Introduction to Marketing

Nội dung chương

MARKETING THỦY SY SY SY SẢNNNN MARKETING TH MARKETING TH MARKETING TH

1.1. HiHiểểuu ccáácc khkhááii niniệệmm vvềề titiếếpp ththịị 2.2. TTììmm hihiểểuu ccáácc nnộộii dung

dung trong

thiệuuuu vvvvề marketing Chương 1: 1: 1: 1: GiGiGiGiớiiii thi marketing Chương marketing marketing thithi Chương Chương

trong hhỗỗnn hhợợpp marketing (Marketing mix) vvàà qui qui trtrììnhnh marketing (Marketing mix) marketing marketing

3.3. ThThảảoo luluậậnn vvềề vaivai tròtrò ccủủaa marketing marketing

doanh trong kinhkinh doanh trong

TS. Nguyễn Minh Đức

Prepared by NMDuc 2009

Costs

Careers About 25 to 33% of the work force hold marketing positions.

About 50% of total product costs are marketing costs

Why Study Marketing ?

Tại sao phải học marketing?

Contributions to

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Individual Organizations Critical to the success of a firm

Contributions to Society Marketing decisions affect the lives of individual consumers and society as a whole

1

What do Marketers Think About?

Tại sao phải học Marketing?

Ex: Open a Book shop On Campus

l Marketing đóng vai trò quan trọng trong xã hội

l Sống còn đối với doanh nghiệp

C Is there a need?

l Tạo ra nhiều cơ hội việc làm

C Who is my target market?

l Ảnh hưởng đến cuộc sống chúng ta mỗi ngày

C What is my product?

C How can I produce and deliver a “product” better

than my competitors?

C How will I promote my product?

C How can I insure customer loyalty?

Marketing là gì?

Marketing is....

getting the right products to the right people at the right price and at the right place and time with the right promotion

ll Marketing

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Có rất nhiều định nghĩa về marketing, trong đó, Philip Kotler, cha đẻ của marketing hiện đại đã định nghĩa: Marketing is a social and managerial process by ll ““Marketing is a social and managerial process by which individuals and groups obtain what they which individuals and groups obtain what they need and want through creating and exchanging need and want through creating and exchanging products and value with others”” products and value with others Marketing llàà mmộộtt ququáá trtrììnhnh ququảảnn lýlý mangmang ttíínhnh xãxã hhộộii. . VVớớii ququáá trtrììnhnh đđóó, , ccáácc ccáá nhânnhân vvàà ttổổ chchứứcc đđạạtt đưđượợcc nhnhữữngng ggìì hhọọ ccầầnn vvàà hhọọ mumuốốnn thông thông qua qua viviệệcc ttạạoo rara vvàà traotrao đđổổii ccáácc ssảảnn phphẩẩmm vvàà gigiáá trtrịị vvớớii nhaunhau..

2

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Marketing là gì?

Marketing là một triết lý kinh doanh

l Marketing là một quá trình ra quyết định liên

tục, năng động và mang tính chiến lược

Bốn triết lý kinh doanh (Business philisophies): 1. Định hướng sản phẩm (Product Orientation)

l Focus on making products widely available, affordable, and require little selling effort

l Quá trình hoạch định chiến lược của một doanh nghiệp sẽ tận dụng sức mạnh và nguồn lực của nó để nắm bắt các cơ hội tiềm năng luôn tồn tại trong môi trường kinh doanh.

2. Định hướng bán hàng (Sales Orientation)

l Promotes the business philosophy of “selling

what we make”

Hệ thống tiếp thị đơn giản

Marketing là một triết lý kinh doanh

3. Định hướng thị trường (Market Orientation)

1. Customer focus 2. Coordinated marketing effort 3. Long-term success

4. Định hướng marketing trên quan hệ

(Relationship Marketing Orientation) l Create and sustain mutually satisfying long-term relationships with not only its customers but with other key players such as employees, suppliers, distributors, retailers, community, and society as a whole.

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

3

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Marketing Mix

Marketing là một quá trình trao đổi

l Product

l Place (Distribution)

l Promotion

l Price

l Buying l Selling l Transporting l Storing l Financing l Risk taking l Standardization and grading l Information acquisition and provision

Marketing Mix

Marketing Mix

l Product: Refers to goods, services,

l Place (Distribution)

l Marketing channel is the network of

people, places and ideas Ø Household consumers Ø Business-to-business customers

organizations that create time, place and ownership utilities for household consumers and business customers

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

4

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Marketing Mix

Marketing Mix

l Promotion

v

l Price - Pricing decisions are complex and are driven by a variety of considerations including:

l Customer demand

l

l

l

Integrated Marketing Communication (IMC): System of management and integration of marketing communication elements l Advertising l PR l

sales promotion l personal selling l

sponsorship marketing

l

l point-of-purchase communications

costs information availability competition l profit motives l product considerations legal considerations

Tác động của Marketing đối với xã hội

Qui trình marketing

l Khái niệm marketing xã hội (Societal

marketing concept)

l Marketing là quá trình thỏa mãn nhu cầu và mong muốn của khách hàng theo cách mà cả khách hàng và xã hội đạt được nhiều lợi ích nhất

l Nghiên cứu và phân tích thị trường l Chọn thị trường mục tiêu l Xây dựng và định vị thương hiệu l Định giá l Quảng bá l Phân phối l Dịch vụ hậu mãi

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

5

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Vai trò của Marketing trong doanh nghiệp

Tác động của Marketing đối với xã hội

l Trong doanh nghiệp, GĐ Marketing có vai trò ngang bằng với GĐ Điều hành, GĐ Tài chính

l Trong nhiều doanh nghiệp, nhân sự phòng

l Việc làm l Sự lựa chọn cho khách hàng l

Lợi ích của người tiêu dùng

marketing là những lãnh đạo tương lai

l Sản phẩm tốt hơn l Nguồn lợi tự nhiên là có hạn l Những hậu quả xã hội không lường trước l Kích thích nền kinh tế toàn cầu

l Một số công ty thường được lãnh đạo bởi các chuyên gia tài chính (Ví dụ: Ngân hàng, quỹ đầu tư, công ty chứng khoán) hay các nhà khoa học kỹ thuật (ví dụ: NASA, các công ty phần mềm vi tính) ll CâuCâu hhỏỏii ththảảoo luluậậnn: : VaiVai tròtrò ccủủaa Marketing

quan Marketing ccóó íítt quan

trtrọọngng hơnhơn trong

trong ccáácc công

công tyty nhưnhư vvậậyy??

Vai trò của Marketing trong doanh nghiệp

and White Survey, 1995 Skelly and White Survey, 1995

ll ““More than half the polled executives at 250 More than half the polled executives at 250 corporations ranked Marketing as the most corporations ranked Marketing as the most important element of strategy’”’”-- important element of strategy Yankelovitch, , Skelly Yankelovitch The fastest way up the corporate ladder is ll ““The fastest way up the corporate ladder is through the Marketing Department”” through the Marketing Department Economist Survey, 1997 -- Economist Survey, 1997

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

6

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Quá trình phát triển của marketing

Sự phát triển của các triết lý kinh doanh và vai trò của marketing

1) Catering to the customer 1) Catering to the customer 1) Catering to the customer

Marketing Marketing

Selling Selling

Production Production

Product Product

Societal Societal MktgMktg

2) Anticipating the customer 2) Anticipating the customer 2) Anticipating the customer

As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of As business philosophy has evolved, so has the role of customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing……………………customer satisfaction is now at the core marketing customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing marketing customer satisfaction is now at the core marketing marketing customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing marketing marketing…………customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing customer satisfaction is now at the core customer satisfaction is now at the core marketing marketing of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations of most successful corporations

3) Leading the customer 3) Leading the customer 3) Leading the customer

Competitive Strategies

Competitive Strategies

Expanding the Total Demand

Option 1: Challenge the market leader

Finding new users Discovering & promoting new product uses Encouraging greater product usage

High-risk but high gain Sustainable competitive advantage over the leader is key to success

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Competitive Positions l Market Leader l Market Challenger l Market Follower l Market Nicher

Competitive Positions l Market Leader l Market Challenger l Market Follower l Market Nicher

Protecting market share Many considerations Continuous innovation Expanding market share

Option 2: Challenge firms of the same size, smaller size or challenge regional or local firms Full frontal vs. indirect attacks

Profitability rises with market share

7

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

Competitive Strategies

Remember:

Balance Customer and Competitor Orientations

Serving market niches means targeting sub-segments Good strategy for small firms with limited resources Offers high margins Specialization is key

Competitive Positions l Market Leader l Market Challenger l Market Follower l Market Nicher

Both are important factors for the success of the business..

By market, customer, product, or marketing mix lines

THẢO LUẬN

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009

p e

r

e

L

l Các tiến bộ KHKT đã cho phép chúng ta kết nối ngày càng sâu sắc hơn với khách hàng, bạn hàng và cả thế giới. Internet đã tác động đến vai trò của tiếp thị như thế nào trong cuộc sống?

e t’ s s t o it h

l Marketing có vai trò như thế nào đối với chiến lược cạnh tranh của các doanh nghiệp?

8

Prepared by NMDuc 2009 Prepared by NMDuc 2009