intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Đề thi học sinh giỏi khu vực Bắc Bộ lớp 11 năm 2012

Chia sẻ: Gu Tin | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:29

413
lượt xem
24
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Đề thi học sinh giỏi khu vực Bắc Bộ lớp 11 năm 2012 này giúp các em học sinh ôn tập kiến thức, ôn tập kiểm tra, thi cuối kỳ, rèn luyện kỹ năng để các em nắm được toàn bộ kiến thức chương trình lớp 11.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Đề thi học sinh giỏi khu vực Bắc Bộ lớp 11 năm 2012

  1. HỘI CÁC TRƯỜNG THPT CHUYÊN KÌ THI CHỌN HỌC SINH GIỎI KHU VỰC MỞ RỘNG KHU VỰC DH & ĐB BẮC BỘ NĂM HỌC 2011- 2012 MÔN THI: TIN HỌC LỚP 11 Ngày thi: 21 tháng 4 năm 2012 ĐỀ CHÍNH THỨC (Thời gian làm bài 180 phút không kể thời gian giao đề) Đề thi gồm 03 trang TỔNG QUAN BÀI THI Tên bài Tệp chương trình Tệp dữ liệu vào Tệp dữ liệu ra Điểm Dãy số SEQ.* SEQ.INP SEQ.OUT 6 Thăm bạn FESTIVAL.* FESTIVAL.INP FESTIVAL.OUT 7 Lều thi TENT.* TENT.INP TENT.OUT 7 Phần mở rộng của tệp chương trình được đặt tùy theo ngôn ngữ lập trình được sử dụng (ngôn ngữ Pascal tương ứng *.pas, ngôn ngữ C là *.cpp) Bài 1: (6 điểm) DÃY SỐ Cho dãy số gồm số nguyên và hai số nguyên không âm . Yêu cầu: Đếm số cặp chỉ số thỏa mãn điều kiện: và . Dữ liệu: vào từ file văn bản SEQ.INP  Dòng đầu chứa 3 số nguyên  Dòng thứ hai gồm số nguyên . Kết quả cho ra file văn bản SEQ.OUT Gồm một dòng chứa một số là số cặp chỉ số đếm được. SEQ.INP SEQ.OUT Giải thích 3 0 1 4 Có 4 cặp chỉ số thỏa 1 -1 2 mãn là: (1,1); (1,2); (2,2); (2,3) Chú ý: Có 50% số test có Bài 2: (7 điểm) Thăm bạn Thành Nam đang có lễ rước đức Thánh Trần nhân dịp kỷ niệm ngày giỗ của ngài. Để đảm bảo an toàn giao thông, trên các tuyến phố mà đoàn rước đi qua kể từ khi đoàn rước bắt đầu vào đầu phố cho đến khi đoàn rước đi qua hết phố, các phương tiện giao thông không được phép đi vào phố này (kể từ cả hai đầu phố). Tuy nhiên nếu có phương tiện nào đó đã ở trên phố trước khi đoàn rước đi vào phố thì nó vẫn di chuyển bình thường (kể từ cả hai đầu phố). Cũng trong khoảng thời gian đoàn rước đi trên các phố, Hùng muốn thăm một người bạn ở trong thành phố. ---------Trang 1---------
  2. Thành Nam có thể được mô tả như là hệ thống giao thông gồm các tuyến phố với các điểm giao cắt là đầu mút của mỗi tuyến phố, giữa hai nút giao cắt có không quá một tuyến phố. Với mỗi tuyến phố, thời gian mà Hùng đi hết nó bằng với thời gian mà đoàn rước đi hết tuyến phố này. Ví dụ: Nếu đoàn rước vào một tuyến phố nào đó ở thời điểm 10 và cần 5 đơn vị thời gian để đi hết tuyến phố thì Hùng chỉ có thể vào phố trước thời điểm 10 hoặc từ thời điểm 15 hay muộn hơn. Yêu cầu: Hãy xác định khoảng thời gian ít nhất Hùng có thể đi đến đích. Dữ liệu: Vào từ file văn bản FESTIVAL.INP  Dòng đầu tiên ghi hai số nguyên dương N, M (2≤N≤1000, 2≤M≤10000) là số điểm giao cắt và số tuyến phố. Các điểm giao cắt được đánh số từ 1 đến N  Dòng thứ hai chứa 4 số nguyên A, B, H, F với A, B vị trí xuất phát và đích đến của Hùng (Dữ liệu đảm bảo có đường đi từ A đến B), H là chênh lệch thời gian giữa thời điểm xuất phát của đoàn rước và thời điểm xuất phát của Hùng (Hùng xuất phát sau H đơn vị thời gian kể từ khi đoàn rước bắt đầu); F là số lượng điểm giao cắt có trên hành trình của đoàn rước.  Dòng thứ ba chứa F số nguyên lần lượt là số hiệu các điểm giao cắt trên hành trình mà đoàn rước đi qua theo thứ tự. Dữ liệu đảm bảo rằng không có một tuyến phố nào mà đoàn rước đi qua nhiều hơn một lần.  