
TNU Journal of Science and Technology
230(08): 457 - 465
http://jst.tnu.edu.vn 457 Email: jst@tnu.edu.vn
ANALYSIS OF ERRORS IN USING SEPARABLE VERBS IN CHINESE BY
FIRST-YEAR STUDENTS OF CHINESE LANGUAGE AT SCHOOL OF
FOREIGN LANGUAGES - THAI NGUYEN UNIVERSITY
Vi Thi Hoa*, Tham Minh Tu, Nguyen Thi Hai Yen
TNU - School of Foreign Languages
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
08/5/2025
“Separable verbs” in Chinese is a typical grammatical phenomenon,
widely used, and appears frequently in daily communication.
Therefore, when learning and using this grammatical phenomenon,
learners cannot avoid making mistakes and it becomes a difficult
grammar point. The article is based on the theory of errors of previous
researchers, combined with the source of data which is the survey
results of 200 first-year students majoring in Chinese language at the
School of Foreign Languages - Thai Nguyen University, conducting
statistics, classification, and analysis of errors, finding the causes of
errors and proposing solutions to overcome them. The survey results
show that first-year students majoring in Chinese language often
make four types of errors when using the separable verbs in Chinese,
including redundant errors, missing errors, incorrect positions, and
incorrect usage errors. The main causes of errors are the interference
of the mother tongue, the difficulty of the target language, and
inappropriate learning methods. Thereby, we propose practical
solutions that are appropriate to the learners’ level.
Revised:
30/6/2025
Published:
30/6/2025
KEYWORDS
Chinese
Separable verbs
Analysis
Errors
Cause
PHÂN TÍCH LỖI KHI SỬ DỤNG ĐỘNG TỪ LI HỢP TRONG TIẾNG HÁN
CỦA SINH VIÊN NĂM THỨ NHẤT NGÀNH NGÔN NGỮ TRUNG QUỐC
TẠI TRƯỜNG NGOẠI NGỮ - ĐẠI HỌC THÁI NGUYÊN
Vi Thị Hoa*, Thẩm Minh Tú, Nguyễn Thị Hải Yến
Trường Ngoại ngữ - ĐH Thái Nguyên
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
08/5/2025
Động từ li hợp trong tiếng Hán là hiện tượng ngữ pháp đặc trưng,
được sử dụng rộng rãi, tần suất xuất hiện nhiều trong giao tiếp
thường nhật. Vì vậy, người học khi học tập và sử dụng hiện tượng
ngữ pháp này khó tránh khỏi việc mắc lỗi và trở thành điểm ngữ pháp
khó. Bài viết trên cơ sở lý luận về lỗi của các nhà nghiên cứu đi
trước, kết hợp với nguồn ngữ liệu là kết quả khảo sát của 200 sinh
viên năm thứ nhất ngành ngôn ngữ Trung Quốc tại Trường Ngoại
ngữ - Đại học Thái Nguyên, tiến hành thống kê, phân loại, phân tích
lỗi, tìm ra nguyên nhân gây lỗi và đề xuất giải pháp khắc phục. Kết
quả khảo sát cho thấy sinh viên năm thứ nhất ngành ngôn ngữ Trung
Quốc thường mắc bốn loại hình lỗi sai khi sử dụng động từ li hợp
tiếng Hán, bao gồm lỗi dùng thừa, lỗi dùng thiếu, lỗi dùng sai vị trí
và lỗi dùng nhầm. Nguyên nhân gây lỗi chủ yếu do ảnh hưởng gây
nhiễu của ngôn ngữ mẹ đẻ, độ khó của ngôn ngữ đích và chiến lược
học tập. Qua đó, chúng tôi đề xuất những giải pháp khắc phục thiết
thực và phù hợp với trình độ người học.
Ngày hoàn thiện:
30/6/2025
Ngày đăng:
30/6/2025
TỪ KHÓA
Tiếng Hán
Động từ li hợp
Phân tích
Lỗi sai
Nguyên nhân
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12750
* Corresponding author. Email: vihoa.sfl@tnu.edu.vn