Giáo trình Đọc hiểu tiếng Anh ngành Thư viện - Thông tin (Giáo trình dành cho sinh viên đại học và cao đẳng ngành Thư viện - Thông tin): Phần 1 - Dương Thị Thu Hà (ĐH Văn hóa Hà Nội)
lượt xem 79
download
"Giáo trình Đọc hiểu tiếng Anh ngành Thư viện - Thông tin" được biên soạn dành cho sinh viên đại học và cao đẳng thuộc lĩnh vực có liên quan. Ngoài ra giáo trình cũng rất bổ ích đối với các cán bộ đang công tác trong cơ quan Thông tin - Thư viện. Sách gồm 2 phần, sau đây là phần 1. Mời bạn đọc tham khảo.
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Giáo trình Đọc hiểu tiếng Anh ngành Thư viện - Thông tin (Giáo trình dành cho sinh viên đại học và cao đẳng ngành Thư viện - Thông tin): Phần 1 - Dương Thị Thu Hà (ĐH Văn hóa Hà Nội)
- ( |g | ik u u NG đại học Vă n hoá hà nội DƯƠNG THỊ THU HÀ ĐỌC HIỂU TIẾNG ANH t NHÀ XUẤT BẢN ĐẠI HỌC QUỐC GIA HÀ NỘI
- DƯƠNG THỊ THU HÀ DỌC HIỂU TIẾNG ANH NGÀNH THƯ VIỆN - THÔNG TIN LIBRARY A N D IN F O R M A T IO N SCIENCE: E N G L IS H R E A D IN G M ATERIALS (Giáo trình dành cho sinh viên đợi học và cao đắng ngành Thư viện - Thông tin) NHÀ XUẤT BẢN ĐẠI HỌC QUỐC GIA HÀ NỘI
- CONTENTS Page num ber F o rew o rd ..................................................................................................... 5 S ection O ne: Introduction to L ibrary and Inform ation S cien ce U nit 1 The R ole o f the L ibrary in S ociety......................................... 9 U nit 2 C areers in Library W ork ........................................................31 U nit 3 E ducation and T raining o f L ib rarian s..................................51 U nit 4 L ibrary and Inform ation M ark etin g ................................... 68 U nit 5 Service in the L ib ra ry ............................................................. 92 Section T w o: T ypes o f L ibraries U nit 6 Public L ib ra rie s................................................................... 108 U nit 7 School L ibraries ................................................................. 126 U nit 8 A cadem ic L ib ra r ie s ............................................................. 144 Unit 9 Special L ib raries................................................................... 160 Section Three: T ech n ical Processing U nit 10 C atalo g s.................................................................................. 176 U nit 11 B ibliosrapliic D escriptions o f Library M a te ria ls....... 195 U nit 12 C lassification S y ste m s...................................................... 218
- U nit 13 P reserv atio n o f L ib ra ry M a te ria ls ........................................243 S ectio n F our: L ib ra ry an d In fo r m a tio n T e c h n o lo g y U nit 14 A u to m atio n in th e L ib r a r y ..................................................... 263 U nit 15 R etriev al and R efe re n c e W o rk ..............................................286 R e f e r e n c e s .........................................................................................................307 V o c a b u la r y R e fe r e n c e ................................................................................ 310 4
- LỜI NÓI ĐÀU G iáo trìn h Đ ọc hiểu tiến g Anh ngành Thu' viện - T h ôn g tin được biên soạn cho sinh viên các trườ ng đại học và cao đ ăng thuộc lĩnh vực có liên quan. N goài ra. giáo trình cũng rất bô ích đôi vói các cán bộ đ ang công tác trong cơ quan Thông lin-T hư viện. G iá o trình g iúp cho sinh viên rèn luyện các kỹ năng đọc hiêu. trong đó chú trọ n g kỹ n ăng đọc đê tìm thông tin, nhăm phát triển khả năng đọc hiểu tài liệu liến g Anh ngành T h ư v iện-T hông tin. M ặt khác, giáo trin h còn cung cấp. bồ sung và nân” cao kiên thức về ngũ' pháp và từ vựiiíỉ cùa tic n a A nh nói chung và tiến g A nh n gành T h ư viện -T h ô tm tin