(c) SE/FIT/HUT 2002 1
Bài 4 Các phép biếnđổiĐồ ho
Affine Transformations
Le Tan Hung
Email: hunglt@it-hut.edu.vn
I KHái nim cơ bn
II Các phép biến đổi
III Hta độ đồng nht
(c) SE/FIT/HUT 2002 2
Mô hình hoá - Modelling
mô hình -model :
Modeling - Mô hình hoá
Thc th cơ s-
primitives
như circles, lines polygons
hay cubes
Cnh - A scene
mô hình hoá cnh - Scene
Modeling
object
A scene with several instances of the object
(c) SE/FIT/HUT 2002
d
At each frame of the animation, the
object is transformed, in this case by a
rotation. It could also be transformed
by changing its size (scaling), or its
shape (deforming), or its location
(translation).
Further animation effects can be
achieved by not changing the object,
but the way it is viewed (i.e. the
window to viewport transformation) at
each frame (e.g. by zooming).
(c) SE/FIT/HUT 2002 4
Phép biếnđổi - Transformations
Trong kthutđồ ho3 bước: modeling, rendering,
displaying
Vi Modeling:
Phép biến đổi - Transformation
Biến đổi hình hoá - Modeling transformations
Biến đổito góc nhìn - Viewing transformations
Biến đổitoHotcnh - Animation
modeling
coordinate Modeling
transformation
Viewing
transformation
world
coordinate
viewing
coordinate (eye coordinate)
(c) SE/FIT/HUT 2002 5
Transformations - Modeling
world