
1
TRƯỜNG CAO ĐẲNG SƯ PHẠM LẠNG SƠN
KHOA NGOẠI NGỮ
CHỦ BIÊN: HOÀNG MINH THÚY
GIÁO TRÌNH
PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC NGÔN NGỮ TIẾNG ANH
THÔNG QUA CÁC DẠNG THI QUỐC TẾ
(LƯU HÀNH NỘI BỘ)
Ngành đào tạo: Sư phạm tiếng Anh
Trình độ đào tạo: Cao đẳng
NĂM 2019

2
TRƯỜNG CAO ĐẲNG SƯ PHẠM LẠNG SƠN
KHOA NGOẠI NGỮ
GIÁO TRÌNH
PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC NGÔN NGỮ TIẾNG ANH
THÔNG QUA CÁC DẠNG THI QUỐC TẾ
(LƯU HÀNH NỘI BỘ)
Chủ biên: Ths. Hoàng Minh Thúy
Các thành viên: Ths. Lê Thị Thanh Hương
Ths. Nguyễn Thị Mai Lan
CN.Tô Lan Anh
NĂM 2019

3
Lời giới thiệu
Mục tiêu của giáo trình
• Cung cấp cho giáo viên và sinh viên tài liệu giảng dạy và học tập cho học phần thay
thế thi tốt nghiệp “Phát triển năng lực ngôn ngữ tiếng Anh” gồm 2 tín chỉ (30 tiết)
• Giúp cho sinh viên làm quen và luyện tập với các dạng thi tiếng Anh học thuật quốc
tế: FCE/B2 và IELTS
• Giúp sinh viên rèn luyện và phát triển kỹ năng ngôn ngữ Nghe, Nói, Đọc, Viết
• Phát huy tính chủ động học tập và nghiên cứu của sinh viên
• Giúp nhà trường kiểm tra đánh giá được năng lực tiếng Anh của sinh viên
Đối tượng sử dụng
Giáo trình được sử dụng nội bộ cho giảng viên và sinh viên trường CĐSP Lạng
Sơn. Cụ thể:
• Sinh viên: năm 3 chuyên ngành CĐSP tiếng Anh – học kỳ 6
• Giảng viên giảng dạy học phần “Phát triển năng lực ngôn ngữ tiếng Anh”
Nội dung của giáo trình
Gồm 06 module và 03 phần bổ trợ:
• Module 1: giới thiệu về các phần thi, cách đánh giá của đề thi FCE/B2
• Module 2-5: cung cấp các ngữ liệu học tập phát triển năng lưc ngôn ngữ thông qua
các dạng phần trong bài thi FCE, bài tập ôn luyện các cấu trúc ngữ pháp.
• Module 6: Giới thiệu hình thức, thời lượng, kỹ thuật làm bài, cách đánh giá kỳ thi
IELTS
• Phần bổ trợ 1: cung cấp các bí quyết làm các dạng bài thi trong FCE/B2
• Phần bổ trợ 2: Lời giải/ đáp án cho các hoạt động học tập cho các module 2-5
• Phần bổ trợ 3: Đề mẫu FCE/B2 và IELTS

4
CONTENTS
MUDULE 1 INTRODUCTION TO FCE ....................................................................................1
MODULE 2 YOURSELF AND OTHER ……………………………………………………… 8
FCE Listening: Part 1 multiple choice
Grammar: Review of past tenses
FCE Reading and Use of English: Part 1 Multiple -choice cloze
Part 7 Multiple matching
FCE Writing: Part 1 Essay
FCE speaking: Part 1Talking about yourself
MODULE 3 EATING AND MEETING ……………………………………………………… 18
FCE Listening: Part 2 Sentence completion
Grammar: Review of present tenses
FCE Reading and Use of English: Part 2 Open cloze
Part 6 Gapped text
FCE Writing: Part 2 Formal letter of application
FCE speaking: Part 2 Giving opinions and comparing
MODULE 4 GREEN ISSUES ………………………………………………..……………… 29
FCE Listening: Part 3 Multiple matching
Grammar: Review of conditional 1-3
FCE Reading and Use of English: Part 4 Transformation
Part 6 Gapped text
FCE Writing: Part 2 Informal letter
FCE speaking: Part 3 Agreeing and politely disagreeing
MODULE 5 SCIENCE AND TECHNOLOGY …………………………………………….…. 38
FCE Listening: Part 4 Multiple choice
Grammar: Review of passive voice
FCE Reading and Use of English: Part 3 Word formation
Part 5 Multiple choice
FCE Writing: Part 2 Report
FCE speaking: Part 4 Adding more points
MODULE 6 INTRODUCTION TO IELTS …………………………………………………... 49
EXAM GUIDE ………………………………………………………………………………… 57
ANSWER KEY ………………………………………………..……………………………… 78
REFERENCES ………………………………………………………..……………………… 98
SAMPLE FCE TEST (FCE 2015)
SAMPLE IELTS TEST (Cambridge IELTS 13)

5
MODULE 1: AN INTRODUCTION TO FCE/ B2 TESTS
1. What is FCE/ B2 test?
FCE stands for First Certificate in English produced by Cambridge ESOL. It is a test of all
language ability. FCE is a part of a suite of general English examination produced by
Cambridge ESOL. This suite consists of five examinations that have similar characteristics
but are designed for different levels of English language ability. Within the five levels,
FCE is at Level B2 in the Council of Europe’s Common European Framework of Reference
for Language: Learning, teaching, assessment (CEFR)
Examination
Council of Europe Framework Level
CPE
Certificate of proficiency in English
C2
CAE
Certificate in Advanced English
C1
FCE
First Certificate English Test
B2
PET
Preliminary English Test
B1
KET
Key English Test
A2
CEFR Outlines the levels a B2 speaker must have as the following:
• Reading: Can understand the main ideas of complex text on both concrete and
abstract topics, including technical discussions in his/her field of specialization.
• Speaking: Can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular
interaction with native speakers quite possible, and can take an active part in
discussion in familiar contexts, accounting for and sustaining their views.
• Listening: can understand extended speech, follow even complex lines of argument,
understand most TV news and follow the majority of films in standard dialect.