Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 - Sở GD&ĐT Ninh Bình
lượt xem 0
download
Với “Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 - Sở GD&ĐT Ninh Bình” được chia sẻ dưới đây, các bạn học sinh được ôn tập, củng cố lại kiến thức đã học, rèn luyện và nâng cao kỹ năng giải bài tập để chuẩn bị cho kì thi sắp tới đạt được kết quả mong muốn. Mời các bạn tham khảo đề thi!
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Tiếng Anh năm 2024 - Sở GD&ĐT Ninh Bình
- BẢNG ĐẶC TẢ KĨ THUẬT ĐỀ THI TUYỂN SINH VÀO 10 Năm 2024 THỜI GIAN LÀM BÀI: 60 PHÚT Số câu hỏi theo Tổng Số CH mức độ nhận Kĩ thức năng Vận Mức Nhận Thông Vận dụng độ kiến biết hiểu dụng cao thức, TN TL T TL T TL TN TL T Đơn vị TN kĩ năng N N L kiến cầnCách phát âm đuôi es Nhận biết: thức/k kiểm PART A: PHONETIC Cách phát âm của phụ Nhận biết cách phát âm ỹ năng 2 2 tra,âm ‘ch’ đuôi “s”, : câu phát âm đánh Cách phát âm của ‘Ch” giá nguyên âm ‘a’ Thông hiểu: câu phát âm 1 1 với nguyên âm “u” Vận dụng: Trọng âm từ có 2 âm Nhận biết: : Kiểm tra khả tiết năng nhận diện phát âm Trọng âm từ có đuôi và trọng âm từ, bao gồm tion,ical, ic, ese các âm cuối và trọng âm 1 1 các từ có hai âm tiết, giúp học sinh củng cố kỹ năng ngữ âm cơ bản Thông hiểu: Kiểm tra 1 1 khả năng thông hiểu phát âm và trọng âm từ 2 âm tiết., giúp học sinh củng cố kỹ năng ngữ âm cơ bản
- Vận dụng: PART 1. Nhận B: Vocabu biết: LEXIC lary - Nhận Từ ra, nhớ O vựng đã lại, liệt học kê được theo các từ chủ vựng điểm. theo Multipl chủ đề e đã học. choice Thông 4 4 questio hiểu: ns - Hiểu Từ và phân vựng biệt theo được các chủ các từ điểm đã vựng học: theo chủ đề - Our đã học. commu - Nắm nity được - Our các mối heritage liên kết - Our và kết world hợp của từ trong - Our bối future cảnh và ngữ cảnh tương
- ứng. Vận dụng: - Hiểu và vận dụng được từ vựng đã học trong 4 2 6 văn cảnh (danh từ, động từ, tính từ và trạng từ…) PART 2. Nhận C: Gram biết: GRAM mar - Nhận MAR Các chủ ra được điểm các 3 3 ngữ kiến pháp đã thức học. ngữ Multipl pháp đã e học. choice Thông 1 3 questio hiểu: ns - Hiểu và phân biệt các chủ
- điểm ngữ pháp đã học. Vận dụng: - Hiểu và vận dụng các kiến thức 2 2 ngữ pháp đã học vào bài nghe/ nói/ đọc/ viết. 3.Chức Vận 1 1 2 năng dụng: ngôn Các câu ngữ(2 hỏi về câu/ giao - Đáp tiếp lời lời hàng xin lỗi ngày với các - Đáp tình lời đề huống nghị như đáp Multipl lời xin e lỗi và choice đề nghị. questio
- ns Phần này kiểm tra khả năng sử dụng ngôn ngữ tự nhiên trong bối cảnh giao tiếp 1. Cloze test (3 câu) Nhận biết: PART D: READING Hiểu được bài đọc có độ - Nhận ra được các thành 2 2 dài khoảng 80-100 từ về tố ngôn ngữ và liên kết về các chủ điểm đã học. mặt văn bản. (Từ loại,từ vựng, lượng Thông hiểu: từ, liên từ, động từ ) - Phân biệt được các đặc - Advertisement trưng, đặc điểm các thành 2 2 - Announcement tố ngôn ngữ và liên kết về mặt văn bản. - Instruction - Sign, poster, … Vận dụng: Đọc biển hiệu - Sử dụng các kiến thức 1 1 Multiple choice ngôn ngữ và kỹ năng questions trong các tình huống mới. 2. Reading Nhận biết: 2 2 comprehension - Thông tin chi tiết Hiểu được nội dung Thông hiểu: 3 3 chính và nội dung chi - Hiểu ý chính của bài đọc tiết đoạn văn bản có độ và chọn câu trả lời phù dài khoảng 100-120 từ, hợp.
