
1
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng
Số 269- Năm thứ 26 (10)- Tháng 9. 2024
Ứng dụng công nghệ trong quy trình cho vay của các
ngân hàng thương mại Việt Nam
Nguyễn Thị Thu Trang1, Nguyễn Thùy Dương2, Nguyễn Bích Ngọc3
Học viện Ngân hàng, Việt Nam
Ngày nhận: 01/03/2024 Ngày nhận bản sửa: 02/05/2024 Ngày duyệt đăng: 15/05/2024
Tóm tắt: Hòa mình với xu thế chuyển đổi số, các ngân hàng thương mại (NHTM)
Việt Nam trong những năm qua đã nhanh chóng bắt nhịp và triển khai nhiều
phần mềm, ứng dụng hỗ trợ quá trình cấp tín dụng nói chung và cho vay nói
riêng. Tuy nhiên, không nhiều các nghiên cứu phân tích chi tiết các hoạt động
cũng như mức độ số hóa trong quy trình cho vay tại các ngân hàng thương
mại Việt Nam. Vì vậy, bài viết tập trung làm rõ thực trạng ứng dụng công nghệ
tại từng giai đoạn trong quy trình cho vay tại 3 nhóm NHTM (quy mô lớn,
trung bình và nhỏ), cho hai nhóm đối tượng khách hàng khác nhau (cá nhân
và doanh nghiệp). Bài nghiên cứu sử dụng phương pháp khảo sát để thu thập
dữ liệu từ các cán bộ hiện đang công tác tại các NHTM. Kết quả phân tích mô
tả cho thấy mức độ ứng dụng công nghệ trong cải tiến đổi mới quy trình cho
The application of technology in the lending process of Vietnamese commercial banks
Abstract: Adapting to the digital transformation trend, Vietnamese commercial banks in recent years
have quickly caught up and implemented various software and applications to support the lending
process. However, there are not many studies that focus on analyzing the detailed activities and the level
of digitization in the lending process at Vietnamese commercial banks. Therefore, this article looks at
the current situation of technology application at each stage of the lending process for three groups of
commercial banks (large-scale, medium-sized, and small-sized) and for two different customer groups
(individuals and businesses). The research utilizes a survey method to collect data from employees
currently working at commercial banks. The descriptive analysis results show that the level of technology
application in improving the lending process is uneven across stages (primarily focusing on the
document creation and decision-making stage). Moreover, digital transformation in the lending process is
implemented more rapidly in medium- sized banks and primarily focuses on individual customers.
Keywords: Digital transformation, Banks, Technology application, Lending process, Vietnam
Doi: 10.59276/JELB.2024.09.2684
Nguyen, Thi Thu Trang1, Nguyen, Thuy Duong2, Nguyen, Bich Ngoc3
Email: trangntt@hvnh.edu.vn1, duongnt@hvnh.edu.vn2, ngocnb@hvnh.edu.vn3
Organization of all: Banking Academy of Vietnam