intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 6 năm 2022-2023 - Trường THCS Dương Nội

Chia sẻ: _ _ | Ngày: | Loại File: DOCX | Số trang:17

5
lượt xem
2
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Việc ôn tập và hệ thống kiến thức với "Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 6 năm 2022-2023 - Trường THCS Dương Nội" được chia sẻ dưới đây sẽ giúp bạn nắm vững các phương pháp giải bài tập hiệu quả và rèn luyện kỹ năng giải đề thi nhanh và chính xác để chuẩn bị tốt nhất cho kì thi sắp diễn ra. Cùng tham khảo và tải về đề thi này ngay bạn nhé!

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 6 năm 2022-2023 - Trường THCS Dương Nội

  1. THCS DƯƠNG NỘI ĐỀ CƯƠNG ÔN TẬP TIẾNG ANH 6 CUỐI KÌ II NĂM HỌC 2022-2023 New words Transcription Meaning adventure /ədˈven.tʃər/ (n) cuộc phiêu lưu announce /əˈnaʊns/ (v) thông báo audience /ˈɔː.di.əns/ (n) khán giả cartoon /kɑːˈtuːn/ (n) phim hoạt hình channel /ˈtʃæn.əl/ (n) kênh (truyền hình) character /ˈkær.ɪk.tər/ (n) nhân vật clumsy /ˈklʌm.zi/ (adj) vụng về comedy /ˈkɒm.ə.di/ (n) phim hài cool /kuːl/ (adj) dễ thương cute /kjuːt/ (adj) xinh xắn documentary /ˌdɒk.jʊˈmen.tər.i/ (n) phim tài liệu educate /ˈed.jʊ.keɪt/ (v) giáo dục educational /ˌed.jʊˈkeɪ.ʃən.əl/ (adj) mang tính giáo dục entertain /en.təˈteɪn/ (v) giải trí event /ɪˈvent/ (n) sự kiện fact /fækt/ (n) thực tế, sự thật hiển nhiên fair /feər/ (n) hội chợ, chợ phiên funny /ˈfʌn.i/ (adj) hài hước game show /ˈgeɪm ʃəʊ/ (n) buổi truyền hình giải trí human /ˈhjuː.mən/ (adj) thuộc về con người local /ˈləʊ.kəl/ (adj) mang tính địa phương main /meɪn/ (adj) chính yếu, chủ đạo manner /ˈmæn.ər/ (n) tác phong, phong cách MC /ˌemˈsiː/ (n) người dẫn chương trình musical /ˈmjuː.zɪ.kəl/ (n) buổi biểu diễn văn nghệ national /ˈnæʃ.ən.əl/ (adj) thuộc về quốc gia newsreader /njuːzˈriː.dər/ (n) người đọc bản tin trên đài,truyền hình pig racing /pɪg ˈreɪ.sɪŋ/ (n) đua lợn programme /ˈprəʊ.græm/ (n) chương trình reason /ˈriː.zən/ (n) nguyên nhân remote control /rɪˈməʊt kənˈtrəʊl/ (n) điều khiển (TV) từ xa reporter /rɪˈpɔː.tər/ (n) phóng viên schedule /ˈʃed.juːl/ (n) chương trình, lịch trình series /ˈsɪə.riːz/ (n) phim dài kì trên truyền hình stupid /ˈstjuː.pɪd / (adj) đần độn, ngớ ngẩn universe /ˈjuː.ni.vɜːs/ (n) vũ trụ viewer /ˈvjuː.ər/ (n) người xem (TV) weatherman /ˈweð.ə.mæn/ (n) người thông báo tin thời tiết trên đài hoặc TV
  2. I. Wh-question words (Từ để hỏi) Công thức Question word + auxiliary + subject + verb...? Với động từ thường E.g:What do you eat? (Bạn ăn gì?) Question word + be + subject...? Với động từ be E.g:Where is Peter? (Peter đầu rồi?) Cách dùng Từ hỏi Mục đích Who Dùng để hỏi về người. Whose Dùng để hỏi về chủ sở hữu. Where Dùng để hỏi vị trí và địa điểm. When Dùng để hỏi về thời gian. Why Dùng để hỏi nguyên nhân và tìm lí do. What Dùng để hỏi về sự vật, việc điều chưa biết. Which Dùng để hỏi về sự lựa chọn. How Dùng để hỏi cách thức, tình trạng. Một số ví dụ cơ bản Who do you like? (Bạn thích ai?) Whose car is this? (Chiếc xe này của ai?) Where is the bus stop? (Trạm xe buýt ở đâu?) When is his birthday? (Sinh nhật của anh ấy là khi nào?) Why does he have bad marks? (Tại sao anh ấy bị điểm thấp?) What do they talk? (Họ nói gì?) Which drink do you order, coffee or milk tea? (Bạn gọi thức uống nào, cà phê hay trà sữa?) How is your homework? (Bài tập về nhà của bạn thế nào?) - Với how ta có thêm dạng câu hỏi khi đi với tính từ hoặc trạng từ How + adj/adv... How much : để hỏi số lượng, dùng cho danh từ không đếm được E.g: How much time do you spend on English every day? (Bạn dành bao nhiêu thời gian cho môn tiếng Anh hằng ngày?) How many : để hỏi số lượng, dùng cho danh từ đếm được E.g: How many brothers and sisters do you have? (Bạn có bao nhiêu anh chị em?) How often : để hỏi về sự thường xuyên E.g: How often do you visit your grandparents? (Bao lâu bạn mới đi thăm ông bà?) How far : để hỏi về khoảng cách E.g: How far is the school from your house? (Trường học cách nhà bạn bao xa?) How long : để hỏi về khoảng thời gian E.g: How long does this TV program me last? (Chương trình ti vi này kéo dài bao lâu?) II. Conjunctions (Liên từ) Liên từ Cách dùng and Dùng để thêm thông tin vào câu nói. E.g: My brother and I play football. but Dùng để nêu lên hai thông tin đối ngược nhau. E.g: She wants good marks, but she doesn't study hard. so Dùng để chỉ kết quả, hệ quả, phía trước so luôn có dấu phẩy. E.g: It's raining, so I'll stay at home.
  3. I. Consonant /θ/(Phụ âm /θ/) “th” được phát âm là /θ/ + Khi nó đứng đầu, giữa hay cuối từ Examples Transcription Meaning think /θɪŋk/ nghĩ, suy nghĩ thing /θɪŋ/ đồ vật + Khi “th” được thêm vào một tính từ để chuyển thành danh từ Examples Transcription Meaning width /wɪtθ/ bề rộng depth /depθ/ độ sâu + Khi “th” chỉ số thứ tự Examples Transcription Meaning fourth /fɔːθ/ số thứ 4 fifth /fɪfθ/ số thứ 5 II. Consonant /ð/(Phụ âm /ð/) “th” được phát âm là /ð/ Examples Transcription Meaning they /ðeɪ/ họ father /ˈfɑːðə(r)/ bố, cha New words Transcription Meaning athlete /ˈæθ.liːt/ (n) vận động viên basketball /ˈbɑː.skɪt.bɔːl/ (n) môn bóng rổ boat /bəʊt/ (n) con thuyền career /kəˈrɪər/ (n) nghề nghiệp, sự nghiệp congratulation /kənˌgræt.jʊˈleɪ.ʃən/ (n) sự chúc mừng elect /ɪˈlekt/ (v) lựa chọn, bầu chọn equipment /ɪˈkwɪp.mənt/ (n) thiết bị, dụng cụ exhausted /ɪgˈzɔː.stɪd/ (adj) mệt nhoài, mệt lử fantastic /fænˈtæs.tɪk/ (adj) tuyệt diệu fit /fɪt/ (adj) mạnh khoẻ goggles /ˈgɒg.l z/ ̩ (n) kính (để bơi) gym /dʒɪm/ (n) trung tâm thể dục last /lɑːst/ (v) kéo dài marathon /ˈmær.ə.θən/ (n) cuộc đua ma-ra-tông
  4. racket /ˈræk.ɪt/ (n) cái vợt (cầu lông …) regard /rɪˈgɑːd/ (v) coi là ring /rɪŋ/ (n) sàn đấu (boxing) skateboard /ˈskeɪt.bɔːd/ (n, v) ván trượt, trượt ván ski /skiː/ (v, n) trượt tuyết, ván trượt tuyết skiing /ˈskiː.ɪŋ/ (n) môn trượt tuyết sports competition /spɔːtsˌkɒm.pəˈtɪʃ.ən/ cuộc đua thể thao sporty /ˈspɔː.ti/ (adj) khoẻ mạnh, dáng thể thao volleyball /ˈvɒl.i.bɔːl/ (n) môn bóng chuyền I. Past simple (Thì quá khứ đơn) 1. Cách dùng - Thì quá khứ đơn được dùng để diễn tả một hành động đã xảy ra và kết thúc trong quá khứ. 2. Dạng thức của thì quá khứ đơn Công thức thì quá khứ đơn với động từ to be Thể khẳng định (Positive form) I / She/ He / It + was We / You / They + were Ví dụ: She was in the office an hour ago. (Cô ấy ở trong văng phòng cách đây một tiếng) Thể phủ định (Negative form) I / She/ He / It + was not We / You / They + were not Ví dụ: They weren’t at home yesterday. (Họ không ở nhà hôm qua.) Thể nghi vấn (Question form) Was + I / she/ he / it …? Were + we / you / they …? Trả lời: Yes, I / she/ he / it + was No, I / she/ he / it + wasn’t Yes, we / you / they + were No, we / you / they + weren’t Ví dụ: Were they in the room ten minutes ago? (Họ ở trong phòng bạn cách đây mười phút phải không?) Yes, they were / No, they weren’t (Vâng, đúng rồi / Không , không phải) Công thức thì quá khứ đơn với động từ thường Thể khẳng định (Positive form) I / She/ He / It / We / You / They + V2/ed Ví dụ: She visited an old friend last Sunday. (Cô ấy thăm một người bạn cũ vào Chủ Nhật tuần trước.) Quy tắc thêm “ed” - Thông thường ta thêm “ed” vào sau động từ. walk → walked roll → rolled inform → informed - Tận cùng của động từ là “e” ta chỉ cần thêm “d” live → lived invite → invited share → shared - Tận cùng của động từ là y: Nếu trước y là một nguyên âm (a,e,i,o,u) ta thêm ed bình thường. play → played stay → stayed delay → delayed Nếu trước y là phụ âm ta đổi y thành i rồi thêm ed study → studied satisfy → satisfied reply → replied
