Chương 5 Integrated Marketing Communication
Truyền thông tiếp thị tổng hợp
1 TS Nguyễn Minh Đức 2009
Truyền thông tiếp thị tổng hợp
Integrated marketing communications is a way of looking at the whole marketing process from the viewpoint of the customer.
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Hỗn hợp truyền thông tiếp thị
l Quảng cáo Advertising
l Khuyến mãi bán hànhg
Sales Promotion l Quan hệ công chúng
Public Relations and Publicity
l Bán hàng cá nhân Personal Selling
l Tiếp thị trực tiếp và tương tác
Direct and Interactive Marketing
TS Nguyễn Minh Đức 2009
1
Các loại hình truyền thông
Advertising
Sales Promotion
Public Relations
Personal Selling
Direct Marketing
Press kits
Catalogs
Print and broadcast ads
Sales presentation
Contests, games, sweepstakes, lotteries
Speeches
Mailings
Packaging- outer
Premiums and gifts
Sales meetings
Sampling
Seminars
Telemarketing
Packaging inserts
Incentive programs
Samples
Motion pictures
Fairs and trade shows
Annual reports
Electronic shopping
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Các yếu tố chính trong quá trình truyền thông
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Quá trình truyền thông
l Người nhận thông tin có thể không
nhận được thông điệp như dự định vì: - Chú ý có chọn lựa - Sự sai lệch chủ quan
TS Nguyễn Minh Đức 2009
2
Quá trình truyền thông
l Ảnh hưởng của nguồn phát thông tin càng lớn, tác động của nó đối với người nhận càng lớn
l Tác động truyền thông lớn nhất khi cả hai
nguồn phất và nguồn nhận chia sẻ chung về các quan điểm, niềm tin
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Quá trình truyền thông
Truyền thông càng hiệu quả hơn nếu nguồn phát thông tin được xem là có hiểu biết hơn, vị trí cao hơn, khách quan hơn, đặc biệt là có quyền lực hơn
Các bước trong truyền thông tiếp thị tổng hợp
TS Nguyễn Minh Đức 2009
TS Nguyễn Minh Đức 2009
3
Truyền thông hiệu quả
l Xác định đối tượng nhận thông tin l Phân tích các hình ảnh bên ngoài l Mức độ quen thuộc Familiarity scale
ChưaChưa baobao gigiờờ nghenghe đđếếnn
MMớớii nghenghe 11--2 2 llầầnn
BiBiếếtt chchúútt íítt
BiBiếếtt khkháá nhinhiềềuu
BiBiếếtt rrấấtt rõrõ
l Mức độ ưa chuộng Favorability scale
Trung llậậpp Trung
RRấấtt ththííchch
Không ththííchch Không chchúútt nnààoo
Không ththííchch Không llắắmm
ThThííchch chchúútt chchúútt
Figure 19.3: Familiarity-Favorability Analysis
TS Nguyễn Minh Đức 2009
TS Nguyễn Minh Đức 2009
So So ssáánhnh hihiệệuu ququảả ccủủaa ccáácc hhììnhnh ththứứcc ququảảngng ccááoo đđểể gigiớớii thithiệệuu ssảảnn phphẩẩmm hihiệệnn nay.nay.
-- QuQuảảngng ccááoo trêntrên bbááoo chchíí
-- QuQuảảngng ccááoo trêntrên TVTV
-- QuQuảảngng ccááoo trêntrên Internet Internet
-- QuQuảảngng ccááoo vvớớii ttờờ rơirơi
-- QuQuảảngng ccááoo trêntrên ccáácc ququàà ttặặngng
TS Nguyễn Minh Đức 2009
4
Figure 19.5: Response Hierarchy Models
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Truyền thông hiệu quả
l Message Structure l Message Format l Message Source
l Factors underlying source credibility
l Expertise l Trustworthiness l Principle of congruity
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Truyền thông hiệu quả
l Select the Communication Channels l Personal Communication Channels
l Advocate channels l Expert channels l Social channels
TS Nguyễn Minh Đức 2009
5
Truyền thông hiệu quả
l Steps to stimulate personal influence
channels to work on the companies’ behalf l Devote extra effort to influential individuals and
companies
l Create opinion leaders by providing the product at
attractive terms to certain people
l Work through community influentials such as local disk jockeys, class presidents, and presidents of women’s organizations
l Use influential or believable people in testimonial
advertising
l Develop advertising with high “conversation value”
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Truyền thông hiệu quả
l Develop word-of-mouth referral channels to
build business
l Establish an electronic forum l Use viral marketing
l Nonpersonal Communication Channels
l Media l Atmospheres l Events l Social-structure view of interpersonal
communication
l Liaison l Bridge TS Nguyễn Minh Đức 2009
Truyền thông hiệu quả
l Establish the Total Marketing
Communications budget l Affordable Method l Percentage-of-Sales Method l Competitive-Parity Method
TS Nguyễn Minh Đức 2009
6
Truyền thông hiệu quả
l Objective-and-Task Method
l Establish the market-share goal l Determine the percentage of the market that should be reached
by advertising
l Determine the percentage of aware prospects that should be
persuaded to try the brand
l Determine the number of advertising impressions per 1 percent
trial rate
l Determine the number of gross rating points that would have to be
purchased
l Determine the necessary advertising budget on the basis of the
average cost of buying a gross rating point
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Hỗn hợp truyền thông tiếp thị ( Promotional tools)
l Advertising
l General Qualities:
l Public presentation: Hiện diện trước công chúng l Pervasiveness: tỏa khắp l Expressiveness: tạo ấn tượng l Impersonality: không mang tính cá nhân
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Hỗn hợp truyền thông tiếp thị
l Sales Promotion
l Benefits:
l Communication: truyền thông l Incentive: khuyến khích l Invitation: mời gọi
TS Nguyễn Minh Đức 2009
7
Hỗn hợp truyền thông tiếp thị
l Public Relations and Publicity
l Distinctive qualities:
l High credibility: Độ tin cậy l Ability to catch buyers off guard: Vươn tới
khách hàng bên ngoài
l Dramatization: tạo ra kịch tính
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Hỗn hợp truyền thông tiếp thị
l Personal Selling
l Distinctive qualities:
l Personal confrontation: giap tiếp trực tiếp l Cultivation: nuôi dưỡng mối quan hệ l Response: Nhận biết phản ứng khách hàng
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Hỗn hợp truyền thông tiếp thị
l Direct Marketing
l Distinctive qualities:
l Nonpublic: chuyên biệt cho từng nhóm khách hàng l Customized: tạo ra những tùy chọn khác nhau l Up-to-date: luôn cập nhật l Interactive: giao tiếp
TS Nguyễn Minh Đức 2009
8
Advertising’s role
l Advertising can provide an introduction to the
company and its products
l If the product embodies new features,
advertising can explain them
l Reminder advertising is more economical than
sales calls
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Advertising’s role
l Advertisements offering brochures and carrying the company’s phone number are an effective way to generate leads for sales representatives. l Sales representatives can use tear sheets of the company’s ads to legitimize their company and products.
l Advertising can remind customers of how to use
the product and reassure them about their purchase.
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Advertising’s role
l Corporate advertising that can build up the company’s reputation will help the sales representatives
l Sales representatives from well-known firms
have an edge, but a highly effective presentation from a lesser known company’s rep can overcome that edge
l Company reputation helps most when the
product is complex
TS Nguyễn Minh Đức 2009
9
Advertising’s role
l The average industrial company sets its advertisement
budget at 7 percent of sales
l Industrial companies spent a higher-than-average amount on advertising if their products had higher quality, uniqueness, or purchase frequency, or if there was customer growth
l Industrial companies set a higher-than-average
marketing budget when their customers were more dispersed or the customer growth rate was higher
TS Nguyễn Minh Đức 2009
Hiệu quả chi phí của các công cụ tiếp thị (Promotional tools)
TS Nguyễn Minh Đức 2009
, Internet chocho phphéépp nhanh hơnhơn. . LLààmm ththếế nnààoo
Trong khikhi rrấấtt khkhóó đđáánhnh gigiáá hihiệệuu ququảả ccủủaa ccáácc phương phương Trong phpháápp truytruyềềnn thông thông truytruyềềnn ththốốngng, Internet chchúúngng tata đođo lưlượợngng hihiệệuu ququảả nhanh đđểể chchúúngng tata đođo lưlườờngng hihiệệuu ququảả ccủủaa ququảảngng ccááoo đđốốii vvớớii ngưngườờii truytruy ccậậpp (visitors) (visitors)
XemXem thêmthêm ttààii liliệệuu QuQuảảngng ccááoo trtrựựcc tuytuyếếnn ởở
nmduc http://www2.hcmuaf.edu.vn/contents.php?ids=621&ur=nmduc http://www2.hcmuaf.edu.vn/contents.php?ids=621&ur=
TS Nguyễn Minh Đức 2009