
13
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng
Số 276- Năm thứ 27 (4)- Tháng 4. 2025
Ảnh hưởng của giao thông công cộng đến giá trị
bất động sản: Bằng chứng thực nghiệm từ mô hình
không gian tại Thành phố Thủ Đức
Ngày nhận: 22/12/2024 Ngày nhận bản sửa: 10/04/2025 Ngày duyệt đăng: 11/04/2025
Tóm tắt: Nghiên cứu này nhằm đánh giá mức độ ảnh hưởng của giao thông
công cộng đến giá trị bất động sản tại thành phố Thủ Đức (Việt Nam) trong
giai đoạn gần đây, đồng thời phân tích mối quan hệ không gian giữa các khu
vực đô thị bằng cách áp dụng các mô hình tự hồi quy không gian. Dữ liệu
nghiên cứu được thu thập từ các nguồn bất động sản trực tuyến vào tháng
12/2022 tại thành phố Thủ Đức, Việt Nam. Quá trình nghiên cứu tiến hành so
sánh các mô hình để xác định mô hình phù hợp nhất với bộ dữ liệu và các giả
định ban đầu. Kết quả phân tích cho thấy, các mô hình tự hồi quy không gian
hoạt động tốt hơn so với mô hình hồi quy tuyến tính đa biến (MLR), trong khi
MLR thể hiện sự tồn tại của tương quan không gian trong phần dư. Trong các
The impact of public transportation on property values: Empirical evidence from a spatial
econometric model in Thu Duc City, Vietnam
Abstract: This study aims to evaluate the impact of public transportation on property values in Thu Duc
City (Vietnam) in recent years, while analyzing the spatial relationships between urban areas through
the application of spatial autoregressive models. The research data was collected from various online
real estate sources in Thu Duc City, Vietnam, in December 2022. The study compares different models
to select the one that best fits the dataset and the initial assumptions. The analysis results indicate that
spatial autoregressive models outperform the multiple linear regression (MLR) model, as the MLR exhibits
spatial correlation in its residuals. Among the models evaluated, the spatial error model (SEM) with a
Queen contiguity matrix is identified as the most optimal. The findings reveal that real estate prices tend to
increase when located near public transportation routes, decrease when situated farther from commercial
centers, and experience negative impacts when in proximity to train stations. This study provides empirical
evidence regarding the spatial factors affecting the real estate market, offering valuable insights for
policymakers in making informed decisions to promote sustainable urban development.
Keywords: Hedonic pricing models, Spatial econometric models, Public transportation
Doi: 10.59276/JELB.2025.04.2853
Nguyen, Minh Hai
Email: hainm@hub.edu.vn
Organization: Faculty of Data Science in Business, Banking University of Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyễn Minh Hải
Khoa Khoa học dữ liệu, Trường Đại học Ngân hàng TP. Hồ Chí Minh, Việt nam