M dòng cuối cùng, mỗi dòng ghi ba số nguyên u, v và t thể hiện có một tuyến phố nối u và v với thời gian đi hết nó (của Hùng cũng như của đoàn rước) là t. Giá trị của t nằm trong khoảng [1,1000]. Kết quả: Ghi ra file FESTIVAL.OUT Một số nguyên duy nhất là thời gian ngắn nhất mà Hùng có thể đi từ A đến B. Ví dụ: FESTIVAL.INP FESTIVAL.OUT 65 21 1 6 20 4 5324 122 238 243 3 6 10 3 5 15 Chú ý: 50% test có n≤50 và m≤100 Bài 3: (7 điểm) Lều thi Trong một kỳ thi Olympic Tin học đồng đội có n đội tuyển tham gia. Ban Tổ chức bố trí mỗi đội làm việc trong một lều riêng biệt. Các đội và các lều được đánh số từ 1 đến n. Ngày đầu tiên thử nghiệm làm quen với hệ thống chấm ---------Trang 2---------
  3. điểm tự động, đội thứ i được phân vào làm việc ở lều thứ i. Ở buổi thi chính thức, các đội tiến hành bốc thăm xác định lều mình sẽ làm việc. Dĩ nhiên, việc bốc thăm cũng được tin học hoá: Trước sự chứng kiến của các đội trưởng, ban tổ chức kích hoạt chương trình tạo một hoán vị P = (p1, p2, . . .,pn) các số từ 1 đến n. Hoán vị P được hiển thị công khai trên màn hình lớn trong hội trường và các đội theo đó đi vào lều của mình theo cách: đội i sẽ vào lều pi. Không ai nghi ngờ về tính trung thực và khách quan của kết quả bốc thăm. Nhưng tâm lý chung ai cũng thầm mong ước được về lại chính lều nơi ban đầu mình thử nghiệm hệ thống. Yêu cầu: Hãy xác định có bao nhiêu khả năng có đúng k đội may mắn được làm việc đúng trong lều đã thử nghiệm. Dữ liệu: Vào từ file văn bản TENT.INP gồm một dòng chứa 2 số nguyên n và k, các số cách nhau ít nhất một dấu cách (1 ≤ n ≤ 105, 0 ≤ k ≤ n). Kết quả: Đưa ra file văn bản TENT.OUT một số nguyên là số dư của kết quả tìm được khi chia cho 109 + 7. Ví dụ: TENT.INP TENT.OUT 4 2 6 Chú ý: Có 50% số test có tương ứng với 50% số điểm của bài có n ≤ 10. Có 80% số test có tương ứng với 80% số điểm của bài có n ≤ 5000. …………….HẾT……………. ---------Trang 3---------
  4. HỘI CÁC TRƯỜNG THPT CHUYÊN KÌ THI CHỌN HỌC SINH GIỎI KHU VỰC MỞ RỘNG KHU VỰC DH & ĐB BẮC BỘ NĂM HỌC 2011- 2012 MÔN THI: LỊCH SỬ LỚP 11 Ngày thi: 21 tháng 4 năm 2012 ĐỀ CHÍNH THỨC (Thời gian làm bài 180 phút không kể thời gian giao đề) Đề thi gồm 01 trang Câu 1 (3,0 điểm) Phân tích nguyên nhân chung và ý nghĩa, tác động của các cuộc cách mạng tư sản (thế kỉ XVII-XVIII). Câu 2 (3,0 điểm) Tại sao năm 1868, Thiên hoàng Minh Trị thực hiện cuộc Duy tân đất nước (Nhật Bản). Nêu và nhận xét về những chính sách cải cách Minh Trị. Câu 3 (3,0 điểm) Nêu ý nghĩa của Cách mạng xã hội chủ nghĩa tháng Mười Nga (1917). Phân tích ảnh hưởng của Cách mạng xã hội chủ nghĩa tháng Mười Nga đối với phong trào giải phóng dân tộc trên thế giới. Câu 4 (3,0 điểm) Thông qua cuộc kháng chiến chống thực dân Pháp xâm lược (1858-1884), hãy so sánh thái độ của nhân dân và của triều đình Huế trong cuộc đấu tranh chống Pháp xâm lược. Câu 5 (2,5 điểm) Nêu hoàn cảnh bùng nổ và đặc điểm của phong trào Cần vương chống Pháp (cuối thế kỉ XIX). Câu 6 (2,5 điểm) Các sĩ phu yêu nước (cuối thế kỉ XIX), đưa ra các đề nghị cải cách duy tân trong bối cảnh lịch sử nước ta như thế nào? Nêu một số đề nghị cải cách tiêu biểu. Vì sao những cải cách đó không thực hiện được. Câu 7 (3,0 điểm) Trình bày những hoạt động cứu nước của Phan Bội Châu (từ đầu thế kỉ XX đến trước chiến tranh thế giới thứ nhất). Đánh giá mặt tích cực và hạn chế trong chủ trương cứu nước của Phan Bội Châu. ………………………….HẾT……………………………..
  5. HỘI CÁC TRƯỜNG CHUYÊN KÌ THI CHỌN HSG KHU VỰC MỞ RỘNG KHU VỰC DH & ĐB BẮC BỘ Nam Định, ngày 20 tháng 4 năm 2012 BAN ĐỀ THI BÁO CÁO NỘI DUNG CÁC ĐỀ THI KHU VỰC (Lớp 11). 1. Số lượng đề thi đã nhận: 12 đề, thuộc các tỉnh: Ninh Bình, Hải Phòng, Thái Bình, Quảng Ninh, Lào Cai, Vĩnh Phúc, Chu Văn An (HN), Hưng Yên, Bắc Ninh, Hải Dương, Hà Nam 2. Nhận xét: 2.1 Ưu điểm: + Bám sát cấu trúc đề thi + Sát với chương trình + Có sự phân hoá cao 2.2. Hạn chế + Một số đề đưa ra những nội dung phức tạp. + Chưa hoàn thiện về câu, từ, nội dung... 3. Đề thi chính thức Câu Trường Nội dung nguyên bản Nội dung chỉnh sửa 1 Hải Phòng, Chu Văn Từ các cuộc cách mạng tư sản Phân tích nguyên nhân An (HN), Lào Cai thời đầu Cận đại em hãy rút ra chung và ý nghĩa, tác động những nét cơ bản nhất về: của các cuộc cách mạng tư nguyên nhân bùng nổ, mục sản (thế kỉ XVII-XVIII). đích, giai cấp lãnh đạo, lực lượng tham gia và hướng phát triển? Cách nhận biết thế nào là cuộc cách mạng tư sản triệt để. Cho ví dụ. 2 Hà Nam, Lào Cai, Trình bày hiểu biết của em về Tại sao năm 1868, Vĩnh Phúc, Hải công cuộc Duy tân của Nhật Thiên hoàng Minh Trị thực Phòng, Ninh Bình, Bản nửa sau thế kỉ XIX trên hiện cuộc Duy tân đất Hải Dương, Hưng các vấn đề sau: Nguyên nhân, nước (Nhật Bản). Nêu và Yên, Chu Văn An điều kiện, tóm tắt nội dung và nhận xét về những chính (HN) kết quả, làm rõ vì sao có kết sách cải cách Minh Trị. quả như vậy.
  6. 3 Lào Cai, Hải Dương, Nhận định về cách mạng tháng Nêu ý nghĩa của Cách Chu văn An (HN) Mười Nga, Chủ tịch Hồ Chí mạng xã hội chủ nghĩa Minh viết: “ Trong lịch sử loài tháng Mười Nga (1917). người chưa từng có một cuộc Phân tích ảnh hưởng của cách mạng nào có ý nghĩa to Cách mạng xã hội chủ lớn vad sâu xa như thế”. Bằng nghĩa tháng Mười Nga đối kiến thức lịch sử đã học, em với phong trào giải phóng hãy: dân tộc trên thế giới. - Giải thích nhận định của Chủ tịch Hồ Chí Minh - Phân tích ảnh hưởng của cách mạng tháng Mười Nga đối với Việt Nam. 4 Hà Nam, Vĩnh Phúc, Phân tích thái độ của triều đình Thông qua cuộc kháng Hải Phòng, Lào Cai, và của nhân dân ta trong cuộc chiến chống thực dân Pháp Thái Bình, Hưng chiến tranh xâm lược của thực xâm lược (1858-1884), Yên, Bắc Ninh dân Pháp từ 1858 đến 1884. hãy so sánh thái độ của nhân dân và của triều đình Huế trong cuộc đấu tranh chống Pháp xâm lược. 5 Thái Bình, Chu Văn Hoàn cảnh lịch sử, đặc điểm Nêu hoàn cảnh bùng nổ An (HN), Ninh Bình, của phong trào Cần vương? Ý và đặc điểm của phong Lào Cai, Hải Phòng, nghĩa lịch sử của phong trào trào Cần vương chống Quảng Ninh, Vĩnh Cần vương. Vì sao phong trào Pháp (cuối thế kỉ XIX). Phúc. Cần vương thất bại. 6 Hải Phòng, Lào Cai, Hoàn cảnh lịch sử, nội dung, Các sĩ phu yêu nước Vĩnh Phúc, Hà Nam, kết cục, ý nghĩa của cuộc cải (cuối thế kỉ XIX), đưa ra Ninh Bình,Hưng cách Duy tân. Tại sao cải cách các đề nghị cải cách duy Yên, Bắc Ninh, Hải không thực hiện được. tân trong bối cảnh lịch sử Dương, Chu Văn An nước ta như thế nào? Nêu (HN), Thái Bình một số đề nghị cải cách tiêu biểu. Vì sao những cải cách đó không thực hiện
  7. được. 7 Lào Cai, Hải Dương, Về Phan Bội Châu, cụ Huỳnh Trình bày những hoạt Hà Nam, Hưng Yên. Thúc Kháng có viết: “ Với bầu động cứu nước của Phan nhiệt huyết yêu nước, ông Bội Châu (từ đầu thế kỉ khăng khăng nhằm vào cái XX đến trước chiến tranh đích duy nhất là cứu quốc và thế giới thứ nhất). Đánh giải thoát dân tộc, còn thủ đoạn giá mặt tích cực và hạn chế để ứng phó với biến chuyển cả trong chủ trương cứu nước trong lẫn ngoài cũng không của Phan Bội Châu. ngần ngại:. Bằng hiểu biết về chủ trương cứu nước và hoạt động của Phan Bội Châu, em hãy làm sáng tỏ nhận định trên. Ban đề thi Trần Huy Đoàn – Chuyên Lê Hồng Phong Nam Định (Trưởng ban) Đào Ngọc Đình – Chuyên Hưng Yên (Ủy viên)
  8. HỘI CÁC TRƯỜNG THPT CHUYÊN KÌ THI CHỌN HỌC SINH GIỎI KHU VỰC MỞ RỘNG KHU VỰC DH & ĐB BẮC BỘ NĂM HỌC 2011- 2012 MÔN THI: SINH HỌC - LỚP 11 Ngày thi: 21 tháng 4 năm 2012 ĐỀ CHÍNH THỨC (Thời gian làm bài 180 phút không kể thời gian giao đề) Đề thi gồm 02 trang Câu 1 (2,0 điểm) a. Dựa trên đặc điểm cấu tạo và hoạt động trao đổi nước ở tế bào và cơ thể thực vật, hãy giải thích hiện tượng sau: khi cùng bị mất nước đột ngột (ví dụ vào buổi trưa nắng to, nhiệt độ cao, có gió khô và mạnh …) cây non bị héo rũ còn cây già chỉ biểu hiện héo ở những lá non? b. Quá trình trao đổi nước ở thực vật CAM có đặc điểm gì độc đáo? Đặc điểm này dẫn tới sự khác nhau về nhu cầu nước ở thực vật CAM và các nhóm thực vật khác như thế nào? Câu 2 (1,0 điểm) Trong quá trình sống của thực vật, hãy giải thích các hiện tượng: - Khi thiếu N, Mg