
TNU Journal of Science and Technology 230(04): 95 - 102
http://jst.tnu.edu.vn 95 Email: jst@tnu.edu.vn
MEASURES TO ENHANCE THE ABILITY TO USE VISUAL ELEMENTS IN
TEACHING ART BY THEMES FOR 3RD-GRADE STUDENTS IN
ELEMENTARY SCHOOLS IN THAI NGUYEN CITY, THAI NGUYEN PROVINCE
Nguyen Thi Que Loan
*
, Le Phuong Anh
T
NU
-
University of Education
ARTICLE INFO ABSTRACT
Received:
23/11/2024
The study aims to propose measures to enhance the ability to use
formative elements in teaching Art, contributing to the development
of creative thinking and aesthetic competence among third-
grade
students in primary schools in Thai Nguyen city. The research
employs methods such as theoretical research, practical surveys, and
pedagogical experiments. Survey results show that teachers mainly
use observation methods; however, the application of technology and
formative elements in teaching remains limited. After the experiment,
the experimental class achieved an average score of 2.30, higher than
the control class (2.07). The number of students reaching a high level
of crea
tivity (Level 3) in the experimental class was 18, significantly
surpassing the control class (14 students). Proposed measures, such as
active teaching, integrating technology, and collaborating with
parents, have significantly improved the ability to use formative
elements. The research results not only have practical implications for
teaching Art but also suggest new research directions for the
comprehensive development of arts education.
Revised:
04/3/2025
Published:
04/3/2025
KEYWORDS
Visual elements
Art teaching
Creative competence
Active methods
Measure
BIỆN PHÁP NÂNG CAO NĂNG LỰC SỬ DỤNG CÁC YẾU TỐ TẠO HÌNH
TRONG DẠY HỌC MÔN MĨ THUẬT THEO CHỦ ĐỀ CHO HỌC SINH LỚP 3
CÁC TRƯỜNG TIỂU HỌC THÀNH PHỐ THÁI NGUYÊN, TỈNH THÁI NGUYÊN
Nguy
ễ
n Th
ị
Qu
ế
Loan
*
, Lê Phương Anh
Trư
ờ
ng Đ
ạ
i h
ọ
c Sư ph
ạ
m
–
ĐH
Thái
Nguyên
THÔNG TIN BÀI BÁO TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
23/11/2024 Nghiên cứu nhằm đề xuất các biện pháp nâng cao năng lực sử dụ
ng
các yếu tố tạo hình trong dạy học môn Mĩ thuật, góp phần phát triể
n
tư duy sáng tạo và năng lực thẩm mĩ của học sinh lớp 3 tại các trườ
ng
tiểu học ở thành phố Thái Nguyên. Nghiên cứu áp dụ
ng các phương
pháp: Nghiên cứu lý thuyết, khảo sát thực tiễn, thực nghiệm sư phạ
m.
Kết quả khảo sát cho thấy, giáo viên chủ yếu sử dụ
ng phương pháp
quan sát nhưng việc áp dụng công nghệ và các yếu tố tạ
o hình trong
giảng dạy còn hạn chế. Sau thực nghiệm, lớp thực nghiệm đạt điể
m
trung bình 2,30, cao hơn so với lớp đối chứng (2,07). Số học sinh đạ
t
mức độ sáng tạo cao (mức 3) ở lớp thực nghiệm là 18, vượt xa lớ
p
đối chứng (14 học sinh). Các biện pháp đề xuất như dạy học tích cự
c,
tích hợp công nghệ và phối hợp phụ huynh đã giúp nâng cao rõ rệ
t
năng lực sử dụng các yếu tố tạo hình. Kết quả nghiên cứu không chỉ
mang ý nghĩa thực tiễn trong giảng dạy Mĩ thuật mà còn gợi mở
hư
ớ
ng nghiên c
ứ
u m
ớ
i nh
ằ
m phát tri
ể
n giáo d
ụ
c ngh
ệ
thu
ậ
t toàn di
ệ
n.
Ngày hoàn thiệ
n:
04/3/2025
Ngày đăng:
04/3/2025
TỪ KHÓA
Yếu tố tạo hình
Dạy học Mĩ thuật
Năng lực sáng tạo
Phương pháp tích cực
Biện pháp
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11594
* Corresponding author. Email: loanntq@tnue.edu.vn