
TNU Journal of Science and Technology 230(04): 263 - 272
http://jst.tnu.edu.vn 263 Email: jst@tnu.edu.vn
CURRENT STATUS OF STUDENTS' DIGITAL COMPETENCE
AT THAI NGUYEN UNIVERSITY OF SCIENCES
Tran Thi Hong
*
TNU - University of Sciences
ARTICLE INFO ABSTRACT
Received:
10/02/2025
Digital transformation is becoming increasingly strong and
becoming an
inevitable trend, this process is associated with the application of digital
technology in all aspects of human social life. Students are an important
force contributing to the continuous development of the "digital society".
Digital capacity is the most important factor for maintaining learning, as
well as the learning outcomes of students in the current learning
environment. This has posed a need for Vietnamese higher education to
create a generation of students with this capacity. To obtain i
nformation on
the current status of students' digital capacity, the article conducted a
survey of 415 students from different majors of the University of Science,
Thai Nguyen University. The research results show that students of the
University of Science, Thai Nguyen University have quite positive feelings
at the level of very good and good (accounting for more than 60%) about
their own digital capacity. However, there is still a relatively high
proportion of students who self-assess their digital competen
ce at an
average level (accounting for more than 30%) and a small number of
students (accounting for about 5%) who self-
assess their digital
competence at a weak and very weak level. Based on the research results,
the article has proposed a number of specific recommendations to
contribute to improving digital competence for students of the University
of Science, Thai Nguyen University.
Revised:
17/04/2025
Published:
18/04/2025
KEYWORDS
Digital competency
Digital competency framework
Students
Student digital competency
Thai Nguyen University
THỰC TRẠNG NĂNG LỰC SỐ CỦA SINH VIÊN
TRƯỜNG ĐẠI HỌC KHOA HỌC, ĐẠI HỌC THÁI NGUYÊN
Trần Thị Hồng
Trường Đại học Khoa học – ĐH Thái Nguyên
THÔNG TIN BÀI BÁO TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
10/02/2025
Chuyển đổi số đang ngày càng mạnh mẽ và trở thành xu thế tất yế
u, quá
trình này gắn liền với việc ứng dụng công nghệ số vào mọi mặt đời số
ng xã
hội của con người. Sinh viên là lực lượng quan trọng đóng góp vào sự
phát
triển không ngừng của “xã hội số”. Năng lực số là yếu tố quan trọ
ng hàng
đầu đối với việc duy trì học tập, cũng như kết quả học tập đầu ra củ
a sinh
viên trong môi trường học tập hiện nay. Điều này đã đặt ra cho giáo dục đạ
i
học Việt Nam cần tạo ra thế hệ sinh viên có được năng lực này. Để có đượ
c
thông tin về thực trạng năng lực số của sinh viên, bài viết đã tiến hành khả
o
sát 415 sinh viên thuộc các ngành học khác nhau của Trường Đại họ
c Khoa
học, Đại học Thái Nguyên. Kết quả nghiên cứu cho thấy, sinh viên Trườ
ng
Đại học Khoa học, Đại học Thái Nguyên có cảm nhận khá tích cực ở mứ
c
rất tốt và tốt (chiếm hơn 60%) về năng lực số của bả
n thân. Tuy nhiên, bên
cạnh đó vẫn còn một tỉ lệ tương đối cao sinh viên tự đánh giá năng lực số
của bản thân ở mức trung bình (chiếm hơn 30%) và một bộ phận nhỏ
sinh
viên (chiếm khoảng 5%) tự đánh giá năng lực số của bản thân ở mức độ yế
u
và rất yếu. Dựa trên kết quả nghiên cứu, bài viết đã đề xuất một số khuyế
n
nghị cụ thể nhằm góp phần nâng cao năng lực số cho sinh viên Trường Đạ
i
h
ọ
c Khoa h
ọ
c, Đ
ạ
i h
ọ
c Thái Nguyên.
Ngày hoàn thiệ
n:
17/04/2025
Ngày đăng:
18/04/2025
TỪ KHÓA
Năng lực số
Khung năng lực số
Sinh viên
Năng lực số sinh viên
Đại học Thái Nguyên
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12008
Email: hongtt@tnus.edu.vn