the customer
As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing……………………customer satisfaction is now at the core marketing customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing marketing customer satisfaction is now at the core marketing marketing customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing marketing marketing…………customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing marketing of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations
3) Leading the customer 3) Leading the customer 3) Leading the customer
Competitive Strategies
Competitive Strategies
Expanding the Total Demand
Option 1: Challenge the market leader
Finding new users Discovering & promoting new product uses Encouraging greater product usage
High-risk but high gain Sustainable competitive advantage over the leader is key to success
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Competitive Positions l Market Leader l Market Challenger l Market Follower l Market Nicher
Competitive Positions l Market Leader l Market Challenger l Market Follower l Market Nicher
Protecting market share Many considerations Continuous innovation Expanding market share
Option 2: Challenge firms of the same size, smaller size or challenge regional or local firms Full frontal vs. indirect attacks
Profitability rises with market share
7
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
Competitive Strategies
Remember:
Balance Customer and Competitor Orientations
Serving market niches means targeting sub-segments Good strategy for small firms with limited resources Offers high margins Specialization is key
Competitive Positions l Market Leader l Market Challenger l Market Follower l Market Nicher
Both are important factors for the success of the business..
By market, customer, product, or marketing mix lines
THẢO LUẬN
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009
p e
r
e
L
l Các tiến bộ KHKT đã cho phép chúng ta kết nối ngày càng sâu sắc hơn với khách hàng, bạn hàng và cả thế giới. Internet đã tác động đến vai trò của tiếp thị như thế nào trong cuộc sống?
e t’ s s t o it h
l Marketing có vai trò như thế nào đối với chiến lược cạnh tranh của các doanh nghiệp?
8
Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009