Tr ng THPT Phúc Thườ
T : Ngo i ng
Đ C NG ÔN T P MÔN TI NG ANH L P 12 ƯƠ
H C KÌ II – NĂM H C 2017 - 2018
I/ MODAL VERBS
A. MODALS IN ACTIVE
1. COULD/ MAY/ MIGHT
Could/ may/ might (có th ): ch m t kh năng di n t nh ng gì mà ng i nói c m th y ch a ch c ch n l m. ườ ư
- Maybe it will rain tomorrow.
Possibly, maybe = perhaps: có l . có kh năng (ch d đoán)
Ex: - I don’t know where Lan is. Maybe she is in her room.
- I’m not sure. They may go to school.
2. SHOULD: Đc dùng đ di n t :ượ
- M t l i đ ngh , l i khuyên.
Ex: - She should go away for a few days
3. MUST: Đc dùng đ di n t ượ
- Trách nhi m ho c b n ph n. Must có nghĩa m nh h n should. V i should ta có m t s l a ch n làm ho c không ơ
làm nh ng v i must s không có s l a ch n.ư
Ex: - An automobile must have gasoline to run.
+ mustn’t ch s ngăn c m
Ex: You mustn’t drive on the left
* Must = Have to
Have to có nghĩa g n nh must, nh ng không mang tính b t bu c mà ch th y c n ph i làm. ư ư
Ex: - I need some meat. I have to go to the butcher’s.
B. MODALS IN PASSIVE
In the present: MODAL + BE + P.P
Ex: All these exercises must be done by students.
In the past: MODAL + HAVE + BEEN + P.P
Ex: A report should have been made by Tom.
II/ TRANSITIVE AND IN TRANSITIVE VERBS :
1. TRANSITIVE VERBS: NGO I ĐNG T
=>Là nh ng đng t c n có đi t ng ti p nh n hành đng(tân ng ) theo sau thì nghĩa c a câu m i đy đ. ượ ế
=>Ph n thông tin phía sau đng t tr l i cho câu h i: AI, CÁI GÌ
=> ride, find, finish, read, write, meet, kill, help, climb, clean, catch,teach, study, build, buy, sell, cook, paint, take, tell,
watch……………………………………
Ex: He drovethe boat very fast.
Ex: I metBa at the bus stop early in the morning.
* Trong câu có ngo i đng t ta luôn chuy n đc sang câu b đng. ượ
Ex: The boat was driven very fast.
2 - INTRANSITIVE VERBS - N I ĐNG T .
=>Là nh ng đng t không c n có đi t ng ti p nh n hành đng(tân ng ) theo sau ,mà nghĩa c a câu v n đy đ. ượ ế
=>Ph n thông tin phía sau đng t tr l i cho câu h i: ĐÂU, KHI NÀO, NH TH NÀO. Ư
=>walk, sleep, grow, arrive, lie, rain, exist, occur, breathe, run,cry, go, fall, happen, sit, stand, swim, …
Ex: We walkeddown town after work yesterday.
Ex: The baby was crying in the room.
* Trong câu có n i đng t thì không chuy n đc sang b đng ượ
III/ Comparison
1. So sánh kép (double comparatives)
- so sánh đng ti n (càng……..càng): di n đt s cùng thay đi (tăng thêm ho c gi m đi v s l ng ho c m c đ) c a ế ượ
s vi c.
=> THE + ADJ / ADV + ER + S +V, THE + ADJ / ADV + ER + S +V.
Ex: Thebiggerthe room is ,thebetterI feel.
=> THE MORE+ ADJ / ADV + S + V, THE MORE+ ADJ / ADV + S + V.
Ex: The more pollutedthe water is , the more dangerousour lives become.
=> THE MORE/ LESS/FEWER +N + S + V, THE MORE/ LESS/FEWER +N + S + V.
Ex: The more moneyhe gets , the more foodhe buys.
=> THE MORE + S + V , THE MORE + S + V.
Ex: The more Ithink , the more Iworry.
EX: The more dangerous it is, the more I like it.
The older I get, the happier I am.
- so sánh lũy ti n (càng ngày càng): di n đt s tăng d n ho c gi m d n 1 cách liên t cế
- …er and …er và more and more đc dùng đ di n đt s tăng d n.ượ
EX: Betty is younger and younger.
- less and less dùng đ di n đt s gi m d n:
Ex: He became less and less interested in politics.
IV. Phrasal verbs
C m đng t là nh ng đng t đi kèm v i m t ho c hai t (m t tr ng t ho c m t gi i t ). V i m i tr ng t , gi i t đi
kèm thì m nh đ đng t s mang m t ý nghĩa khác nhau
- My mother looks after the cats carefully.
Có b n lo i c m đng t khác nhau:
Lo i 1: Đng t đi v i m t tân ng tr c ti p – đây là ngo i đng t . N u tân ng tr c ti p là m t danh t , nó có th ế ế ế
đng tr c ho c đng sau tr ng t .Tuy nhiên, n u tân ng tr c ti p là m t đi t thì nó ph i đng tr c đi t . ướ ế ế ướ
V + Adverb +O
look up, bring (sb) up, let(sb) down, make up, put off, put on, take off, take away, try on, turn down, work out, turn on, turn
off......
Lo i 2: Đng t đi v i m t gi i t và m t b ng tr c ti p – đây là ngo i đng t . Đi v i nh ng c m đng t này ế
không đc tách r i hai ph n c a c m đng t .ượ
V + preposition +O
She looks after her children properly
Lo i 3: Đng t không đi v i b ng tr c ti p – đây là n i đng t . Ta không đc tách r i hai ph n c a c m đng t . ế ượ
V + Adverb
Vd: break down , break up, get away, get by, go down, hold on, pass away, pass out, set off/ set out, stand out, take off....
Lo i 4: Đng t bao g m c tr ng t và gi i t . Chúng luôn c n m t b ng tr c ti p. Ta không đc tách r i các ph n ế ượ
c a c m đng t này.
S + V + short adj/ adv + er + and + short adj/ adv + er…….
more and more+ long adj/adv
V + Adverb + preposition +O
catch up with, come up against, come up with, face up to, fall in with, get along/on with, get out of, look up to, make up for,
put up with, run out of, stand up for, stand up to...
Some phrasal verbs
1. Beat one’s self up: t trách mình (khi dùng, thay one’s
self b ng mysel, yourself, himself, herself…)
2. Break down: b h ư
3. Break in: đt nh p vào nhà
4. Break up with s.o: chia tay ng i yêu, c t đt quan hườ
tình c m v i ai đó
5. Bring s.th up: đ c p chuy n gì đó
6. Bring s.o up: nuôi n ng (con cái)
7. Brush up on s.th: ôn l i
8. Call for sth: c n cái gì đó
9. Call for s.o : kêu ng i nào đó, cho g i ai đó, yêu c uư
g p ai đó
10. Carry out: th c hi n (k ho ch) ế
11. Catch up with s.o: theo k p ai đó
12. Check in: làm th t c vào khách s n
13. Check out: làm th t c ra khách s n
14. Check sth out: tìm hi u, khám phá cái gì đó
15. Clean s.th up: lau chùi
16. Come across as: có v (ch ng là ng i) ườ
17. Come off: tróc ra, sút ra
18. Come up against s.th: đi m t v i cái gì đó
19. Come up with: nghĩ ra
20. Cook up a story: b a đt ra 1 câu chuy n
21. Cool down: làm mát đi, b t nóng, bình tĩnh l i (ch
ng có th là ng i ho c v t) ườ
22. Count on s.o: tin c y vào ng i nào đó ườ
23. Cut down on s.th: c t gi m cái gì đó
24. Cut off: c t lìa, c t tr giúp tài chính
25. Do away with s.th: b cái gì đó đi không s d ng cái
gì đó
26. Do without s.th: ch p nh n không có cái gì đó
27. Dress up: ăn m c đp
28. Drop by: ghé qua
29. Drop s.o off: th ai xu ng xe
30. End up: có k t c c = wind upế
31. Figure out: suy ra
32. Find out: tìm ra
33. Get along/get along with s.o: h p nhau/h p v i ai
34. Get in: đi vào
35. Get off: xu ng xe
36. Get on with s.o: hòa h p, thu n v i ai đó
37. Get out: cút ra ngoài
38. Get rid of s.th: b cái gì đó
39. Get up: th c d y
40. Give up s.th: t b cái gì đó
41. Go around: đi vòng vòng
42. Go down: gi m, đi xu ng
43. Go off: reo, n (ch ng th ng là chuông, bom) ườ
44. Go on: ti p t cế
45. Go out: đi ra ngoài, đi ch iơ
46. Go up: tăng, đi lên
47. Grow up: l n lên
48. Help s.o out: giúp đ ai đó
49. Hold on: đi tí
50. Keep on doing s.th: ti p t c làm gì đóế
51. Keep up sth: hãy ti p t c phát huyế
52. Let s.o down: làm ai đó th t v ng
53. Look after s.o: chăm sóc ai đó
54. Look around: nhìn xung quanh
55. Look at sth: nhìn cái gì đó
56. Look down on s.o: khinh th ng ai đóườ
57. Look for s.o/s.th: tìm ki m ai đó/ cái gì đóế
58. Look forward to something/Look forward to doing
something: mong m i t i s ki n nào đó
59. Look into sth: nghiên c u cái gì đó, xem xét cái gì đó
60. Look sth up: tra nghĩa c a cái t gì đó
61. Look up to s.o: kính tr ng, ng ng m ai đó ưỡ
62. Make s.th up: ch ra, b a đt ra cái gì đóế
63. Make up one’s mind: quy t đnhế
64. Move on to s.th: chuy n ti p sang cái gì đó ế
65. Pick s.o up: đón ai đó
66. Pick s.th up: l m cái gì đó lênượ
67. Put s.o down: h th p ai đó
68. Put s.o off: làm ai đó m t h ng, không vui
69. Put s.th off: trì hoãn vi c gì đó
70. Put s.th on: m c cái gì đó vào
71. Put sth away: c t cái gì đó đi
72. Put up with s.o/ s.th: ch u đng ai đó/ cái gì đó
73. Run into s.th/ s.o: vô tình g p đc cái gì / ai đó ư
74. Run out of s.th: h t cái gì đóế
75. Set s.o up: gài t i ai đó
76. Set up s.th: thi t l p, thành l p cái gì đóế
77. Settle down: n đnh cu c s ng t i m t ch nào đó
78. Show off: khoe khoang
79. Show up: xu t hi n
80. Slow down: ch m l i
81. Speed up: tăng t c
82. Stand for: vi t t t cho ch gì đóế
83. Take away (take sth away from s.o): l y đi cái gì đó
c a ai đó
84. Take off: c t cánh (ch ng là máy bay), tr nên th nh
hành, đc a chu ng (ch ng là ý t ng, s n ph m..)ượ ư ưở
85. Take s.th off: c i cái gì đó
86. Take up: b t đu làm m t h at đng m i (th thao,
s thích,môn h c)
87. Talk s.o in to s.th: d ai làm cái gì đó
88. Tell s.o off: la r y ai đó
89. Turn around: quay đu l i
90. Turn down: v n nh l i
91. Turn off: t t
92. Turn on: m
93. Turn sth/s.o down: t ch i cái gì/ai đó
94. Turn up: v n l n lên
95. Wake up: (t ) th c d y Wake s.o up: đánh th c ai
d y
96. Warm up: kh i đng
97. Wear out: mòn, làm mòn (ch ng là ng i thì có ườ
nghĩa là làm mòn, ch ng là đ v t thì có nghĩa là b
mòn)
98. Work out: t p th d c, có k t qu t t đp ế
99. Work s.th out: suy ra đc cái gì đóượ
.100. Watch out for sth/sb: coi ch ng cái gì/ai đó
PRACTICE
A. PHONETICS
I. Pick out the word whose underlined and bold part is pronounced differently from that of the other words:
1. A. delicate B. accurate C. generate D. immediate
2. A. breathe B. breathtaking C. within D. themselves
3. A. entire B. modest C. emphasis D. secure
4. A. chair B. cheap C. chorus D. child
5. A. clothes B. gone C. drove D. ghost
6. A. turn B. burn C. curtain D. bury
7. A. invite B. kind C. find D. since
8. A. afterward B. advise C. agree D. allow
9. A. television B. decision C. vision D. session
10. A. soup B. sugar C. saddle D. sword
11. A. addition B. advantage C. advertise D. adventure
12. A. beer B. beard C. bear D. cheer
13. A. cough B. though C. rough D. enough
14. A. water B. warm C. bank D. war
15. A. restaurant B. hesitant C. reluctant D. Mexican
16. A. association B. accelerate C. average D. adopt
17. A. diverse B. vision C. realization D. enterprise
18. A. forge B. region C. energy D. integrate
19. A. realize B. year C. peace D. area
20. A. intellectual B. natural C. righteous D. potential
II. Pick out the word that has the stress differently from that of the other words:
B. VOCABULARY
* Choose A,B,C,or D that best completes each unfinished sentence or substitutes the underlined part :
31. A. cartoon B. western C. teacher D. theater
32. A. Brazil B. Iraq C. Norway D. Japan
33. A. scientific B. ability C. experience D. material
34. A. complain B. luggage C. improve D. forgive
35. A. offensive B. delicious C. dangerous D. religious
36. A . successful B. interest C. arrangement D. disaster
37. A . competition B. repetition C. equivalent D. disappointment
38. A . private B. provide C. arrange D. advise
39. A . academic B. education C. impossible D. optimistic
40. A . study B. knowledge C. precise D. message
41. A . industry B. performance C. importance D. provision
42. A . contain B. express C. carbon D. obey
43. A . impress B. favor C. occur D. police
44. A . regret B. selfish C. purpose D. preface
45. A . govern B. cover C. perform D. father
46. A . writer B. teacher C. builder D. career
47. A . morning B. college C. arrive D. famous
48. A . ambitious B. chocolate C. position D. occurrence
49. A . furniture B. abandon C. practical D. scientist
50. A . devote B. compose C. purchase D. advise
1. All the countries of the area have …………to protect their wildlife but they are rarely enforced.
A. efforts B. laws C. results D. reserves
2. Boy, stop reading. ………….the book down and go to bed.
A. take B. put C. set D. pick
3. This book ………….to Peter. It is not mine.
A. possess B. owns C. has D. belongs
4.Can you ………… what it would be like to live without books?
A. imagine B. advise C. describe D. understand
5. . The goalkeeper can also be _____ for twenty seconds if a major foul is committed.
A. advanced B. ejected C. played D. excluded
6. Life on Earth is______- fast and will continue to do so unless urgent action is taken.
A. disappearing B. damaging C. polluting D. destroying
7. ………… is the protection of environment and natural resources.
A. Survival B. Commerce C. Conservation D. Extinction
8. Hunting for meat and burning forests for soil cause _________ to wildlife.
A. organization B. contamination C. protection D. destruction
9. Humans depend on species diversity to ________ food, clean air and water, and fertilizesoil for agriculture.
A. raise B. produce C. provide D.reserve
10. Many schools provide environmental education to increase students’ _____ of conservation needs.
A. effort B. benefit C. exploitation D. awareness
11. All the countries of the area have …………to protect their wildlife but they are rarely enforced.
A. efforts B. laws C. results D. reserves
12. Boy, stop reading. ………….the book down and go to bed.
A. Take B. Put C. Set D. Pick
13. This book ………….to Peter. It is not mine.
A. possesss B. owns C. has D. belongs
14. Many people are not interested ………….reading books as much as seeing films.
A. in B. with C. for D. about
15. Please give me some ____--to buy suitable books for my ten-year-old girl.
A. advice B. information C. fiction D. interest
16. Can you ………… what it would be like to live without books?
A. imagine B. advise C. describe D. understand
17. A defensive player may only hold , block or pull a / an ……….who is touching or holding the ball.
A. audience B. referee C. goalie D. opponent
18. Swimming produces both _______ and physical benefits
A. psychology B.psychological C.psychologist D.psychologically
19. Most referees often wear ………….black.
A. in B. for C. with D. on
20. A water polo cap is used to ……………the players’ head and to identify them.
A. tie B. penalize C. protect D. move
C. GRAMMAR
* Choose A,B,C,or D that best completes each unfinished sentence or substitutes the underlined part :
1. This is an expensive …………..very useful book.
A. but B. so C. therefore D. however
2. ………………long it takes, I will wait for you.
A. However B. But C.So D. Therefore
3. ………………Sahara of …………..Africa is the world’s largest desert.
A. Ф / the B.The / Ф C. A / an D. The / an
4. I have never taken part in any water sports …………….I cannot swim.
A. because B. because of C. due to D. partly because of
5. I have not yet won; ……………., we will keep trying.
A. moreover B. however C. therefore D. so as
6. Peter has been working for 10 hours. He ………………be very tired now.
A. needn’t B. must C. has to D. should