Bài giảng Business marketing - Chương 4: Hành vi khách hàng tổ chức
lượt xem 13
download
Chương 4 cung cấp những kiến thức về hành vi khách hàng tổ chức. Thông qua chương này người học có thể biết được: Khách hàng tổ chức mua thế nào? Các yếu tố nào ảnh hưởng đến quyết định mua? Ai đóng vai trò gì trong qui trình mua? Khi mua khách hàng sử dụng qui trình, thủ tục nào?,... Mời các bạn cùng tham khảo.
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Bài giảng Business marketing - Chương 4: Hành vi khách hàng tổ chức
- Copyright ©The McGraw-Hill Companies, Inc. Permission required for reproduction or display 41
- Chương 4 Hành vi khách hàng tổ chức McGraw-Hill/Irwin Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 42
- KHÁCH HÀNG TỔ CHỨC MUA THẾ NÀO? CÁC LÝ THUYẾT CÓ LIÊN QUAN • BUYING DETERMINATES THEORY SUY NGHĨ, ĐÁNH GIÁ: CÁC YẾU TỐ NÀO Ảnh hưởng đến quyết định mua • ROLE THEORY – lý thuyết vai trò Ai đóng vai trò gì trong qui trình mua • BEHAVIOR CHOICE THEORY – lý thuyết hành vi lựa chọn Khi mua khách hàng sử dụng qui trình, thủ tục nào? McGraw-Hill/Irwin Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 43
- BUYING DETERMINANTS THEORY Yếu tố môi trường Yếu tố thị trường Yếu tố tổ chức Yếu tố cá nhân McGraw-Hill/Irwin Exhibit 41 Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 44
- Lý thuyết vai trò CÁ NHÂN VAI TRÒ •Thư ký •Initiatorreports that fax keeps breaking down – Người khởi đầu •Phó chủ tịch •Controllersets budget for •Trưởng phòng purchase of new fax – Kiểm soát •Gatekeepergathers review •Thư ký và trưởng phòng from vendors. – Gác cửa •Influencersview demonstrations •Office Manager narrow choices – Người ảnh hưởng •Recommenderrecommends a particular product to decision •Giám đốc sản xuất, McGraw-Hill/Irwin Business Marketing, 4/e maker – Người đề xuất Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 45
- CÁC YẾU TỐ TRONG QUÁ TRÌNH MUA • TIME DIMENSIONS – YẾU TỐ THỜI GIAN • TIME IS HIGHLY FRAGMENTED: Many participants for short time participation • TIME IS NOT FRAGMENTED: Same people stay through entire process • VERTICAL DIMENSIONS – HÀNG DỌC • How many layers of management are involved in decisionmaking • HORIZONTAL DIMENSIONS – HÀNG NGANG • How many departments are involved in decisionmaking • McGraw-Hill/Irwin FORMALIZATION DIMENSION – CÁC QUI TRÌNH Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 46 CHÍNH THỨC
- TIME FRAGMENTATION INFLUENCES SELLER’S MARKETING EFFORTS INVOLVEMENT INFLUENCE NUMBER OF DECISION MAKERS HIGHLY MANY FEW MINIMALLY FRAGMENTED A LITTLE A LOT FRAGMENTED TIME SPENT ON DECISION STAGES DECISION CYCLE TIME INFLUENCE SIZE OF BUYING CENTER LONGER LARGE SMALL SHORTER DECISION CYCLE A LITTLE A LOT DECISION CYCLE EXPERIENCE OF DECISION MAKERS Sales objective is to move to the right on the continuum McGraw-Hill/Irwin Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 47
- RECOGNIZING THE BUYER’S DILEMMA: RISK THERE ARE THREE KINDS OF RISK TO OVERCOME • FINANCIAL RISK • POTENTIAL FOR LOST REVENUE WITH FAULTY PRODUCT • PERFORMANCE RISK • PRODUCT WON’T PERFORM AS INTENDED • SOCIAL RISK • THE PURCHASE WILL NOT MEET APPROVAL OF A REFERENCE GROUP McGraw-Hill/Irwin 48 Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved
- OVERCOMING RISK • THREE OPTIONS BUYERS USE TO REDUCE RISK • GATHER MORE INFORMATION FROM MORE SOURCES • USING LOYALTY TO PRESENT SUPPLIERS— BUILD TRUST • SPREAD THE RISK BY USING MORE DECISION MAKERS OR GETTING MORE SUPPLIERS McGraw-Hill/Irwin Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 49
- USING INFORMATION TO REDUCE RISK SOURCES OF INFORMATION Personal selling Personal selling Sales literature Sales literature Trade shows Trade shows Advertising Advertising Commercial Telemarketing Telemarketing Websites Websites Email Email Direct mail Direct mail Word of mouth from Word of mouth from Noncommercial colleagues, colleagues, Trade publications consultants, and consultants, and coworkers coworkers Personal Impersonal EXHIBIT 45 410
- BEHAVIOR CHOICE MODEL 1. IDENTIFY SITUATION Company and selforientation 2. EVALUATE PERSONAL RELEVANCE Determine Rewards 3. ASSESS ACTION ALTERNATIVES AN REQUREMENTS 4. CHOOSE A BEHAVIOR STRATEGY Defensive or Offensive McGraw-Hill/Irwin EXHIBIT 46 Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 411
- BUYING DETERMINANTS THEORY MỞ RỘNG Environmental factors Market factors Organizational Factors Extrinsic reward systems Policies supporting Role expectations vertical and horizontal Corporate culture and dimensions intrinsic rewards Crossfunctional purchasing teams Individual factors Experience: new buy straight rebuy Choice of rewardRole orientation Valence of reward Probability perceptions McGraw-Hill/Irwin Business Marketing, 4/e Copyright © 2009 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved 412
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Kotler bàn về tiếp thị: Làm thế nào để tạo lập, giành được và thống lĩnh thị trường (Phần cuối)
6 p | 440 | 196
-
Tổng quan về bán hàng và quản trị bán hàng
38 p | 479 | 176
-
Quảng cáo online: thực trạng và triển vọng
9 p | 137 | 32
-
Quản lý Chuỗi Cung ứng
41 p | 123 | 22
-
BÀI GIẢNG MARKETING MANAGEMENT
63 p | 121 | 10
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Chapter 1 - Ph.D. Đinh Tiến Minh
10 p | 64 | 5
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Giới thiệu môn học - Ph.D. Đinh Tiến Minh
6 p | 106 | 4
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Chapter 4 - Ph.D. Đinh Tiến Minh
12 p | 83 | 4
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Chapter 2 - Ph.D. Đinh Tiến Minh
12 p | 131 | 3
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Chapter 3 - Ph.D. Đinh Tiến Minh
9 p | 72 | 3
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Chapter 5 - Ph.D. Đinh Tiến Minh
14 p | 57 | 3
-
Bài giảng Marketing công nghiệp: Chapter 9 - Ph.D. Đinh Tiến Minh
7 p | 77 | 3
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn