
TNU Journal of Science and Technology
229(16): 311 - 319
http://jst.tnu.edu.vn 311 Email: jst@tnu.edu.vn
RESEARCH ON FACTORS AFFECTING THE INTENTION TO CONSUME
HIGH-TECH SAFE VEGETABLES OF PEOPLE IN THAI NGUYEN CITY
Dao Thi Huong1*, Pham Duy Khanh2, Nguyen Dang Tri2, Dang Kim Dung3
1TNU - University of Economic and Business Administration
2Cloudfarm High-Tech Agriculture Joint Stock Company
3Alpha International Education Limited Company
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
24/10/2024
The study was conducted to determine the factors affecting the intention
to consume high-tech safe vegetables of people in Thai Nguyen city.
The research results were based on quantitative analysis of 250 people
in Thai Nguyen city through techniques such as Cronbach's Alpha
coefficient analysis, EFA exploratory factor analysis, regression
analysis, and hypothesis testing. The research results showed that factors
such as price, product knowledge, and mass media had a strong impact
on the intention to consume high-tech safe vegetables in the research
area. The research results helped producers of high-tech safe vegetables
identify factors affecting shopping habits and intentions to buy high-tech
safe vegetables of people in Thai Nguyen city. Thereby proposing some
implications to develop the high-tech safe vegetable market in
accordance with consumer preferences and affordability of people and
help people improve their quality of life, health and longevity when
using products of clear and transparent origin.
Revised:
30/12/2024
Published:
30/12/2024
KEYWORDS
Intention
Safe vegetables
Consumer behavior
High technology
Thai Nguyen city
NGHIÊN CỨU CÁC YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN Ý ĐỊNH TIÊU DÙNG
RAU AN TOÀN CÔNG NGHỆ CAO CỦA NGƯỜI DÂN TRÊN
ĐỊA BÀN THÀNH PHỐ THÁI NGUYÊN
Đào Thị Hương1*, Phạm Duy Khánh2, Nguyễn Đăng Trí2, Đặng Kim Dung3
1Trường Đại học Kinh tế và Quản trị kinh doanh – ĐH Thái Nguyên
2Công ty Cổ phần nông nghiệp công nghệ cao Cloudfarm
3Công ty TNHH Giáo dục quốc tế Alpha
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
24/10/2024
Nghiên cứu được thực hiện nhằm xác định các yếu tố ảnh hưởng đến ý
định tiêu dùng rau an toàn công nghệ cao của người dân trên địa bàn
thành phố Thái Nguyên. Kết quả nghiên cứu dựa trên phân tích định
lượng của 250 người dân trên địa bàn thành phố Thái Nguyên thông
qua các kỹ thuật như phân tích hệ số Cronbach’s Alpha, phân tích nhân
tố khám phá EFA, phân tích hồi quy, kiểm định giả thuyết. Kết quả
nghiên cứu cho thấy có các yếu tố như giá cả, sự hiểu biết về sản phẩm
và truyền thông đại chúng tác động mạnh mẽ đến ý định tiêu dùng rau
an toàn công nghệ cao tại địa bàn nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu sẽ
giúp người sản xuất rau an toàn công nghệ cao xác định được các yếu
tố ảnh hưởng tới thói quen mua sắm và ý định mua rau an toàn công
nghệ cao của người dân trên địa bàn thành phố Thái Nguyên. Từ đó, đề
xuất một số hàm ý nhằm phát triển thị trường rau an toàn công nghệ cao
phù hợp với sở thích tiêu dùng, khả năng chi trả của người dân và giúp
cho người dân cải thiện được chất lượng cuộc sống, nâng cao sức khỏe
và tuổi thọ khi sử dụng các sản phẩm có nguồn gốc rõ ràng, minh bạch.
Ngày hoàn thiện:
30/12/2024
Ngày đăng:
30/12/2024
TỪ KHÓA
Ý định
Rau an toàn
Hành vi tiêu dùng
Công nghệ cao
Thành phố Thái Nguyên
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11394
* Corresponding author. Email: dthuong2020@tueba.edu.vn