Ề ƯƠ

Đ  C

Ế NG ÔN T P GI A H C KÌ I MÔN TI NG ANH L P 7­ NĂM H C 2022­2023

ừ ự ừ ọ

I. Vocabulary ­ T  v ng unit 1,2,3 ­ T  tr ng tâm:   sticker,   invitation,  fever,   headache   earache,   sore   throat,  vitamin,   comic,  provide, decoration, market,  sport center,  ice rink,  water park, take medicine, take vitamins,  classical music, healthy, unhealthy, overweight, phay badminton, individual ( cá nhân), benefit  ( mang l

i ích cho ), fit ( kh e m nh) , hobby, be intersted in+ v­ing, stay up late…..

ạ ợ i l

ệ ạ ơ i đ n (The simple present)

i đ n đ

ặ ề ộ ộ ườ i hàng ngày, nói v  m t hành đ ng th ng xuyên

The sun sets in the west

ủ She plays basketball very well

II. Grammar 1. Thì hi n t a. Cách dùng  ệ ạ ơ ượ ử ụ ể c s  d ng đ : ­ Thì hi n t ặ ạ ề ộ + Nói v  m t thói quen l p đi l p l ả  I always get up at 6.am  x y ra: ề ự ậ ể + Nói v  s  th t, chân lý hi n nhiên: ả ề + Nói v  kh  năng c a ai đó: ề ộ ở + Nói v  m t s  thích: I like English.

ị ấ ạ b. C u t o ẳ + Câu kh ng đ nh

ừ ST ộ Đ ng t to be ộ Đ ng t ừ ườ  th ng

ừ ố ề s  nhi u + ừ ố s  ít/ Danh t ừ

ượ ế Công  th cứ s   ít/   Danh   t ừ ừ ố ề    s  nhi u ượ ế S + V(s/es) ­ I/ We/ You/ They/ Danh t V(nguyên th )ể ­   He/   She/   It/   Danh   t không đ m đ ừ ố c + V(s/es) S + am/ is/ are+ N/ Adj ­ I + am ­ He/ She/ It/ Danh t c + is không đ m đ ­ You/ We/ They/ Danh t + are

ỉ ế ằ ng b ng xe

ạ ớ ng xuyên d y s m) Ví dụ ồ ấ ắ ề ế ồ

ỗ ố ấ i) ọ ­ He is a lawyer.  ậ ư ộ (Ông  y là m t lu t s ) ­ The watch is expensive.  (Chi c đ ng h  r t đ t ti n) ­ They are students.  (H  là sinh viên)

ặ ờ ặ ở ướ ­ I often go to school by bus  ườ ả (Tôi th nh tho ng đ n tr buýt) ­ He usually gets up early.  ườ ấ (Anh  y th ­ She does homework every evening.  ề (Cô  y làm bài v  nhà m i t ­ The Sun sets in the West.  (M t tr i l n h

ng Tây) ớ ớ ậ ừ

ướ ụ ừ ộ ớ ố   c "y" là m t ph  âm thì khi dùng v i ngôi s  ít, có t n cùng là “y” , tr

ừ ớ ố   ­ V i các t  có t n cùng là “o”, “ch”, “sh”, “x”, “s” , "z"thì khi dùng v i ngôi s  ít, thêm đuôi “es”. (go – goes; do – does; watch – watches; fix – fixes, miss – misses, wash   ­ washes ) ậ ớ ­ V i các t ổ đ i “y” thành "i" và thêm đuôi “es” ( ạ i, thêm đuôi “s”. ( ­ V i các t còn l copy – copies; study – studies) see – sees; play – plays,…)

ọ ụ "have": S ( he/she/it) + has ả ừ ố ề s  nhi u)

ụ ượ ọ s/ c đ c là   /

ụ ượ ọ iz/ c đ c là /

ượ ọ ườ ạ z/ ợ ng h p còn l c đ c là   / i s đ

ớ ộ ­ V i đ ng t * Cách đ c đuôi "s/es" ( áp d ng cho c  danh t + Có 3 cách đ cọ ­ Sau các ph  âm k, p, t, f   đuôi   s/es đ  Takes, laugh/f/ ­ laughs, stops......... ­ Sau các ph  âm sh, ch, ss, z,x, ge,ce đuôi  s/es  đ Watches, misses ­ Sau các tr plays

ừ ừ ỉ ộ ủ ị +  Câu ph  đ nh ( không) ộ   Đ ng t “to be” ộ Đ ng t ch  hành đ ng

Công th cứ S + am/are/is + not +......... S (I,we, you, they) + do+ not + V(nguyên  th )ể S ( he,she, it)+ does + not + V(nguyên th )ể

is not = isn’t are not = aren’t Chú ý ế ắ t t (Vi t)

ế ườ ườ ng xuyên đ n tr

ộ Ví dụ ạ ớ ườ ng xuyên d y s m) ­ I am not a teacher. Tôi không  là gv ả (Tôi không ph i là m t giáo  viên.)

ỗ ố ề ấ do not = don’t does not = doesn’t ­ I do not (don’t) often  go to school by bus  ằ   (Tôi không th ng b ng xe buýt) ­ He does not (doesn’t) usually get up  early.  ấ (Anh  y không th ­ She does not (doesn’t) do  her homework  every evening.  (Cô  y không làm bài v  nhà m i t i)

ắ ộ ạ ấ ng, các b n r t hay m c ph i l ả ỗ  thêm “s” i

ố ớ ặ ủ ữ ể

ộ ừ ẫ “like” v n có

Câu đúng:

She doesn’t like chocolate. ỏ

ầ ừ ườ ủ ị ­ Đ i v i câu ph  đ nh, ph n đ ng t  th ạ ừ. Các b n chú ý: ằ ho c “es” đ ng sau đ ng t Ch  ng  + don’t/ doesn’t + V (nguyên th  ­ không chia) Ví d :ụ ­ Câu sai: She doesn’t likes chocolate. (Sai vì đã có “doesn’t” mà đ ng t đuôi “s”) → +  Câu nghi v n ấ (Câu h i Yes/ No)

ừ ỉ ộ to “be” ộ Đ ng t ộ Đ ng t ch  hành đ ng

Công  th cứ ừ Q: Am/ Are/ Is (not) + S + ………? A: ­ Yes, S + am/ are/ is. ­   No, S + am not/ aren’t/ isn’t.

Q: Do/ Does  + S + V (nguyên th )?ể A:  ­ Yes, S + do/ does. ­      No, S + don’t/ doesn’t. Q: Does she go to work by taxi? Ví dụ Q: Are you an engineer?

ạ ằ ả kỹ sư không?

ả (B n có ph i là A: Yes, I am. (Đúng v y)ậ     No, I am not. (Không ph i)ả (Cô  yấ  đi làm b ng taxi ph i không?) A: Yes, she does. (Có)      No, she doesn’t. (Không)

ỏ ừ ể ỏ + Câu  h i có  t

ừ ừ ỉ ộ đ  h i  Wh­ ộ Đ ng t to “be” ộ Đ ng t ch  hành đ ng

Wh­ + am/ are/ is  + S + …..? Công  th cứ

ạ ế ừ ế ừ ạ đâu?) Ví dụ ạ ọ ­ Where are you from? (B n đ n t đâu?) ­ Who are they? (H  là ai?) Wh­ + do/ does  + S + V (nguyên th )ể …? ­ Where do you come from?  (B n đ n t ề ­ What do you do? (B n làm ngh   gì?)

ế ệ ạ ơ ừ ậ * T  nh n bi t thì hi n t i đ n

­ always/ usually/ often/ sometimes/ occasionally/ seldom/never …. Everyday/ week/ month/year….,once a week, twice a year…

In (your) free time, on the weekends,…

ễ ệ ạ ế i ti p di n (The present continuous tense).

ộ ạ ờ ể i th i đi m nói

ươ ả  m t hành đ ng đang x y ra t ng lai  m t d  đ nh trong t

ị 2. Thì hi n t a. Cách dùng ễ ả ộ ­ Di n t ễ ả ộ ự ị ­ Di n t ấ ạ b. C u t o ẳ + Câu kh ng đ nh

Công th cứ ế ượ c + is + V­ing

ừ  s  ít/ Danh t ừ ố  s  nhi u không đ m đ ề  + are + V­ing

ọ S + am/ is/ are + V­ing ­ I + am + V­ing ừ ố ­ He/ She/ It/ Danh t ­ You/ We/ They/ Danh t ­ I am studying Math now. (Tôi đang h c toán.) Ví dụ

ớ ạ ậ ừ ẽ ỏ có t n cùng là “e”, khi chuy n sang d ng ing thì s  b  đuôi “e” và thêm

ớ ạ ậ ể ừ Ẫ có   t n   cùng   là   “ee”   khi   chuy n   sang   d ng   ing   thì V N   GI Ữ

ế ướ ừ ừ ằ ộ ộ   c là m t

ướ stop – stopping; run – running)

ồ k t thúc là “ie” thì khi thêm “ing”, thay “ie” vào “y” r i thêm “ing”. ( lie –

ủ ị

ể ­ V i các t “ing” luôn. (use – using; pose – posing; improve – improving; change – changing) ­   V i   các   t NGUYÊN “ee” và thêm đuôi “ing”. (knee – kneeing) ồ ắ ấ ụ ­ Quy t c g p đôi ph  âm r i m i thêm ing: ụ ế ế ộ  có 1 âm ti + N u đ ng t t k t thúc b ng m t ph  âm (tr  h, w, x, y), đi tr ụ ấ c khi thêm “ing. ( nguyên âm ta g p đôi ph  âm tr ừ ế ộ Đ ng t lying; die – dying) + Câu ph  đ nh Công th cứ S + am/are/is + not + Ving is not = isn’t Chú ý

(Vi ế ắ t t t)

ờ ữ ố ấ tôi không n u  b a t i.) are not = aren’t ­ I am not cooking dinner now. (Bây gi Ví dụ

+ Câu nghi v n ấ (Câu h i Yes/ No)

Công th cứ

ụ ả ạ

Ví dụ ạ ấ ơ

ừ ể ỏ ỏ

Q: Am/ Is/ Are + S + V­ing?  A: Yes, S + am/is/are.       No, S + am/is/are + not. ả    ­ Q: Are you taking a photo of me? (B n đang ch p  nh tôi ph i không?)  A: Yes, I am.  ­ Q: Is she going out with you? (Cô  y đang đi ch i cùng b n có ph i không?)  A: No, she isn’t.  đ  h i Wh  + Câu h i có t Công th cứ Wh­ + am/ are/ is  + S + V­ing?

ạ ậ Ví dụ ậ ọ ­ What are you doing? (B n đang làm gì v y) ­ What is he studying right now? (Anh ta đang h c gì v y)

t:

ệ ấ ậ ế ế ậ ệ ấ * D u hi u nh n bi ễ ệ ạ ế Thì hi n t i ti p di n có các d u hi u nh n bi ư t nh  sau:

ừ ỉ ờ ạ Tr ng t ch  th i gian: ệ ạ i

c  th ờ ụ ể + now (It’s 12 o’lock now)

ả ừ ầ trên c u xu ng!)

Trong câu có các đ ng ộ ừ ư  nh : t

­ Now: Bây giờ ­ Right now: Ngay bây giờ ­ At the moment: Ngay lúc này ­ At present: Hi n t ­ It’s + gi ­ today, tonight, this week, this year, this  weekend ­ Look!/ Watch! (Nhìn kìa!) VD: Look! A girl is jumping from the bridge!  ố (Nhìn kìa! Cô gái đang nh y t ­ Listen! (Nghe này!) VD: Listen!   Someone   is   crying!   (Nghe   này!   Ai   đó   đang  khóc.)

ị ớ ừ ỉ i t

ề ậ ể ặ ị ườ ở ở ị ể ớ ừ ỉ i t ch  v  trí đ  nói v  v t ho c ng i đang đâu/ v  trí

ộ ố ớ ừ ơ ả  c  b n:  i t ướ ằ c. ị  3. Gi  ch  v  trí, đ a đi m ử ụ (Chúng ta s  d ng các gi nào. * M t s  gi ­ in front of: đ ng tr VD: Let’s meet in front of the sports centre.

VD: My house is behind the coffee shop. VD: My school is next to the bowling alley. VD: I am sitting between Ha and Lan. VD: His house is opposite a bookstore.

ừ ỉ

ế c)

ừ ừ ế ị ị ớ ớ ẳ ẳ không đ m đ ượ ố  đ m đ ượ ề   c s  nhi u

ặ ế ừ ượ không đ m đ

ừ ế ế ừ ượ ướ c và danh t đ m đ ượ   c c danh t không đ m đ

ớ ề ừ ế

ườ ượ ặ  đ m đ ừ ng dùng trong câu ph ủ c, th ấ ượ ố c s  nhi u) ế  không đ m đ

ừ ớ ề ừ ế ượ ố c s  nhi u và danh t ế    không đ m đ m đ

ờ i khuyên và chúng ta cũng có th ể

i khuyên ộ ừ ể nguyên th

ớ ừ ỉ ờ ch  th i gian

ở ở ­ behind: đ ng sau.  ạ ­ next to: bên c nh.   ở ữ  gi a.   ­ between:  ệ ố ­ opposite: đ i di n.   ượ ị 4. T  ch  đ nh l ng a little: 1 vài, 1 chút, 1 ít (dùng trong câu kh ng đ nh v i danh t some: 1 vài, 1 chút, 1 ít (dùng trong câu kh ng đ nh v i danh t ho c danh t c) any: 1 vài, 1 chút, 1 ít ( dùng tr ủ ị ố s  nhi u, dùng trong câu ph  đ nh ho c nghi v n) many: nhi u ề (dùng v i danh t (not) much: nhi u ề (dùng v i danh t ớ ị đ nh và nghi v n) lots of/ a lot of: nhi uề  (dùng v i danh t c)ượ đ  Ví d : ụ ­ I drink a little orange juice every morning. ­ My mother eats some fruit after lunch. ­ She doesn’t eat any meat. 5. Should and shouldn’t ( nên/ không nên) ể ư Chúng ta dùng  should  và  shouldn’t  đ  đ a ra l ể ỏ ề ờ dùng should đ  h i v  l ứ ­ Đ ng sau " should" luôn là 1 đ ng t  Ví d :ụ ­ You should do morning exercise to be healthier. ­ You shouldn’t drink much beer. It isn’t good for your health. i t 6. Gi ­ At + giờ ­ in + tháng/ năm/ mùa/ th  kế ỉ ứ On + th / ngày ố ị ­ c m c  đ nh: in the morning/ in the afternoon, in the evening  Ví d : at 6 o'clock, in May, in 2023, ….. On Monday, on Monday morning, on the weekend          * chú ý: đó dùng "on" ­ on September 1st, 2021 đâu có ngày

C. safety

B. cake

D.

III. Exercise I. Choose the words whose underlined part is pronounced differently from that of the others in each group. 1. A. bake habits 2. A. ice

D. climbing

C. online

B. comic

C. sure

B. surfing

D.

D. speaker D. cars

D. gives

C. teacher C. friends C . bakes C. lives

B. beach B. models B. makes B. sounds

D.

B. misses

C. washes

D.

3. A. sport spend 4. A. theater 5. A. gifts 6. A. likes 7. A. invites goes 8. A. watches notes II. Choose the best answer to complete each sentence. 1. Jenny likes cooking, so she often__________ in her free time.

A. plays online games

B. bakes cakes

C. makes vlogs

D.

collect

stickers

2. Let’s go to the__________. I would like to watch a film.

A. amusement park

B. megacity

C. theater

D.

fair

3. What are you doing__________?

A. tonight

B. yesterday

C. every day

D. twice a week

4. We are__________ in front of the park tonight.

A. meets

B. meet

C. is meet

D. meeting

5. We enjoy__________ in the ice rink.

A. running

B. skating

C. buying

D.

going

6. __________Anna often__________ to the water park in summer?