  5. - Nếu động từ có một âm tiết, tận cùng là một phụ âm, trước phụ âm có một nguyên âm, ta nhân đôi phụ âm cuối rồi thêm ed stop → stopped plan → planned Ngoại lệ: travel → travelled prefer → preferred permit → permitted Động từ bất quy tắc come → came (đến) drive → drove (lái) go → went (đi) know → knew (biết) run → ran (chạy) say → said (nói) take → took (lấy) Thể phủ định (Negative form) I / She/ He / It / We / You / They + did not + V (nguyên thể ) Ví dụ: He didn’t come to the club last month. (Tháng trước cậu ấy không đến câu lạc bộ.) Thể nghi vấn (Question form) Did + I / she/ he / it / we / you / they + V (nguyên thể) Trả lời Yes, I / she/ he / it / we / you / they + did No, I / she/ he / it / we / you / they + didn’t Ví dụ: Did he miss the bus yesterday? (Hôm qua cậu ấy nhỡ xe buýt phải không?) Yes, he did / No, he didn’t (Vâng, đúng vậy / Không, không phải) 3. Dấu hiệu nhận biết Trong câu sử dụng thì quá khứ thường có các trạng từ chỉ thời gian xác định trong quá khứ: - yesterday (hôm qua) - last night/ last week / last month / last year (tối qua/ tuần trước/ tháng trước/ năm ngoái) - ago (cách đây): two hours ago (cách đây 2 giờ); two days ago (cách đây 2 ngày) - in the past (trong quá khứ) II. Imperatives (Thể mệnh lệnh) Thể mệnh lệnh thường được dùng để đưa ra các mệnh lệnh, yêu cầu, đề nghị, … Thể khẳng định (Positive form) Trong câu khẳng định ( hoặc xác định) thì động từ đứng đầu câu, chủ ngữ You bị lược bỏ. Ví dụ: Come here! (Đến đây!) Be quiet! (Hãy yên lặng) Thể phủ định (Negative form) Trong câu phủ định ta chỉ cần thêm trợ động từ ở thể phủ định trước động từ. Ví dụ: Don’t open the door! (Đừng mở cửa!) Don’t hurry! (Đừng vội!) I. Short vowel /e/(Nguyên âm ngắn /e/) - “a” được phát âm là /e/ Examples Transcription Meaning many /meni/ nhiều anyone /eniwʌn / bất kỳ ai - “e” phát âm là /e/ khi nó nằm trong những từ một âm tiết có tận cùng là một hay nhiều phụ âm (trừ “r”)- air, are Examples Transcription Meaning
  6. get /get/ có, trở nên bread /bred/ bánh mì - “ea” được phát âm là /e/ trong một số trường hợp Examples Transcription Meaning heavy /hevi/ nặng breakfast /'brekfǝst/ bữa sáng II. Short vowel /æ/(Nguyên âm ngắn/æ/) “a” được phát âm là /æ/ trong các trường hợp: - Trong những từ có một âm tiết mà tận cùng bằng một hay nhiều phụ âm Examples Transcription Meaning hat /hæt/ cái mũ sad /sæd/ buồn - Khi ở trong một âm tiết được nhấn mạnh của một chữ có nhiều âm tiết và đứng trước hai phụ âm Examples Transcription Meaning candle /ˈkændl/ cây nến captain /ˈkæptɪn/ đại úy, thuyền trưởng CITIES OF THE WORLD New words Transcription Meaning Africa /ˈæf.rɪ.kə/ (n) Châu Phi America /əˈmer.ɪ.kə/ (n) Châu Mĩ Antarctica /ænˈtɑːk.tɪkə/ (n) Châu Nam Cực Asia /ˈeɪ.ʒə/ (n) Châu Á Australia /ɒsˈtreɪ.li.ə/ (n) Châu Úc award /əˈwɔːd / (n, v) giải thưởng, trao giải thưởng common /ˈkɒm.ən/ (adj) phổ biến, thông dụng continent /ˈkɒn.tɪ.nənt/ (n) châu lục creature /ˈkriː.tʃər/ (n) sinh vật, tạo vật design /dɪˈzaɪn/ (n, v) thiết kế Europe /ˈjʊə.rəp/ (n) Châu Âu journey /ˈdʒɜː.ni/ (n) chuyến đi landmark /ˈlænd.mɑːk/ (n) danh thắng (trong thành phố) lovely /ˈlʌv.li/ (adj) đáng yêu palace /ˈpæl.ɪs/ (n) cung điện popular /ˈpɒp.jʊ.lər/ (adj) nổi tiếng, phổ biến postcard /ˈpəʊst .kɑːd/ (n) bưu thiếp symbol /ˈsɪm.bəl/ (n) biểu tượng tower /taʊər/ (n) tháp
  7. UNESCO World /wɜːld ˈher.ɪ.tɪdʒ/ (n) Di sản thế giới được UNESCO công nhận Heritage well-known /wel-nəʊn/ (adj) nổi tiếng I. Possessive adjective and Possessive pronoun (Tính từ sở hữu và đại từ sở hữu) Tính từ sở hữu đứng trước một danh từ trong khi đại từ sở hữu có thể làm chủ ngữ (đứng đầu câu) hoặc làm tân ngữ (đứng cuối câu). Ví dụ: This is your bicycle (Đây là xe đạp của bạn) This is yours (Đây là của bạn) Mine is blue (Cái của tôi màu xanh dương) The blue bicycle is mine. (Xe đạp màu xanh dương là của tôi) Đại từ sở hữu được dùng để thay cho một cụm từ. Ví dụ: This is your bicycle (Đây là xe đạp của bạn) This is yours (Đây là của bạn)  “yours” thay thế cho “your bicycle” Các tính từ sở hữu và đại từ sở hữu tương ứng với các đại từ nhân xưng trong bảng sau Personal pronoun Possessive adjectives Possessive pronoun I My Mine You Your Yours He His His She Her Hers It its Its We Our Ours They Their theirs I. Diphthong /əʊ/(Nguyên âm đôi /əʊ/) - “o” thường được phát âm là /əʊ/ khi nó ở cuối một từ Examples Transcription Meaning go /gəʊ/ đi no /nəʊ/ không - “oa”được phát âm là /əʊ/ trong một từ có một âm tiết tận cùng bằng một hay hai phụ âm Examples Transcription Meaning coat /kəʊt/ áo choàng road /rəʊd/ con đường - “ou” có thể được phát âm là /əʊ/ Examples Transcription Meaning soul /səʊl/ tâm hồn dough /dəʊ/ bột nhão - “ow” được phát âm là /əʊ/ Examples Transcription Meaning know /nəʊ/ biết
  8. slow /sləʊ/ chậm II. Diphthong /aʊ/ (Nguyên âm đôi /aʊ/) - “ou” được phát âm là /aʊ/ trong những từ có nhóm “aʊ” với một hay hai phụ âm. Examples Transcription Meaning tìm thấy (quá khứ của found /faʊnd/ find) cloud /klaʊd đám mây - “ow” được phát âm là /aʊ/. Examples Transcription Meaning tower /taʊə(r)/ khăn mặt power /paʊə(r)/ sức mạnh, quyền lực New words Transcription Meaning appliance /ə’plaɪ.əns/ (n) thiết bị, dụng cụ automatic /ˌɔː.təˈmæt.ɪk/ (adj) tự động castle /ˈkɑː.sl ̩/ (n) lâu đài comfortable /ˈkʌm.fə.tə.bl ̩/ (adj) đầy đủ, tiện nghi dry /draɪ/ (v) làm khô, sấy khô helicopter /ˈhel.ɪˌkɒp.tər/ (n) máy bay lên thẳng hi-tech /ˌhaɪˈtek/ (adj) kĩ thuật cao houseboat /ˈhaʊs.bəʊt/ (n) nhà nổi iron /aɪən/ (v) là, ủi (quần áo) look after /lʊk ˈɑːf.tər/ (v) trông nom, chăm sóc modern /ˈmɒd.ən/ (adj) hiện đại motorhome /ˈməʊ.tə.həʊm/ (n) nhà lưu động (có ôtô kéo) skyscraper /ˈskaɪˌskreɪ.pər/ (n) nhà chọc trời smart /smɑːt/ (adj) thông minh solar energy /ˈsəʊ.lər ˈen.ə.dʒi/ (n) năng lượng mặt trời space /speɪs/ (n) không gian vũ trụ special /ˈspeʃ.əl/ (adj) đặc biệt UFO (Unidentified Flying /ˌjuː.efˈəʊ/ (n) vật thể bay, đĩa bay Object) wireless /ˈwaɪə.ləs/ (adj) vô tuyến điện
  9. I. Future simple (Thì tương lai đơn) - Thì tương lai đơn diễn tả những sự việc, hành động xảy ra trong tương lai. Công thức Positive form S + will + V(nguyên thể) (Thể khẳng định) Example: I will buy a bicycle soon. Negative form S + will + not + V(nguyên thể) (Thể phủ định) Example: I won’t give up my dream Will + S + V(nguyên thể)? Question form Trả lời:Yes, S + will/ No, S + won’t (Thể nghi vấn) Example: Will they build houses in outer space? Yes, they will Dấu hiệu nhận biết Trong câu thường có các từ sau: soon/ tomorrow/ in the future/ next week/ month/ year…/ this afternoon/ week/ month…/ probably/ maybe, perhaps/ someday. Ex: The bus will come soon. Ex: There won’t be anything new tomorrow. Ex: Will we still live in a house in the future? II. Modal verb “Might” Chúng ta sử dụng might (có thể) để nói về một điều gì đó có khả năng xảy ra trong tương lai. Dạng phủ định của might not (mightn’t) nghĩa là không có khả năng xảy ra. S + might/ mightn’t + V(nguyên thể) Example:It might rain later. He mightn’t go fishing tomorrow. New words Transcription Meaning be in need /biː ɪn niːd/ cần cause /kɑːz/ (v) gây ra charity /ˈtʃær.ɪ.ti/ (n) từ thiện deforestation /diːˌfɒr.ɪˈsteɪ.ʃən/ (n) sự phá rừng disappear /ˌdɪs.əˈpɪər/ (v) biến mất do a survey /də eɪ ˈsɜː.veɪ/ tiến hành cuộc điều tra effect /ɪˈfekt/ (n) ảnh hưởng electricity /ɪˌlekˈtrɪs.ɪ.ti/ (n) điện energy /ˈen.ə.dʒi/ (n) năng lượng environment /ɪnˈvaɪ .rən .mənt/ (n) môi trường exchange /ɪksˈtʃeɪnd ʒ/ (v) trao đổi invite /ɪnˈvaɪt/ (v) mời natural /ˈnætʃ.ər.əl/ (adj) tự nhiên pollute /pəˈluːt/ (v) làm ô nhiễm pollution /pəˈluː.ʃən/ (n) sự ô nhiễm president /ˈprez.ɪ.dənt/ (n) chủ tịch recycle /ˌriːˈsaɪ.kl / ̩ (v) tái chế
  10. recycling bin /ˌriːˈsaɪ.klɪŋ bɪn/ (n) thùng đựng đồ tái chế reduce /rɪˈdjuːs/ (v) giảm refillable /ˌriːˈfiləbl/ (adj) có thể bơm /làm đầy lại reuse /ˌriːˈjuːz/ (v) tái sử dụng sea level /siː ˈlev.əl/ (n) mực nước biển swap /swɒp/ (v) trao đổi wrap /ræp/ (v) gói, bọc I. First conditional (Câu điều kiện loại I) - Câu điều kiện loại I diễn tả sự việc có thể xảy ra ở hiện tại hoặc tương lai theo như điều kiện được đặt ra. Positive form (Thể khẳng định) If clause Main clause If + S +V(s/es), S + will/ can/ may + V-inf - Mệnh đề If dùng thì hiện tại đơn - Mệnh đề chính dùng thì tương lại đơn. E.g: If it rains, I will wear a raincoat. Lưu ý: Mệnh đề will có thể đặt trước và không dùng dấu phẩy. E.g: We will have bright future if we study hard. Negative form and question form (Thể phủ định và nghi vấn) Thể phủ định và nghi vấn ở từng mệnh đề vẫn được sử dụng bình thường. E.g: Will they wait if we come late? If they don’t ban cars in the city, air pollution won’t decrease. Lưu ý: Mệnh đề will có thể đặt trước và không dùng dấu phẩy. Unless = if not - Nếu mệnh đề điều kiện ở thể phủ định, khi dùng Unless ta đưa mệnh đề điều kiện về dạng khẳng định và giữ nguyên mệnh đề chính. Eg: If you don’t have money, You won’t buy it  Unlessyou have money, You won’t buy it - Nếu mệnh đề điều kiện ở dạng khẳng định, khi dung Unless ta giữ nguyên mệnh đề điều kiện và đổi mệnh đề chính ở thể ngược lại. Eg: If I have time, I’ll help you.  Unless I have time, I won’t help you II. Articles (Mạo từ) Cách dùng A/an -Dùng trước danh từ đếm được ở số ít. - Dùng a khi danh từ bắt đầu bằng phụ âm. - Dùng an khi danh từ bắt đầu bằng nguyên âm. (nguyên âm a, o, i, e, u) - Dùng a hay an ta căn cứ vào cách phát như: a union, an uncle, an hour, ... Lưu ý sử dụng a/an để nói về người, vật, nghề nghiệp. E.g: He’s a teacher. He works as a teacher. Khi mô tả về tóc: hair Danh từ hair luôn ở dạng số ít và không có mạo từ đứng trước. E.g: She has a long nose. He’s got dark hair. Không dùng a/an trong các trường hợp: Với danh từ không đếm được, với sở hữu, sau kind of, sort of: rice/ my book/ kind of tree.
  11. Cách dùng The “The” được dùng trước danh từ số ít và danh từ số nhiều khi danh từ đó đã được xác định. E.g: The dog that bit me ran away. I was happy to see the policeman who saved my cat. I saw the elephant at the zoo. Lưu ý: trong những trường hợp sau ta dùng One mà không dùng a/an - Trong sự so sánh đối chiếu với “another” hay “other” (s). E.g: One boy wants to play football, but the others want to play volleyball. (Một cậu thì thích chơi bóng đá nhưng những cậu khác lại thích chơi bóng rổ.) - Dùng One dayvới nghĩa: một ngày nào đó. E.g: One day I’ll meet her again. (Một ngày nào đó mình sẽ gặp lại cô ấy.) - Dùng với hundred và thousand khi ta muốn thông báo một con số chính xác. E.g: How many are there? About a hundred? Exactly one hundred and three. (Có bao nhiêu? Khoảng một trăm phải không? Chính xác là một trăm linh ba.) - Ta dùng only one và just one. E.g: We have got plenty of sausages, but only one egg. (Chúng ta có rất nhiều xúc xích nhưng chỉ còn một quả trứng.) The rhythm of sentences (Nhịp điệp của câu) Nhịp điệu (rhythm) chỉ cách nhấn và không nhấn âm tiết tạo thành các kiểu mẫu trong văn nói. Phải nhấn mạnh khi gặp các loại từ sau Những từ mang nghĩa Example Main verbs (Động từ chính) SELL, GIVE, EMPLOY Nouns (Danh từ) CAR, MUSIC, MARY Adjectives (Tính từ) RED, BIG, INTERESTING Adverbs (Trạng từ) QUICKLY, WHY, NEVER Negative auxiliaries (Trợ từ phủ định) DON'T, AREN'T, CAN'T Không nhấn mạnh những từ về mặt cấu trúc Từ về mặt cấu trúc Example Pronouns (Đại từ) he, we, they Prepositions (Giới từ) on, at, into Articles (Mạo từ) a, an, the Conjunctions (Lên từ) and, but, because Auxiliary verbs (Trợ động do, be, have, can, must từ) Stressed syllables are said longer, louder, and with higher pitch, and unstressed syllables are shorter, softer, and at a lower pitch. It is this back-and-forth between stressed syllables and unstressed syllables that gives English its unique rhythm and flow. (Âm tiết nhấn được nói dài hơn, to hơn và có âm vực cao hơn, và các âm tiết không nhấn sẽ ngắn hơn, nhẹ nhàng hơn và ở âm độ thấp hơn. Chính sự qua lại giữa các âm tiết có trọng âm và các âm tiết không được nhấn trọng âm đã tạo ra nhịp điệu và dòng chảy độc đáo của tiếng Anh.) E.g: He’s CLEANing your ROOM Would you HELP me CLEAN this MESS She was SURE that the BACK of the CAR had been DAMaged. II. Bài tập
  12. ĐỀ SỐ 1 I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently. 1. A. fish B. drink C. milk D. rice 2. A. tea B. meat C. bread D. pea 3. A. these B. lettuce C. smell D. menu 4. A. food B. cook C. noodles D. zoo 5. A. hungry B. number C. full D. but II. Choose the best answer. 1. In the future, cars might use energy from _________. A. gas B. water C. oil D. power 2. If you eat _________ fast food, you will be fatter easily. A. very B. very much C. too much D. most 3. If people can _________ wastes, they will save a lot of money. A. reuse B. reduce C. rebuild D. use 4. _________ new technology, we now have super smart TVs, smart phone. A. Because B. Because of C. Thanks D. Thanks to 5. Robots will do most of the housework, _________ we will have more time for our family. A. so B. but C. although D. if 6. The Eiffel Tower is the most _________ landmark in the world. A. visit B. visiting C. visited D. to visit 7. “I have been to Nha Trang _________. How about you?” A. one B. two C. two times D. twice 8. Do you have _________ in Dalat during your holiday? A. time B. good time C. good a time D. a good time 9. Nha Trang has an _________ atmosphere of a young _________ city. A. exciting – growing B. excited – grown C. exciting – grown D. excited – growing 10. That city is most famous _________ its fashion shops. A. to B. with C. for D. of 11. My family had a lot of _________ in Hoi An and it was an exciting trip A. fun B. funny C. enjoy D. enjoys 12. International school in Ho Chi Minh City is _________ school in Viet Nam with high-tech facilities. A. the oldest B. the younger C. the most historic D. the most modern 13. I’m meeting Tom tonight; it will be the first time I _________ him since Christmas. A. saw B. had seen C. have seen D. see 14. Please go and _________ a bath. A. wash B. make C. have D. do 15. What time does Jane usually wake _________ in the morning? A. up B. at C. of D. out III. Fill in the gaps with can, can’t, could, couldn’t, will be able to or won’t be able to. 1. They _______________ go there. They’re too tired. 2. Last week we could go swimming, this week we _______________. 3. I _______________ speak to him on the phone for three weeks last month. 4. I _______________ make a cake if I have all the ingredients. 5. When my brother was younger, he _______________ stay up late without getting sleepy, but now he always goes to bed early. IVRead the passage carefully, and then answer the questions. GETTING BACK TO NATURE
  13. The Little Morocco is a beautiful building. We used stone and mud to build the hotel. There are skylights – windows in the roof to let light in – so we save electricity. The skylights give us light in the day, so we don’t use electric lights. We don’t use chemicals to clean the rooms because we don’t want to damage the environment. You can walk in the mountains near the hotel and see lots of local wildlife. Enjoy a boat trip on the lake and see the amazing waterfalls, or visit the beautiful caves. 1. What did they use to build the hotel? ............................................................................................................................................ 2. Why don’t they use chemicals to clean the rooms? ............................................................................................................................................ 3. What can you see when enjoying a boat trip on the lake? V.WRITING * Arrange these words to make meaningful sentences 1. stamps / a child / Minh / since / collected / was / has / he. A. Minh has collect stamps since he was a child. B. Minh has collected since stamps he was a child. C. Minh has collected stamps since he was a child. D. Minh has collected stamps he was a child since . 2. tomorrow / can / not / we / somewhere / I / so / working / go / am. A. I am not working tomorrow so we can go somewhere. B. I am not working tomorrow somewhere so we can go. C. I am not tomorrow so we can go somewhere working D. I am not working tomorrow so can we go somewhere. *Choose the underlined part that needs correcting in each sentence below. 1. My Dad often going to work very early every morning. A B C D 2. Please be quiet! The baby will sleep. A B C D 3. My older brother gets married next month A B C D 4. There aren't any park in this village. A B C D 5. Nam often makes judo after school at 5 pm. A B C D
  14. ĐỀ SỐ 2 I. PHONETICS 1. Choose the word whose underlined part is pronounced differently. 1. A. decide B. member C. temple D. terrible 2. A. different B. picture C. waterfall D. mountain 3. A. statue B. gallery C. famous D. narrow 4. A. home B. come C. open D. cold 5.A. watched B. dropped C. washed D. traveled 2. Choose the word whose main stress is different from the others. 1. A. painkiller B. attract C. desert D. river 2. A. attraction B. exciting C. wonderful D. convenient 3. A. bottle B. doctor C. water D. repair 4 . A. picture B. super C. effect D. village II. VOCABULARY AND GRAMMAR 1. Choose the best answer. 1. This is ________ movie that I have ever seen. A. the worse B. worst C. worse D. the worst 2. She is a ________ lady A. young tall beautiful B. beautiful tall young C. beautiful young tall D. a tall young beautiful 3. ________ apples do you need ?- Two kilos, please. A. How much B. How about C. How often D. How many 4. ________? - She often sings and plays the piano in her free time. A. What does she do B. What is she doing C. What is she going to do D. What does she do in her spare time 5. What about ________ fishing this weekend, John? - Yes, I like it. A. to go B. will do C. going D. to going 6. ________ does your friend stay in your house? - For a night. A. How often B. How many C. How long D. How much 7. Don’t forget to ________ the bed before you go to school. A. make B. do C. guard D. play 8. ________ robots can cook, make tea or coffee and clean our house. A. Teaching B. Home C. Doctor D. Worker 9. My brother is learning French now. He ________ read a book in French in two years’ time. A. can B. could C. will be able to D.is able to 10. If we cut down more forests, there ________ more floods. A. will be B. are C. were D. have been 11. What ________ do at the age of 5? A. are you able to B. can you C. could you D. do you
  15. 12. I ________ to the U.S.A, but I wish to be there. A. have never been B. will never be C. am never D. could never be 13. Do you think hi-tech robots ________ replace humans? A. are B. will be able to C. can D. will be 14. Our neighbours will be angry if you ________. A. make noise B. sing English songs C. talk softly D. do say anything 15. Are you interested ________ English at the secondary school? A. in learning B. of learning English C. with learning D. B or C 16. My father ( not/ play) ……………..any sports since last year. A. play B. hasn’t played C. haven’t played D. doesn’t play 17. If you pass your examination, we (have) …………….a celebration. A. have B. will has C. will have D. have will 18. My grandmother enjoys ………….. when she has free time. A. to cooking B. to cook C. cooking D. cooks 2. Complete these sentences with correct form of the verbs in brackets. 1. If the weather is nice tomorrow, we (drive) ___________ to the coast. 2. If she (send) ___________ the letter now, they will receive it tomorrow. 3. Fiona (get angry) ___________ if John arrives late again. 4. I (go) ___________ to the party if I have enough time. 5. If she (not/pass) ___________ this exam, she won’t get the job that she wants. III. READING COMPREHENSION Read the passage and choose the best answer for each of the following questions. Today, over six billion people live on planet. This means that there are very few places on Earth with no people. One place that has very few people is at the bottom of the Earth. In Antarctica, you will not live there all year round. First, Antarctica is the coldest place on Earth. For example, it can be minus 130 degrees in the winter. Human cannot live in this kind of environment. Because it is so cold, very few plants and animals live there. This means there are no farms and no places to find wild plants and animals to eat. In order for people to live in Antarctica food must be sent there on boats, and this is expensive. Another problem is that Antarctica can be dangerous. Many people think it is safe to travel to Antarctica in the summer months when it is warmer. However, Antarctica is mostly ice, so when it is summer, the ice melts. When the ice melts, it can break, so people cannot travel around Antarctica during the summer. If the ice breaks, they could fall into the water and die. Antarctica is a tough place to live. 1. What is the text about? A. Very few places on earth without people. B. Why it is difficult to live in Antarctica. C. Sending food to Antarctica. D. Different animals found in Antarctica. 2. Antarctica is ___________. A. Very far North. B. full of plant, but no animals. C. The coldest place on the planet. D. A or B.
  16. 3. The author says that the ice breaks in Antarctica ___________. A. in winter B. in spring C. in summer D. in autumn 4. What does the word “tough” in the last sentence mean? A. not easy B. not popular C. strong D. simple 5. According to the text, which statement is true? A. About six billion people live in Antarctica. B. Humans can live in Antarctica the whole year round. C. It is safe to travel to Antarctica in summer. D. It is hard to live in Antarctica. IV. WRITING 1. Complete the second sentence in each pair so that it has the same meaning as the first one. 1. Nick doesn’t go to school every morning, but Mary does. Mary ................................................................................................................. 2. I could read an English book at the age of ten. When I was ten, ................................................................................................ 3. Our imaginary robot can read and write by the year 2025. Our imaginary robot will .................................................................................. 4. We are going to buy a new car next year. We will .............................................................................................................. 5. What an interesting story! How .................................................................................................................! 6.What is the weight of the robot? How …………………………………………..? 7.She goes to school on foot every day. She ……………………………………………. 8.Going to the movies is interesting. It’s interesting …………………………………. VII Choose the sentence (A, B, C or D) that is closest in meaning to the root sentence or bestcombines the two given sentences. 1. Will you come to the judo club with me on Sunday? A. Do you often come to the judo club on Sunday? B. Will you take me to the judo club on Sunday? C. Would you like to come to the judo club with me on Sunday? D. Do you prefer coming to the judo club with me on Sunday? 2. At the gym near my house, the equipment is modern, and the staff is friendly. A. The gym near my house has modern equipment and friendly staff. B. The gym is near my house, so the equipment is modern, and the staff is friendly. C. Modem equipment and friendly make the gym near my house become well-known. D. Near my house, the equipment is modern, and the staff is friendly. . It is very cold. Put on your coat. A. It is very cold, but you should put on your C. You should put on your coat to protect coat. yourself from the cold weather. B. Cold weather makes coats sell well. D. Put on your coat, or the weather will be cold
  17. 17 4. During his career Pelé became well-known around the world as The King of Football. A. Pelé became The King of Football because he was well known around the world. B. Pelé had a successful career as he was The King of Football. C. The King of Football was Pele's nickname when he still played football. D. Pelé was a famous footballer all over the world, and he was regarded as The King of Football. 5. Trung hopes he can create a new kind of computer game in the future. A. In the future, Trung can create a new kind of computer game. B. Trong's future dream is to invent a new computer game. C. Making new computer games is Trung's hobby. D. Trung hopes to create a new kind of computer game, so he can play it for free. 17
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
10=>1