- - Hiểu được nghĩa tham chiếu. - Loại trừ các chi tiết để đưa ra câu trả lời phù hợp Vận dụng: xoay quanh các chủ - Đoán nghĩa của từ trong điểm có trong chương văn cảnh. 3 2 5 trình - Hiều, phân tích, tổng ( Tiêu đề, từ quy chiếu, hợp ý chính của bài để từ đồng nghĩa, thông tin chọn câu trả lời phù hợp. Thông hiểu: PART D: WRITING 1.Rewrite the following - Sử dụng các từ đã để sắp 1 1 sentences so that their xếp thành câu hoàn chỉnh. meaning stays the Vận dụng: same, using the words - Hiểu câu gốc và sử dụng given. các từ gợi ý để viết lại câu 1 2 3 Viết lại các câu dùng từ sao cho nghĩa không thay gợi ý đổi. Thông hiểu: - Sử dụng các từ đã để sắp xếp thành câu hoàn chỉnh. Vận dụng: 2 2 4 Combining sentences - Hiểu câu gốc và sử dụng các từ gợi ý để viết lại câu sao cho nghĩa không thay đổi. Arranging Vận dụng :Phần này kiểm tra khả năng viết - Sắp xếp câu thành 1 của học sinh, bao gồm đoạn văn và 1 bức thư viết thư ngắn và sắp xếp 1 1 2 (Mỗi bài khoảng 5-6 câu để hình thành một câu, sử dụng các từ liên đoạn văn hoàn chỉnh, thể kết ở đầu một số câu.) hiện khả năng lập luận và sắp xếp ý tưởng. Tổng câu hỏi 10 15 15 10 50
- Tỷ lệ theo mức độ tư 20 30 30 20 100 duy BẢNG NĂNG LỰC VÀ CẤP ĐỘ TƯ DUY ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT Môn: TIẾNG ANH NĂM 2024 Thời gian làm bài: 60 phút CẤP ĐỘ Tổng số NỘI TƯ Điểm số câu DUNG DUY DẠNG Nhận biết Thông hiểu Vận dụng KIẾN BÀI THỨC Trắc Trắc Trắc Trắc Trắc Tự luận Tự luận Tự luận Tự luận Tự luận nghiệm nghiệm nghiệm nghiệm nghiệm PART 1,0đ A: 3 2 5 PHONE TICS Ngữ âm 2 1 3 Trọng âm 1 1 2 PART 2,0đ B: 4 4 2 10 LEXIC O Từ vựng theo chủ 4 4 2 10 đề đã học PART 3 3 3 1 10 2,0đ C: GRAM MAR
- Cấu trúc, chức năng 3 3 3 1 ngôn ngữ PART 5 4 2 15 3,0đ D: READI 4 NG Clozet -Đọc biển 2 2 1 5 hiệu,c hữ Reading comprehe 2 3 3 2 10 nsion PART 2,0đ D: WRITI 1 4 5 10 NG Rewrite 1 1 2 4 sentences Combine 2 2 4 sentences Arranging 1 1 2 Số câu 10 15 15 50 10đ Điểm số 2đ 3đ 3đ 2đ 10đ Tỉ lệ % 30% 30 % 20% 100%
- SỞ GD & ĐT NINH BÌNH ĐỀ THI TUYỂN SINH LỚP 10 THPT Năm 2024 Môn thi: TIẾNG ANH Thời gian làm bài:60 phút (không kể thời gian phát đề) (Đề thi gồm 05 phần, trong 05 trang) PART A: PHONETICS Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to in dicate the word whose underlined part differs from the other three in pronunciation in each of the following questions. Question 1. A. needed B. booked C. stopped D. washed Question 2. A. Command B. compose C. Complain D. comment Question 3. A. Knees B. Papers C. Trees D. bats Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions. Question 4. A. product B. present C. future D. summer Question 5. A. impressive B. experience C. Relation D. understand PART B: VOCABULARY Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. Question 6. The ao dai is the _____ dress of Vietnamese women. A. tradition B. traditional C. traditionally D. traditioned Question 7. Tet holiday is the most important _____ for Vietnamese people. A. celebrated B. celebration C. celebrity D. celebrate Question 8. . Many cities have __________ where you can walk, bike, or sit and relax. A. highways B. markets C. parks D. airports Question 9. If she practices the piano every day, she ___________a great musician. A. becomes B. will become C. will become D. will become Question 10. My new bag is ___________ than the old one, with more pockets. A. more convenient B. most convenient C. the most convenient D. as convenient Question 11. If you ___________ the lights when you leave the room, you ___________ energy and help the environment. A. turn off/will save B. turns off/saving C. turning off/will saves D. will turn off/save
