
118
Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng
Số 277- Năm thứ 27 (5)- Tháng 5. 2025
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
Tác động của nỗi sợ đánh cắp định danh cá nhân và
niềm tin thương hiệu đến ý định sử dụng Apple Pay
và Samsung Pay của Gen Z tại Việt Nam
Ngày nhận: 09/03/2025 Ngày nhận bản sửa: 09/04/2025 Ngày duyệt đăng: 21/04/2025
Tóm tắt: Bài viết đánh giá tác động của nỗi sợ đánh cắp định danh cá nhân và
niềm tin thương hiệu đến ý định sử dụng Apple Pay và Samsung Pay của Gen
Z tại Việt Nam thông qua khảo sát trực tuyến. Kết quả phân tích cho thấy: (i)
mối lo ngại về rủi ro bảo mật và quyền riêng tư và nỗi sợ đánh cắp định danh
cá nhân ảnh hưởng tích cực đến niềm tin thương hiệu; (ii) nỗi sợ đánh cắp định
danh cá nhân có tác động tích cực lên mối lo ngại về rủi ro bảo mật và quyền
riêng tư; (iii) ảnh hưởng xã hội có tác động tích cực đến niềm tin thương hiệu;
(iv) mối lo ngại về rủi ro bảo mật và quyền riêng tư tác động tiêu cực đến ý
The impact of fear of identity theft and brand trust on the adoption of Apple Pay and
Samsung Pay among Gen Z customers in Vietnam
Abstract: This study aims to evaluate the effects of fear of identity theft and brand trust on the intention
to use Apple Pay and Samsung Pay among Gen Z customers in Vietnam. Research data was collected
through an online survey for Gen Z users. The analysis reveals several key findings: (i) both concerns about
security and privacy and fear of identity theft positively influence brand trust; (ii) fear of identity theft has
positive impact on concerns about security and privacy; (iii) social influence positively impacts brand trust;
(iv) concerns about security and privacy negatively affect the intention to use Apple Pay and Samsung Pay,
while brand trust positively influences this intention. Based on the research findings, the research team
proposes several recommendations for developers and policymakers to enhance the adoption of near-
field communication (NFC) payments among Vietnamese Gen Z users, such as intensifying communication
efforts, refining relevant institutional frameworks, and enhancing security measures.
Keywords: Apple Pay, Samsung Pay, Mobile payment, Online identity theft, Security and privacy concerns,
Brand trust
Doi: 10.59276/JELB.2025.05.2909
Le, Thanh Tam1, Ho, Duc Phat2, Nguyen, Ngoc Minh3, Truong, Quang Hieu4, Le, Minh Khue5, Tran, Duc
Anh6
Email: tamlt@neu.edu.vn1, phathd172005@gmail.com2, ngngocminh22012005@gmail.com3,
truongquanghieu2507@gmail.com4, leminhkhue.work@gmail.com5, ducanh30705@gmail.com6
Organization of all: National Economics University, Vietnam
Lê Thanh Tâm, Hồ Đức Phát, Nguyễn Ngọc Minh,
Trương Quang Hiếu, Lê Minh Khuê, Trần Đức Anh
Đại học Kinh tế Quốc dân, Việt Nam