và Fe thì lá cây bị vàng. - Sau một thời gian dài mưa nhiều, người ta thấy các lá già ở cây lạc biến thành màu vàng. Câu 3 (2,0 điểm) a. Nêu sự khác nhau về cấu tạo và chức năng của lục lạp tế bào mô giậu với lục lạp tế bào bao bó mạch của thực vật C4? b. Hiệu quả quang hợp của thực vật C4 lớn gấp 2 lần thực vật C3 nhưng hiệu quả năng lượng thực vật C3 lại lớn hơn thực vật C4. Hãy chứng minh nhận định trên. Câu 4 (2,0 điểm) a. So sánh sự khác nhau giữa hô hấp tế bào và hô hấp sáng. b. Ở thực vật, phân giải kị khí có thể xảy ra trong những trường hợp nào? Vì sao một số thực vật ở vùng đầm lầy có khả năng sống được trong môi trường thường xuyên thiếu ôxi? Câu 5 (2,0 điểm) a. Sau một bữa ăn giàu tinh bột của cơ thể, thành phần máu trước khi qua gan (tại tĩnh mạch cửa gan) có gì khác với sau khi qua gan (tại tĩnh mạch gan)? Giải thích vì sao lại có sự khác nhau đó? b. Nêu hai ưu điểm của ống tiêu hóa dài hơn trong xử lí thức ăn từ thực vật khó tiêu hóa? Câu 6 (3,0 điểm) a. Quá trình trao đổi khí ở côn trùng có ưu điểm gì? b. Sự tăng lên của nồng độ ion H+ hoặc thân nhiệt có ảnh hưởng như thế nào đến đường cong phân li của ôxi - hêmôglobin (HbO2)? Liên hệ vấn đề này với sự tăng cường hoạt động thể lực? c. Nêu các dẫn chứng cho thấy cấu tạo phổi và hoạt động thông khí ở phổi chim khác hẳn các động vật có phổi khác? Câu 7 (4 điểm) a. Giải thích tại sao động mạch của người không có van nhưng tĩnh mạch lại có van? b. Chức năng của hệ tuần hoàn ở sâu bọ khác với của thú ở điểm nào? 1
  9. c. Lượng hêmôglôbin trong máu của động vật có xương sống ở nước phụ thuộc vào nhiệt độ của nước nơi chúng sống. Đường cong nào của đồ thị dưới đây mô tả đúng sự biến đổi này? Giải thích. d. Điểm khác nhau cơ bản về hoạt động của hệ tuần hoàn ở ếch khi chúng sống trên cạn và ở dưới nước? Câu 8 (2,0 điểm) a. Tại sao ở động vật bậc thấp có hệ thần kinh dạng lưới và dạng chuỗi hạch, hầu hết tập tính của chúng là tập tính bẩm sinh? b. Trong bệnh xơ cứng lan tỏa, các bao myelin dần dần bị cứng lại và thoái hóa. Điều này có thể ảnh hưởng như thế nào đến sự dẫn truyền xung thần kinh? Câu 9 (1,0 điểm) Tại sao động vật sống trên cạn không thể thải NH3 theo nước tiểu, trong khi các động vật sống trong nước ngọt có thể thải NH3 theo nước tiểu? Câu 10 (1,0 điểm) Em hãy thiết kế thí nghiệm để chứng minh quá trình hô hấp ở thực vật có sự tỏa nhiệt? ----- HẾT ----- 2
  10. HỘI CÁC TRƯỜNG THPT KÌ THI CHỌN HỌC SINH GIỎI KHU VỰC MỞ RỘNG CHUYÊN NĂM HỌC 2011- 2012 KHU VỰC DH & ĐB BẮC BỘ MÔN THI: ………LỚP: …….. Ngày thi: 21 tháng 4 năm 2012 Đ CHÍNH TH C (Thời gian làm bài 180 phút không kể thời gian giao đề) Đề thi gồm … trang PART ONE. LISTENING (20p.) Question 1 (10p.) Listen and complete the notes below. WRITE NO MORE THAN THREE WORDS AND/ OR A NUMBER for each answer. Write your answers in the space provided. Be careful as you can listen only ONCE. TOTAL INSURANCE INCIDENT REPORT Example Answer Name Michael Alexander Address 24 Manly Street 1._____________________Sydney Shipping agent 2. _____________________ Place of origin China Date of arrival 28 November Reference number 3. _____________________ Item Damage Cost to repair or replace Television The Not known 4. ______________ needs to be replaced The bathroom cabinet The 5. ______________ of the $140. cabinets is damaged 6. ______________ A 7. ______________ is split 8. $_____________ Set of China Six plates were About 10. $_____________ in 9. ______________. total 1
  11. Questions 2. Listen and choose the correct letter A, B or C. Write your answers in the space provided. You are going to listen TWICE. (10p.) 1. The Counselling Service may contact tutors if ______. A. they are too slow in making assignments B. they give students a lot of work C. they don’t inform students about their progress 2. Stress may be caused by ______. A. new teachers B. time pressure C. unfamiliar subject matter 3. International students may find stress difficult to handle because ______. A. they lack support from family and friends B. they don’t have time to make new friends C. they find it difficult to socialize 4. A personal crisis may be caused by ______. A. studying for too long overseas B. business problems in the student’s own country C. disruptions to personal relationships 5. Students may lose self-esteem if ______. A. they have to change courses B. they don’t complete a course C. their family puts too much pressure on them 6. Students should consult Glenda Roberts if ______. A. their general health is poor B. their diet is too strict C. they can’t eat the local food 7. Students in financial difficulties can receive ______. A. assistance to buy books B. a loan to pay their course fees C. a no-interest loan to cover study expenses 8. Loans are also available to students who ______. A. can’t pay their rent B. need to buy furniture C. can’t cover their living expenses 9. The number of students counselled by the service last year was ______. A. 214 B. 240 C. 2,600 10. The speaker thinks the Counselling Service______. A. has been effective in spite of staff shortages B. is under-used by students C. has suffered badly because of staff cuts Your answers: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 2
  12. PART TWO. LEXICO – GRAMMAR (30p.) Question 1. Choose the word or phrase which best completes each sentence. Write your answers (A, B, C, or D) in the space provided under this part. (10p.) 1. The ______ of two houses prove such a financial burden that they were forced to sell one A. upshot B. upkeep C. uproar D. upsurge 2. In his student days, he was as poor as a church ______ A. beggar B. miser C. mouse D. pauper 3. Harry doesn’t ______ to great fame and fortune, he just wants to make a decent living. A. crave B. hanker C. yearn D. aspire 4. I wrote to them a fortnight ago but ______ I haven’t had a reply A. as yet B. these days C. so long D. just now 5. I couldn’t stop myself from ______ with boredom during the lecture. A. sighing B. gasping C. panting D. blowing 6. She didn’t show even a ______ of emotion when the court found her guilty. A. gleam B. wink C. flicker D. flash 7. It’s not surprising that he became a writer because he always longed to see his name______. A. in type B. in print C. in letters D. in edition 8. The police are looking into new ways of ______ major crime. A. contending B. wrestling C. combating D. striving th 9. The technological and economic changes of the 19 century had a marked ______ on workers. A. cause B. effect C. impact D. consequence 10. The first sign of vitamin A disorder is night ______. A. loss of sight B. lack of vision C. invisibility D. blindness 11. The ______ are against her winning a fourth consecutive gold medal. A. chances B. bets C. prospects D. odds 12. References can have a considerable ______ on employment prospects. A. cause B. decision C. weight D. bearing 13. The prospects of picking up any survivors are now ______. A. thin B. narrow C. slim D. restricted 14. From time to time he ______ himself to a weekend in a five-star hotel. A. craves B. indulges C. treats D. benefits 15. Men still expect their jobs to take ______. A. superiority B. imposition C. priority D. seniority 16. The police have been ordered not to ______ if the students attack them. A. combat B. rebuff C. retaliate D. challenge 17. Meg had a ______ escape when she was hang-gliding yesterday. 3
  13. A. slender B. close C. near D. narrow 18. I can’t tell you the exact amount, but I can give you a ______ estimate. A. smooth B. tidy C. rough D. similar 19. Marge walked away from the discussion. Otherwise, she ______ something she would regret later. A. will say B. said C. might say D. might have said 20. You are not supposed to park on the hard ______ except in an emergency. A. lane B. shoulder C. leg D. area Your answers 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. Question 2. There are TEN mistakes in this paragraph. Write them down & give the correction. Write your answers in the space provided. (5p.) Line 1 Skiing is one of the most popular sports in the world. According to 2 recent estimation, about one hundred million of people ski regularly or 3 occasionally. 4 Sliding across the snow on skis is also one of the most ancient 5 methods of transport known to the man. It has demonstrated that men were 6 already traveling across the snow by means of primitive skis before the 7 invention of the wheel. In the Asiatic region of Altai and in Scandinavia, 8 for example, the remains of skis have been found which dated back to 9 4,000 BC. Further evidence is supplied by ancient cave paintings which 10 depict people skiing, and a Norwegian saga which tells the story of an 11 invasion of its territory 8,000 years ago by a tribe of skiers who came from 12 the north. 13 Nowadays, skiing, apart from a sport, has become a big industry and a 14 notable feature of leisure culture. Ski resorts and all the activity that they 15 generate is the main source of wealth in many mountain regions, which 16 were previously remote and inaccessible. And far from its once elitist 17 image, skiing is now enjoyed by an increasingly broader spectra of society. 4