- Question 12. Beethoven, __________ compositions are masterpieces, was a German composer. A. whose B. whom C. who D. which Question 13. I feel so ______________ now because my parents do not want me to become a designer. A. interested B. depressed C. excited D. addicted Question 14. Your body uses calcium to build healthy bones and teeth, __________ them strong as you age A. care B. keep C. remain D. continue Question 15. While she ___________ the letter, her brother was playing video games in the next room. A. writes B. wrote C. was writing D. had written PART C: GRAMMAR Question 16.. I can’t understand the French visitors. I wish I ________French. A. knew B. will know C. know D. have known Question 17. The church ________about 100 years ago. A. is built B. was built C. will be built D. has been built Question 18. People in Israel are going to celebrate their festival ________is called Passover. A. whose B. who C. which D. where Question 19. ________I was really tired , I couldn’t sleep. A. Even though B. So C. Therefore D. Because of Question 20. Lan is very tired. ________, she has to finish her assignment before going to bed. A. Although B. So C. Therefore D. However Question 21. I suggest ________some money for poor children. A. raise B. to raise C. raised D. raising Question 22. She asked me if I ________a laptop computer the following day. A. buy B. will buy C. bought D. would buy
- Question 23. Honda motorbikes ________in Viet Nam. A. produce B. will produce C. are produced D. would be produced Question 24. Tung is talking to Mai about her new job. - Tung: “You have just got your dream job. Congratulations!” - Mai: “_____________” A. Thank you! B. Yes, I’d love to. C. No problem! We’re friends. D. Of course, here you are. Question 25. Amy and Lisa are talking about their holiday. - Amy: "Shall we visit the zoo tomorrow, Lisa?" - Lisa: "_______" A. Yes, we do. B. Good job! C. That sounds exciting! D. I don't think so. Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the following questions. PART D: READING Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct word that best fits each of the numbered blanks. Singapore is an island city of about three million people. It’s a beautiful city with lots of parks and open spaces. It’s also a very (31)______ city. Most of the people (32)______ in high-rise flats in different parts of the island. The business district is very modern with (33)______ of high new office buildings. Singapore also has some nice older sections. In Chinatown, there (34)______ rows of old shop houses. The government buildings in Singapore are very beautiful and date from the colonial days. Singapore is famous (35)______ its shops and restaurants. There are many good shopping centers. Most of the goods are duty free. Singapore’s restaurants sell Chinese, Indian, Malay and European food, and the prices are quite reasonable. 26. A. large B. dirty C. small D. clean 27. A. live B. lives C. are living D. lived 28. A. lot B. lots C. many D. much 29. A. is B. will be C. were D. are 30. A. in B. on C. at D. for Read the following passage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to eachof the questions.
- The invention of the phonograph happened quite by accident. Thomas Edison moved to Menlo Park, New Jersy in 1876, where he established an industrial research laboratory. There, Edison was working on a carbon telephone transmitter to improve the existing Bell telephone system. In that laboratory a year later, Edison invented the phonograph while he was trying to improve a telegraph repeater. He attached a telephone diaphragm to the needle in the telegraph repeater; in this way, he was able to reproduce a recording that could be played back. After he made some improvements to the machine, he tested it. He recited “Mary Had a Little Lamb” into the machine and played his voice back to a very surprised audience. 31. What is the best title for the passage? A. Thomas Edison’s many inventions B. Improvements in telephone and telegraph C. The History of Menlo Park D. An accidental invention 32. In what year did the invention of phnograph occur? A. 1876 B. 1877 C. 1878 D. the article does not say 33. What was Edison working on when he created the phonograph? A. A telegraph repeater B. A telegraph diaphragm C. A telephone repeater D. A telephone diaphragm 34. According to the passage, how was the phonograph made? A. With a telephone needle and a recorder B. From a recording of a telegraph C. With only a telegraph repeater D. From a combination of telephone & telegraph part 35. According to the passage, how did Edison test his new invention? A. He made improvements to the machine. B. He used a carbon transmitter. C. He read a children’s rhyme. D. He produced the audience voice. Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to eachof the questions. (low level)
- It can be shown in facts and figures that cycling is the cheapest, most convenient, and most environmentally desirable form of transport (26)______ towns, but such cold calculations do not mean much on a frosty winter morning. The real appeal of cycling is that it is so (27)______. It has none of the difficulties and tensions of other ways of travelling so you are more cheerful after a ride, even through the rush hour. The first thing a non-cyclist says to you is: “But isn’t it (28) ______ dangerous?” It would be foolish to deny the danger of sharing the road with motor vehicles and it must be admitted that there are an alarming (29) ______ of accidents involving cyclists. However, although police records (30) ______ that the car driver is often to blame, the answer lies with the cyclist. It is possible to ride in such a way as to reduce risks to a minimum. 36. A. in B. at C. to D. on 37. A. boring B. careful C. enjoyable D. excited 38. A. expectedly B. strangely C. terribly D. comfortably 39. A. size B. number C. deal D. digit 40. A. point B. indicate C. display D. exhibit PART E: WRITING Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that is closest in meaning to each of the following questions. Question 41: I couldn’t finish the marathon because I got injured. A. If I hadn’t gotten injured, I would have finished the marathon. B. I would have finished the marathon even if I got injured. C. I wouldn’t have finished the marathon if I hadn’t trained hard. D. If I hadn’t gotten injured, I might not have finished the marathon. Question 41: The teacher couldn’t finish the lesson because the class was too noisy. A. If the class hadn’t been so noisy, the teacher would have finished the lesson. B. If the class was noisy, the teacher would finish the lesson. C. The teacher would have finished the lesson even if the class was noisy. D. If the class hadn’t been noisy, the teacher still wouldn’t have finished the lesson. Question 43: The man/ you/ see/ yesterday/ be/ my secretary A. The man whom you saw yesterday is my secretary. B. The man which you saw yesterday is my secretary C. The man who you see yesterday is my secretary.
- D. The man whom you see yesterday is my secretary. Question 44: My brother/use/ride/bike/ school/ when/ secondary school. A. My brother use to ride his bike to school when he was in secondary school. B. My brother used to ride his bike to school when he was in secondary school. C. My brother used to ride his bike to school when he is in secondary school. D. My brother uses to ride his bike to school when he is in secondary school. Question 45: "Don't be late for your exam tomorrow," he said. A. He said me not to be late for my exam the following day. B. He told me don't be late for your exam tomorrow. C. He said to me I didn't be late for my exam the next day. D. He told me not to be late for my exam the next day. Question 46: They will build a new hospital in this area next year. A. A new hospital will be built in this area by them next year. B. A new hospital is built in this area next year. C. A new hospital will be built in this area next year. D. They will have built a new hospital in this area by next year. Question 47: We/ used/ go/ school/ bike/ when/ we/ be/ young. A. We used to going to school by bike when we were young. B. We used to went to school by bike when we were young. C. We used to go to school by bike when we were young. D. We used to go to school by bike when we are young. Question 48: They/ very happy/ share/ stories/ family and neighbor’s. A. They are very happy sharing their stories with their family and neighbor’s. B. They are very happy that to share their stories with their family and neighbor’s. C. They are very happy share their stories with their family and neighbor’s. D. They are very happy to share their stories with their family and neighbor’s. Mark the letter A, B, C, or D to indicate the correct arrangement of the sentences to make a meaningful paragraph/ letter in each of the following questi Question 49. a. Additionally, we've started a garden to provide a safe space for local wildlife to thrive.
- b. Warm regards. c. I'm excited to share some great news about recent initiatives at our school to protect wildlife. d. Lastly, students are actively involved in organising awareness campaigns and fundraisers to support wildlife conservation efforts. e. Dear John, I hope this letter finds you well! f. Overall, these initiatives reflect our commitment to preserving biodiversity and making a positive impact on the environment. g. Firstly, our school has implemented a recycling programme to reduce waste and protect habitats. A. e – g – a – d – c – f – b B. e – c – g – a – d – f – b C. e – c – f – g – a – d – b D. e – c – a – g – d – f – b Question 50: a. Moreover, engaging in household chores teaches valuable life skills, including time management and organisation. b. Finally, sharing household responsibilities promotes teamwork and fosters a sense of unity within the family. c. Encouraging kids to do household chores offers numerous benefits. d. Additionally, it fosters a strong work ethic and independence as children learn to complete tasks on their own. e. By assigning tasks such as tidying up their rooms or helping with meal preparation, children learn the importance of contributing to the family's well- being. f. Overall, involving kids in household chores helps them develop essential life skills while contributing positively to family dynamics. g. Firstly, it instils a sense of responsibility from a young age. A. c – g – d – a – f – d – b B. g – e – a – d – b – c – f C. c – g – e – a – d – b – f D. c – a – g – d – e – b f ----------The End----------- THÔNG TIN VỀ ĐỀ THI TÊN FILE ĐỀ THI: 3_TiengAnh_PG1_TS10D_2024_DE_SO_6 TỔNG SỐ TRANG (GỒM ĐỀ THI VÀ HƯỚNG DẪN CHẤM) LÀ: 07 TRANG. Họ và tên người ra đề thi: Vũ Thị Giang Đơn vị công tác: Trường THCS Phú Sơn Số điện thoại: 0388849625
- NGƯỜI RA ĐỀ NGƯỜI THẨM ĐỊNH VÀ PHẢN DIỆN CỦA TRƯỜNG (ký, ghi rõ họ và tên) (ký, ghi rõ họ và tên) Vũ Thị Giang Vũ Thị Hải Vân XÁC NHẬN CỦA BAN GIÁM HIỆU ( Họ và tên, chữ ký, đóng dấu) Trần Quốc Anh
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án
66 p | 1860 | 112
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2017-2018 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 692 | 76
-
Bộ đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2019-2020 có đáp án
146 p | 570 | 46
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2015-2016 môn tiếng Anh - Sở GD&ĐT Kiên Giang
6 p | 331 | 41
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Tiếng Anh có đáp án - Sở GD&ĐT Phú Thọ
8 p | 283 | 20
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Toán năm 2015-2016 - Sở GD&ĐT Bà rịa, Vũng Tàu
1 p | 282 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 - Sở GD&ĐT Hà Nội
1 p | 212 | 14
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Cao Bằng
3 p | 208 | 13
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2017-2018 có đáp án - Sở GD&ĐT TP Hồ Chí Minh
5 p | 156 | 11
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 năm 2016-2017 môn Toán - Sở GD&ĐT Kiên Giang
5 p | 95 | 10
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Phòng
11 p | 119 | 8
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hưng Yên (Đề chung)
5 p | 87 | 5
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 môn Ngữ văn năm 2018-2019 có đáp án - Sở GD&ĐT Ninh Bình
4 p | 145 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hải Dương
6 p | 85 | 4
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nội
5 p | 66 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Hà Nam
5 p | 79 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Ngữ văn có đáp án - Sở GD&ĐT Nam Định
8 p | 152 | 3
-
Đề thi tuyển sinh vào lớp 10 THPT năm 2019-2020 môn Toán có đáp án - Sở GD&ĐT Quảng Ngãi
6 p | 59 | 3
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn