
TNU Journal of Science and Technology 230(04): 425 - 432
http://jst.tnu.edu.vn 425 Email: jst@tnu.edu.vn
INTEGRATING SUSTAINABLE DEVELOPMENT EDUCATION
ACCORDING TO THE STSE MODEL IN EDUCATIONAL ACTIVITIES
IN GENERAL SCHOOLS
Do Huong Tra1, Nguyen Quang Linh2
*
, Hoang Thu Huyen2
1Hanoi National University of Education, 2TNU -University of Education
ARTICLE INFO ABSTRACT
Received:
02/04/2025
This paper investigates the integration of education for s
ustainable
d
evelopment through the STSE model in school subjects and
educational activities in secondary schools. The purpose of the study is
to explore how the STSE model can be applied to promote
sustainable
development, while identifying the challenges and opportun
ities of
implementing this model in educational practice. The research method
employs a literature review and theoretical development to analyze
related studies, from which effective approaches and processes for
integrating sustainable development into tea
ching are proposed. The
study's findings indicate that the STSE model helps connect the
elements of science, technology, society, and environment, thereby
enhancing students' awareness and capacity to act on sustainable
development issues. The research als
o identifies several challenges in
implementing the STSE model, particularly the coordination between
subjects and the need for teacher training. In conclusion, integrating
sustainable development through the STSE model can lead to long-
term
effectiveness
in developing a sustainable education system, encouraging
students to engage in actions that address global issues.
Revised:
29/04/2025
Published:
30/04/2025
KEYWORDS
STEM
STSE
Environment
Sustainable development
Interdisciplinary teaching
TÍCH HỢP GIÁO DỤC PHÁT TRIỂN BỀN VỮNG THEO MÔ HÌNH STSE
TRONG HOẠT ĐỘNG GIÁO DỤC Ở TRƯỜNG PHỔ THÔNG
Đỗ Hương Trà1, Nguyễn Quang Linh2*
,
Hoàng Thu Huyền2
1Trường Đại học Sư phạm Hà Nội ,2Trường Đại học Sư phạm – ĐH Thái Nguyên
THÔNG TIN BÀI BÁO TÓM TẮT
Ngày nhậ
n bài:
02/04/2025
Mục đích của nghiên cứu là tìm hiểu cách thức áp dụng mô hình dạy họ
c
STSE để thúc đẩy việc triển khai giáo dục phát triển bền vững trong nhà
trường, đồng thời chỉ ra một số thách thức và cơ hội khi áp dụ
ng mô hình
này trong thực tiễn giáo dục. Nghiên cứu sử dụng tổng quan tài liệ
u và
phát triển lý thuyết để phân tích các công trình nghiên cứu có liên quan, từ
đó đưa ra các hướng tiếp cận và quy trình tích hợp phát triển bền vữ
ng
hiệu quả vào dạy học. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằ
ng mô hình STSE giúp
kết nối các yếu tố khoa học, công nghệ, xã hội và môi trườ
ng, qua đó nâng
cao nhận thức và năng lực hành động của học sinh đối với các vấn đề
phát
triển bền vững. Nghiên cứu cũng xác định một số thách thức trong việ
c
triển khai mô hình STSE, đặc biệt là sự phối hợp giữa các môn họ
c và yêu
cầu đào tạo giáo viên. Kết luận cho thấy việc tích hợp phát triển bền vữ
ng
theo mô hình STSE có thể mang lại hiệu quả lâu dài trong việc phát triể
n
một nền giáo dục bền vững, khuyến khích học sinh tham gia hành độ
ng
gi
ả
i quy
ế
t các v
ấ
n đ
ề
toàn c
ầ
u.
Ngày hoàn thiệ
n:
29/04/2025
Ngày đăng:
30/04/2025
TỪ KHÓA
STEM
STSE
Môi trường
Phát triển bền vững
Dạy học liên môn
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12455
* Corresponding author. Email: nguyenquanglinh@dhsptn.edu.vn