
TNU Journal of Science and Technology 230(04): 477 - 485
http://jst.tnu.edu.vn 477 Email: jst@tnu.edu.vn
EDUCATING THE SENSE OF RESPONSIBILTY AND DESIRE TO
CONTRIBUTE FOR STUDENTS AT UNIVERSITY OF EDUCATION
– THAI NGUYEN UNIVERSITY THROUGH VOLUNTEER ACTIVITIES
Nguyen Thi Hoa
*
, Dang Thi Thuong, Duong Cam Nhung, Nguyen Thu Trang
TNU
-
University of Education
ARTICLE INFO ABSTRACT
Received:
01/03/2025
Educating students on the qualities of responsibility and the desire to
contribute is a topic that Thai Nguyen University of Education is
interested in implementing. To answer the question of how effective this
content is through volunteer activities and what lessons can be learned,
we conducted a study using theoretical research methods, using
observation tools, questionnaire surveys, interviews, and statistics
,
synthesis, analysis, and comparison methods. Within the scope of the
article, the authors clarified the theory of the research problem, studied
the current situation, and determined the effectiveness of educating
students on the qual
ities of responsibility and the desire to contribute
through volunteer activities. On that basis, we drew lessons, recognized
the difficulties and shortcomings, and proposed necessary solutions to
improve the effectiveness of educating students on the qual
ities of
responsibility and the desire to contribute through volunteer activities.
The research results can be useful information for educating the qualities
of responsibility and dedication for students at pedagogical universities
with similar conditions
and characteristics.
Revised:
30/04/2025
Published:
30/04/2025
KEYWORDS
Sense of responsibility
Desire to contribute
Students
University of Education
Thai Nguyen University
GIÁO DỤC PHẨM CHẤT TRÁCH NHIỆM VÀ KHÁT VỌNG CỐNG HIẾN
CHO SINH VIÊN TRƯỜNG ĐẠI HỌC SƯ PHẠM - ĐẠI HỌC THÁI NGUYÊN
THÔNG QUA HOẠT ĐỘNG TÌNH NGUYỆN
Nguyễn Thị Hòa
*
, Đặng Thị Thương, Dương Cẩm Nhung, Nguyễn Thu Trang
Trường Đại học Sư phạm – ĐH Thái Nguyên
THÔNG TIN BÀI BÁO TÓM TẮT
Ngày nhậ
n bài:
01/03/2025
Giáo dục phẩm chất trách nhiệm, khát vọng cống hiến cho sinh viên
là
một nội dung mà Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
quan
tâm thực hiện. Để trả lời câu hỏi hiệu quả giáo dục nội dung này qua hoạ
t
động tình nguyện như thế nào, có bài học kinh nghiệm gì được rút ra,
chúng tôi đã thực hiện nghiên cứu với phương pháp nghiên cứu lý thuyế
t,
sử dụng công cụ quan sát, điều tra phiếu, phỏng vấ
n và các phương pháp
thống kê, tổng hợp, phân tích, so sánh. Trong phạm vi bài viế
t, nhóm tác
giả đã làm rõ lý luận của vấn đề nghiên cứu, nghiên cứu thực trạ
ng và
xác định hiệu quả giáo dục phẩm chất trách nhiệm, khát vọng cống hiến
cho sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
thông
qua hoạt động tình nguyện. Trên cơ sở đó, chúng tôi rút ra những bài họ
c
kinh nghiệm, nhìn nhận những khó khăn, tồn tại và đề xuất giải pháp cầ
n
thiết để nâng cao hiệu quả giáo dục phẩm chất trách nhiệm, khát vọ
ng
cống hiến cho sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
thông qua hoạt động tình nguyện. Kết quả nghiên cứu có thể
là thông tin
hữu ích để giáo dục phẩm chất trách nhiệm và khát vọng cống hiế
n cho
sinh viên ở các trường đại học sư phạm có cùng điều kiện và đặc điể
m
tương t
ự
.
Ngày hoàn thiệ
n:
30/04/2025
Ngày đăng:
30/04/2025
TỪ KHÓA
Phẩm chất trách nhiệm
Khát vọng cống hiến
Sinh viên
Trường Đại học Sư phạm
Đại học Thái Nguyên
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12167
* Corresponding author. Email: hoant.his@tnue.edu.vn