LOGO

EM3300: Quản trị quy trình kinh doanh

Chương 1:

Tổng quan về quản trị quy trình kinh doanh

Dr. Tran Thi Huong

Department of Business Administration

School of Economics and Management (SEM)

Hanoi University of Science and Technology (HUST)

huong.tranthi@hust.edu.vn

1

Nội dung chính chương 1

Chương 1: Tổng quan về quản trị quy trình kinh doanh

1.1 Khái niệm về quy trình kinh doanh

1.2 Cấu phần của quy trình kinh doanh

1.3 Khái niệm và tầm quan trọng của quản trị quy trình kinh doanh

1.4 Nguồn gốc và sự phát triển của quản trị quy trình kinh doanh

1.5 Chu trình quản trị quy trình kinh doanh

1.6 Một số hệ thống liên quan đến quản trị quy trình kinh doanh

2

1.1 Khái niệm về quy trình kinh doanh

v Quy trình kinh doanh/ Business Process?

là tập hợp các hoạt động có chủ đích, có quan hệ lẫn nhau và tương tác để chuyển hoá

các đầu vào thành các đầu ra, nhằm mang lại giá trị gia tăng

Inputs

Outputs

Any organization can be characterized as a process or a network of processes

Process

• Chuyển hoá vật chất (từ nguyên vật liệu thôÞthành phẩm)

• Chuyển hoá mang tính vị trí (vận chuyển từ Hà Nội đến Huế)

• Chuyển hoá theo kiểu các giao dịch (gửi tiền vào tài khoản ngân hàng)

v Các loại hình chuyển hoá

3

• Chuyển hoá mang tính thông tin (thông tin kế toán Þbáo cáo tài chính)

1.1 Khái niệm về quy trình kinh doanh

v Quy trình kinh doanh/ Business Process?

là một mạng lưới các hoạt động chính và hoạt động phụ trợ/ tầng đệm

(buffers) với những ranh giới và thứ tự ưu tiên được xác định rõ ràng, để

khai thác tối đa nguồn lực nhằm biến đổi các đầu vào thành các đầu ra nhằm

thỏa mãn nhu cầu của khách hàng.

Resources

Process

Suppliers

Inputs

Customers

Outputs

4

1.1 Khái niệm về quy trình kinh doanh

Về bản chất, một quy trình kinh doanh là

ü một chuỗi các sự kiện (events), hoạt động (activities), và quyết định (decisions) ü … liên quan đến một số tác nhân (actors) và đối tượng (objects) ü … được khởi tạo bởi một nhu cầu nào đó (need) ü và kết quả là tạo ra một đầu ra (outcome) nào đó mà có giá trị đối với khách hàng

(customer)

v Order-to-Cash: quá trình xử lý đơn hàng của khách hàng đến lúc nhận được tiền

v Quote-to-Order: quá trình từ lúc khách hàng yêu cầu báo giá đến quyết định đặt hàng

v Procure-to-Pay: quá trình từ lúc tìm kiếm nhà cung cấp để mua hàng đến lúc trả tiền

v Issue/ Fault-to-Resolution: quá trình xử lý các vấn đề, feedbacks, phàn nàn, …

v Application-to-Approval: quá trình nộp đơn/ đề xuất đến lúc được phê duyệt

Một số ví dụ điển hình về quy trình có ở hầu hết các tổ chức:

5

“My washing machine doesn’t work…”

Positive outcomes (value-adding): • Fault repaired immediately with minor

intervention

Negative outcomes (value-reducing): • Fault not repaired in a timely manner • Fault repaired but customer pays

• Fault repaired, covered by warranty

more than expected

Insurance Company

Call Centre

Technician

Customer Customer

Customer

Parts Store

Service Dispatch Centre

fault-to-resolution process

E U L A V

Thảo luận

v Xem xét một tổ chức/ doanh nghiệp và một quy trình mà họ

thực hiện:

§ Quy trình đó là kiểu quy trình nào?

order-to-cash, procure-to-pay, fault-to-resolution…

§ Ai là khách hàng của quy trình

§ Giá trị mà quy trình đó mang đến cho khách hàng?

§ Tác nhân chính (Key actors) của quy trình?

§ Liệt kê tối thiểu 3 kết cục (outcomes) của quy trình

7

1.2 Cấu phần của quy trình kinh doanh

Một quy trình kinh doanh bao gồm một số các sự kiện và hoạt động/ nhiệm vụ

Một quy trình điển hình sẽ có các nút ra quyết định

Một quy trình cũng liên quan đến

§ Các tác nhân, bao gồm con người, tổ chức, hệ thống thông tin thực hiện các hành động thay mặt cho con người và/ hoặc tổ chức. Các tác nhân có thể là những thành viên bên trong hoặc bên ngoài tổ chức/ doanh nghiệp.

§ Những đối tượng vật chất, như phương tiện, trang thiết bị, nguyên vật liệu, sản

phẩm, tài liệu, thư từ, ấn phẩm, …

§ Những đối tượng phi vật chất truyền tải/ chứa đựng thông tin như các tài liệu/

bản ghi điện tử

Sự thực thi một quy trình sẽ dẫn đến một hoặc nhiều đầu ra (tích cực/ tiêu cực)

Câu hỏi đặt ra khi xem xét một quy trình

§ Who are the actors in this process? § Which actors can be considered as customers in this process? § What value does the process deliver to its customers? § What are the possible outcomes of this process?

1.2 Cấu phần của quy trình kinh doanh

Ingredients of a Business Process Source: Marlon Dumas et al. (2018)

12

1.2 Cấu phần của quy trình kinh doanh

Các đầu vào và đầu ra Hệ thống/ Cấu trúc thông tin

Inputs and Outputs Information structure

Các nguồn lực

Cấu phần của quy trình

Các luồng vật chất/ thông tin Resources

Flow units

@ Mohamed Zairi

Mạng lưới các hoạt động và tầng đệm

The network of activities and buffers

13

Example 1.1 (trang 3)

1. BuildIT is a construction company specialized in public works, such as roads, bridges, pipelines, tunnels and railroads. Within BuildIT, it often happens that engineers working at a construction site (called site engineers) need a piece of equipment, such as a truck, an excavator, a bulldozer, a water pump, etc. BuildIT owns very little equipment and instead it rents most of its equipment from specialized suppliers.

2. The existing business process for renting equipment goes as follows. When site engineers need to rent a piece of equipment, they fill in a form called “Equipment Rental Request” and send this request by email to one of the clerks at the company’s depot. The clerk at the depot receives the request and, after consulting the catalogs of the equipment suppliers, selects the most cost- effective equipment that complies with the request. Next, the clerk checks the availability of the selected equipment with the supplier via phone or email. Sometimes the selected option is not available. In these cases, the clerk has to select an alternative piece of equipment and check its availability with the corresponding supplier.

3. After finding a suitable and available piece of equipment, the clerk adds the details of the selected equipment to the rental request. Each rental request has to be approved by a works engineer, who also works at the depot. In some cases, the works engineer rejects the equipment rental request. Some rejections lead to the cancelation of the request, i.e., no equipment is rented at all. Other rejections are resolved by replacing the selected equipment with another equipment—such as a cheaper piece of equipment or a more appropriate piece of equipment for the job. In this latter case, the clerk needs to lodge another availability request.

14

Example 1.1 (trang 3) tiếp

5.

4. When a works engineer approves a rental request, the clerk sends a confirmation to the supplier. This confirmation includes a Purchase Order (PO) for renting the equipment. The PO is produced by BuildIT’s financial information system using information entered by the clerk. The clerk also records the equipment rental in a spreadsheet that is used to monitor all ongoing equipment rentals. In the meantime, the site engineer may decide that the equipment is no longer needed. In this case, the engineer asks the clerk to cancel the request for renting the equipment. In due time, the supplier delivers the rented equipment to the construction site. The site engineer then inspects the equipment. If everything is in order, the site engineer accepts the engagement and the equipment is put into use. In some cases, the equipment is sent back because it does not comply with the requirements of the site engineer. In this case, the site engineer has to start the rental process all over again.

6. When the rental period expires, the supplier comes to pick up the equipment. Sometimes, the site engineer asks for an extension of the rental period by contacting the supplier via email or phone 1 to 2 days before pick-up. The supplier may accept or reject this request. A few days after the equipment is picked up, the equipment’s supplier sends an invoice to the clerk by email. At this point, the clerk asks the site engineer to confirm that the equipment was indeed rented for the period indicated in the invoice. The clerk also checks if the rental prices indicated in the invoice are in accordance with those in the PO. After these checks, the clerk forwards the invoice to the financial department. The financial department eventually pays the invoice.