  14. Your answers Line Mistake Correction 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10 Question 3. Complete each of the following sentences with the correct form of one verb from the box and a suitable particle. Write your answers in the space provided (5p.) lag jump lie fall bring work bring jot get tick 1. My purse has just _______ behind the sofa even though I thought I’d lost it for good. 2. It was Tony who would always _______ the rest of the party. He would stop at every window and gaze for hours. 3. He’s a nature enthusiast and he will certainly _______ the opportunity of visiting the wildlife reserve in Ohio. 4. “Keep talking while I _______ my notes.” she said. 5. Unless your wife stops leading her extravagant lifestyle, you won’t _______ on the poor salary you obtain. 6. The exact cost of the whole venture isn’t known yet, but our best accounts have been trying to _______(it). 7. I don’t quite like the new apprentice’s approach. He seems to _______ the job. 8. Those naughty boys went on making terrible noise in the park even though they had been _______ by the annoyed constable. 5
  15. 9. His heart attack was _______ by too much stress at work. 10. I am not friends with Peter anymore. We’ve_______. Your answers 1. 6. 2. 7. 3. 8. 4. 9. 5. 10. Question 4. Use the correct form of each bracketed word in the numbered space. Write your answers in the space provided. (5 p.) The spiral and the helix They are everywhere, (1-GRACE), curving shapes whose incredible (2- REGULAR) contrasts so sharply with the random world around them. We call them spirals and helices but that hardly does (3-JUST) to their diversity or their significance. Over the centuries, mathematicians have identified many different types, but the most intriguing are those that (4-REPEAT) occur in the natural world. The need to (5-RAVEL) the mysteries of the existence of spirals and helices has exercised some of the best scientific brains in the world and opened the way to a number of (6-BREAK) in fields as widely varied as genetics and meteorology. The most (7-SPETACLE) spirals on earth are also the most unwelcome hurricanes. Their (8-AWE) power comes from the sun’s heat, but they owe their shape to the force caused by the rotation of the earth. After (9-NUMBER) years of study, however, Nature’s spirals and helices have yet to (10-CLOSE) all their secrets. For example, why, astronomers wonder, are so many galaxies spiral-shaped? Your answers 1. 6. 2. 7. 3. 8. 4. 9. 5. 10. 6
  16. Question 5. Read the text below and decide which answer (A, B, C or D) best fits each gap. Write your answers in the space provided. (10p.) Although the earth was formed about 4,500 million years ago, human beings have inhabited it for less than half a million years. Within this time, population has increased hugely and people have had a vast (1)...... upon the earth. They have long been able to (2)...... the forces of nature to use. Now, with modern technology, they have the power to alter the balance of life on earth. Reports back from the first astronauts helped dispel the dangerous (3)...... that the world had no boundaries and had limitless resources. Moreover, ecologists have shown that all forms of life on earth are interconnected, so it (4)...... that all human activity has an effect on the natural environment. In recent years, people have been putting the environment under stress. As a result, certain (5)...... materials such as timber, water and minerals are beginning to (6)...... short. Pollution and the (7)...... of waste are already critical issues, and the (8)...... of the environment is fast becoming the most pressing problem (9)...... us all. The way we respond to the challenge will have a profound effect on the earth and its life support (10)...... . 1. A. imprint B. indication C. impression D. impact 2. A. put B. make C. place D. stand 3. A. judgment B. notion C. reflection D. concept 4. A. results B. follows C. complies D. develops 5. A. raw B. coarse C. crude D. rough 6. A. turn B. come C. go D. run 7. A. disposal B. displacement C. dismissal D. disposition 8. A. state B. situation C. case D. circumstance 9. A. encountering B. opposing C. meeting D. confronting 10. A. projects B. systems C. methods D. routines Your answers 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 7
  17. PART THREE: READING (30p.) Question 1. Read the following passage and choose the best answer A, B, C or D for each question. Write your answers in the space provided. (10p.) We are descendents of the ice age. Periods of glaciation have spanned the whole of human existence for the past 2 million years. The rapid melting of the continental glaciers at the end of the last ice age spurred one of the most dramatic climate changes in the history of the planet. During this interglacial time, people were caught up in a cataclysm of human accomplishment, including the development of agriculture and animal husbandry. Over the past few thousand years, the Earth’s climate has been extraordinarily beneficial, and humans have prospered exceedingly well under a benign atmosphere. Ice ages have dramatically affected life on Earth almost from the very beginning. It is even possible that life itself significantly changed the climate. All living organisms pull carbon dioxide out of the atmosphere and eventually store it in sedimentary rocks within the Earth’s crust. If too much carbon dioxide is lost, too much heat escapes out into the atmosphere. This can cause the Earth to cool enough for glacial ice to spread across the land. In general the reduction of the level of carbon dioxide in the atmosphere has been equalized by the input of carbon dioxide from such events as volcanic eruptions. Man, however, is upsetting the equation by burning fossil fuels and destroying tropical rain forests, both of which release stored carbon dioxide. This energizes the greenhouse effect and causes the Earth to warm. If the warming is significant enough, the polar ice caps eventually melt. The polar ice caps drive the atmospheric and oceanic circulation systems. Should the ice caps melt, warm tropical waters could circle the globe and make this a very warm, inhospitable planet. Over the past century, the global sea level has apparently risen upwards of 6 inches, mainly because of the melting of glacial ice. If present warming trends continue, the seas could rise as much as 6 feet by the next century. This could flood coastal cities and fertile river deltas, where half the human population lives. Delicate wetlands, where many marine species breed, also would be reclaimed by the sea. In addition, more frequent and severe storms would batter coastal areas, adding to the disaster of the higher seas. The continued melting of the great ice sheets in polar regions could cause massive amounts of ice to crash into the ocean. This would further raise the sea level and release more ice, which could more than double the area of sea ice and increase correspondingly the amount of sunlight reflected back into space. The cycle would then be complete as this could cause global temperatures to drop enough to initiate another ice age. 1. According to the passage, carbon dioxide is stored in each of the following EXCEPT 8
  18. A. polar ice caps. B. sedimentary rocks. C. rain forests. D. fossil fuel. 2. What does the final paragraph of the passage mainly discuss? A. The relationship between the ocean and the sun B. The amount of sunlight reflected into space C. A rise in global temperatures D. The conditions that could lead to an ice age 3. Which of the following does the author NOT mention as a consequence of a large rise in global sea level? A. The destruction of wetlands B. The flooding of cities C. A more diverse marine population D. Severe storms 4. According to the passage, what is the relationship between carbon dioxide and the Earth’s climate? A. Carbon dioxide, which is trapped in glacial ice, is released when warm temperatures cause the ice melt. B. The greenhouse effect, which leads to the warming of the climate, is result of too much carbon stored in the Earth’s crust. C. Rain causes carbon dioxide to be washed out of the atmosphere and into the ocean. D. An increase in atmospheric carbon dioxide results in the warming of the climate. 5. The word beneficial in the first paragraph is closest in meaning to A. calm B. inviting C. thoughtful D. favorable 6. The word massive can be replaced to A. wide B. huge C. dense D. thick 7. It can be inferred from the passage that the development of agriculture A. preceded the development of animal husbandry. B. withstood vast changes in the Earth’s climate. C. did not take place during an ice age. D. was unaffected by the greenhouse effect. 8. The word “this” in the third paragraph refers to A. man’s upsetting the equation B. the reduction of the level of carbon dioxide. C. a volcanic eruption D. the melting of the polar ice caps 9. The word “inhospitable” is closest in meaning to A. imperfect. B. uninhabitable. C. unlikable D. cruel. 10. What is the main topic of the passage? A. The possibility that the popular ice caps will melt B. The coming of another ice age C. Man’s effect on the carbon dioxide level in the atmosphere D. The climate of the Earth over the years Your answers: 9
  19. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Question 2. There are five extracts which have been removed from the following passage. Put an extract from A-G in the correct gap 1-5 to complete the passage. There is two extracts you're not going to need. Write your answers in the space provided. (5p.) Children between the ages of 4 and 12 are the most common sufferers of sleepwalking, however, (1)………., somnambulism, as it is observed in adults, increases in severity and frequency with age. It is reported that more boys sleepwalk than girls and it is between the ages of 11 and 12 that the most number of cases is reported. Also, many children tend to grow out of it and because of this, it is surmised (2)………….that may relate to the physiology of the younger body and mind that does not relate to adulthood. Sleepwalking also seems to occur with more intensity or frequency in a person (3)………. not remember the incident at all. It is also a common misconception that it is dangerous to wake a sleepwalker. It is, in fact, more dangerous to not wake a sleepwalker. This is due to the actions that can be done by a sleepwalker. A person might drive a car, walk out into traffic, try cooking, etc. All of these actions are highly dangerous to a person (4)…………what they are doing. This disorder can be just a mild annoyance to some but can also be a life-altering disorder to others. Sleepwalking is more serious than aggressive so the danger lies more with self-injury than injuries to others. Sleepwalkers are not allowed in the Armed Services at least partly due to the damage they can cause themselves and also partly to the fact (5)……………… Treatments can range from relaxation techniques to anti-depressant medications. A. that there are other sources for sleepwalking B. who is sleep-deprived and a sleepwalker often will C. that advise women to exercise for a good night’s sleeps D. while pre-adolescents make up the larger number E. who want to have an early night sleep F. that they are around dangerous equipment G. who is asleep and unaware of Your answers 1. 2. 3. 4. 5. 10
  20. Question 3. Match each of the following headings with its suitable paragraph. The first one (0: H) as an example has been done for you. There are two extra headings which you do not need to use. Write your answers in the space provided. (5p.) A. Research holds the key to success B. New and improved techniques C. A new kind of athlete D. New equipment has made a difference E. Athletes are what they eat F. Personalized programs will help G. The influence of drugs H. Is there a limit to record-breaking? [0: ___H __] A world record is every athlete’s dream, but the hard-won records of a few years ago are mostly just today’s qualifying times. Roger Bannister’s famous four-minute mile of 1956 has been beaten by nearly 15 seconds, while almost an hour and twenty minutes has been taken off the women’s marathon since 1953. ‘Faster, higher, stronger’ is the Olympic motto, and today’s competitors continue to push back the boundaries of what the body can achieve. But one wonders if this can continue. [1: ______ ] The last forty years have seen many important technological advances. For example, since the introduction of strong, flexible fiberglass poles, over a meter has been added to the pole vault record. There have also been important developments in the design the running shoe. And while a shoe won’t actually make someone run faster, modern shoes do mean many more miles of comfortable, injury-free training. [2: ______ ] Pushing back the limits now depends more on science, technology and medicine than anything else. Athletic technique, training programs and diets are all being studied to find ways of taking a few more seconds off or adding a few more cm to that elusive world record. It seems that natural ability and hard work are no longer enough. [3: ______ ] The search to find more efficient ways of moving goes on. Analysis of an athlete’s style is particularly useful for events like jumping and throwing. Studies show that long jumpers need to concentrate not on the speed of approach, as once thought, but on the angle their bodies make with the ground as they take off. However, the rules governing each sport limit advances achieved by new styles. For instance only one-footed takeoffs are allowed in the high jump. 11
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2