
57
© Học viện Ngân hàng
ISSN 3030 - 4199
Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng
Số 268- Năm thứ 26 (9)- Tháng 8. 2024
Lãnh đạo phụng sự và hành vi công dân tổ chức ngành
khách sạn: Vai trò trung gian của sự gắn kết công việc
Lê Thái Phượng1, Tạ Văn Thành2, Hà Minh Hiếu3
Trường Đại học Kiến Trúc Đà Nẵng, Việt Nam1, Trường Đại Học Tài chính - Marketing, Việt Nam2,
Học viện Hàng không Việt Nam3
Ngày nhận: 04/04/2024 Ngày nhận bản sửa: 26/06/2024 Ngày duyệt đăng: 01/07/2024
Tóm tắt: Nghiên cứu phân tích tác động của lãnh đạo phụng sự lên hành vi công
dân tổ chức (OCB) của nhân viên tuyến đầu ngành khách sạn với vai trò trung
gian của sự gắn kết công việc. Phương pháp nghiên cứu định tính nhằm đánh
giá sự phù hợp của thang đo. Tiếp theo, các giả thuyết được kiểm định bằng
phương pháp nghiên cứu định lượng với quy mô mẫu là 469, được thu thập
theo phương pháp chọn mẫu quả cầu tuyết và định mức. Kết quả nghiên cứu
cho thấy: (1) lãnh đạo phụng sự tác động trực tiếp lên cả 3 khía cạnh của OCB;
(2) sự gắn kết công việc tác động trực tiếp lên OCB định hướng tổ chức và OCB
định hướng khách hàng, đồng thời là trung gian từng phần trong mối quan hệ
giữa lãnh đạo phụng sự và OCB định hướng tổ chức, OCB định hướng khách
Servant leadership and organizational citizenship behavior in the hospitality industry: The
mediating role of work engagement
Abstract: The study aims to assess the impact of servant leadership on the organizational citizenship
behavior (OCB) of frontline hotel employees, with work engagement as a mediating role. We use a
qualitative research method to evaluate the appropriateness of the scale. Next, the hypotheses were
tested by quantitative research with a sample size of 469, collected using the snowball and quota sampling
methods. The results show that: (1) servant leadership directly influences all three dimensions of OCB;
(2) work engagement directly affects OCB toward organizations and OCB toward customers, and also
partially mediates the relationship between servant leadership and OCB toward organizations, OCB
toward customers; (3) work engagement neither directly impacts OCB toward individual nor mediates the
relationship between servant leadership and OCB toward individual. The research findings provide theoretical
and practical contributions to enhancing the understanding of the formation mechanism of OCB among
frontline hotel employees.
Keywords: Work engagement, Hospitality, Organizational citizenship behavior, Servant leadership
Doi: 10.59276/JELB.2024.08.2710
Le, Thai Phuong1, Ta, Van Thanh2, Ha, Minh Hieu3
Email: phuonglt@dau.edu.vn1, tvthanh@ufm.edu.vn2 (tác giả liên hệ), hieuhm@vaa.edu.vn3
Danang Architecture University, Vietnam1, University of Finance- Marketing, Vietnam2, Vietnam Aviation Academy3