nói ricnsỉ cho sinh viên. G iáo trình được biên soạn để dùníí tro n g lớp học có ttiáo vicn lurớns dẫn. N íioài ra. tỉiáo trin h còn có thể được dùníi làm lài liệu tự học. G iá o trìn h đ u ự c biên soạn theo các nội dunu khác nhau cùa naành T h ư v iệ n -T h ô n s tin uồm 15 bài học. Mỗi bài học ứni> với m ột nội d u n s cụ the cù a nsỉành. cồm các mục lớn dưới đây: * P r c - r c a d in g : N lũ n m câu hoi cua phần này Ilham tập tru n e sự chú V cùa 1111ười học vào chủ do cùa bài. khuyến khích nmrời học chia sè với nhau nhừ níi kiên thức có liên quan trục tiêp đcn chủ đè đổ bày tỏ ý kiến theo suy níìhĩ cùa mình. * R e a d in g : M ỗi bài đọc hiêu đê cập đèn m ột nội du nu cua nuành T h ư viộn-T hôim tin nhàm uiúp sinh viên làm quen với chu đề củ a bài học. Cline cấp thôntỉ tin. nuữ liệu và phát triên các kỹ năng đọc h iểu ch o sin h viên. 5
- * W o r k in g w ith v o c a b u la r y : M ục đích của các dạng Dai tạp luyện từ v ự n g đ ư ợ c th iế t ke tro n g g iá o trìn h này n h ă m g iú p sinh v iê n ghi n h ớ số lư ợ n c từ đ ã h ọ c v à p h á t triể n c h ú n g tro n g ngữ c ả n h m ớ i. * U n d e r sta n d in g th e read in g: Phần này được thiệt kê dưới các d ạ n g bài tập như: Bài tập “ đ ú n g /s a i” v à câu hỏi k iê m tra đọc hiểu. C ác d ạ n g bài tập n ày g iú p sinh v iên k h ăc sâu k iê n thứ c cùa bài đ ọ c h iểu v ừ a h ọc và ô n lại n h ữ n g ý c h ín h c ủ a bài đọc. * F u r th e r practice: Phần này được thiết kế dưới hai dạng bài tập: câu hỏi th ảo luận và v iết bài luận. H ai d ạ n g bài tập này íỉiúp sinh viên có c ơ hội sừ d ụ n g n g ữ liệu đã h ọ c cù n g với n g ữ liệu trong bài học để m ở rộ n g k iến th ứ c bài đọc h iểu trên cơ sờ nam ch ác bài học v à liên hệ vớ i th ự c tế (cụ th ể là th ự c tế về th ư v iện ờ V iệt N am ). * F u r th e r read in g: M ỗi bài học đ ều có m ộ t bài đọc thêm n h ằm c u n g c ấp n h ữ n s t h ô n í tin có liên q u an đ ến các nội d u n s mà bài h ọ c đ ề c ậ p đến. * L a n g u a g e focu s: giúp sinh viên cùng cố và nâns cao liiêu b iết về k iế n th ứ c n g ữ p h áp v à p hát triển v ố n từ VỤT12 c ù a họ. Một số bài tập g ồ m : tạo từ b a n s c ác h sử d ụ n g tiề n tồ , h ậu tố. đ iền giới từ . m ạo từ , d ạ n a đ ú n a c ủ a đ ộ n e từ v v . .. * B u ild in g v o c a b u la r y sk ills: "Ồm có hai loại bài tập: " ô n lại từ v ụ n g " v à “ đ o á n từ d ự a th e o n a ữ c ả n h ". H ai d ạ n a bài tập nàv n hăm g iú p sin h v iên ôn lại từ cù a các hài học trư ớ c , p h át triên khá n ăn g đ o á n n u h ĩa c ủ a từ th eo n e ũ cảnh. C u ô i sách là d a n h m ụ c từ v ự n s đ ư ợ c liệt kê th eo tìrn s bài học. Tác già hi v ọ n g rằng g iá o trìn h Đ ọ c hiểu tiế n g A n il ngành T h ư v iệ n - T h ô n g tin sẽ m a n g lại n h iề u bổ ích ch o sin h v iên . Chúc các bạn th à n h công. T ác g ià x in ch ân th à n h cám ơ n P G S . T S . -Trần Đ ứ c N gôn, 6
- T hS . N guyễn T iến H iển, ThS. Vũ D ương T húy N gà, TS. Lê Văn V iết, ThS. N guyễn H uy C hương, TS. N guyễn H oà và TS. T ô Thị T h u H ư ơ ng về nhữ ng ý kiến đóng góp rất quí báu cho việc biên soạn giáo trình này. T ác giả cũng xin bày tỏ lời cám ơn chân thành tới ông John F D rennan, T rư ờng Đ ại học T ổng hợp M elbourne, A ustralia, người đã đọc và sử a giáo trình. T rong q uá trình biên soạn chắc chắn còn nhiều thiếu sót, tác g iả rất m ong nhận đư ợc sự chi giáo từ những người quan tâm. T h S . D ư o tig T h ị T h u H à
- SE C T IO N ONE INTRODUCTION TO LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE U N IT 1 THE ROLE OF THE LIBRARY IN SOCIETY ♦ P r e -r e a d in g 1. W hat do you understand by the w ords ‘aim ' and ‘objective"? 2. W hat do you kno w about libraries? 3. C an you nam e so m e different kinds o f libraries? ♦ R e a d in g A IM S A N D O B JE C T IV E S O F L IB R A R IE S A library (in stitu tio n ) is a collection o f books and other inform ational m aterials m ade available to people for reading, study, o r reference. T he w ord library com es from liber, the Latin w ord for "book ". H ow ev er, library collections have alm ost alw ays co ntained a variety o f m aterials. M odern libraries m aintain collections that include not onlv w ritten m aterials such as m anuscripts, books, new spapers, and m agazines, but also art reproductions, film s, sound and video recordings, m aps, p hotographs, m icro fich es. C D -R O M s, com puter softw are, online 9
- d atab a ses, and o th er m edia. In ad d itio n 10 m a m ia in in a collections w ith in library buildings, m o d em lib raries o ften feature teleco m m u n icatio n links th at p ro v id e u sers w ith access to in fo rm atio n at rem ote sites. T h e central m issio n o f a lib rary is to co lle c t, organize, p reserv e, and provide access to k n o w led g e and inform ation. In fu lfillin g th is m ission , lib raries preserv e a v alu a b le record of c u ltu re th a t can be passed d o w n to su c c e e d in a senerations. L ib raries a re an essen tial link in th is c o m m u n ic atio n betw een the p ast, p re se n t, and future. W h eth e r th e cultural reco rd is contained in b o o k s o r in elec tro n ic fo rm ats, lib raries en su re that the record is p re se rv e d and m ade a v ailab le fo r later use. L ibraries provide p e o p le w ith access to th e in fo rm atio n they need to w ork, play, learn , and g o v ern . P eo p le in m any p ro fe ssio n s use lib rary reso u rces to assist them in th e ir w o rk . P eo p le also use lib rary re so u rces to gain information ab o u t p e rso n a l in te re sts o r to o b tain recreatio n al m aterials such as film s an d n o v els. S tu d en ts use lib raries to su p p lem en t and enhance th e ir c la ssro o m ex p e rie n c e s, to learn skills in locating sources of in fo rm a tio n , ariu to d e v e lo p g o o d read in g and study habits. Public o ffic ia ls use lib raries to re se arc h leg islatio n and public policy issu es. O n e o f th e m o st v alu ed o f all cu ltu ral institu tio n s, the lib rary p ro v id e s in fo rm a tio n and serv ice s that are essential to le a rn in g and progress. A n v o rg a n iz a tio n w h ic h is w ell m an ag e d w ill have defined aim s o r g o als to w a rd s w h ich all its ac tiv itie s and th e en erg ies of its p erso n n el are d irec te d . A lib rary m a n a s e r has th e re fo re an o b lig a tio n to spell o u t th e a im s o f his lib rary in relatio n to the a s p ira tio n s o r the ro le o f th e p a re n t b o d v in so ciety . F or a public 11b ra r\ sy stem , its aim s m u st be d e riv e d from the lo n g -term stỄte 10
- goals particularly in education, inform ation and culture. For ex am p le, its aim s m ight be form ulated as follow s: T o support form al education, i.e. providing for the needs o f th o se pursuing prim ary and secondary education. T o contribute to non-form al education, i.e. providing for literacy program s, vocational training and professional education. T o encourage reading for know ledge and inform ation. To cultivate reading habits and to sustain literacy in society etc. T h e aim s o f a university library, a college library, a school library o r a special library should be defined on the b asis o f w hat the library m ust do to further the w ork o f the organization o f w hich it is a part. T he prim e goals o f a university library, for instance, are to co n trib u te to the teaching role o f a university, to support learning and research activities, and to stim ulate creativity and intellectual d ev elo p m en t am ong sta ff and students. It is not enough, how ever, only to define the aim s o f a library. A ll th e sta'T should know the aim s so that :hey may relate their w o rk and d evote th eir tim e to the fu lfilm en t o f those aim s. F u rth erm o re, the m anag er m ust involve s e n io r sta ff in setting the o b jectiv es or targets o f th eir ow n departm ents in the light o f stated aim s o f the entire library. T h e o bjectives o f a dep artm en t such as the lending d epartm ent arise directly from the aim s. O bjectives are the basis o f the day-to-day op eratio n s o f a d epartm ent and a m easu re o f its perform ance. A t this ju n ctu re it is im portant to d istin g u ish betw een “aim s” and “ o b jectiv es” . W e w ould-define “a im s” o r “ g o a ls” as statem ents ab o u t the purpose or the m issio n o f an o rg an izatio n or statem ents 11
- w hich spell out the b u sin e ss an O igam /.auun 1Ĩ> en gaged in. “ O b je c tiv e s” sp rin g from “ a im s” an d th ey are the ta rg e ts and tasks o f an o rg an izatio n o r p art o f it; th e y are. to an e x te n t, a m easure of an o rg a n iz a tio n 's effe c tiv e n e ss in th e fu lfilm en t o f its aim s. T h e ta s k o f the ca ta lo g in g d e p a rtm e n t w o u ld be to catalog a ce rta in n u m b er o f b o o k s w ith in a sh o rt tim e and to producc c a ta lo g s useful to read ers. T he o b je ctiv e s o f the len d in g department w o u ld be to p ro v id e rea d in g m a te ria ls to th e lib ra ry 's user groups: to m ain tain efficien t c ata lo g s and sto ck s; to p rep are statistics of usaue reg u larly ; to ed u cate re a d e rs on th e use o f the library, etc1 1 ♦ W o r k i n g w it h v o c a b u la r y A . F o cu s on th e rea d in g C h o o se th e best w o rd o r p h rase fo r each sen ten ce. U se each word o r p h rase o n ly on ce. If y o u need h elp , look at the reading again. T h e w o rd s are in b la c k e r letters in th e read in g passage. co lle c tio n d ev o te p ro d u ce ow n p ro v id e s ta f f d istin g u ish m aterials m anage b asis relate sp rin g from sen io r 1. A lib rary (in stitu tio n ) is a ___________ o f b o o k s and other in fo rm a tio n a l m a te ria ls m ade a v ailab le to p eo p le for re a d in g , stu d y , o r referen ce. 2. In a d d itio n to m a in ta in in g c o lle c tio n s w ith in librar) b u ild in g s, m o d e rn lib raries o ften fe a tu re te le co m m u n i- ( ’ ) A d a p t e d f r o m R i t c h i e , s. I 19 X 2 ) M o d e rn l ib r a r y p ra c tic e , pp. I -9 12
- cation links that__________ users with access to inform a tion at rem ote sites. 3. T he aim s o f a university library, a college library, a school library o r a special library should be defined on the __________ o f w hat the library m ust do to further the w ork o f the organization o f w hich it is a part. 4. All the ______________ should know the aim s so that they m ay____________th eir w ork a n d ___________ their tim e to the fulfilm ent o f those aim s. 5. T he m anager m ust involve__________ sta ff in setting the objectives or targets o f th e i r __________departm ents in the light o f stated aim s o f the entire library. 6. It is im portant to _ betw een “aim s” and _ “o b jectiv es” . 7. "O bjectives” ____________ "aims”. 8. T he task o f th e cata lo g in g d epartm ent w ould be to catalog a certain num ber o f b o oks w ithin a short tim e and to catalo g s useful to readers. B. F ocus on N ew C on tex ts In this exercise the w ords are in a different context. They are in d ifferent sentences but they m ean the sam e as in the reading passage. co llectio n s p rovided distinguish basis produced staff ow n related change devoted sen io r spring from 13
- 1. 1 here are t w o _____________ a day from th is m ailbox. 2. T he firm h a s _______________________ him w ith a car. 3. R ates o f w o rk are calcu lated on a w e e k ly ___________. 4. H o w m u ch i s ___________d ep en d s o n h o w h a rd w e w ork. 5. T h e _______________in th is shop are very help fu l. 6. W ealth is s e ld o m _____________ to happiness. 7. H e ______________ his life to e d u c a tin s children. 8. H e 's ____________ to m e. b ecau se he jo in e d the firm before m e. 9. H e saw it w ith h e r _____________ eyes. 10. P e o p le w h o c a n n o t _____________ betw een co lo u rs are said to be co lo u r-b lin d . 1 I . H e r a c t i o n s ____________ g o o d w ill. c . C o n te x t clu es Y ou c an o ften u n d e rsta n d the m ea n in g o f a new w ord from other w o rd s in th e se n te n c e o r fro m n ea rb y sen ten ces. T he o th er words that h elp y o u u n d ersta n d n e w w o rd s are called c o n te x t clues. P ractise u sin g c o n te x t clu es. C h o o se th e n earest equivalent w o rd /p h ra se to e ach w o rd in b o ld p rin t from a, b, c and d. These w o rd s a re from the re a d in g passag e. (D o not use y o u r d ictionary.) I. A lib rary (in stitu tio n ) is a co lle c tio n o f b o o k s and other in fo rm a tio n a l m a teria ls m ade a v a ila b le to peo p le for read in g , stu d y o r referen ce. a. p ro v id ed b. paid for c. im p ro v e d d. eate n 14
- T he w ord library com es from ‘lib e r ', the L a tin w ord for "book". a. a m odern language b. a country in South A m erica c. an ancient language d. a kind o f book In addition to m aintaining collections within library buildings, m odern libraries often feature lelecom m uni-cation links that provide users w ith access to inform ation at rem ote sites, a. spectacles b. pictures c. co u n tries d. places A ny o rg an izatio n w hich is well m anaced will have d efin ed aim s o r g o als tow ard s w hich all its activities and the energies o f its personnel are directed. a. good b. useful c. put into precise w o iJs d. refined A library m an ag er has therefore an ob lig atio n to sp ell o u t the aim s o f his library in relation to the aspirations or the role o f the parent bod\ in societv. a. w rite each letter correctly b. take a rest c. ex p lain carefully
- I lie a i m s VJ I CL U I I M V U I I ; ■II/IUI'T. w v n v s j v , |W | U | ; * ** -JVII UUI Iib ran o r a special library sh o u ld be d efin e d o n th e basis of w hat the library m u st do to f u r t h e r th e w o rk o f the o rg an izatio n o f w h ich it is part. a. to p ro m o te/en co u rag e b. to m ov e to a d istan t place c. to ex plain d. to define T he prim e so a ls o f a u n iv ersity lib rary . ... are . ... and to stimulate creativity and in telle ctu a l d e v e lo p m e n t am on g s ta ff and students. a. im p ro v em en t to th in k in g b. a a th e rin g in fo rm atio n c. m em ory tra in in s d. creativity F urth erm ore, th e m an a g e r m u st in v o lv e se n io r staff in setting the o b je c tiv e s o r ta r g e ts o f th e ir o w n d ep artm en ts in th e lig h t o f the stated aim s o f th e e n tire library, ob jectiv es/ta rg e ts a. things b. b e lo n s in s s c. goals th a t d e p en d o n aim s d. results in the light o f a. th ro w in g light on b. fo llo w in g th e e v id e n c e p ro v id e d by
- c. in the daytim e d. clearly . 9. The objectives of the lending d epartm ent w ould be to provide reading m aterials to th e library's reading groups; to m aintain efficient catalogs and stock s ... efficien t a. w orking w ell b. cheap c. full d. m arine stocks a. kind o f soup b. an instrum ent o f punishm ent c. holdings d. flow ers ♦ U n d e r s t a n d in g th e r e a d in g A . C om p reh en sion : T ru e/F a lse W rite T i f the sentence is true and F if the sentence is false. 1. A m odern library d o es m uch m ore than sim ply collects books and m anuscripts. 2. T he w ord 'library' co m es from an ancient Latin w ord m eaning 'collection'. 3. A public library should aim to su p p o rt both form al and inform al education. 4. B ased on the aim s o f a library, o b jectiv es are concerned w ith day-to-day o p era tio n s o f each asp ect o r d epartm ent o f a library. 17
- I IK’ dHTii OI a I i u i a i ' a i c uabcu em m e u o j e t m e s or the lihrar> . 6 T h e o n K role o f a universitN !ibrar> is to fu rth er the teaching role o f the u n i \ e r s i t \ . T he w ord 'library ' co m es fro m an an c ie n t L atin word m eaninn 'book'. S. C D -R O M s, p h o to g rap h s and m a p s can o ften be found in m odern libraries. 9. A lib r a n 's aim s should be fo rm u lated and m ad e know n b\ the library's m an ase r. 10. O ne o f th e aim s o f a u n iv ersity libran. sh o u ld be that of stim u latin g creativitN a m o n a stu d en ts an d staff. B. C om p reh en sio n q u estio n s A n sw er the q u estio n s about the read in a. 1. In broad term s, w hat m o k in d s o f e d u c a tio n sh o u ld public libraries aim to su p p o rt or c o n trib u te to? 2. N am e on e kind o f librar> th a t h as. as o n e o f its prim e aims, that o f su p p o rtin g re search activ itie s. 3. w hy is it im p o rtan t that all m e m b e rs o f s ta f f in a librarx should know the a im s o f th e ir lib rary ? 4. On the b asis o t w h at c rite ria c a n th e su cc e ss o f the da\-to- d a\ o p eratio n s o f a library he m e a su re d ? 5. W hich o t th e follow inn are b est d e sc rib e d as 'aim s' and w hich are best d esc rib e d as 'o b je c tiv e s '? a. C atalo g in g at least 500 b o o k s each w ee k : IS
CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Giáo trình Đọc hiểu tiếng Anh ngành Thư viện - Thông tin (Giáo trình dành cho sinh viên đại học và cao đẳng ngành Thư viện - Thông tin): Phần 2 - Dương Thị Thu Hà (ĐH Văn hóa Hà Nội)
180 p | 230 | 61
-
Vận dụng lí thuyết thụ đắc tiếng mẹ đẻ vào giảng dạy tiếng Anh cho trẻ em
7 p | 494 | 59
-
Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành Quản trị kinh doanh chương trình (Dùng cho sinh viên hệ đào tạo đại học từ xa)
46 p | 216 | 55
-
Tài liệu dành cho giáo viên tiếng Anh bậc THPT ôn luyện cho kỳ thi THPTQG (Chương trình hợp tác địa phương): Quyển 1
384 p | 139 | 11
-
Các bước biên soạn tài liệu dạy - học môn Tiếng Anh chuyên ngành sinh học
6 p | 43 | 6
-
Giáo trình Tiếng Anh cho nghề May
48 p | 12 | 5
-
Giáo trình Đọc hiểu tiếng Anh ngành Thư viện - Thông tin: Phần 1 - Dương Thị Thu Hà
150 p | 9 | 4
-
Giáo trình Đọc hiểu tiếng Anh ngành Thư viện - Thông tin: Phần 2 - Dương Thị Thu Hà
211 p | 11 | 4
-
Nâng cao chất lượng đào tạo các ngành khoa học xã hội và nhân văn từ chương trình trợ giảng tiếng Anh Fulbright - Mấy kinh nghiệm ở trường Cao đẳng Bến Tre
7 p | 55 | 3
-
Tìm hiểu những khó khăn trong việc đọc hiểu tiếng Anh chuyên ngành của sinh viên năm ba tại Học viện Nông nghiệp Việt Nam
8 p | 36 | 3
-
Kinh nghiệm học tiếng Anh hiệu quả - Trường THPT Nguyễn Huệ
3 p | 16 | 3
-
Rèn luyện và phát triển kỹ năng đọc hiểu môn Tiếng Anh cho sinh viên với nhiều trình độ khác nhau đạt hiệu quả tại Trường Đại học Đồng Tháp
3 p | 11 | 3
-
Một vài cách khai thác bài đọc Tiếng Anh hiệu quả
6 p | 82 | 3
-
Ảnh hưởng của tiếng Việt và tiếng Anh lên quá trình học tiếng Pháp như là ngoại ngữ thứ hai của sinh viên Việt Nam ngành tiếng Anh
11 p | 193 | 2
-
Tư duy phản biện (Critical thinking) trong kĩ năng đọc hiểu tiếng Anh
3 p | 5 | 2
-
Khảo sát hiện tượng sử dụng từ ngữ tiếng anh trong một số chương trình truyền hình dành cho giới trẻ trên kênh TRT Huế
12 p | 139 | 2
-
Thái độ của sinh viên đối với việc làm bài tập đọc hiểu tiếng Anh sử dụng MS Forms trong MS Teams
5 p | 22 | 1
Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn