Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 10 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
lượt xem 2
download
Bài giảng "Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 10 - Xác định giá trị tài sản vô hình và sở hữu trí tuệ" được biên soạn nhằm cung cấp cho sinh viên các kiến thức như: Khái quát về tài sản vô hình; các phương pháp xác định giá trị tài sản vô hình; các vấn đề về pháp lý và quản lý tài sản vô hình. Mời các bạn cùng tham khảo nội dung chi tiết bài giảng!
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 10 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
- CHƯƠNG 10 XÁC ĐỊNH GIÁ TRỊ TÀI SẢN VÔ HÌNH VÀ SỞ HỮU TRÍ TUỆ I. KHÁI QUÁT VỀ TÀI SẢN VÔ HÌNH II. CÁC PHƯƠNG PHÁP XÁC ĐỊNH GIÁ TRỊ TÀI SẢN VÔ HÌNH III. CÁC VẤN ĐỀ VỀ PHÁP LÝ VÀ QUẢN LÝ TÀI SẢN VÔ HÌNH 206
- I. KHÁI QUÁT VỀ TÀI SẢN VÔ HÌNH • Định nghĩa của Uỷ ban Tiêu chuẩn Thẩm định giá quốc tế [1] • Tài sản vô hình (intangible assets) là những tài sản thể hiện ra bằng những lợi ích kinh tế. Chúng không có cấu tạo vật chất mà tạo ra những quyền và những ưu thế đối với người sở hữu, và thường sinh ra thu nhập cho họ. • [1] Hướng dẫn số 4 năm 2000. 207
- I. KHÁI QUÁT VỀ TÀI SẢN VÔ HÌNH Phân loại tài sản vô hình • Phân loại theo hình thức xuất hiện – Các quyền – Mối quan hệ giữa các bên – Tài sản sở hữu trí tuệ – Các tài sản vô hình lập thành nhóm • Phân loại theo nguồn lực gắn với con người – Các nguồn lực phụ thuộc vào con người – Các nguồn lực không phụ thuộc vào con người 208
- Giá trị của tài sản vô hình Cơ sở hình thành giá trị tài sản vô hình • Có thể nhận dạng một cách riêng rẽ, • Được bảo vệ và có khả năng bảo vệ, • Có thể chuyển nhượng, • Tồn tại tự nhiên. 209
- Các loại chủ yếu • Thương hiệu – nhãn hiệu hàng hoá, • Các tài sản sở hữu trí tuệ như bằng phát minh sáng chế, bí quyết kinh doanh do doanh nghiệp tự nghiên cứu phát triển hay thuê ngoài và được pháp luật bảo vệ, • Các quyền gắn với doanh nghiệp như quyền thuê đất, thuê vị trí kinh doanh, quyền khái thác khoáng sản, chi phí thành lập doanh nghiệp, • Các hợp đồng đem lại lợi ích dài hạn cho doanh nghiệp, • Địa điểm kinh doanh thuận lợi cũng là một loại tài sản vô hình quan trọng của doanh nghiệp, • Các tài sản vô hình khác được lập thành nhóm gọi chung là lợi thế kinh doanh (goodwill). 210
- II. CÁC PHƯƠNG PHÁP XÁC ĐỊNH GIÁ TRỊ TÀI SẢN VÔ HÌNH • Các phương pháp dựa trên chi phí, • Các phương pháp dựa trên thu nhập, • Các phương pháp dựa trên thị trường. 211
- Intangible Asset Valuation Valuation Techniques Market Approach Income Approach Cost Approach Current price on active Reproduction Cost Method Relief from Royalty Method market Most recent comparable Replacement Cost Method Excess Earnings Method transactions / Multiples Incremental Cash Flow Method
- Diff. Assets – Diff. Approach 213
- Preferable More Than 1 Method A. The Cost Approach B. The Market Approach C. The Income Approach 214
- A. The Cost Approach “An investor will pay no more for an asset than the cost to purchase or construct an asset of equal utility! “ Possible approaches : Historical cost Reproduction cost – cost to construct an exact replica of subject property Replacement cost - cost of obtaining a property of equivalent utility Generally cost of creating IP is loosely (if ever) related to its value Buyers buy value not the seller’s costs!!! Limitations of Cost methods : overvalue IP which did not succeed in the market undervalue succesful IP’s
- Link to the RIM 216 Direct Valuation through RI
- B. The Market Approach • p.considers prices recently paid for similar assets, with adjustments made to market prices to reflect condition and utility of the appraised assets relative to the market comparative. • Pre-requisites for use of the Market Approach – Active market : there must be adequate numbers of transactions available to be considered in the analysis – Public market : all relevant information relating to the market transactions must be known • General drawbacks of the Market Approach : – It is an excellent approach, most easily understood but often unusable due to either lack of transactions or lack of data relating to sales. – All intangible assets are unique : need to make adjustments for differences between transacted assets and subject 217
- C. The Income Approach • It is based on the principle that an informed buyer would pay no more for an asset than an amount equal to the present worth of anticipated future benefits (income) from the same or a substantially similar asset with a similar risk profile • Key considerations for Income Approach – Must be able to isolate earnings or cash flows directly attributable to the asset being valued – Must identify current and possible applications of the asset – Need to determine an appropriate multiple or discount rate supportable by market data • General drawbacks of the Income Approach : – Earnings/cash flow forecasts are subject to many assumptions, many of which are subjective to a certain extent – Determination of discount rate or earnings multiple also difficult to prove objectively 218
- Income Approach - Valuation principles Step 3: Step 1: Asset-specific cash flows: Expected If applicable : calculation of future Cash terminal Flows value* Step4 : Present value 2007 2008 2009 2010 2011 .... Terminal Value calculation Asset-specific WACC Step 2 Present Determination Value of asset specific discount rate * for indefinite lived intangibles only Various applications of the DCF method : Relief From Royalty Incremental cash-flow method
- Relief-from-royalty method Concept This is based on the assumption that if a brand has to be licensed from a third party brand owner, a royalty rate on turnover will be charged for the privilege of using the brand. By owning the brand such royalties are avoided. The royalty relief method involves estimating likely future sales and then applying an appropriate royalty rate to arrive at the income attributable to brand royalties in future years. The stream of notional brand royalty is discounted back to a net present value – the brand value. 1. Determine royalty rate for comparable asset 2. Multiply with matching valuation base 3. Subtract tax expenses 4. Calculate present value of royalty savings
- Relief-from-royalty method Example Valuation of brand Valuation date: 1 January 2007
- Incremental cash-flow method Cost savings Incremental revenue The intangible asset allows The intangible asset allows the owner to the owner to lower costs earn incremental cash flows, e.g. to charge a price-premium 1. Derive pre-tax incremental cash flows of subject intangible 2. Subtract tax expenses 3. Consider incremental contributory asset charges (CAC) 4. Calculate present value of incremental cash flows
- Incremental Cash Flow Method : Price Premium Method Compare the Price Premium of Danger : the Branded Product with a Overvalue smaller brands that are highlypriced ; Generic (No Brand Name) Undervalue higher-volume lower-priced brands. Product. Price Price per bottle € 1,30 Brand Price effect Premium Volume effect Branded Product Unbranded Product Volume Brand Branded sales Price per bottle Forecast € 1,00 R (x) C (x) Total revenues CP (x) Brand Consideration of brand Brand specific revenues Risk specific risks and present Brand specific contribution to income value calculation t
- Value of the brand for Debt and Equityholders Critical Analysis of Damodaran’s valuations • It is assumed that the FCF grows at a rate g until year n and, after year n+1, it grows at a rate gn. • Therefore, the FCF for year n is : FCFn = FCF1 (1+g)n-1, • and the FCF for year n+1 is : FCFn+1 = FCF1 (1+g)n-1 (1+ gn) The value of the company (E+D) today is : This expression reduces to : 224
- • The FCF (free cash flow) is the NOPAT less the increase in net fixed assets less the increase in working capital requirements : (3) FCF = NOPAT – ∆NFA - ∆WCR • Dividing (3) by the sales (S), we obtain : FCF = NOPAT – ∆NFA - ∆WCR S S S S As : ∆NFA – ∆WCR = ∆NFA + ∆WCR ∆S = NFA + WCR x g (4) gives : S S ∆S S S Dividing the expression (2) by the sales (S) and taking into account (4), we obtain : • We can consider a price to sales ratio for a branded company and another price to sales ratio for an unbranded company, that is, with private labels or generic products. In this case, the value of the brand is : 225
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bài giảng Quản trị thương hiệu: Chương 7 - Nguyễn Tiến Dũng
18 p | 182 | 26
-
Bài giảng Quản trị marketing: Chương 10 - ThS. Nguyễn Tiến Dũng
26 p | 117 | 19
-
Bài giảng Quản trị marketing - Chương 9: Quản trị giá (Đại học Kinh tế Quốc dân)
11 p | 42 | 12
-
Bài giảng quản trị thương hiệu - chương 7
18 p | 106 | 7
-
Bài giảng Quản trị marketing: Chương 7 - Nguyễn Thị Phương Dung
32 p | 19 | 6
-
Bài giảng Khởi nghiệp: Phân tích cạnh tranh
30 p | 11 | 6
-
Bài giảng Công cụ phái sinh: Chương 3
9 p | 7 | 3
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 5 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
17 p | 10 | 3
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 8 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
17 p | 10 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 7 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
26 p | 11 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 6 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
60 p | 15 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 4 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
18 p | 9 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 3 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
11 p | 14 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 2 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
24 p | 3 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 1 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
15 p | 4 | 2
-
Bài giảng Marketing dịch vụ: Chương 6 - Quyết định giá dịch vụ
20 p | 7 | 2
-
Bài giảng Xác định giá trị doanh nghiệp: Chương 9 - TS. Nguyễn Ngọc Quang
17 p | 7 | 2
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn