
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm: Chương 5 - PGS. TS.Huỳnh Quyết Thắng
lượt xem 1
download

Bài giảng "Phân tích yêu cầu phần mềm" Chương 5 - Các kỹ thuật nâng cao chất lượng yêu cầu phần mềm, được biên soạn gồm các nội dung chính sau: Kiểm soát thay đổi yêu cầu phần mềm; Các thuộc tính chất lượng của yêu cầu phần mềm; Truy hồi yêu cầu phần mềm (tracing); Quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm; Một số công cụ quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm;...Mời các bạn cùng tham khảo!
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm: Chương 5 - PGS. TS.Huỳnh Quyết Thắng
- PHÂN TÍCH YÊU CẦU PHẦN MỀM Năm học 2013-2014 Giáo viên: PGS.Huỳnh Quyết Thắng BM Công nghệ phần mềm Khoa CNTT, ĐHBK HN 1
- Chương 5. Các kỹ thuật nâng cao chất lượng yêu cầu phần mềm l V.1. Kiểm soát thay đổi yêu cầu phần mềm l V.2. Các thuộc tính chất lượng của yêu cầu phần mềm l V.3. Truy hồi yêu cầu phần mềm (tracing) l V.4. Quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm l V.5. Một số công cụ quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm 2
- Introduction Traceability Baselines Change Management Requirements Management Tools Requirements Development (RD) and Management (RM) Source: Wiegers, 1999 3
- Quality Requirements* Product description Programs and l General requirements Data l Identifications and indications l Functionality l Functionality l Reliability l Reliability l Usability l Usability l Efficiency l Efficiency l Maintainability l Maintainability l Portability l Portability User Documentation l Completeness l Correctness l Consistency * ISO/IEC l Understandability 12119: 1994(E) l Ease of overview (IEEE 1465-1998)
- Baseline l Non-modifiable (read-only) version of a document • Describes a moment in time • May include multiple documents at the same time l Enables document comparison and management l Comes with a change history for the document • Information on objects, attributes, and links created, deleted, or edited since the creation of the baseline • Often also contains information on user sessions (when the document was opened, by whom…) l Requires access control l It is advisable to establish a baseline for a new document that is imported into the document management system • In order not to lose any changes 5
- Baseline for Requirements l Represents the set of functional and non-functional requirements that the development team has committed to implement in a specific release l Before going into the baseline, the requirements should be reviewed and approved by stakeholders l Once in the baseline, all changes should follow a defined change control process Baseline l Different viewpoints l Shared understanding l No formal documents l Configuration management l Always changing l Change management 6
- Baseline Usage l Baselines may be • Created • Complete image of requirements state at a given time • Deleted • Visualized • Possibility to go back • Compared • To see changes since a certain time • Copied • Signed • For authorization, contract 7
- Chương 5. Các kỹ thuật nâng cao chất lượng yêu cầu phần mềm l V.1. Kiểm soát thay đổi yêu cầu phần mềm l V.2. Các thuộc tính chất lượng của yêu cầu phần mềm l V.3. Truy hồi yêu cầu phần mềm (tracing) l V.4. Quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm l V.5. Một số công cụ quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm 8
- Requirements Engineering Activities Requirements Engineering Requirements Requirements Development Management Elicitation Analysis Specification Verification 9
- Chương 5. Các kỹ thuật nâng cao chất lượng yêu cầu phần mềm l V.1. Kiểm soát thay đổi yêu cầu phần mềm l V.2. Các thuộc tính chất lượng của yêu cầu phần mềm l V.3. Truy hồi yêu cầu phần mềm (tracing) l V.4. Quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm l V.5. Một số công cụ quản lý thay đổi yêu cầu phần mềm 10
- Why Do Requirements Change? l Change in software development: as inevitable as difficult to control! • Better understanding: new requirements become apparent • Everything else is changing… • Business • Context • Technologies • Markets • … l Possible responses to change • Add, modify, or remove requirements 11
- Some Problems Due to Changing Requirements l Requirements changing towards the end of development without any impact assessment l Unmatched/outdated requirements specifications causing confusion and unnecessary rework l Time spent coding, writing test cases or documentation for requirements that no longer exist 12
- Requirements Management A systematic approach to eliciting, organizing, and documenting the requirement of the system, and a process that establishes and maintains agreement between the customer and the project team on the changing requirements of the system.1 [1] Leffingwell & Widrig 1999, p.16 13
- Requirements Management Activities (1) Requirements management includes all activities intended to maintain the integrity and accuracy of expected requirements l Manage changes to agreed requirements l Manage changes to baseline (increments) l Keep project plans synchronized with requirements l Control versions of individual requirements and versions of requirements documents l Manage relationships between requirements l Managing the dependencies between the requirements document and other documents produced in the systems engineering process l Track requirements status 14
- Requirements Management Activities (2) Requirements Management Change control Version control Requirements Requirements status tracking tracing l Proposing l Defining a version l Defining a l Defining links to changes identification possible other scheme requirement requirements l Analyzing impact statuses l Identifying l Defining links to l Making decisions requirements l Recording the other system l Updating document status of each elements requirements versions requirement documents l Identifying l Reporting the l Updates plans individual status distribution requirement of all l Measuring versions requirements requirements volatility Source: Wiegers, 1999 15
- Requirements Development (RD) and Management (RM) Source: Wiegers, 1999 16
- From Management to Tools l Changes lead to a need for management l There is no management without: • Traceability • Baselines enabling comparisons l From a practical point of view, there is no traceability or management without appropriate tools In theory, practice and theory are similar… But in practice they are different J 17
- Requirements Change Factors (1) l Requirements errors, conflicts, and inconsistencies • May be detected at any phase (when requirements are analyzed, specified, validated, or implemented) l Evolving customer/user knowledge of the system • When the requirements are developed, customers/users simultaneously develop a better understanding of what they really need l Technical, schedule, or cost problems • Difficult to plan and know everything in advance • We may have to revisit the list of requirements and adapt it to the current situation 18
- Requirements Change Factors (2) Changing customer priorities, new needs l May be caused by a change in the system environment (technological, business, political...), i.e., the context l Business and strategic goals may change l May be caused by the arrival of a new competitor l Laws and regulations may change l Collaborating systems may change l May also be caused by technology changes in the enterprise (migration to a new operating system, DBMS…) l May be caused by organizational changes (organizational structure, business processes, employees…) 19
- Requirements Volatility Requirements continuously change l Whilethe requirements are being elicited, analyzed, specified, and validated and after the system has gone into service Some requirements are usually more subject to change than others l Stablerequirements are concerned with the essence of a system and its application domain • Derived from the client’s principal business activities or the domain model • They change more slowly than volatile requirements • E.g., a hospital will always have doctors, nurses, patients… l Volatile requirements are specific to the instantiation of the system in a particular environment for a particular customer at a particular time • E.g., in a hospital, we can think of requirements related to the policies of the government health system 20

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bài giảng Bộ môn Công nghệ phần mềm - Bài 2: Phân tích yêu cầu phần mềm và đặc tả hệ thống
57 p |
364 |
27
-
Bài giảng Công nghệ phần mềm: Thu thập và phân tích yêu cầu (Phần 2) - PGS. TS. Phạm Ngọc Hùng
31 p |
61 |
11
-
Bài giảng Phân tích thiết kế phần mềm: Chương 2 - Trường ĐH Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM
9 p |
21 |
11
-
Bài giảng Công nghệ phần mềm: Thu thập và phân tích yêu cầu (Phần 1) - PGS. TS. Phạm Ngọc Hùng
31 p |
24 |
10
-
Bài giảng Phân tích và thiết kế hướng đối tượng: Bài giảng 3 - TS. Đào Nam Anh
54 p |
93 |
8
-
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm
76 p |
36 |
8
-
Bài giảng Thu nhận yêu cầu: Chương 4 - Trần Thị Kim Chi
126 p |
95 |
7
-
Bài giảng Phân tích thiết kế hệ thống thông tin - Chương 2: Xác định và phân tích yêu cầu (khảo sát hiện trạng)
41 p |
82 |
6
-
Bài giảng Phân tích thiết kế hệ thống: Chương 2 - Từ Thị Xuân Hiền
68 p |
74 |
5
-
Bài giảng Phân tích thiết kế hệ thống thông tin - Chương 4: Thu thập yêu cầu hướng đối tượng
19 p |
30 |
3
-
Bài giảng Thu nhận yêu cầu: Chương 1 - Trần Thị Kim Chi
99 p |
53 |
3
-
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm - Chương 10: Yêu cầu phi chức năng
16 p |
30 |
3
-
Bài giảng Phân tích thiết kế hệ thống thông tin - Chương 2: Xác định và phân tích yêu cầu
20 p |
98 |
3
-
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm: Chương 1 - PGS. TS.Huỳnh Quyết Thắng
57 p |
1 |
1
-
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm: Chương 4 - PGS. TS.Huỳnh Quyết Thắng
40 p |
2 |
1
-
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm: Chương 2 - PGS. TS.Huỳnh Quyết Thắng
97 p |
1 |
1
-
Bài giảng Phân tích yêu cầu phần mềm: Chương 3 - PGS. TS.Huỳnh Quyết Thắng
16 p |
3 |
1


Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn
