Chapter Five ETHICS IN BUSINESS RESEARCH Đ o đ c trong nghiên c u ứ ạ
ứ
5-1
What are Research Ethics? Đ o đ c trong nghiên c u là gì? ạ
ứ
ứ
• Ethics are norms or standards of behavior that
ữ
ướ
ự
ữ
ẩ
i
ứ ng d n nh ng ẫ ệ ớ
ế ị
ườ
guide moral choices about our behavior and our relationships with others (Đ o đ c là nh ng chu n ẩ ạ m c và tiêu chu n hành vi h quy t đ nh v hành vi và m i quan h v i ng ố ề khác.
ị ạ
ủ
ở
ộ
• The goal is to ensure that no one is harmed or suffers adverse consequences from research activities (m c tiêu là b o đ m không có ai b h i ả ụ ả ng b i các ho t đ ng c a cu c hay nh h ạ ộ ưở ả nghiên c u)ứ
5-2
Ethical Treatment of Participants
Hành x đ o đ c đ i v i ng
i tham gia
ố ớ
ử ạ
ứ
ườ
i ích
ắ ầ i thích các l ợ
ằ
ả
• Begin data collection by explaining to the participant the benefits expected from the research (b t đ u vi c thu th p d li u b ng cách gi ữ ệ ậ ệ c a cu c nghiên c u) ứ ủ
ộ
• Explain to the participants that their rights and well-
i thích cho nh ng tham gia tr l
c b o v và làm th nào ng
ạ i nghiên c u có ườ
being will be adequately protected, and say how this will be done (Gi ả cu c nghiên c u r ng quy n l ộ ứ ằ h đ ệ ọ ượ th th c hi n đ ượ ể ự
ả ệ
i ả ờ ữ i và h nh phúc c a ủ ề ợ ứ ế c đi u đó) ề • Be certain that interviewers obtain the informed
ả
ắ ằ c s đ ng ý tham gia c a ng
i)
consent of the participant (ph i ch c r ng PVV ph i ả nh n đ ậ
i tr l ườ ả ờ
ự ồ
ượ
ủ
5-3
Deception (L a d i)
ừ
ố
• The participant is told only part of the truth or when
ườ
ự ậ
ỉ ượ
ầ
c dàn x p)
i tham gia tr the truth is fully compromised (ng ả c k m t ph n s th t hay khi s th t l i ch đ ự ậ ể ộ ờ đ ế ượ
• To prevent biasing the participants before the ng h p ng ợ ườ ả
i ườ c cu c kh o sát hay th ử
i tr l ả ờ ả ờ ệ
ể ướ
ạ
ộ
survey or experiment (đ tránh tr tr l i l ch l c tr nghi m)ệ
• To protect the confidentiality of a third party (đ b o
ể ả
v tính bí m t c a m t bên th ba) ệ
ậ ủ
ứ
ộ
5-4
Đ o đ c liên quan đ n ng
Issues Related to Protecting Participants i tham gia tr l ạ
ườ
ứ
ế
i ả ờ
• Informed consent (s đ ng ý chính th c) ự ồ ứ
• Debriefing (th m v n) ẩ ấ
c ề ượ
• Right to Privacy/Confidentiality (quy n đ ư b o v s riêng t ệ ự và tính bí m t ậ ả
• Data Collection in Cyberspace (thu th p d ữ ậ
li u trong không gian o) ệ ả
5-5
Ethical Issues related to the Client Đ o đ c liên quan đ n khách hàng ạ
ứ
ế
• Sponsor non-disclosure (không ti danh tính) t l ế ộ
• Purpose non-disclosure (không ti m c đích t l ế ộ ụ
nghiên c u)ứ
• Findings non-disclosure (không ti t l ế ộ ế k t qu ) ả
• Right to quality research (có đ c nghiên c u có ượ ứ
ch t l ng) ấ ượ
5-6
Ethics Related to Sponsor Đ o đ c liên quan đ n nhà tài tr
ứ
ế
ạ
ợ
• Sometimes researchers will be asked by
sponsors to participate in unethical behavior. • To avoid coercion (b ép bu c) by sponsor the ộ ị
researcher should: – Educate sponsor to the purpose of research – Explain researcher’s role – Explain how distortion of the truth leads to
future problems
– If necessary, terminate relationship with
sponsor
5-7
i nghiên c u & các c ng s
Ethical Issues related to Researchers and Team Members Đ o đ c liên quan đ n ng ự ườ
ứ
ứ
ế
ạ
ộ