
CÁCYẾUTỐẢNHHƯỞNGĐẾNNĂNGLỰCGIẢNGDẠY
CỦAGIẢNGVIÊNTRONGCÁCCƠSỞĐÀOTẠONGÀNHCÔNGAN
FACTORSAFFECTINGLECTURERS'TEACHINGCAPACITYIN
POLICETRAININGESTABLISHMENTS
ĐàoNgọcAnh
1
LêLâm
2
LêTháiHưng
3
1
HọcviệnCảnhsátnhândân
2
TrườngCaođẳngĐạiViệt-Sàigòn
3
TrườngĐạihọcGiáodục,ĐHQGHN
ĐàoNgọcAnh
1
LêLâm
2
LêTháiHưng
3
1
People'sPoliceAcademy
2
DaiVietCollege-Saigon
3
UniversityofEducation,VietnamNationalUniversity,Hanoi
Tómtắt:Nănglựcgiảngdạy(NLGD)củagiảngviênlàmộttrongnhữngnhântốquantrọnggóp
phầnkhẳngđịnhchấtlượngđàotạocủamỗicơsởgiáodục.Vìvậy,việcchútrọngxâydựng,bồidưỡng
vàpháttriểnđộingũgiảngviêncóphẩmchấtđạođứcvàNLGDtốtlàvấnđềcầnđặcbiệtquantâmcủa
cáccơsởgiáodụcđạihọc.Nghiêncứunàythựchiệnkhảosáthơn200giảngviêntrongcáccơsởđào
tạocôngannhândântrêncơsởtựđánhgiánănglựcgiảngdạyvớicácthànhtố:kiếnthứcchuyênmôn,
phươngphápgiảngdạy,khảnăngsửdụngcôngnghệthôngtin,khảnănggiaotiếp–tươngtácvàhoạt
độngkiểmtrađánhgiákếtquảhọctập.cácyếutốảnhhưởngđếnnănglựcgiảngdạy.Cácyếutốvềcơ
sởvậtchất,chínhsáchcủanhàtrường,cácyếutốnhânkhẩuvàsựhợptáccủahọcviêncũngđãđược
xemxétlàcácyếutốảnhhưởngđếnnănglựcdạyhọccủagiảngviên.
Từkhóa:nănglựcgiảngdạy,giảngviên,ngànhcôngan.
Abstract:Theteachingcapacityoflecturersisoneofthecriticalfactorscontributingtoarming
the training quality of each educational institution. Therefore, focusing on building, fostering, and
developing ateam oflecturers withgood moral qualitiesand educational capacity isan issuethat
needsspecialattentionfromhighereducationinstitutions.Thisstudyconductedasurveyofmorethan
200lecturersinpeople'spolicetrainingestablishmentsbasedonself-assessmentofteachingcapacity
withthefollowingcomponents:professionalknowledge,teachingmethods,abilitytouseinformation
technology,communicationandinteractionskills,andtestingandassessmentoflearningoutcomes—
factors aecting teaching capacity. Facilities, school policies, demographic factors, and student
cooperationhavealsobeenconsideredfactorsaectinglecturers'teachingcapacity.
Keywords:teachingcapacity,lecturers,policesector.
Nhậnbài:06/12/2023 Phảnbiện:08/1/2024. Duyệtđăng:12/1/2024