Chương 2 Môi trường vi mô internet
ThS. Trần Trí Dũng
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
1
Các vấn đề
Các yếu tố môi trường internet ảnh hưởng tới chiến lược marketing trực tuyến của một tổ chức
Đánh giá mức độ sử dụng internet của đối thủ
cạnh tranh, khách hàng & trung gian
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
2
Figure 2.1 Increase in traffic volume at Handbag.com in selected months when audited. Page impressions are pages served to visitors, visitor sessions are visits up to a maximum of 30 minutes and unique visitors is the number of individuals visiting the site in a given month
Source: Compiled from ABC Electronic (ww.abce.org.uk)
Figure 2.2 The IMRG retail index shows online sales volume in the UK relative to 100 in April 2000
Source: Interactive Media in Retail Group (www.imrg.org)
Môi trường marketing internet
Figure 2.3 The Internet marketing environment
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
5
Môi trường vi mô và vĩ mô
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
6
Mô hình 5 tác lực
Bargaining powers of customers
The business
Power of suppliers
Threat of subsitutes
Threat of new entrants
Extent of rivalry between competitors
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
7
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
8
Mô hình chuổi giá trị
Figure 2.4 Value creation model
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
9
Mô hình chuổi giá trị (tt)
Figure 2.5 Two alternative models of the value chain: (a) traditional value chain model, (b) revised value chain model 26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
10
Cấu trúc kênh
Figure 2.7 Disintermediation of a consumer distribution channel showing: (a) the original situation, (b) disintermediation omitting the wholesaler, and (c) disintermediation omitting both wholesaler and retailer 26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
11
Cấu trúc kênh (tt)
Figure 2.9 From (a) original situation to (b) disintermediation or (c) reintermediation or countermediation 26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
12
Cấu trúc kênh (tt)
Disintermediation
– The removal of intermediaries such as distributors or brokers that formerly linked a company to its customers Re-intermediation
– The creation of new intermediaries between
customers and suppliers providing services such as supplier search and product evaluation.
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
13
Cấu trúc kênh (tt)
Mối liện hệ giữa reintermediation và doanh
nghiệp?
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
14
Cấu trúc kênh (tt)
Figure 2.10 Example of a channel chain map for consumers selecting an estate agents to sell their property 26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
15
Vai trò của công ty trong kinh doanh trực tuyến
Figure 2.11 Different types of online trading location
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
16
Các mô hình kinh doanh và mô hình tạo doanh thu
Figure 2.12 Alternative perspectives on business models
Khách hàng
Hai câu hỏi quan trọng của người làm công
tác marketing trực tuyến: – Số lượng khách hàng và khách hàng tiềm năng và qui mô/phạm vi mà khách hàng sẽ tạo ra doanh thu cho công ty
– Nhu cầu, đặc tính và hành vi mua của khách
hàng
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
18
Khách hàng (tt)
Các yếu tố tác động đến việc chấp nhận sử
dụng internet: – Chi phí (cost of access) – Value proposition – Mức độ dễ sử dụng – Vấn đề an toàn và bảo mật
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
19
Đánh giá mức cầu của khách hàng
Các tiêu chí đánh giá mức cầu của khách
hàng: – Truy cập/sử dụng internet (hoặc các kênh thông
tin số)
– Mức độ/tỷ lệ ảnh hưởng bởi các kênh marketing
số
– Mức độ/tỷ lệ mua trực tuyến
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
20
Mô hình chuyển đổi
Figure 2.13 A model of the Internet marketing conversion process
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
21
Mô hình chuyển đổi (tt)
Figure 2.14 An example of a conversion model
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
22
Đánh giá mức cầu: Internet access
Source: ITU (www.itu.int)
Figure 2.15 Global variation in number of PCs per hundred population and percentage Internet access in 2004 26 March 2012
https://sites.google.com/site/dungtrantri/
23
Đánh giá mức cầu: Internet access
Figure 2.16 UK rate of adoption of different digital media
Source: MORI Technology Tracker, September 2006. See www.mori.com/technology/techtracker.shtml for details
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
24
Đánh giá mức cầu: Tham khảo thông tin trong quá trình mua
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
25
Đánh giá mức cầu: Tham khảo thông tin trong quá trình mua
Figure 2.18 The most popular search terms typed into a search engine that resulted in traffic to www.ba.com, four weeks ending 18.03.06
Source: Hitwise (www.hitwise.co.uk)
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
26
Đánh giá mức cầu: Tham khảo thông tin trong quá trình mua
Figure 2.18 The most popular search terms typed into a search engine that resulted in traffic to www.ba.com, four weeks ending 18.03.06 (Continued)
Source: Hitwise (www.hitwise.co.uk)
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
27
Đặc tính khách hàng
Figure 2.19 Summary of demographic characteristics of Internet users
Source: (September 2003) MORI Technology Tracker. See www.mori.com/technology/techtracker.shtml for details
Đặc tính khách hàng (tt)
Figure 2.20 Summary of variation in access to the digital media according to social group
Source: (September 2005) MORI Technology Tracker. See www.mori.com/technology/techtracker.shtml for details
Đặc tính khách hàng (tt)
Figure 2.21 Percentage of businesses that order online
Source: DTI (2004)
Mô hình hành vi khách hàng trực tuyến
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
31
Mô hình hành vi khách hàng trực tuyến (tt)
5 dạng người dùng trên web:
– Tìm kiếm thông tin (directed information seeker) – Lướt web (surfer or undirected information-
seeker) – Người mua – Bargain hunter – Entertainment seeker
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
32
Mô hình hành vi khách hàng trực tuyến (tt)
Mô hình hành vi
khách hàng online (tt): – Các biến độc lập:
đặc tính cá nhân & môi trường
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
33
– Các biến tác động: gồm các tác nhân kích thích (market stimuli) và hệ thống EC
Nguồn: Turban, 2008
Mô hình hành vi khách hàng trực tuyến (tt)
Figure 2.23 A summary of how the Internet can impact on the buying process for a new purchaser
Stage 2: Các trang web hỗ trợ tìm kiếm đóng vai trò quan trọng ở bước này
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
35
Stage 3: www.shopgenie.com.uk hiển thị giá bán sản phẩm của các web khác
https://sites.google.com/site/dungtrantri/ 26 March 2012
36
Stage 4: www.comet.co.uk hỗ trợ so sánh giữa các sản phẩm
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
37
Stage 4: www.vienthonga.com hỗ trợ so sánh giữa các sản phẩm
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
38
Figure 2.24 Initial product search showing e-retailers available
Figure 2.26 Kelkoo.com, a European price comparison site
The End
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
41
Sự thỏa mãn của khách hàng đối với một e-store
Sự thỏa mãn (Satisfaction)
26 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
42
Mô hình hành vi khách hàng trực tuyến
Figure 2.22 Development of experience in Internet usage