
56
Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng
Số 277- Năm thứ 27 (5)- Tháng 5. 2025
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
Tác động của công bố thông tin trách nhiệm xã hội
đến hiệu quả tài chính: Bằng chứng thực nghiệm các
doanh nghiệp ngành năng lượng tại Việt Nam
Ngày nhận: 27/03/2025 Ngày nhận bản sửa: 14/05/2025 Ngày duyệt đăng: 16/05/2025
Tóm tắt: Ngành năng lượng đóng vai trò quan trọng trong nền kinh tế và tác
động sâu rộng đến môi trường và toàn xã hội, vì thế các doanh nghiệp này
không chỉ đối mặt với hiệu quả tài chính mà còn thực hiện trách nhiệm xã hội
đối với các bên liên quan. Nghiên cứu này phân tích tác động của công bố
thông tin trách nhiệm xã hội với ba khía cạnh chính: môi trường, người lao
động và cộng đồng đến hiệu quả tài chính của các doanh nghiệp ngành năng
lượng niêm yết trên sàn chứng khoán Việt Nam giai đoạn 2013- 2023. Sử dụng
mô hình GMM kết hợp bộ dữ liệu 21 doanh nghiệp ngành năng lượng niêm yết
The impact of corporate social responsibility disclosure on financial performance: Empirical
evidence from energy sector firms in Vietnam
Abstract: The energy sector not only plays a crucial role in the economy but also has far-reaching
impacts on the environment and society as a whole. Consequently, enterprises in this sector must meet
the dual challenge of achieving financial performance while fulfilling their social responsibilities toward
stakeholders. This study aims to examine the impact of corporate social responsibility (CSR) disclosure
across three key dimensions: environment, employees, and community on the financial performance
of energy companies listed on the Vietnamese stock exchange from 2013 to 2023. By employing the
Generalized Method of Moments (GMM) model and utilizing a dataset comprising 21 listed energy
companies with 226 observations, the research findings indicate that: (i) CSR disclosure has a positive
impact on corporate financial performance; (ii) CSR disclosure related to the community exerts the most
significant influence on financial performance; and (iii) CSR disclosure has a stronger impact on Return on
Assets (ROA) rather than market-based indicators (Tobin’s Q- TBQ).
Keywords: Corporate social responsibility disclosure, Financial performance, Energy sector enterprises,
GMM
Doi: 10.59276/JELB.2025.05.2926
Nguyen, Thi Cam Giang1, Nguyen, Minh Hoa2, Hoang, Minh Duc3, Nguyen, Dieu Ngoc Anh4, Bui, Duy
Hung5, Bui, Quoc Dat6
Email: giangntc@hvnh.edu.vn1, 25A4013029@hvnh.edu.vn2, 25A4013020@hvnh.edu.vn3,
25A4013001@hvnh.edu.vn4, 25A4013037@hvnh.edu.vn5, 25A4013016@hvnh.edu.vn6
Organization of all: Finance Faculty, Banking Academy of Vietnam
Nguyễn Thị Cẩm Giang, Nguyễn Minh Hoà, Hoàng Minh Đức,
Nguyễn Diệu Ngọc Anh, Bùi Duy Hưng, Bùi Quốc Đạt
Khoa Tài chính, Học viện Ngân hàng, Việt Nam