
TNU Journal of Science and Technology
229(12): 344 - 351
http://jst.tnu.edu.vn 344 Email: jst@tnu.edu.vn
THE INFLUENCE OF SITUATIONAL TEACHING METHOD ON
SCIENCE ACHIEVEMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS
Doan Thi My Linh*
Thu Dau Mot University
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
09/8/2024
Science in primary schools focuses on stimulating scientific curiosity,
creating opportunities for students to learn and explore the natural
world. Therefore, teachers use situational teaching methods to improve
students' learning outcomes. The purpose of this study is to investigate
the impact of teachers' organization of Science teaching using
situational teaching methods on the learning achievements of primary
school students. The experiment was conducted by two teachers of a
primary school using situational teaching methods in organizing
Science teaching for primary school students (experimental group) and
two other teachers of the school organizing Science teaching using
traditional methods (control group). A total of 159 fourth grade students
participated in the experiment. After the experiment, the average score
of students in the experimental group was higher than that of the control
group, the results of T-tests showed that there was a difference between
the control group and the experimental group. Research shows that
using the situational teaching method in teaching Science can improve
primary school students' Science achievement.
Revised:
26/9/2024
Published:
26/9/2024
KEYWORDS
Situational teaching method
Science subject
Teaching organization
Primary school students
Learning outcomes
ẢNH HƢỞNG CỦA PHƢƠNG PHÁP DẠY HỌC TÌNH HUỐNG
VỚI KẾT QUẢ MÔN KHOA HỌC CỦA HỌC SINH TIỂU HỌC
Đoàn Thị Mỹ Linh
Trường Đại học Thủ Dầu Một
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
09/8/2024
M n Kho học ở tiểu học h trọng kh i tr t m kho họ tạo
h i cho học sinh t m hiểu kh m ph th gi i t nhi n. Do đó gi o vi n
sử dụng phư ng ph p ạy học tình huống nhằm nâng cao k t quả học t p
của học sinh. Mụ đ h ủa nghiên cứu này là tìm hiểu t đ ng của tổ
chức dạy học môn Khoa học bằng phư ng pháp dạy học tình huống của
giáo viên v i k t quả học t p của học sinh tiểu học. Th c nghiệm được
th c hiện bởi hai giáo viên của m t trường tiểu học sử dụng phư ng
pháp dạy học tình huống trong tổ chức dạy học môn Khoa học cho học
sinh tiểu học (nhóm th c nghiệm) và hai giáo viên khác củ trường tổ
chức dạy học môn khoa họ theo phư ng ph p tru ền thống (nhóm đối
chứng). Tổng c ng có 159 học sinh l p 4 tham gia vào th c nghiệm. Sau
th c nghiệm điểm trung bình của học sinh nhóm th c nghiệm o h n
nhóm đối chứng, k t quả T-tests cho thấy có s khác biệt đ ng kể giữa
nhóm đối chứng và nhóm th c nghiệm. Nghiên cứu cho thấy rằng việc
sử dụng phư ng ph p ạy học tình huống trong dạy học môn Khoa học
có thể nâng cao k t quả học t p môn Khoa học của học sinh tiểu học.
Ngày hoàn thiện:
26/9/2024
Ngày đăng:
26/9/2024
TỪ KHÓA
Phư ng ph p ạy học tình
huống
Môn Khoa học
Tổ chức dạy học
Học sinh tiểu học
K t quả học t p
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.10909
*Email: linhdtm@tdmu.edu.vn