
104
Tạp chí Kinh tế - Luật và Ngân hàng
Năm thứ 27(6)- Tháng 6. 2025- Số 278
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
ESG và hiệu quả tài chính của các doanh nghiệp
niêm yết ngành khách sạn: Vai trò điều tiết của chỉ số
phát triển con người
Ngày nhận: 03/03/2025 Ngày nhận bản sửa: 22/04/2025 Ngày duyệt đăng: 15/05/2025
Tóm tắt: Nghiên cứu này đánh giá tác động của ESG (Môi trường, Xã hội và
Quản trị) lên hiệu quả tài chính của các doanh nghiệp niêm yết ngành khách
sạn, đồng thời xem xét vai trò điều tiết của Chỉ số phát triển con người (HDI).
Dữ liệu nghiên cứu được thu thập từ 2.034 quan sát thuộc 46 quốc gia trong
giai đoạn 2014- 2022. Điểm ESG được tính toán bằng phương pháp học máy,
kết hợp với dữ liệu tài chính và quản trị doanh nghiệp từ Refinitiv Eikon. Mô
ESG and financial performance of listed firms in hotel industry: The moderating role of the
Human Development Index
Abstract: This study evaluates the impact of Environmental, Social, and Governance (ESG) practices
on the financial performance of hotel businesses while examining the moderating role of the Human
Development Index (HDI). The research data were collected from 2,034 observations across 46 countries
between 2014 and 2022. ESG scores were calculated using a machine learning-based methodology,
combined with financial and corporate governance data from Refinitiv Eikon platform. A panel data
regression model with fixed effects was applied to examine the relationship between ESG and financial
performance (ROA). The results indicate that ESG has a positive and statistically significant impact on
ROA, confirming that hotels with stronger ESG performance tend to achieve higher financial performance.
Notably, this effect is significantly amplified when moderated by HDI, particularly in countries with medium
and high HDI compared to those with very high HDI. This study provides crucial empirical evidence for
investors, businesses, and policymakers, aiding in the optimization of ESG strategies and sustainable
development in the global hospitality sector.
Keywords: ESG, HDI, Financial performance, Hotel industry
Doi: 10.59276/JELB.2025.06.2903
Bui, Thu Hien1, Hoang, Thi Khanh Ly2, Bui, Phuong Anh3, Vu, Phi Hung4, Giap, Tran Quang Minh5, Bui, Duc
Hai6, Thai, Phuong Linh7
Email: hienbt@ftu.edu.vn1, lyhtk@ftu.edu.vn2, k60.2112250005@ftu.edu.vn3, k60. 2112250038@ftu.edu.vn4,
k61. 2213920015@ftu.edu.vn5, ddhai.work@gmail.com6, k62.2312140026@ftu.edu.vn7
Organizations: Faculty of Business Administration1,2,3,4,5,6, Institute of Economics and International Trade7,
Foreign Trade University, Vietnam
Bùi Thu Hiền1, Hoàng Thị Khánh Ly2, Bùi Phương Anh3, Vũ Phi Hùng4,
Giáp Trần Quang Minh5, Bùi Đức Hải6, Thái Phương Linh7
Khoa Quản trị Kinh doanh1,2,3,4,5,6, Viện Kinh tế & Kinh doanh Quốc tế7,
Trường Đại học Ngoại thương, Việt Nam