A. Does-go

B. Do-go

C. Do-goes

D. Does-goes

7. My little sister is sometimes interested in__________ crafts at the fair.

A. going

B. buying

C. making

D.

taking

8. __________ are dangerous sports.

B. Playing badminton

C. Swimming

D.

Extreme

A. Yoga

sports

9. My team__________ football this evening.

B. play

C. is play

D.

A. are playing

plays

10. My school__________ safety equipment for the students when we have a trip.

A. takes

B. does

C. provides

D.

makes

III . Circle the letter A, B, C or D to indicate the underlined part  that needs correcting in   each of the following questions. 1. Mai watch TV when she has free time.                A                B           C   D 2. They aren't play badminton on the weekends.                   A                      B     C   D IV. Supply the correct forms of the given words to complete the sentences.

1. My friend, Mark has a big__________ of soccer stickers. (collect)

2. She wrote an__________ letter to ask me to join her English club last week.

(invite)

3. My school organized many outdoor__________ for students last year.

(act)

4. They provide all the__________ equipment for workers in this building.

(safe)

5. People said that rock climbing was__________.

(excite)

V. Make meaningful sentences from the following suggested words

1. She/like/collect/soccer stickers.

2. How/ water / there / the glass ? 3.Hoa/ not/ do/ morning exercise/ everyday. 4.How / potato/ you/ cook/ everyday? 5.They/ not/ play/ soccer/ moment.

6.Teacher/ often/ tell/ them/ learn/ new word?

7. Mai/ live/ parents/ 40 Tran Hung Dao street/ center/ city.

8. Who/ your sister/ talk/ present?

VI. Rewrite the following sentences without changing the meaning.

1. I like collecting stamps.

My hobby ………………………………………………………………………………………….

2. Her hobbies are collecting dolls and hanging out with her friends.

She……………………………………………………………………………………………………

3. She loves making vlogs about her family.

She

→ is_______________________________________________________________________

4. The movie theater is behind my house.

My

→ house____________________________________________________________________

VII. Read and answer the questions

WINDY’S HOBBIES AND INTERESTS

Windy likes to spend most of her free time at home. She is tired after work, and usually relaxes in front of the TV for an hour. Sometimes, instead of watching TV, she reads the news on the Internet and she sends emails to her family in Vietnam once a week. Windy is also very musical. She loves playing the piano and the guitar but her favorite musical instrument to play is the guitar. She plays the guitar in a band. She usually practices it at weekends, at her friend Paul’s house. In the past, they practiced in Paul’s house but his neighbor said that they were so noisy. Now they are practicing it in the garden.

1.Where does Windy like to spend her free time?

2. Does Windy like watching TV? 3. What instrument does Windy play? 4. When does Windy practice playing the guitar? 5. Why aren't they practicing in Paul’s house? 6. Where are they practicing it now?

*.  Keys I. 1.D    2. B    3. C     4. A      5.A   6. D      7. A      8. D II. 1.B    2. C   3. A 4.D    5.B     6.A    7. C    8. D    9. A      10. C III. 1.A   2. A IV. 1.collection        2. Invitation  3. Activities     4. Safety       5. Exciting

V. Make meaningful sentences from the following suggested words

1. She likes collecting soccer stickers.

2. Howmuch water /isthere in the glass ? 3.Hoa/does not do morning exercise everyday. 4.How many potatoes do you cook everyday? 5.They are not playing soccer at the moment.

6.Does their teacher often tell themto learn new words?

7. Mai lives with her parents at 40 Tran Hung Dao street.

8. Who is your sister talking to tonight?

VI. Rewrite the following sentences without changing the meaning.

1. I like collecting stamps.

My hobby is collecting stamps

2. Her hobbies are collecting dolls and hanging out with her friends.

She likes collecting dolls and hanging out with her friends.

3. She loves making vlogs about her family.

→ She is interested in making vlogs about her family.

4. The movie theater is behind my house.

→ My house is in front of the movie theater

VII. Read and answer the questions 1. Windy likes to spend most of her free time at home. 2. Yes, she does 3. She plays the guitar 4. She practices it at weekends 5. Because it is so noisy 6. they are practicing it in the garden.