Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Trường THCS Quang Trung, Ninh Bình
lượt xem 0
download
Mời các bạn tham khảo “Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Trường THCS Quang Trung, Ninh Bình” sau đây để hệ thống lại kiến thức đã học và biết được cấu trúc đề thi cũng như những nội dung chủ yếu được đề cập trong đề thi để từ đó có thể đề ra kế hoạch học tập và ôn thi một cách hiệu quả hơn.
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 có đáp án - Trường THCS Quang Trung, Ninh Bình
- MA TRẬN ĐỀ THI TUYỂN SINH ĐẠI TRÀ LỚP 10 Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH Mức độ nhận thức Tổng Thôn Vận Nhận Vận g dụng biết dụng hiểu cao TT Nội dung Thời Thời Thời Thời Thời Tỉ lệ gian Tỉ lệ gian Tỉ lệ gian Tỉ lệ gian Tỉ lệ gian (%) (phút (%) (phút (%) (phút (%) (phút (%) (phút ) ) ) ) ) Phon 1 6 3 4 2 10 5 etics Lexic 2 0 0 8 4 8 5 4 3 20 12 o Gra 3 mma 6 3 6 3 6 3 2 1 20 10 r Cloze 4.1 4 2 4 2 2 1 10 5 -test Read ing 4.2 comp 4 2 6 4 6 5 4 4 20 15 rehen sion Writi 5 0 0 2 1 8 5 10 7 20 13 ng Tổng 20 10 30 16 30 19 20 15 100 60 Tỉ lệ 20 30 30 20 (%) Tỉ lệ chung (%) 50 50
- BẢNG NĂNG LỰC VÀ CẤP ĐỘ TƯ DUY ĐỀ THI TUYỂN SINH ĐẠI TRÀ LỚP 10 Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH Cấp độ tư duy Năng lực Nhận biết Hiểu Vận dụng Vận dụng cao Ngữ Âm 3 câu 2 câu (1, 2, 4) (3, 5) Từ vựng 4 câu 2 câu 4 câu (8, 9, 10, 12) (6, 14) (7, 11, 13, 15) Ngữ Pháp 3 câu 3 câu 3 câu 1 câu (16, 17, 19) (18, 20, 22) (21, 24, 25) (23) 4 câu 5 câu 4 câu 2 câu Đọc hiểu (27, 28, 33, 37) (26, 29, 32, 38, 40) (30, 34, 35, 39) (31, 36) 1 câu 4 câu 5 câu Viết (43) (41, 45, 46, 47) (42, 44, 48, 49, 47, 50) Tổng số câu hỏi theo cấp độ tư 10 15 15 10 duy Tỉ lệ theo mức 20 20 30 30 độ tư duy
- BẢNG ĐẶC TẢ ĐỀ THI TUYỂN SINH THI ĐẠI TRÀ LỚP 10 Năm 2024 MÔN TIẾNG ANH Số Mức câu độ hỏi Tổn kiến theo g Số Đơn thức mức CH vị độ , kĩ Kĩ kiến năng nhận năng thức/k thức cần ỹ kiểm TT năng tra, Vận Nhận Thông Vận đán dụng biết hiểu dụng h giá cao 1 Phoneti Nhận 3 3 cs biết: Nhận biết được âm đuôi thông qua các từ vựng quen thuộc - Đuôi / Vowels/ “ed”/ consona Nhận nts biết được các nguyên âm /ou/ và phụ âm /h/ đã học thông qua các từ vựng quen thuộc. Word Nhận 2 2 tress biết: Nhận biết được trọng âm của
- từ có 2 hoặc 3 âm tiết (từ có đuôi ion, -ic/ics, -eer, 1từ có đuôi bất kì) 2 Lexico Sentenc Vocabul 4 4 2 10 e ary: complet Nhận ion biết: Từ loại và ý nghĩa của từ liên quan đến các chủ điểm đã học. - Thông hiểu: Từ và nghĩa của từ trong ngữ cảnh, mối liên kết và kết hợp của từ trong bối cảnh và ngữ cảnh tương ứng Vận dụng: Hiểu và vận dụng được dạng từ và cấu tạo từ. Từ ghép trong văn
- cảnh hoặc cụm động từ Gramm 1 3 3 1 8 ar: Nhận biết: Nhận ra được các kiến thức ngữ pháp đã học. Thông hiểu: Hiểu và phân biệt các chủ Gramm 3 Structu điểm ar re ngữ pháp đã học. Vận dụng: Hiểu và vận dụng các kiến thức ngữ pháp đã học vào bài nghe/ nói/ đọc/ viết. Commu Thông 2 2 nicative hiểu: exchang -Các es tình huống giao tiếp theo ngữ cảnh thực tế đơn giản, thường gặp. Đáp lời xin
- lỗi/lời đề nghị. 4 Reading Cloze Nhận 2 1 3 test. biết: - - Sử Instructi dụng on/Tips đúng giới từ/ mạo từ, 1 1 2 liên từ, từ vựng. Thông hiểu: phân biệt được câu biển hình ảnh, câu biển chữ… Vận dụng: Reading - Sử - dụng -Signs/p các kiến oster…. thức ngôn ngữ và kỹ năng trong các tình huống mới, sử dụng đúng câu hỏi về từ vựng ở mức độ vận dụng Reading Nhận compre biết: hension - Thông (lower tin chi level). tiết trong bài không
- thay đổi cách diễn đạt Thông 2 2 hiểu: - Thông tin chi tiết trong bài đã được biến đổi cách diễn đạt và có tính khái quát nội dung. Vận 1 1 dụng: - Đoán nghĩa của từ trong văn cảnh, câu hỏi hàm ý của từ vựng. Vận 2 2 dụng cao: - Hiều, phân tích, tổng hợp ý chính của bài để chọn câu tiêu đề cho bài đọc phù hợp. Reading Nhận 2 2 compre biết: hension - Thông (higher tin chi level). tiết trong
- bài không thay đổi cách diễn đạt Thông 2 2 hiểu: - Thông tin chi tiết trong bài đã được biến đổi cách diễn đạt và có tính khái quát nội dung Vận 1 1 dụng: - Đoán nghĩa của từ trong văn cảnh, câu hỏi hàm ý của từ vựng. Vận dụng cao: - Hiều, phân tích, tổng hợp ý chính của bài để chọn câu tiêu đề cho bài đọc phù hợp, giọng điệu của tác giả..
- Vận 1 2 1 4 dụng: Hiểu Rewriti nghĩa ng của câu sentenc gốc để es. viết lại sao cho nghĩa không thay đổi. Vận 2 2 4 dụng cao: Hiểu nghĩa của 2 câu gốc, sử dụng ngữ 5 Writing Combin pháp để ing kết hợp sentenc 2 câu es. thành 1 câu hoàn chỉnh đúng về ngữ pháp và nội dung. Vận 1 1 2 dụng: Sắp xếp Arrangi câu ng thành 1 đoạn văn và 1 bức thư. Tổng 10 15 15 10 50
- PHÒNG GD&ĐT NINH BÌNH ĐỀ THI TUYỂN SINH ĐẠI TRÀ LỚP 10 Trường THCS Quang Trung Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH Thời gian làm bài: 60 phút (Đề thi gồm có 50 câu, 05 trang) PART A: PHONETICS Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions. Question 1. A. developed B. located C. founded D. completed Question 2. A. handicraft B. honor C. habitat D. height Question 3. A. aloud B. ground C. pround D. although Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions. Question 4. A. borrow B. listen C. prefer D. happen Question 5. A. tradition B. nomadic C. volunteer D. financial PART B: VOCABULARY Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 6. Vietnamese traditional __ is done with a simple hammer and chisel. A. sculptured feature B. sculptor C. sculpture pieces D. sculpture Question 7. The town is very _________. Thousands of tourists visit it each month. A. attraction B. attracted C. attract D. attractive Question 8. Trang An and Tam Coc, Bich Dong are famous ____________ attractions in Ninh Binh province. A. man-made B. natural C. beautiful D. interesting Question 9. All ____ must complete a visa form upon arrival at Singapore airport. A. passengers B.departures C.customers D. tourists Question 10. I would like a _____________ of broccoli and two carrots. A. bunch B. clove C. slice D. head Question 11. Although they had did their homework________, they didn’t get high marks. A. dangerously B. carefully C. beautifully D. excitingly Question 12. Now, at the age of over 80, the artisan is leaving the craft to his descendants with the desire to this ancient craft. A. change B. consider C. preserve D. reserve Question 13. Now we are still looking for the _________ to the problem of traffic traffic congestions. A. solve B. solver C. solution D. solvable Question 14. The trip to Cuc Phuong National Park has been put ____________ until next Friday. A. off B. into C. down D. out Question 15. If we didn't_____ any measures to protect whales, they would disappear forever. A. use B. take C. make D. do PART C: GRAMMAR
- Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 16. When my mom came home, I ___________ my homework yesterday. A. was doing B. do C. have do D. had done Question 17. I suggest ___________ to English Programmes on the internet or on TV. A. listen B. listening C. should listen D. listens Question 18. The tourists wondered where ____________the traditional crafts in the village market. A. should buy B. buying C. to buy D. buy Question 19. If payment is not made by the due date, 10% ___________ added to the bill. A. will be B. would not be C. is D. to be Question 20. I’m so busy. I wish I _____________ day off. A. had B. have C. will have D. has Question 21. __________he wanted to broaden knowledge, he went to England for further education A. Because of B. Although C. Because D. Despite Question 22. A holiday in Nham Valley is ____________ than a holiday in the city centrer. A. as memorable B. more memorable C. memorabler D. much memorable Question 23. David asked if we on a picnic to Trang An Grotto the following day. A. will go B. go C. went D. would go Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the option that best completes each of the following exchanges. Question 24. - Peter: “I’m sorry I’m late but my alarm clock didn’t go off this morning.” - Jack: “_________” A. That’s ok. We’ve just started. B. I completely agree C. That’s a good idea. D. You’re welcome Question 25. - Lan: “We should limit the use of plastic bags.” - Dane: “_________. We can use paper bags instead.” A. It’s not true B. You’re welcome C. I don’t quite agree D. I completely agree PART D: READING Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct word that best fits each of the numbered blanks. William Shakespeare was the greatest (26) ________ in the English language. He was born in 1564 inStratford- upon- Avon. (27) _______ the age of eighteen he married Anne Hathaway, (28) ________ was eight years older than himself. A few years later he moved to London, where he worked as a actor and aplaywright. Shakespeare wrote thirty seven plays and 154 sonnets (a kind of poem). His most famous plays are the four great tragedies - Othelo, Macbeth, Hamlet, and King Lear. Shakespeare died in Stratford on 23 April 1616, (29) _______ his plays are still very popular today. They have been translatedinto different languages, and many of them have been made into films, both in English and other languages. Shakespeare's plays are about the great issues of (30) _______, hatred, jealousy, power, ambition, death and so on. So, his plays are just relevant today as they were in the sixteenth century. Question. 26. A. song - writer B. actor C. writer D. composer Question. 27. A. At B. In C. On D. by Question. 28. A. whom B. who C. whose D. which Question. 29. A. so B. but C. because D. therefore Question. 30. A. long - life B. living C. love D. life - love Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.
- One of the most urgent environmental problems in the world today is the shortage of clean water. Having clean drinking water is a basic human right. However, acid rain, industrial pollution and garbage have made many sources of water undrinkable. Lakes, reservoirs and even entire seas have become vast pools of poison. Lake Baikal in Russia is one of the largest lakes in the world. It contains a rich variety of animals and plants, including 1, 300 rare species that do not exist anywhere else in the world. Yet, they are being destroyed by the massive volumes of industrial effluent which pour into the lake every day. Even though laws have been made, the government do not have the power to enforce them. Most industries simply ignore the regulations. The Mediterranean Sea occupies 1% of the world's water surface, but it is the dumping ground for 50% of all marine pollution. Almost 16 countries regularly throw industrial wastes a few miles off shore. Water is free to everyone. A few years ago people thought that the supply of clean water in the world was limitless. Today, many water supplies have been ruined by pollution and sewage. Clean water is now scarce, and we are at last beginning to respect this precious source. We should do something now. Question 31. What is the main idea of the reading text? A. People are throwing poisons into bodies of water B. Clean water is becoming scare due to pollution and swage C. Lawns have been made to prevent countries from polluting the environment D. Sea water is increasingly polluted by industrial wastes Question 32. According to the reading text, Lake Baikal A. is the smallest in Russia B. has 1,300 rate and endangered aniamals C. is located in the Mediterranean Sea D. gets a large amount of industrial sewage every day Question 33. What does the word “them’’ in the passage refer to? A. plants B. governments C. laws D. animals Question 34. The word “marine’’ is closet in meaning to _________ . A. underground B. mountainous C. inland. D. aquatic Question 35. How many countries throw industrial wastes into the Mediterranean Sea regularly? A. nearly 16 B. exactly 16 C. over 16 D. more than 16 Read the passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions SMALL CHANGES FOR A HEALTHY LIFESTYLE Do you eat healthy food? No? It’s time to start! You should have three to five meals a day, including lots of fruit and vegetables, and drink eight glasses of water a day – that’s about two