
TNU Journal of Science and Technology
230(04): 154 - 161
http://jst.tnu.edu.vn 154 Email: jst@tnu.edu.vn
PRE-SERVICE TEACHERS’ AWARENESS AND BELIEFS ABOUT
DIFFERENTIATED INSTRUCTION IN EFL CLASSES:
IMPLICATIONS FOR TEACHER EDUCATION
Le Van Tuyen*, Tran Kim Hong, Vo Tran Minh Hieu, Nguyen Ha Linh Phuong
Ho Chi Minh City University of Technology (HUTECH University)
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
18/12/2024
Differentiated instruction has been proved to help EFL students obtain high
achievement in their learning. Understanding pre-service teachers’ awareness
and beliefs about differentiated instruction in an EFL context like Vietnam may
bring a variety of benefits to EFL teacher education. The current study, therefore,
aims to investigate pre-service teachers’ awareness and beliefs about the benefits
and challenges of differentiated instruction in EFL classes. The study was
conducted at Ho Chi Minh City of Technology with the participation of 70 pre-
service teachers. Both quantitative and qualitative data were collected through
the employment of the questionnaire and unstructured interviews; for data
analysis, “descriptive statistics” and “content analysis” were utilized. The
findings of the study revealed that most of the pre-service teachers are much
aware of differentiated instruction and hold common beliefs that differentiated
instruction may not only bring a variety of benefits but also cause challenges to
teachers and students. The study highlights the importance of awareness and
beliefs about differentiated instruction in EFL classes and provides meaningful
contributions to EFL teacher development to enhance the quality of teaching EFL
in Vietnam in particular, and in other EFL contexts in general.
Revised:
19/3/2025
Published:
20/3/2025
KEYWORDS
Differentiated instruction
Awareness
Beliefs
Pre-service students
EFL teacher education
NHẬN THỨC VÀ NIỀM TIN CỦA GIÁO SINH VỀ PHƯƠNG PHÁP
DẠY PHÂN HÓA TRONG CÁC LỚP TIẾNG ANH:
Ý NGHĨA ĐỐI VỚI VIỆC ĐÀO TẠO GIÁO VIÊN
Lê Văn Tuyên*, Trần Kim Hồng, Võ Trần Minh Hiếu, Nguyễn Hà Linh Phương
Trường Đại học Công nghệ Thành phố Hồ Chí Minh
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
18/12/2024
Phương pháp dạy học phân hóa đã được chứng minh là có thể giúp học sinh tiếng
Anh đạt được kết quả cao trong học tập. Hiểu được nhận thức và niềm tin của
giáo sinh về phương pháp dạy học phân hóa trong bối cảnh tiếng Anh là một
ngoại ngữ như ở Việt Nam có thể mang lại nhiều lợi ích cho việc đào tạo giáo
viên tiếng Anh. Do đó, mục đích của nghiên cứu là tìm hiểu nhận thức và niềm
tin của giáo sinh tiếng Anh về phương pháp dạy học phân hóa áp dụng trong các
lớp tiếng Anh. Nghiên cứu được thực hiện tại trường Đại học Công nghệ Thành
phố Hồ Chí Minh với sự tham gia của 70 giáo sinh. Dữ liệu định lượng và định
tính được thu thập thông qua việc sử dụng bảng câu hỏi và phỏng vấn không cấu
trúc; phương pháp "thống kê mô tả" và "phân tích nội dung" đã được sử dụng để
phân tích kết quả. Kết quả nghiên cứu cho thấy hầu hết các giáo sinh đều nhận
thức rõ về phương pháp dạy học phân hóa và có niềm tin chung rằng phương
pháp này không chỉ mang lại nhiều lợi ích mà còn có thể gây ra thách thức cho
cả giáo viên và học sinh. Nghiên cứu nhấn mạnh tầm quan trọng của nhận thức
và niềm tin về phương pháp giảng dạy trong các lớp học tiếng Anh và mang lại
những đóng góp ý nghĩa trong việc phát triển giáo viên tiếng Anh nhằm nâng cao
chất lượng giảng dạy tiếng Anh tại Việt Nam nói riêng và trong các ngữ cảnh
khác nói chung.
Ngày hoàn thiện:
19/3/2025
Ngày đăng:
20/3/2025
TỪ KHÓA
Dạy học phân hóa
Nhận thức
Niềm tin
Giáo sinh
Đào tạo giáo viên tiếng Anh
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11736
* Corresponding author. Email: lv.tuyen@hutech.edu.vn