Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Phòng GD&ĐT Yên Khánh
lượt xem 1
download
Mời các bạn tham khảo “Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Phòng GD&ĐT Yên Khánh” sau đây để hệ thống lại kiến thức đã học và biết được cấu trúc đề thi cũng như những nội dung chủ yếu được đề cập trong đề thi để từ đó có thể đề ra kế hoạch học tập và ôn thi một cách hiệu quả hơn.
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Phòng GD&ĐT Yên Khánh
- MA TRẬN ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT ĐẠI TRÀ NĂM 2024 MÔN: TIẾNG ANH Mức độ nhận thức Tổng Vận Nhận Thông Vận dụng biết hiểu dụng TT Nội dung cao Thời Thời Thời Thời Thời Tỉ lệ Tỉ lệ Tỉ lệ Tỉ lệ Tỉ lệ gian gian gian gian gian (%) (%) (%) (%) (%) (phút) (phút) (phút) (phút) (phút) 1 Phoneti 6 3 4 2 10 5 cs 2 Lexico 0 0 8 4 8 5 4 3 20 12 3 Gramm 6 3 6 3 6 3 2 1 20 10 ar 4.1 Cloze- 4 2 4 2 2 1 10 5 test 4.2 Readin g 4 2 6 4 6 5 4 4 20 15 compre hension 5 Writing 0 0 2 1 8 5 10 7 20 13 Tổng 20 10 30 16 30 19 20 15 100 60 Tỉ lệ 20 30 30 20 100 (%) Tỉ lệ chung (%) 50 50 100
- BẢN ĐẶC TẢ KĨ THUẬT ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT ĐẠI TRÀ NĂM 2024 MÔN: TIẾNG ANH Mức độ Số câu kiến hỏi theo thức, mức độ Tổng Số CH/ bài Đơn vị nhận kỹ năng Kỹ kiến thức TT cần năng thức/kỹ Vận kiểm Nhận Thông Vận năng dụng tra, biết hiểu dụng đánh cao giá TL TN TL TL TN TL Nhận biết: - Nhận biết cách phát âm đuôi 3 “s”. - Phát âm nguyên âm Thông hiểu: I. PHONETICS và phụ âm. - Biết cách phát âm nguyên âm 1 1 (5 câu) đôi và phụ âm. Thông hiểu: - Xác định trọng âm trong - Biết xác định trọng âm từ có 1 1 từ. hai âm tiết và ba âm tiết. - Từ vựng theo các chủ Nhận biết: điểm đã học về: Local - Nhận ra/nhớ lại được từ vựng Community/ City Life/ theo chủ điểm để hoàn thành Healthy Living For Teens/ câu. Remembering the Past/ - Nhận biết cấu tạo từ loại Our Experiences/ (danh, tính, động, trạng). Vietnamese Lifestyle/ II. LEXICO Natural Wonders of the Thông hiểu: 4 4 World/ Tourism/ World - Hiểu từ vựng (từ đơn) trong
- (10 câu) Englishes/ Planet Earth/ chủ điểm giới hạn. Electronic Devices/ Career Choice. Vận dụng: - Vận dụng đoán nghĩa từ trong ngữ cảnh. 4 - Vận dụng hoàn thành câu với collocation. Vận dụng cao: - Vận dụng chọn đúng cụm 2 động từ để hoàn thành câu. - Xác định thì của động Nhận biết: - Câu ước. từ, dạng của động từ; biết 3 - Dạng của động từ. nhận ra câu so sánh hơn, - Giới từ chỉ thời gian. câu ước, câu điều kiện loại Thông hiểu: 1, câu gián tiếp, mệnh đề - Đáp lại lời xin lỗi. 3 3 - Đáp lại lời cảm ơn. GRAMMAR nhượng bộ. - Thì của động từ. AND - Biết ứng xử trong tình Vận dụng: III LANGUAGE huống giao tiếp: đáp lại lời - Câu so sánh. FUNCTION 3 - Câu gián tiếp. (10 câu) cảm ơn và xin lỗi. - Câu điều kiện. Vận dụng cao: - Mệnh đề nhượng bộ. 1 1 Nhận biết: Cloze test (3 câu) - Mạo từ. 1 1 Chủ đề: Thông hiểu: - Đọc một đoạn quảng cáo. - Liên từ. 1 1 Vận dụng thấp: - Phrasal verb. 1 1 Reading signs: Nhận biết: - Image sign: Biển báo - Nhìn chọn ý nghĩa của biển 1 1 giao thông quen thuộc và báo.
- ý nghĩa của biển báo. Thông hiểu: - Word sign: Biển báo chữ - Đọc biển chữ hiểu và chọn 1 1 thường gặp trong thực tế đúng thông tin cần truyền tải. sinh hoạt hàng ngày. Nhận biết: IV READING - Nhận biết thông tin chi tiết. 1 1 (15 câu) Thông hiểu: - Hiểu được thông tin để biết 1 1 Reading comprehension từ tham chiếu. (Low level) Vận dụng: - Hiểu được bài đọc có độ 2 - Vận dụng ngữ cảnh để đoán 2 dài (180-200 từ) tiêu đề của đoạn văn. Vận dụng cao - Hiểu được nghĩa của từ 1 1 trong ngữ câu để tìm từ đồng nghĩa. Reading comprehension Nhận biết: 1 1 (High level) - Nhận biết thông tin chi tiết. - Hiểu được bài đọc có độ Thông hiểu: dài khoảng hơn 200 từ. - Hiểu thông tin để tìm từ tham 2 2 chiếu. Vận dụng thấp. - Vận dụng ngữ cảnh để đoán 2 2 tiêu đề của đoạn văn. Vận dụng cao - Hiểu được nghĩa của từ trong 1 1 ngữ câu để tìm từ đồng nghĩa. Rewriting sentences, Nhận biết: - Nhận biết thông tin chi tiết combine sentences and dựa vào các dấu hiệu để sắp arrange the sentences to xếp các câu thành một đoạn văn hoặc email. make a paragraph.
- - Câu gián tiếp yes/no. Thông hiểu: V WRITING - Nhận ra các dạng câu ước, - Câu điều kiện. (10 câu) câu tường thuật, dùng cấu trúc 1 1 - Câu bị động. suggest + Ving, kết hợp thì để chọn đáp án đúng. - Kết hợp thì động từ Vận dụng thấp: (HTHT, QKĐ, QKTD, - Vận dụng phương pháp phân tích, loại trừ để chọn phương 3 QKHT). án đúng cho câu điều kiện và - Các cấu trúc ngữ pháp mệnh đề quan hệ. khác. Vận dụng cao: - Biết chuyển đổi câu có cùng nghĩa bằng cách vận dụng kiến 5 thức về Phrasal verbs và liên từ. Tổng số câu 15 50 BẢNG NĂNG LỰC VÀ CẤP ĐỘ TƯ DUY ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT ĐẠI TRÀ NĂM 2024 MÔN: TIẾNG ANH Năng lực Cấp độ tư duy
- Nhận biết Hiểu Vận dụng Vận dụng cao 3 câu 2 câu Ngữ âm (1, 3, 5) (2, 4) 4 câu 2 câu 4 câu Từ vựng (10, 11, 14, 15) (6, 12) (7, 8, 9, 13) 3 câu 3 câu 3 câu Ngữ pháp 1 câu (16, 17, 18) (19, 20, 22) (21, 23, 24) (25) 2 câu 4 câu 5 câu 4 câu Đọc hiểu (33, 37) (27, 30, 31, 38) (26, 29, 32, 36, 39) (28, 34, 35, 40) 1 câu 4 câu 5 câu Viết (48) (42, 43, 44, 50) (41, 45, 46, 47, 49) Tổng số câu hỏi theo cấp độ 10 15 15 10 tư duy Tỉ lệ theo 20% 30% 30% 20% mức độ tư duy PHÒNG GDĐT YÊN KHÁNH KỲ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT ĐẠI TRÀ Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH Thời gian làm bài: 60 phút (không kể thời gian phát đề ) (Đề thi gồm 50 câu, trong 06 trang)
- PART A: PHONETICS Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions. Question 1. A. handicrafts B. officers C. collectors D. artisans Question 2. A. return B. century C. future D. picture Question 3. A. chair B. chorus C. chalk D. cheese Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions. Question 4. A. borrow B. apply C. listen D. answer Question 5. A. convenient B. classical C. impression D. Japanese PART B: VOCABULARY Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 6. Are there any ______between these sentences? A. differences B. different C. differ D. difference Question 7. The student always ______reading books in their free time. A. enjoyment B. enjoyably C. enjoyable D. enjoy Question 8. The electrical wires in our neibourhood broke down yesterday, so we had to call a/an______. A. artisan B. firefighter C. electrician D. police officer Question 9. There are some ______ when you learn to forget unhappy moments from the past. A. advices B. drawbacks C. tips D. benefits Question 10. Do not forget to eat breakfast and choose a ______ meal with more protein. A. fast B. delicious C. healthy D. quick Question 11. I always ______ on my studies, so I’ve made much progress this year. A. empathise B. concentrate C. encourage D. relax Question 12. Teenagers should keep healthy by eating well and exercising ______. A. regularly B. carefully C. quickly D. badly Question 13. They visited a small village in the suburb of Hanoi which is famous ______ a specialty food. A. with B. for C. about D. at Question 14. Production methods in the village are nomal_____from ancestors to the younger generations. A. passed away B. handed down C. passed up D. passed out Question 15. If you want to be healthy, you should______your bad habits in your lifestyles.
- A. get up B. get over C. call off D. give up PART C: GRAMMAR Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 16. My friend, Nam______in Ha Noi since 2002. A. lives B. has lived C. have lived D. had lived Question 17. Don’t forget ______your identity card with you to the interview. A. take B. to take C. taking D. to taking Question 18. If you want have good mental health, you ______ your study and life. A. would balance B. will balance C. could balance D. should balance Question 19. Although it rained heavily, we decided to visit our relatives___live in flooded area. A. whom B. who C. whose D. which Question 20. I feel___________ I did yesterday. A. much more tired than B. many more tired than C. as many tired as D. as more tired as Question 21. People said that typhoon Yagi, the most powerful storm, ______many homes and property across the north of our country. A. destroyed B. destroys C. would destroyed D. destroy Question 22. There is so ______traffic that it took me an hour to get home. A. afew B. few C. many D. much Question 23. She didn’t get the job ______she had all the necessary qualifications. A. because B. although C. so D. but Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the option that best completes each of the following exchanges. Question 24. When someone says “I’m sorry for being late,” you respond: A. No problem. B. How dare you! C. I don’t care. D. It’s your fault. Question 25. - John: “In my opinion, we should recycle the plastic bags to protect our environment.” - Laura: “______.” A. I couldn’t agree with you more B. No, I agree with you C. Of course not. You bet! D. Yes, we should try another PART D: READING Read the following announcements and circle the letter A, B, C or D to indicate the correct option that best fits each gap. Why is it that many teenagers have the energy to play computer games until late at night but can’t find (26)________ energy to get out of bed in time for school? According to a new report, today’s generation of children are in danger of getting so little sleep that they are putting their mental and
- physical health at (27) _______. Adults can easily survive on seven to eight hours’ sleep a night, (28) _______ teenagers require nine or ten hours. According to medical experts, one in five youngsters gets anything between two and five hours’ sleep a night less than their parents did at their age. (By Tim Falla and Paul A.Davies, Solutions Advanced. OUP) Question 26. A. the B. a C. an D. x Question 27. A. jeopardy B. risk C. threat D. danger Question 28. A. or B. because C. whereas D. so Look at the sign or the notice. Choose the best answer (A, B, C, or D) for each of the following questions. Question 29. What does the sign say? Choose the best option. A. People don’t sell shoes in this place. B. Please remove your shoes when you enter this place. C. You can find shoes when you are in this place. D. Don’t buy shoes when you enter this place. Question 30. What does the sign say? Choose the best option. A. You can’t park your car here. B. You can park your car here. C. There aren’t many cars here. D. You can buy cars here. Read the passage and circle the letter A, B, C, or D to indicate the correct answer to each of the following questions. Wild animals, wild plants and the wild places where they live are seriously threatened almost everywhere. One species has become extinct in each year of this century. But many kinds are now in danger. Lack of attention would lead to the rapid advance of process of extinction. Already many kinds of wild animals have been so reduced in number that their role in the ecosystem is forgotten. Animals like the great apes, the whales, seals, etc thought to be in danger of extinction. But even more important, perhaps, than individual kinds of animals and plants, whole habitats are in danger of vanishing: marshes are being drained; and the world forests, especially the tropical forests are being cut down to satisfy man’s need of timber and paper. Question 31. Which of the following is NOT mentioned as a species in danger of extinction? A. Whales B. Seals C. Great apes D. Wild cats Question 32. The underlined word “they” refers to_______. A. wild animals and wild plants
- B. wild plants C. extinction D. wild animals Question 33. The underline word “threatened" in the passage is closest meaning as _______. A. polluted B. feared C. vanished D. poisoned Question 34. According to the passage, the writer caution us not to _______. A. cut down the tropical forests. B. hunt wild animals. C. drain mashes. D. destroy our environment. Question 35. Which is the best title of this passage? A. Wild animals. B. Let’s protect the environment. C. Species would go on dying out. D. Tropical forests would be cut down. Read the passage and circle the letter A, B, C, or D to indicate the correct answer to each of the following questions. Parents complain that it is difficult to live with teenagers. Then again, teenagers say exactly the same thing about their parents! According to a recent survey, the most common arguments between parents and teenagers are those regarding untidiness and household chores. On the one hand, parents go mad over untidy rooms, clothes dropped on the floor and their children’s refusal to help with the housework. On the other hand, teenagers lose their patience continually when parents tell them off for dropping the towel in the bathroom, not cleaning up their room or refusing to do the shopping at the supermarket. The survey, conducted by St George University, showed that different parents have different approaches to these problems. However, some approaches are much more successful than others. For example, those parents who yell at their teens for their untidiness, but later clear up after them, have fewer chances of changing their teens’ behavior. On the contrary, those who let teenagers experience the consequences of their actions are more successful. For instance, when teenagers who don’t help their parents with the shopping don’t find their favorite food in the fridge, they are forced to reconsider their actions. Psychologists say that the most important thing in parent-teen relationships is communication. Parents should talk to their teens, but at the same time they should listen to what their children have to say. Parents should tell their teens off when they are untidy, but they should also understand that
- their room is their own private space. Communication is a two-way process. It is only by listening to and understanding each other that problems between parents and teens can be solved. Question 36. The underlined word ‘they’ refers to ________. A. Parents B. Teens C. Psychologists D. Children Question 37. The underlined word “go mad” is closest in meaning to _____. A. get bored B. feel sad C. become angry D. remain calm Question 38. In psychologists’ opinion, the most important thing in parent-teen relationships is___________. A. everyday routine B. eating habit C. housework D. communication Question 39. According to paragraph 2, parents have a better chance of changing their children's behaviour by ____ . A. shouting at them whenever they do something wrong B. cooking them their favourite food C. letting them experience the bad results of their actions D. doing the household chores for them Question 40. Which can be the best title for the passage? A. Teen issues B. Family rules C. Parents’ advice D. Parents’ anger PART E: WRITING Choose the sentence that is closest in meaning to each of the sentences given. Question 41. The shop assistant said to me: "Will we deliver the package to your doorstep tomorrow?" A. The shop assistant asked if she will deliver the package to your doorstep the following day. B. The shop assistant asked if we would deliver the package to my doorstep the following day. C. The shop assistant asked if they would deliver the package to your doorstep the following day. D. The shop assistant asked if they would deliver the package to my doorstep the following day. Question 42. Get up early to exercise every day, and your health will be better. A. If you get up early to exercise every day, your health will be better. B. If you don’t get up early to exercise every day, your health will be better.
- C. If you get up early to exercise every day, your health will not be better. D. Unless you get up early to exercise every day, your health will be better. Question 43. Hoa can’t understand what the native speakers are speaking. She wants to understand them. A. Hoa feels regret not to understand what the native speakers are speaking. B. If only Hoa can understand what the native speakers are speaking. C. Hoa wishes that she could understand what the native speakers are speaking. D. Hoa wishes that she had understood what the native speakers are speaking Question 44. I often lived in an extended family when I was young. A. I was used to live in an extended family when I was young. B. I used to live in an extended family when I was young. C. He used to living in an extended family when I was young. D. He is used to living in an extended family when I was young. Choose the sentence that best combines each given pair of sentences. Question 45. Minh loves literature. He has decided to become a pharmacist. A. Because Minh loves literature, he has decided to become a pharmacist. B. Although Minh loves literature, he has decided to become a pharmacist C. Because of Minh loves literature, he has decided to become a pharmacist. D. In spite loving literature, Minh decided to become a pharmacist. Question 46. The book is very interesting. I bought it last week. A. The book which I bought it last week is very interesting. B. The book is very interesting which I bought last week. C. The book which I bought last week is very interesting. D. The book which I bought it last week is very interesting Question 47. Phong Nha Kẻ Bàng National Park is large. However, York Đôn National Park is larger. A. Phong Nha-Kẻ Bàng National Park is larger than York Đôn National Park. B. Phong Nha-Kẻ Bàng National Park is as large as York Đôn National Park. C. York Đôn National Park is smaller than Phong Nha-Kẻ Bàng National Park. D. York Đôn National Park is larger than Phong Nha-Kẻ Bàng National Park. Question 48. Peter came at 7 pm. I left at 6 pm. A. By the time Peter came, I had already left. B. By the time Peter had come, I already left.
- C. By the time I had already left, Peter came. D. After Peter had come, I already left. Mark the letter A, B, C, or D to indicate the correct arrangement of the sentences to make a meaningful paragraph/email in each of the following questions. Question 49. Rearrange the sentences to make a meaningful letter. a. Wish you were here! b. Last Thursday, I went shopping in So Ho and ordered lunch at a café. I met an interesting guy from Peru. We spoke English together. c. Tomorrow, I will walk around Central Park with him. d. I am having a great time in New York. I'm practicing English every day. e. Hi Quy, A. e – b –c – a - d B. d – c – a – b - e C. c – d – a – b - e D. e– d – b – c - a Question 50. Rearrange the sentences to make a meaningful paragraph. a. First of all is it's enormous knowledge. For instance, during each science books has many information that we need to know more about the things about science. b. The next, we can reduce stress when reading books. Whenever we feel bored, we should read a comics books. It will make us feel better and help us relax. c. In my opinion reading books gives us a lot of advantages. d. In short, reading books is really good for everyone. e. The last but not least is that reading can improve our writing skills. The more we read books, the more ideas we will have for the issue or the writing topic. A. b - c - a - e - d B. b -d - e -a - c C. c - a -b – e - d D. b - e - d -a - c ------THE END------
- THÔNG TIN VỀ ĐỀ THI TÊN FILE ĐỀ THI: 3_TiengAnh_PG5_TS10D_2024_DE_SO_1 Họ và tên người ra đề thi: Phan Đại Nghĩa Đơn vị công tác: THCS Khánh Hòa - Yên Khánh - Ninh Bình Số điện thoại: 0915178987
- PHẦN KÝ XÁC NHẬN: TÊN FILE ĐỀ THI: 3_TiengAnh_PG5_TS10D_2024_DE_SO_1 NGƯỜI RA ĐỀ THI NGƯỜI THẨM ĐỊNH VÀ XÁC NHẬN CỦA BGH PHẢN BIỆN CỦA TRƯỜNG Phan Đại Nghĩa
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án
66 p | 1866 | 112
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2017-2018 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 692 | 76
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2019-2020 có đáp án
146 p | 570 | 46
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2015-2016 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
6 p | 331 | 41
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Tiếng Anh có đáp án - Sở GD&ĐT Phú Thọ
8 p | 288 | 20
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Toán năm 2015-2016 - Sở GD&ĐT Bà rịa, Vũng Tàu
1 p | 287 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 - Sở GD&ĐT Hà Nội
1 p | 214 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Cao Bằng
3 p | 208 | 13
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2017-2018 có đáp án - Sở GD&ĐT TP Hồ Chí Minh
5 p | 157 | 11
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2016-2017 môn Toán - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 96 | 10
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Phòng
11 p | 120 | 8
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hưng Yên (Đề chung)
5 p | 87 | 5
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Ninh Bình
4 p | 146 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Dương
6 p | 86 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nội
5 p | 67 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nam
5 p | 79 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Ngữ văn có đáp án - Sở GD&ĐT Nam Định
8 p | 153 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Quảng Ngãi
6 p | 60 | 3
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn