
ISSN: 1859-1272
TẠP CHÍ KHOA HỌC GIÁO DỤC KỸ THUẬT
Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
Website: https://jte.edu.vn
Email: jte@hcmute.edu.vn
JTE, Volume 20, Special Issue 01, 02/2025
1
Current Status of Qualifications and Needs for Improving Qualifications of
Lecturers for Training in Mechanical Engineering - Automation, International
Level in Vietnam
Kim Oanh Duong Thi*, Hieu Giang Le , Dieu Hien Dang Thi
Ho Chi Minh City University of Technology and Education, Vietnam
*Corresponding author. Email: oanhdtk@hcmute.edu.vn
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
13/01/2025
Training high-quality human resources for various career fields in the
context of international integration and the 4.0 industrial revolution
requires lecturers who meet the requirements of professional qualifications
and foreign languages. To train international-level human resources in the
field of Mechanical Engineering - Automation, lecturers in Mechanical
Engineering, Automation, and other fields related to Mechanical
Engineering and Automation need to meet the requirements of professional
qualifications and foreign languages. However, there is still a research gap
in Vietnam regarding the qualifications of lecturers in the aforementioned
fields. This study aims to determine the current status of qualifications and
the need to improve the qualifications of lecturers in Mechanical
Engineering, Automation, and other fields related to Mechanical
Engineering and Automation. This study used a questionnaire survey
method to collect data from 134 lecturers, 1184 students from nine public
universities training in Mechanical Engineering, Automation, and related
majors, and 159 alumni who graduated from the above-mentioned majors
in Vietnam. The findings showed that the qualifications of lecturers in
Mechanical Engineering, Automation, and related fields surpass the
national average. In addition, more than 70% of lecturers were evaluated
to meet and fully meet the training requirements of Mechanical
Engineering -Automation in the context of international integration and
Industry 4.0. Lecturers in Mechanical Engineering, Automation, and
related fields are in high demand to improve their academic degrees,
academic titles, professional titles, knowledge and professional skills,
foreign language proficiency, and teaching and scientific research skills.
Revised:
28/01/2025
Accepted:
05/02/2025
Published:
28/02/2025
KEYWORDS
Lecturers Resource;
Machanical Emgineering;
Automation;
Machanical Emgineering –
Automation;
The 4.0 Industry Revolution.
Thực Trạng Trình Độ và Nhu Cầu Nâng Cao Trình Độ của Giảng Viên cho Đào
Tạo Ngành Cơ Khí - Tự Động Hoá, Trình Độ Quốc Tế tại Việt Nam
Dương Thị Kim Oanh*, Lê Hiếu Giang , Đặng Thị Diệu Hiền
Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, Việt Nam
*Tác giả liên hệ. Email: oanhdtk@hcmute.edu.vn
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
13/01/2025
Đào tạo nguồn nhân lực chất lượng cao cho các lĩnh vực ngành nghề trong
bối cảnh hội nhập quốc tế và cuộc cách mạng công nghiệp 4.0 đòi hỏi cần
có các nhà giáo đáp ứng yêu cầu về trình độ chuyên môn và ngoại ngữ. Để
đào tạo nguồn nhân lực trình độ quốc tế ngành Cơ khí - Tự động hoá, giảng
viên ngành Cơ khí, Tự động hóa và các ngành gần với ngành Cơ khí, Tự
động hoá cần đáp ứng những yêu cầu về trình độ chuyên môn và ngoại ngữ.
Tuy nhiên, các nghiên cứu về trình độ giảng viên các ngành học nêu trên
còn là khoảng trống tại Việt Nam. Nghiên cứu này nhằm xác định thực
trạng trình độ và nhu cầu nâng cao trình độ của giảng viên ngành Cơ khí,
Tự động hóa và các ngành gần với ngành Cơ khí, Tự động hoá. Nghiên cứu
này sử dụng phương pháp khảo sát bằng bảng hỏi để thu thập dữ liệu từ
134 giảng viên, 1184 sinh viên của 9 trường đại học công lập có đào tạo
Ngày hoàn thiện:
28/01/2025
Ngày chấp nhận đăng:
05/02/2025
Ngày đăng:
28/02/2025
TỪ KHÓA
Giảng viên;
Cơ khí;
Tự động hóa;
Cơ khí – Tự động hoá;