
68
Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng
Số 253- Tháng 6. 2023
© Học viện Ngân hàng
ISSN 1859 - 011X
Xem xét nhận thức cơ hội, nhận thức khả năng và
sợ thất bại tác động đến ý định khởi nghiệp
Lâm Ngọc Thuỳ, Nguyễn Thị Hồng Hoa
Trường Đại học Tài chính Marketing
Ngày nhận: 02/12/2022 Ngày nhận bản sửa: 27/02/2023 Ngày duyệt đăng: 14/04/2023
Tóm tắt: Mục tiêu của nghiên cứu trình bày kết quả nghiên cứu ý định khởi
nghiệp của những người trưởng thành. Mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) được
sử dụng để kiểm tra các giả thuyết trên mẫu khảo sát 309 người trưởng thành
tại khu vực Thành phố Hồ Chí Minh từ ngày 14/10/2022 đến ngày 30/11/2022.
Kết quả cho thấy có ba nhân tố ảnh hưởng trực tiếp đến ý định khởi nghiệp:
nhận thức cơ hội kinh doanh có mức ảnh hưởng cao nhất đến ý định khởi
Considering factors that influence entrepreneurship intention: perception of business
opportunity, perception of business ability and fear of failure
Abstract: The objective of this study is to present the research results on the entrepreneurial intention of
adults. Structural Equation Modeling (SEM) was used to test the theories of a sample about 309 adults in
Ho Chi Minh City from October 14 to October 30, 2022. The results of the study show that there are three
factors directly affecting entrepreneurial intention: the perception of business opportunity has the highest
influence with 48.8%. Next is the fear of failure when starting a business, with 23.9% and the perception
of business ability accounted for 17.7% of the influence on the entrepreneurial intention of adults. Along
with that, the results also acknowledge two factors have an indirect impact on the intention to start a
business: social-cultural, and entrepreneurial competence. From the research results, the authors propose
some recommendations to (1) improve the awareness of business opportunities and the awareness of
entrepreneurship to support start-ups such as building training programs, business skills, and the ability
to operate business activities for people; and (2) reducing the fear of failure when starting a business by
improving the business environment and establishing a tectonic government, restoring business confidence
gradually.
Keywords: Entrepreneurship intention; PLS-SEM model; Perception of business opportunity; Perception of
business ability; Fear of failure.
Doi: 10.59276/TCKHDT.2023.06.2459
Lam, Ngoc Thuy
Email: lamthuy@ufm.edu.vn
Nguyen, Thi Hong Hoa
Email: nthhoa@ufm.edu.vn
Organization of all: University of Finance and Marketing