15

Exercise 1.1 (trang 5)

1.

In order to apply for admission, students first fill in an online form. Online applications are recorded in an information system to which all staff members involved in the admissions process have access. After a student has submitted the online form, a PDF document is generated and the student is requested to download it, sign it, and send it by post together with the required documents, which include:

• • • •

certified copies of previous degree and academic transcripts, results of English language test, curriculum vitae, two reference letters.

2. When these documents are received by the admissions office, an officer checks the completeness of the documents. If any document is missing, an email is sent to the student. The student has to send the missing documents by post. Assuming the application is complete, the admissions office sends the certified copies of the degrees to an academic recognition agency, which checks the degrees and gives an assessment of their validity and equivalence in terms of local education standards. This agency requires that all documents be sent to it by post, and that all documents be certified copies of the originals. The agency sends back its assessment to the university by post. Assuming the degree verification is successful, the English language test results are then checked online by an officer at the admissions office. If the validity of the English language test results cannot be verified, the application is rejected (such notifications of rejection are sent by email).

Exercise 1.1 (trang 5) tiếp

3. Once all documents of a given student have been validated, the admissions office forwards these

documents by internal mail to the corresponding academic committee responsible for deciding whether to offer admission or not. The committee makes its decision based on the academic degrees and transcripts, the CV, and the reference letters. The committee meets once every three months to examine all applications that are ready for academic assessment at the time of the meeting.

4. At the end of the committee meeting, the chair of the committee notifies the admissions office of the selection outcomes. This notification includes a list of admitted and rejected candidates. A few days later, the admissions office notifies the outcome to each candidate via email. Additionally, successful candidates are sent a confirmation letter by post.

§ Who are the actors in this process? § Which actors can be considered as customers in this process? § What value does the process deliver to its customers? § What (activities/ tasks) does each actor have to carry out? § What are the possible outcomes of this process?

1.3 Khái niệm và tầm quan trọng của BPM

Quản trị quy trình kinh doanh (BPM)

v giới thiệu một quan điểm định hướng theo quy trình/ quá trình của việc quản trị luồng nguyên vật liệu, thông tin, và dịch vụ xuyên suốt tổ chức/ doanh nghiệp

v bao gồm các khái niệm, phương pháp, và kỹ thuật để hỗ trợ việc thiết kế, quản trị, cấu hình, thể chế hoá, và phân tích quy trình kinh doanh

v không chỉ tập trung ở phạm vi một quy trình nhất định, BPM hướng tới hiện thực hoá mục tiêu của toàn bộ tổ chức thông qua việc thấu hiểu, cải tiến và tối ưu các quy trình kinh doanh

BPM is not about improving the way individual activities are performed, but rather,

it is about managing entire chains of events, activities and decisions that

ultimately add value to the organization.

18

1.3 Khái niệm và tầm quan trọng của BPM

v Six core elements of BPM

19

1.3 Tầm quan trọng của BPM

Quản trị quy trình kinh doanh hiệu quả sẽ giúp tổ chức

v Giảm chi phí vận hành/ Reduce operation cost

v Duy trì sự ổn định của hoạt động kinh doanh/ Maintain stability of business

v Có được hệ thống tốt/ quy trình tốt, kéo theo những sản phẩm và dịch vụ tốt

Good system/ processes result in good products and services

v Đảm bảo sự thông suốt/ minh bạch của thông tin/ Information transparency

v Giảm thiểu sai lỗi/ Reduce defects/ failures

v Tăng khả năng truy xuất/ Track and trace

Processes Everywhere

20

1.3 Tầm quan trọng của BPM

Nếu phải/ được lựa chọn giữa hai dịch vụ, bạn sẽ chọn dịch vụ nào? Dựa trên tiêu chí nào? one that is:

Faster Cheaper Better

v F… v C… v B…

BPM hỗ trợ tổ chức tạo nên những

dịch vụ đáp ứng các tiêu chí trên nhờ

tư duy quản trị định hướng quy trình

và sự hỗ trợ của công nghệ thông tin

21

1.3 Tầm quan trọng của BPM

Trong bối cảnh chuyển đổi số …

BPM cung cấp nền tảng làm cầu nối giữa IT và kinh doanh, bởi vì nhiều (hầu

hết) các dự án IT trong các doanh nghiệp nếu nhằm mục đích tối cao là cải

tiến một quy trình kinh doanh nào đó.

Yields

Information Technology

Business Value

Enables

Yields

Nói theo một cách khác

Process Change

22

Why BPM?

“The first rule of any technology used in a business is that automation applied to an efficient operation will magnify the efficiency.

The second is that automation applied to an inefficient operation will magnify the inefficiency.”

Bill Gates 23

Why BPM? The management Perspective

24

Why BPM? The management Perspective

25

1.4 Nguồn gốc và sự phát triển của BPM

§ The Functional Organization

§ The Birth of Process Thinking

§ The Rise and Fall of BPR (Business Process Re-engineering)

@Paul Harmon

26

How process moved out of focus through ages

toàn bộ quy trình cho tất cả sản phẩm

toàn bộ quy trình cho một sản phẩm đơn lẻ

một phần của một quy trình cho một sản phẩm đơn lẻ

mối quan tâm của công nhân

năng lực của công nhân

hoàn toàn không chuyên môn hoá

chuyên môn hoá hoàn toàn

chuyên môn hoá trung cấp

người đa năng

thời tiền sử

thời cổ đại

thời trung đại

thời công nghiệp

Adam Smith: Các quy trình và sự phân công lao động

Quy trình sản xuất pin

Source: Smith 1776 Picture: http://www.library.hbs.edu/hc/ collections/kress/kress_img/ada m_smith2.htm

Frederick W. Taylor: Quản lý theo khoa học

v Ra đời cùng với sự mở rộng quy mô sản xuất của các nhà máy

v Nghiên cứu tỉ mỉ các hoạt động lao động; Hướng dẫn công việc cho công nhân

v Hình thành nên tầng lớp các nhà quản lý (class of managers) giám sát năng suất

của các nhóm công nhân à sự cần thiết chỉ ra sự khác biệt về trách nhiệm của

các nhà quản lý à Khác biệt theo các nhóm công đoạn sản xuất họ phụ trách;

hoặc khác biệt theo cấu trúc thứ bậc

à Sự hình thành việc tổ chức theo chức năng

Source: Wikimedia Commons

(Functional Organization)

Functional Organization

v Tổ chức theo chức năng chiếm ưu thế cho đến cuối những năm 1980, khi mà

IBM, Ford, và Bell Atlantic (bây giờ là Verizon) nhận ra rằng việc tập trung vào tổ

chức theo chức năng đã đang tạo ra những điểm thiếu hiệu quả trong hoạt động

tác nghiệp, làm giảm lợi thế cạnh tranh

v Những dự án IT, tái cấu trúc đắt đỏ được triển khai

à Ý tưởng về BPR và sự ra đời của tư duy

Source: Wikimedia Commons

quản lý theo quá trình/ quy trình

The Birth of Process Thinking

Business Process Reengineering (BPR) Tái cấu trúc quy trình kinh doanh

“the fundamental rethinking and radical redesign of business processes to achieve dramatic improvements in critical, contemporary measures of performance, such as cost, quality, service, and speed.”

Ví dụ về quy trình mua hàng tại Ford: Trước cải tiến

at Mazda only five people worked in this department

Ví dụ về quy trình mua hàng tại Ford: Sau cải tiến

a 76% reduction

Thảo luận

Xem xét quy trình mua hàng (purchasing process) tại Ford,

trả lời các câu hỏi sau:

1. Who are the actors in this process?

2. Which actors can be considered as customers in this process?

3. What value does the process deliver to its customers?

4. What are the possible outcomes of this process?

The Rise and Fall of BPR: Thăng trầm của BPR

v Từ 1980s đến nửa đầu 1990s: BPR phát triển mạnh mẽ với sự ra đời của hàng loạt các sách, báo cáo, và các nhóm dự án BPR trong hầu khắp các công ty lớn trên thế giới.

v Những năm cuối thập kỷ 1990: rất nhiều công ty đã dừng triển khai các dự án BPR và

ngừng hỗ trợ các nỗ lực liên quan đến BPR.

Một số lý do có thể kể đến:

1. Lạm dụng khái niệm BPR: Nhiều dự án gắn nhãn BPR nhưng thực chất không tập trung vào các quy trình kinh doanh; Nhiều tập đoàn đã cắt giảm lao động trong quá trình thực hiện BPR gây ra nhiều phẫn nộ

2. Chủ nghĩa cực đoan: “Nếu không tự động hoá, thì xoá sổ”; Nhiều trường hợp đòi

hỏi sự thay đổi từ từ

3. Thiếu sự hỗ trợ: Nhiều công cụ hay công nghệ cần thiết chưa sẵn có hoặc không đầy đủ. Nhiều quy trình logic phải được mã hóa cứng trong các ứng dụng CNTT thời đó. Mọi người trở nên thất vọng khi họ lưu ý rằng nỗ lực của họ trong việc thiết kế lại quy trình đã bị cản trở bởi một cơ sở hạ tầng cứng nhắc

Reshaping Process Thinking: Thời phục hưng của BPR

Workflow Management Systems (WfMSs)

a single shared and centralized database enables the optimization of information usage and information exchanges, which is a key enabler of process improvement

Business Process Management Systems (BPMSs)

Process Orientation is productive ERP Systems penetrate the market

Job Functions of Process Owner

Nội dung chính chương 1

Chương 1: Tổng quan về quản trị quy trình kinh doanh

1.1 Khái niệm về quy trình kinh doanh

1.2 Cấu phần của quy trình kinh doanh

1.3 Khái niệm và tầm quan trọng của quản trị quy trình kinh doanh

1.4 Nguồn gốc và sự phát triển của quản trị quy trình kinh doanh

1.5 Chu trình quản trị quy trình kinh doanh

38

1.5 Chu trình quản trị quy trình kinh doanh

BPM Life Cycle

Process identification

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Process analysis

Process monitoring and controlling

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 39

1.5 Chu trình quản trị quy trình kinh doanh

Chương 1

BPM Life Cycle

Xác định Process identification quy trình

Process architecture Process architecture

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Khám phá Process discovery quy trình

Chương 2

Chương 3

Phân tích Process analysis quy trình

Process Kiểm soát monitoring and quy trình controlling

Chương 4

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

T.kế lại Process redesign quy trình

Triển khai Process implementation quy trình

To-be process To-be process model model

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 40

Process identification: Xác định quy trình cần quản trị

1. Define process architecture

§ Enumerate main processes

Xác định số lượng quy trình chính

understanding of the processes and their interrelationship

§ Determine process scope

Xác định phạm vi của quy trình

2. Prioritization step (aka Process selection)

Prioritized Process Portfolio for the BPM activities

Prioritize and select processes based on: Xác định thứ tự ưu tiên và lựa chọn quy trình dựa trên: § Importance/ Tầm quan trọng của quy trình § Health/ Sức khoẻ/ Thực trạng của quy trình § Feasibility/ Mức độ khả thi

Ví dụ về process architecture của Wholesaler

Strategic Management

Suppliers Management

Logistics Management

Warehouse Management

Demand Management

Management processes

Sales

Distribution

Direct procurement

Marketing

Service

Core processes

IT

HR

Finance

Indirect procurement

Support processes

42

Process Selection: Xác định quy trình

3 tiêu chí để xác định thứ tự ưu tiên và lựa chọn quy trình

1.

Importance/ Tầm quan trọng của quy trình Which processes have greatest impact on the organization‘s strategic objectives? Những quy trình nào có tác động lớn nhất lên mục tiêu chiến lược của tổ chức?

2. Health (or Dysfunction)/ Sức khoẻ/ Thực trạng của quy trình

Which processes are in deepest trouble? Những quy trình nào đang gặp phải vấn đề nghiêm trọng nhất?

3. Feasibility/ Mức độ khả thi

Which processes are most susceptible to successful process management? Những quy trình nào nhạy cảm nhất/ dễ mang lại thành công cho hoạt động quản trị quy trình?

Prioritized process portfolio/ Danh sách các quy trình đã được xác định thứ tự ưu tiên

43

Selection Criteria/ Các tiêu chí lựa chọn

v Strategic Importance/ Tầm quan trọng chiến lược

§ Những quy trình nào có tác động lớn nhất lên mục tiêu chiến lược của tổ chức

§ Xem xét về khả năng sinh lời, tính duy nhất, hay đóng góp vào lợi thế cạnh tranh của

quy trình

§ Lựa chọn những quy trình cần thống nhất với chiến lược phát triển của tổ chức

v Health/ Sức khoẻ/ Thực trạng của quy trình

§ Xác định những quy trình đang có vấn đề/ tồn tại nghiêm trọng nhất (dựa vào các chỉ

tiêu đo lường kết quả và hiệu quả (performance measures) sẽ học ở chương 3)

§ Những quy trình này có thể sẽ nhận được nhiều lợi ích nhất khi triển khai dự án BPM

v Feasibility/ Mức độ khả thi

§ Xác định quy trình này có độ nhạy như thế nào với những nỗ lực BPM

§ Văn hoá công ty và vấn đề chính trị có thể chính là những chướng ngại vật

§ BPM nên tập trung vào những quy trình mà có cơ sở khoa học rằng sẽ mang lại lợi ích

Process Performance Measures

Performance Objectives

v Formulate performance objectives of the process at a

high level, in the form of a desirable state that the

process should ideally reach, e.g., customers should

be served in less than 30 minutes.

v For each performance objective, identify the

Performance Measures v Time v Cost v Quality v Flexibility

relevant performance dimension(s) and aggregation

function(s), and from there, define one or more

Ví dụ 2.3: Restaurant

performance measures for the objective in question,

e.g., the percentage of customers served in less than

30 minutes. Let us call this measure ST(30).

v Define a more refined objective based on this

performance measure, such as

ST(30) >99%.

Exercise 2.8: Các tiêu chí lựa chọn

v Xem xét lại ví dụ 1.1 và bài tập 1.1 về quy trình procure-to-pay của công ty BuildIT

(trang 3) và quy trình nhập học của một trường đại học (trang 5)

1. Hãy cùng thảo luận về tầm quan trọng chiến lược, sức khoẻ, mức độ khả thi của

việc cải tiến những quy trình này?

2. Đối với các tiêu chí đã được thảo luận ở trên, liệu có phải lúc nào việc đánh giá

tầm quan trọng, sức khoẻ, và mức độ khả thi cũng sẽ đưa ra cùng một kết quả về

quy trình cần quản trị?

3. Liệu tất cả các quy trình cần quản trị lúc nào cũng cần ở trong tình trạng không

tốt, luôn có tầm quan trọng chiến lược, và khả thi để quản trị/ cải tiến?

Ví dụ và bài tập cho bước 1: Process Identification

Ví dụ về danh mục các quy trình với thứ tự ưu tiên

Tại một tổ chức tài chính

Short-term action

High

Feasibility

Rating

Low

Loan controlling

Contract preparation

Medium

High

Loan decision

Loan market evaluation

e c n a t r o p m

I

Handling of payments

Loan planning

Loan application

Low

Poor

Good

Health

Strategic fit?

Possible

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 47

Ví dụ và bài tập cho bước1: Process Identification

Example 2.3: Restaurant

v In this scenario, most relevant

performance dimension is serving time.

v One objective is to completely

avoid waiting times above 30 min.

v A restaurant has recently lost many customers due to poor customer service. The management team has decided to address this issue first of all by focusing on the delivery of meals.

v Percentage of customers served in less than 30 min should be close to 100%.

v The team gathered data by asking customers about how quickly they liked to receive their meals and what they considered as an acceptable wait.

v Thus, the percentage of customers served in less than 30 minutes is relevant performance measure.

v Threshold mentioned in scenario is

15 min.

v The data suggested that half of the customers would prefer their meals to be served in 15 min or less. All customers agreed that a waiting time of 30 min or more is unacceptable

v Choice between two performance measures: average meal delivery time or percentage of customers served in 15 min.

Ví dụ và bài tập cho bước 1: Process Identification

Exercise 2.9: Travel Agency

Consider the following summary of issues reported in a travel agency. v A travel agency has recently lost several medium-sized and large corporate customers due to complaints about poor customer service. The management team of the travel agency decided to appoint a team of analysts to address this problem. The team gathered data by conducting interviews and surveys with current and past corporate customers and also by gathering customer feedback data that the travel agency has recorded over time.

v About 2% of customers complained about errors that had been made in their bookings. In one occasion, a customer had requested a change to a flight booking. The travel agent wrote an email to the customer suggesting that the change had been made and attached a modified travel itinerary. However, it later turned out that the modified booking had not been confirmed in the flight reservation system. As a result, the customer was not allowed to board the flight and this led to a series of severe inconveniences for the customer.

Ví dụ và bài tập cho bước 1: Process Identification

Exercise 2.9: Travel Agency

v Similar problems had occurred when booking a flight initially: the customer had asked for certain dates, but the flight tickets had been issued for different dates. Additionally, customers complained of the long times it took to get responses to their requests for quotes and itineraries. In most cases, employees of the travel agency replied to requests for quotes within 2-4 working hours, but in the case of some complicated itinerary requests (about 10% of the requests), it took them up to 2 days.

v Finally, about 5% of customers also complained that the travel agents did not find the best flight connections and prices for them. These customers essentially stated that they had found better itineraries and prices on the Web by searching by themselves.

1. Which business processes should the travel agency select for improvement? 2. For each of

the business processes you identified above,

indicate which

performance measure the travel agency should improve.

Bước 2: Process discovery/ Khám phá quy trình

The BPM lifecycle

Process identification

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Process analysis

Process monitoring and controlling

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh

51

Bước 2: Process discovery/ Khám phá quy trình

Business process model/ Mô hình hoá quy trình

Invoice handling example

Invoice

ERP

Report

Invoice

Finance Department

Post Invoice

no mismatches

Enter Invoice Details

Check Invoice Mismatches

Invoice received

Invoice posted

Invoice

Invoice DB

Senior Finance Officer

mismatch exists

Block Invoice

Invoice blocked

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh

52

"Don't forget simplicity. This is what will help humans to make sense of what you are trying to say."

Bước 2: Process discovery/ Khám phá quy trình

Business process model

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 53

Crowdsourcing Processes (Tranquillini và cộng sự (2015))

Bước 3: Process analysis/ Phân tích quy trình

The BPM lifecycle

Process identification

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Process analysis

Process monitoring and controlling

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

54

Bước 3: Process analysis/ Phân tích quy trình

Qualitative process analysis/ Phân tích định tính

Ví dụ về phân tích nhân-quả/ Sơ đồ xương cá

Causal Factors

Issue

Measurement

Material

Machine

Clerk selected equipment with incorrect specs

The system does not keep the site engineer informed

Inaccurate equipment description in provider's catalogue

Equipment rejected at delivery

Clerk is entirely responsible for equipment selection

Incomplete or inaccurate requirements from site engineer

Site engineer does not validate the choice of equipment

Clerk misunderstood site engineer's requirement

Milieu

Man

Method

55

Bước 3: Process analysis/ Phân tích quy trình

Quantitative process analysis/ Phân tích định lượng

Ví dụ về mô phỏng quy trình kinh doanh

56

Bước 4: Process redesign/ Thiết kế lại quy trình

The BPM lifecycle

Process identification

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Process analysis

Process monitoring and controlling

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

57

Bước 4: Process redesign/ Thiết kế lại quy trình

Process redesign/ Thiết kế lại quy trình

Cost

Time

Flexibility

Quality

58

TO-BE process model AS-IS process model

Bước 5: Process implementation/ Triển khai (cải tiến) quy trình

The BPM lifecycle

Process identification

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Process analysis

Process monitoring and controlling

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

59

Bước 5: Process implementation/ Triển khai (cải tiến) quy trình

Process implementation/ Triển khai (cải tiến) quy trình

Process automation

Process change management

Job redesign

Executable process design

Training

IT development & configuration

Performance

Testing

management plan

...

….

Bước 6: Process monitoring and controlling/ Kiểm soát quy trình

The BPM lifecycle

Process identification

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Process analysis

Process monitoring and controlling

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

61

Bước 6: Process monitoring and controlling/ Kiểm soát quy trình

Process monitoring and controlling/ Kiểm soát quy trình

Dashboards, alerts & reports

DB logs

Event stream

Model-based analytics

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh

62

Vai trò của các thành viên trong chu trình BPM

Process identification

BPM group

Process architecture Process architecture

Process discovery

As-is process As-is process model model

Conformance and Conformance and performance insights performance insights

Analyst

System admin/operati ons team

Process owner

Process analysis

Process monitoring and controlling

Process participants

Executable Executable process process model model

Insights on Insights on weaknesses and weaknesses and their impact their impact

Developer

Process implementation

Process redesign

To-be process To-be process model model

63

1.6 Một số hệ thống liên quan đến BPM

v Total Quality Management/ Hệ thống quản lý chất lượng toàn diện

v Operations Management/ Quản trị tác nghiệp

v Lean/ Hệ thống sản xuất tinh gọn

v Six Sigma

64

1.6.1 Total Quality Management (TQM): QLCL toàn diện

§ Tập trung vào cải tiến liên tục và duy trì, nâng cao chất lượng sản phẩm và dịch vụ.

§ TQM tập trung nỗ lực vào sản

phẩm và dịch vụ, BPM tập trung vào cải tiến các quy trình

§ TQM chủ yếu áp dụng trong lĩnh vực sản xuất, BPM áp dung nhiều hơn trong lĩnh vực dịch vụ

65

1.6.2 Operations Management: Quản trị vận hành

§ Quản trị luồng vật chất và các chức năng kỹ thuật trong tổ chức, đặc biệt là

những thứ liên quan đến sản xuất và tác nghiệp

§ Sử dụng lý thuyết xác suất, lý thuyết hàng đợi, phân tích quyết định, mô hình

toán, và mô phỏng để tối ưu hoá hiệu quả của hoạt động tác nghiệp

§ OM thường quan tâm nhiều hơn tới các quy trình hiện đang tồn tại, BPM quan

tâm nhiều hơn đến thay đổi/ cải tiến quy trình hiện tại để cải tiến nó.

66

1.6.3 Lean/ Hệ thống sản xuất tinh gọn

§ Phát triển từ lĩnh vực sản xuất, cụ thể là hệ thống sản xuất Toyota (TPS)

§ Tập trung vào giảm thiểu lãng phí, những hoạt động mà không mang lại giá trị

gia tăng cho khách hàng.

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 67

§ BPM đặt trọng tâm nhiều hơn vào việc sử dung IT như là công cụ hữu hiệu để cải tiến các quy trình kinh doanh, khiến chúng trở nên đồng bộ hơn có thể và lặp lại được.

1.6.4 Six Sigma

§ Phát triển từ lĩnh vực sản xuất, cụ thể là hệ thống sản xuất của Motorola.

§ Tập trung vào tối thiểu hoá các lỗi có thể xảy ra (errors).

§ Coi trọng việc đo lường đầu ra của các quy trình, nhất là vấn đề về chất lượng

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 68

§ Xu hướng gần đây là kết hợp giữa Lean và 6 Sigma (hệ thống LSS- Lean Six Sigma)

Homework

Exercise 1.6 to 1.7

Sách: Dumas, Marlon, et al. (2018) Fundamentals of business process management. Heidelberg: Springer.

EM3300 Quản trị quy trình kinh doanh 85

Upload bài tập lên MS Teams theo nhóm trước giờ học tiếp theo 24h

Câu hỏi cho bài tập 1.6 và 1.7

1. Xác định xem quy trình thuộc loại nào: order-to-cash, procure-to-pay, application-to-approval, or issue-to-resolution?

2. Những tác nhân/ actors/ những người tham gia vào quy trình?

3. Ai là khách hàng của quy trình?

4. Đâu là những tác vụ/ task/ actions cần phải thực hiện trong quy trình?

5. Giá trị mà quy trình này sẽ mang lại cho khách hàng

6. Những kết cục có thể có của quy trình?

7. Các chỉ tiêu đo lường kết quả của quy trình từ góc nhìn của khách hàng/ của nhà quản trị?

8. Những vấn đề có thể có/ cần phải giải quyết của quy trình này là gì? Những thông tin gì cần phải thu thập để phân tích kỹ hơn về vấn đề này?

9. Đề xuất ý tưởng/ giải pháp để thay đổi quy trình nhằm giải quyết vấn đề đã xác định ở trên?

86