liters a day. You can even make a delicious drink with the fruit you like. It’s full of vitamins. You should start exercising, and you will feel great. It can be expensive to work out at the gym, and sometimes you don’t have much free time to go, but there are other types of exercise you can do easily. On weekdays, you can ride a bike or walk to school. After school, don’t sit in front of the TV. You should do physical jobs around the house or in the garden, such as sweeping the floor or watering the plants. Or you can listen to your favorite music and dance to it. That’s exercising, too. Moreover, it’s good to hang out with your friends on the weekends and have fun. Spending time with people you love gives you more energy. Question 36. Which is the best title of this passage? A. You should eat healthy food. B. You can make a delicious drink with the fruit you like. C. You should exercise to live healthily. D. Changes for a healthy lifestyle Question 37. How many meals a day should you have?
- A. 2 to 3 B. 3 to 5 C. 4 to 5 D. 2 to 4 Question 38. The word "it" refers to ________. A. three to five meals B. lots of fruit and vegetables C. a delicious drink with the fruit D. water Question 39. The word sweeping is closest meaning to _______ . A. making B. doing C. cleaning D. digging Question 40. Which is not mentioned as a good thing for your health? A. listening to music B. reading books C. hanging out D. riding a bike PART E: WRITING Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is closest in meaning to each of the following questions. Question 41. They had their breakfast then they went to work yesterday. A. Before they had had their breakfast, they went to work yesterday. B. Before they had their breakfast, they had gone to work yesterday. C. After they had their breakfast, they had gone to work yesterday. D. After they had had their breakfast, they went to work yesterday . Question 42. "We will visit Bai Dinh Pagoda tomorrow." my friend said. A. My friends said that they will visit Bai Dinh Pagoda the next day. B. My friends said that we would visit Bai Dinh Pagoda next day. C. My friends said that they would visit Bai Dinh Pagoda tomorrow. D. My friends said that they would visit Bai Dinh Pagoda the next day. Question 43. Children often played outdoors with things they found, like stones or feathers. A. Children used to play outdoors with things they found, like stones or feathers. B. Children used to play outdoors with things they find, like stones or feathers. C. Children are used to playing outdoors with things they find, like stones or feathers. D. Children used to playing outdoors with things they found, like stones or feathers. Question 44. Jane is more diligent than her co-workers. A. Jane’s co-workers are lazier than her. B. Jane’s co-workers are more lazier than her. C. Jane’s co-workers is lazier than her. D. Jane’s co-workers are so lazier than her. Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the sentence that is best combined from two given sentences. Question 45. You will pass the exam. I’ll be very pleased. A. If you pass the exam, I will be very pleased. B. If you pass the exam, I am be very pleased. C. If you will pass the exam, I will be very pleased. D. If you pass the exam, I be very pleased. Question 46. My mother isn’t free today. I want her to be free today. A. I wish my mother is free today. B. I wish my mother won’t be busy today. C. I wish my mother would be free today. D. I wish my mother were free today. Question 47. Nu villagers were heavily affected by Typhoon Yagi. People in the country donated to help them. A. Nu villagers were heavily affected by Typhoon Yagi, but people nationwide donated to help them. B. Because of Nu villagers were heavily affected by Typhoon Yagi, people nationwide donated to help them. C. Because Nu villagers were heavily affected by Typhoon Yagi, people nationwide donated to help them. D. Nu villagers were heavily affected by Typhoon Yagi, as people nationwide to help them.
- Question 48. This is the beautiful landscape. I visited it last summer. A. This is the beautiful landscape that I visited it last summer. B. This is the beautiful landscape where I visited last summer. C. This is the beautiful landscape which I visited last summer. D. This is the beautiful landscape which I visited it last summer. Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct arrangement of the sentences to make a meaningful paragraph/letter in each of the following questions. Question 49. Hi Mai, a. Last weekend, there was a special event at my school. We had a really amazing music party. I attended it with all my classmates as this is one of the biggest events at our school. b. My friends and I watched and sang along all of her greatest songs when she was on stage. There were also other performances of popular pop bands. We had a really great time. We ate some delicious burgers and spicy French fries. We also drank lots of sparkling water to keep cool. I wish you had been able to come with us. c. How are you going? I have passed all exams and am feeling very relaxed now. d. Let me know how you are doing. e. A huge stage was set up in the school playground and there were food booths around the stage. And guess who came to perform at our music event? Toc Tien – our idol!!! Love, Lan A. c- b-a-d-e B. c-a-e-b-d C. c-a-b-e-d D. c-e-a-b-d Question 50. a. Second, the quality in education has also improved. Now Viet Nam has a lot of education programmes which are as good as regional and international ones. b. Young Vietnamese people have gained three main benefits of Viet Nam becoming a member of different international organisations. c. First, they get better health care now. UNICEF, for example, has a lot of programmes to make sure all children get vaccinated to avoid some diseases. d. Finally, various career choices are also open to teenagers these days. They are no longer limited to only state-owned organisations or family-owned businesses. e. In short, international organisations have definitely brought more advantages to young people in Viet Nam. A. c-d-b-a-e B. b-c-a-d-e C. c-d-a-b-e D. c-d-a-e-b ----------The End-----------
- PHÒNG GD&ĐT NINH BÌNH HƯỚNG DẪN CHẤM Trường THCS Quang Trung ĐỀ THI TUYỂN SINH ĐẠI TRÀ LỚP 10 Năm 2024 MÔN: TIẾNG ANH Thời gian làm bài: 60 phút (Hướng dẫn chấm gồm có 01 trang) Câu Đáp án Câu Đáp án 1 A 26 C 2 B 27 A 3 D 28 B 4 C 29 B 5 C 30 D 6 D 31 B 7 D 32 D 8 B 33 C 9 A 34 D
- 10 D 35 A 11 B 36 D 12 C 37 B 13 C 38 C 14 A 39 C 15 B 40 B 16 A 41 D 17 B 42 D 18 C 43 A 19 A 44 A 20 A 45 A 21 C 46 D 22 B 47 C 23 D 48 C
- 24 A 49 B 25 D 50 B ----------The End----------- THÔNG TIN VỀ ĐỀ THI TÊN FILE ĐỀ THI: 3_Tieng Anh_ PG4_ TS10D_2024_DE_SO_5 TỔNG SỐ TRANG (GỒM ĐỀ THI VÀ HƯỚNG DẪN CHẤM) LÀ: 06 TRANG Họ và tên người ra đề thi: Vũ Thị Thanh Toán Đơn vị công tác: Trường THCS Quang Trung - Thành phố Ninh Bình Số điện thoại: 0904640111 NGƯỜI RA ĐỀ THI NGƯỜI THẨM ĐỊNH VÀ XÁC NHẬN CỦA BGH PHẢN BIỆN CỦA TRƯỜNG Vũ Thị Thanh Toán Nguyễn Thị Tố Nga Đoàn Thị Thúy
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án
66 p | 1860 | 112
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2017-2018 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 692 | 76
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2019-2020 có đáp án
146 p | 570 | 46
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2015-2016 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
6 p | 331 | 41
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Tiếng Anh có đáp án - Sở GD&ĐT Phú Thọ
8 p | 283 | 20
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Toán năm 2015-2016 - Sở GD&ĐT Bà rịa, Vũng Tàu
1 p | 282 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 - Sở GD&ĐT Hà Nội
1 p | 212 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Cao Bằng
3 p | 208 | 13
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2017-2018 có đáp án - Sở GD&ĐT TP Hồ Chí Minh
5 p | 156 | 11
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2016-2017 môn Toán - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 95 | 10
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Phòng
11 p | 119 | 8
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hưng Yên (Đề chung)
5 p | 87 | 5
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Ninh Bình
4 p | 145 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Dương
6 p | 85 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nội
5 p | 66 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nam
5 p | 79 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Ngữ văn có đáp án - Sở GD&ĐT Nam Định
8 p | 152 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Quảng Ngãi
6 p | 59 | 3
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn