1
TRƯỜNG CAO ĐẲNG SƯ PHẠM LẠNG SƠN
KHOA NGOI NG
CH BIÊN: HOÀNG MINH THÚY
GIÁO TRÌNH
PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC NGÔN NG TING ANH
THÔNG QUA CÁC DNG THI QUC T
(LƯU HÀNH NỘI B)
Ngành đào tạo: Sư phạm tiếng Anh
Trình độ đào tạo: Cao đẳng
NĂM 2019
2
TRƯỜNG CAO ĐẲNG SƯ PHM LẠNG SƠN
KHOA NGOI NG
GIÁO TRÌNH
PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC NGÔN NG TING ANH
THÔNG QUA CÁC DNG THI QUC T
(LƯU HÀNH NỘI B)
Ch biên: Ths. Hoàng Minh Thúy
Các thành viên: Ths. Lê Th Thanh Hương
Ths. Nguyn Th Mai Lan
CN.Tô Lan Anh
NĂM 2019
3
Li gii thiu
Mc tiêu ca giáo trình
Cung cp cho giáo viên và sinh viên tài liu ging dy hc tp cho hc phn thay
thế thi tt nghiệp “Phát triển năng lực ngôn ng tiếng Anh” gm 2 tín ch (30 tiết)
Giúp cho sinh viên làm quen và luyn tp vi các dng thi tiếng Anh hc thut quc
tế: FCE/B2 và IELTS
Giúp sinh viên rèn luyn và phát trin k năng ngôn ngữ Nghe, Nói, Đc, Viết
Phát huy tính ch động hc tp và nghiên cu ca sinh viên
Giúp nhà trưng kiểm tra đánh giá được năng lực tiếng Anh ca sinh viên
Đối tưng s dng
Giáo trình đưc s dng ni b cho giảng viên và sinh viên trường CĐSP Lạng
Sơn. Cụ th:
Sinh viên: năm 3 chuyên ngành CĐSP tiếng Anh hc k 6
Ging viên ging dy hc phần “Phát triển năng lc ngôn ng tiếng Anh
Ni dung ca giáo trình
Gm 06 module và 03 phn b tr:
Module 1: gii thiu v các phần thi, cách đánh giá của đ thi FCE/B2
Module 2-5: cung cp các ng liu hc tp phát triển năng lưc ngôn ng thông qua
các dng phn trong bài thi FCE, bài tp ôn luyn các cu trúc ng pháp.
Module 6: Gii thiu hình thc, thời lưng, k thuật làm bài, cách đánh giá k thi
IELTS
Phn b tr 1: cung cp các bí quyết làm các dng bài thi trong FCE/B2
Phn b tr 2: Li giải/ đáp án cho các hoạt động hc tp cho các module 2-5
Phn b tr 3: Đề mu FCE/B2 và IELTS
4
CONTENTS
MUDULE 1 INTRODUCTION TO FCE ....................................................................................1
MODULE 2 YOURSELF AND OTHER ……………………………………………………… 8
FCE Listening: Part 1 multiple choice
Grammar: Review of past tenses
FCE Reading and Use of English: Part 1 Multiple -choice cloze
Part 7 Multiple matching
FCE Writing: Part 1 Essay
FCE speaking: Part 1Talking about yourself
MODULE 3 EATING AND MEETING ……………………………………………………… 18
FCE Listening: Part 2 Sentence completion
Grammar: Review of present tenses
FCE Reading and Use of English: Part 2 Open cloze
Part 6 Gapped text
FCE Writing: Part 2 Formal letter of application
FCE speaking: Part 2 Giving opinions and comparing
MODULE 4 GREEN ISSUES ………………………………………………..……………… 29
FCE Listening: Part 3 Multiple matching
Grammar: Review of conditional 1-3
FCE Reading and Use of English: Part 4 Transformation
Part 6 Gapped text
FCE Writing: Part 2 Informal letter
FCE speaking: Part 3 Agreeing and politely disagreeing
MODULE 5 SCIENCE AND TECHNOLOGY …………………………………………….…. 38
FCE Listening: Part 4 Multiple choice
Grammar: Review of passive voice
FCE Reading and Use of English: Part 3 Word formation
Part 5 Multiple choice
FCE Writing: Part 2 Report
FCE speaking: Part 4 Adding more points
MODULE 6 INTRODUCTION TO IELTS …………………………………………………... 49
EXAM GUIDE ………………………………………………………………………………… 57
ANSWER KEY ………………………………………………..……………………………… 78
REFERENCES ………………………………………………………..……………………… 98
SAMPLE FCE TEST (FCE 2015)
SAMPLE IELTS TEST (Cambridge IELTS 13)
5
MODULE 1: AN INTRODUCTION TO FCE/ B2 TESTS
1. What is FCE/ B2 test?
FCE stands for First Certificate in English produced by Cambridge ESOL. It is a test of all
language ability. FCE is a part of a suite of general English examination produced by
Cambridge ESOL. This suite consists of five examinations that have similar characteristics
but are designed for different levels of English language ability. Within the five levels,
FCE is at Level B2 in the Council of Europe’s Common European Framework of Reference
for Language: Learning, teaching, assessment (CEFR)
Examination
Council of Europe Framework Level
CPE
Certificate of proficiency in English
C2
CAE
Certificate in Advanced English
C1
FCE
First Certificate English Test
B2
PET
Preliminary English Test
B1
KET
Key English Test
A2
CEFR Outlines the levels a B2 speaker must have as the following:
Reading: Can understand the main ideas of complex text on both concrete and
abstract topics, including technical discussions in his/her field of specialization.
Speaking: Can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular
interaction with native speakers quite possible, and can take an active part in
discussion in familiar contexts, accounting for and sustaining their views.
Listening: can understand extended speech, follow even complex lines of argument,
understand most TV news and follow the majority of films in standard dialect.