
TNU Journal of Science and Technology
230(08): 282 - 290
http://jst.tnu.edu.vn 282 Email: jst@tnu.edu.vn
DETERMINANTS INFLUENCING GENERATION Z TOURISTS’ CHOICE
OF COMMUNITY-BASED TOURISM DESTINATIONS IN HOI AN CITY,
QUANG NAM: A STUDY BASED ON THE THEORY OF PLANNED BEHAVIOR
Nguyen Thi Loc*, Nguyen Thi Hong
The University of Danang - University of Science and Education
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
03/4/2025
Community-based tourism is becoming popular and attracting many
types of tourists, including generation Z tourists. This study was
conducted to determine the factors that motivate generation Z to
choose community-based tourism destination in Hoi An city based on
the theory of planned behavior. Through conducting a survey, the
present study collected data from 364 generation Z tourists and tested
hypotheses using structural equation modeling. The results showed
that all factors of the theory of planned behavior, including attitude
towards behavior, subjective norms, and perceived behavioral control,
positively affected behavioral intention; at the same time, perceived
behavioral control and behavioral intention directly affected
generation Z's behavior in choosing community-based tourism
destination in Hoi An city. The study's findings serve as a reference
for related studies and contribute to helping managers and local
communities understand the travel behavior of generation Z tourists,
thereby proposing development strategies to attract generation Z
tourists in the future.
Revised:
19/6/2025
Published:
19/6/2025
KEYWORDS
Community-based tourism
Tourism destination
Generation Z tourists
Factors affecting
Theory of planned behavior
NHÂN TỐ THÚC ĐẨY KHÁCH DU LỊCH THẾ HỆ Z LỰA CHỌN CÁC ĐIỂM
DU LỊCH CỘNG ĐỒNG TẠI THÀNH PHỐ HỘI AN, QUẢNG NAM: NGHIÊN
CỨU DỰA TRÊN LÝ THUYẾT HÀNH VI CÓ KẾ HOẠCH
Nguyễn Thị Lộc*, Nguyễn Thị Hồng
Trrường Đại học Sư phạm – ĐH Đà Nẵng
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
03/4/2025
Du lịch cộng đồng đang trở thành loại hình du lịch phổ biến và thu hút
được nhiều đối tượng khách du lịch, bao gồm khách du lịch thế hệ Z.
Nghiên cứu này được thực hiện để phân tích các yếu tố thúc đẩy thế
hệ Z lựa chọn các điểm du lịch cộng đồng tại Hội An dựa trên lý
thuyết hành vi có kế hoạch. Thông qua khảo sát, nghiên cứu thu thập
dữ liệu từ 364 khách du lịch thế hệ Z và thực hiện kiểm định các giả
thuyết bằng mô hình cấu trúc tuyến tính. Kết quả cho thấy tất cả các
yếu tố của lý thuyết hành vi có kế hoạch, bao gồm thái độ hướng tới
hành vi, chuẩn mực chủ quan và nhận thức kiểm soát hành vi đều ảnh
hưởng tích cực tới ý định du lịch, đồng thời nhận thức kiểm soát hành
vi và ý định hành vi ảnh hưởng trực tiếp tới hành vi lựa chọn các điểm
du lịch cộng đồng tại Hội An của nhóm khách này. Những phát hiện
của nghiên cứu là tài liệu tham khảo cho các nghiên cứu liên quan và
góp phần giúp các nhà quản lý và cộng đồng địa phương hiểu được
hành vi du lịch của khách thế hệ Z, từ đó đề xuất các chiến lược phát
triển nhằm thu hút khách du lịch Z trong tương lai.
Ngày hoàn thiện:
19/6/2025
Ngày đăng:
19/6/2025
TỪ KHÓA
Du lịch cộng đồng
Điểm đến du lịch
Khách du lịch gen Z
Nhân tố thúc đẩy
Lý thuyết hành vi có kế hoạch
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12482
* Corresponding author. Email: ntloc@ued.udn.vn