intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Đề cương học phần Ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy ngoại ngữ (Application of Information Technology in Language Teaching)

Chia sẻ: _ _ | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:95

2
lượt xem
1
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Học phần Ứng dụng CNTT trong giảng dạy ngoại ngữ là học phần tự chọn, được giảng dạy vào học kỳ thứ 7, là học phần thuộc khối Kiến thức bổ trợ trong khối Kiến thức giáo dục chuyên nghiệp. Học phần trang bị cho sinh viên những kiến thức cơ bản về các ứng dụng công nghệ bậc cao trong việc học và dạy ngoại ngữ, cung cấp cho sinh viên các phương pháp cụ thể để ứng dụng khoa học kỹ thuật bậc cao trong giảng dạy ngoại ngữ. Học phần giúp cho sinh viên có khả năng xây dựng được bài giảng điện tử, thiết kế được hệ thống hồ sơ khoa học điện tử (e-portfolio) phục vụ dạy và tự học ngoại ngữ nâng cao.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Đề cương học phần Ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy ngoại ngữ (Application of Information Technology in Language Teaching)

  1. BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO TRƯỜNG ĐẠI HỌC ĐÀ LẠT ỨNG DỤNG CNTT TRONG GIẢNG DẠY NGOẠI NGỮ (APPLICATION OF INFORMATION TECHNOLOGY IN LANGUAGE TEACHING) (Tài liệu lưu hành nội bộ) Áp dụng cho sinh viên từ K45 Lâm Đồng - 2021
  2. TABLE OF CONTENTS Course Outline Đề cương học phần 01 Chapter One Introduction to information and 10 communication technologies in English language teaching A The definitions 10 B The file formats (file extensions) 16 C Zip compression 22 D Project 1 24 Chapter Two Using the Internet for English learning 25 A Web browser basics 25 B ESL/EFL top-five website reviews 31 C Other useful tools for self-learning 35 D Grammarly & Noredink 36 E Project 2 39 Chapter Three Creating your effective presentation 40 slideshows A Dealing with images and sounds 40 B Creating effective PPT slideshows 46 C Project 3 65 Chapter Four Technology integration via multimedia 66 projects at the initial step: student’s electronic learning portfolios A Multimedia projects 66 B Common types of multimedia projects 67 C Student’s electronic learning portfolios 68 (SELP) D Launching SELP via web pages 69 E Reference 71 F Project 4 72 Chapter Five Digital Teaching Portfolios 73 A Introduction 73 B Literature review 73
  3. C What should be set up as major components 75 of a simple teaching writing portfolio? D Let’s digitalize your teaching writing 79 portfolio! E Conclusion 80 F Reference 80 G Project 5 81 Chapter Six The LMS and the studying of languages 82 A What is a Learning Management System 82 (LMS)? B LMS typical features 83 C An LMS and the learning of a foreign 84 language D Project 6 88 Chapter Seven The application of infographics in language 89 teaching (Referential A What are infographics for educational 89 Chapter) purposes and why should they be employed B The most common benefits of using 89 educational infographics C Popular applications of infographics in 90 language teaching
  4. BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM TRƯỜNG ĐẠI HỌC ĐÀ LẠT Độc lập – Tự do – Hạnh phúc ĐỀ CƯƠNG HỌC PHẦN ỨNG DỤNG CNTT TRONG DẠY HỌC NGOẠI NGỮ (APPLICATION OF INFORMATION TECHNOLOGY IN LANGUAGE TEACHING) 1. THÔNG TIN CHUNG VỀ HỌC PHẦN 1.1. Mã số học phần: 21NN4111 Tên học phần: Ứng dụng CNTT trong dạy học ngoại ngữ (Application of Information Technology in Language Teaching) 1.2. Số tín chỉ: 3 (1-0-2) 1.3. Thuộc chương trình đào tạo trình độ: đại học, hình thức đào tạo: chính quy 1.4. Loại học phần (bắt buộc, tự chọn): tự chọn 1.5. Điều kiện tiên quyết: - Nhập môn ngành ngôn ngữ Anh - Viết 2 - SV phải có kỹ năng cơ bản sử dụng máy tính cá nhân - SV phải có kỹ năng tra cứu dữ liệu trên Internet - SV phải có kỹ năng đọc và hiểu các tài liệu viết bằng tiếng Anh. 1.6. Giờ tín chỉ đối với các hoạt động: - Nghe giảng lý thuyết : 15 tiết - Làm bài tập, thảo luận, luyện tập, hoạt động theo nhóm trên lớp : 30 tiết - Tự học : 30 tiết II. TÀI LIỆU PHỤC VỤ HỌC PHẦN [1] Hưng, T.T. (2020). Information and Communication Technologies in Teaching English:. Trường Đại học Đà Lạt (Giáo trình nội bộ) [2] Leloup, J. and Ponterio, B. (2014) Integrating Technology in the Second Language Classroom, www. http://web.cortland.edu/flteach/mm-course/ Accessed 24 May, 2015. SUNY Office of Educational Technology. [3] Barrett, H.C. (2000). Create Your Own Electronic Portfolio. www. http://electronicportfolios.com/portfolios/iste2k.html. Accessed 24 May, 2015. [4] Sad,. S.N. (2008). Using Mobile phone technology in EFL classes. English Teaching Forum. Volume 4. 34-40. 1
  5. [5] Dự án Việt-Bỉ. (2009). Tài liệu tập huấn ứng dụng CNTT trong dạy và học tích cực. Hà Nội: Bộ Giáo Dục và Đào Tạo. [6] Bates, A. W. (2001). Beyond buttonpushing: Using technology to improve learning. In R. M. Epper & A. W. Bates (Eds.), Teaching faculty how to use Technology: Best practicesfrom leading institutions (pp.141152). Westport, CT: The American Council on Education, ORYX Press. [7] Pande, R. 2006. Use of modern technology in the EFL class. The New Harvest Studies,21,37-59. [8] Wagner, E. (2007). Mobile Learning: The Next Step in Technology-Mediated Learning. Stephen’s Web. [9] Webb, A. (2007). Teaching English Using the New Technologies. Western Michigan University. III. MÔ TẢ HỌC PHẦN Học phần Ứng dụng CNTT trong giảng dạy ngoại ngữ là học phần tự chọn, được giảng dạy vào học kỳ thứ 7, là học phần thuộc khối Kiến thức bổ trợ trong khối Kiến thức giáo dục chuyên nghiệp. Học phần trang bị cho sinh viên những kiến thức cơ bản về các ứng dụng công nghệ bậc cao trong việc học và dạy ngoại ngữ, cung cấp cho sinh viên các phương pháp cụ thể để ứng dụng khoa học kỹ thuật bậc cao trong giảng dạy ngoại ngữ. Học phần giúp cho sinh viên có khả năng xây dựng được bài giảng điện tử, thiết kế được hệ thống hồ sơ khoa học điện tử (e-portfolio) phục vụ dạy và tự học ngoại ngữ nâng cao. IV. MỤC TIÊU HỌC PHẦN, CHUẨN ĐẦU RA Mục tiêu học phần Học phần nhằm trang bị cho sinh viên những kiến thức cơ bản về các ứng dụng công nghệ bậc cao trong việc học và dạy ngoại ngữ, cung cấp cho sinh viên các phương pháp cụ thể để ứng dụng khoa học kỹ thuật bậc cao trong giảng dạy ngoại ngữ. Học phần giúp cho sinh viên có khả năng xây dựng được bài giảng điện tử, thiết kế được hệ thống hồ sơ khoa học điện tử (e-portfolio) phục vụ dạy và tự học ngoại ngữ nâng cao. Chuẩn đầu ra học phần Sau khi hoàn thành việc học học phần này, sinh viên có thể: 1. Nhận biết được các ưu điểm, khuyết điểm của việc ứng dụng các công cụ CNTT trong dạy và học ngoại ngữ để vận dụng thành công các công cụ này trong việc dạy và học ngoại ngữ 2. Có thể ứng dụng được các công cụ kỹ thuật hỗ trợ để thiết kế bài thuyết trình và thuyết trình, diễn giải có hiệu quả, để thiết kế thành công một bài giảng điện tử 3. Sử dụng và đánh giá được các phần mềm đặc dụng dùng trong việc dạy và học tiếng 4. Xây dựng thành công hệ thống hồ sơ học tập, hệ thống lưu trữ điện tử cá nhân và hệ thống điện tử hỗ trợ cá nhân dành cho việc học tiếng 2
  6. V. ĐÁNH GIÁ KẾT QUẢ HỌC TẬP Kết quả học tập của sinh viên đối với học phần được đánh giá như sau: Bài tập Ngày nộp Điểm đánh giá Bài tập nhóm: Thông báo sau 20% Kiểm tra giữa kỳ 1: cá nhân Thông báo sau 15% Kiểm tra giữa kỳ 2: cá nhân 15% Thông báo sau Thi cuối kỳ: Ending course ICT project Thông báo sau 50% Viết tiểu luận: mô tả trang web cá nhân do sinh viên tự thiết kế (hoặc một ứng dụng chạy trên Android cho smartphones) để vận hành portfolio dùng cho giảng dạy của cá nhân hoặc mô tả, đánh giá chi tiết về một LMS dùng để giảng dạy trực tuyến, hay tham luận về ứng dụng CNTT trong giảng dạy. Các yêu cầu của bài tập được mô tả dưới đây. Bài tập nhóm: Feedback Projects (chiếm 20% điểm môn học) [THỰC HIỆN THEO NHÓM] Các Bài tập nhóm yêu cầu sinh viên thực hiện các đơn đặt hàng sản phẩm thô (Raw Product Orders) hoặc các Projects sau mỗi phần lý thuyết được học. Tổng số projects sinh viên phải thực hiện: 04 (tương đương 5% đánh giá môn học, 4x5 = 20%). Giáo viên có thể chọn trong số 06 projects trong giáo trình để ra đề hoặc có thể ra đề khác tùy tình hình học tập và hoàn cảnh cụ thể. Kiểm tra giữa kỳ lần 1 Application product (chiếm 15% điểm môn học) [THỰC HIỆN THEO CÁ NHÂN] Có hai lựa chọn 1- SV được yêu cầu thiết kế một slideshows trình chiếu, thuyết trình giới thiệu về một (hay nhiều) phần mềm học tiếng Anh hiệu quả. Slideshows phải có tối thiểu 25-30 slides, có sử 3
  7. dụng các hiệu ứng động (animation) và tích hợp hình ảnh, âm thanh (media embedded). Sản phẩm phải được nén và cài đặt cơ chế file thực thi (.exe) giải nén. 2- SV được yêu cầu thiết lập tài khoản giáo viên trên Edmodo, xây dựng một khóa học theo hình thức blended course (khóa học kết hợp) trên Edmodo, có đầy đủ các tiêu chí: nguồn tài liệu đa dạng, cập nhật, chia nhóm, diễn đàn thảo luận, giải đáp thắc mắc của người học, bài kiểm tra (trắc nghiệm và tự luận), kết quả đánh giá. SV trình bày tài khoản để giáo viên đánh giá. Kiểm tra giữa kỳ lần 2 Commenting essay (chiếm 15% điểm môn học) [THỰC HIỆN THEO CÁ NHÂN] Sinh viên được yêu cầu viết một bài luận văn ngắn (từ 450 đến 500 từ), dưới dạng academic essay, bằng tiếng Anh để giới thiệu, bình luận về một trong các chủ điểm thuộc Chương 4, Chương 5 hoặc Chương 6 (Portfolios and LMSs). Bài luận phải có các hình ảnh minh họa chi tiết. Sinh viên được sử dụng các phương tiện tra cứu và tài liệu, ghi chép cá nhân khi làm bài. Thi cuối kỳ: Ending course paper (chiếm 50% điểm môn học) [THỰC HIỆN THEO CÁ NHÂN] Sinh viên được yêu cầu viết một tiểu luận trong khoảng từ 1000 đến 1200 từ. (tối đa 04 trang giấy khổ A4, kể cả hình ảnh minh họa và danh mục tham khảo), sử dụng font chữ Times New Roman, cỡ chữ 12, viết bằng tiếng Anh và nội dung là 1 trong những chủ điểm sau: 1-Đánh giá chi tiết, trình bày cách sử dụng, ưu điểm, hạn chế, đưa ra phương pháp học tập, giảng dạy có hiệu quả với một LMS. 2-Trình bày quan điểm cá nhân về một vấn đề liên quan đến ứng dụng CNTT đã được học. (Ví dụ: khả năng ứng dụng lớp học nghịch đảo trong thực tế nhà trường phổ thông, trong môn học …., tại….) 3-Một ý kiến đề xuất của cá nhân về ứng dụng CNTT trong giảng dạy tại nhà trường phổ thông hiện nay. 4-Mô tả chi tiết về một trang web do cá nhân xây dựng để phục vụ mục đích giảng dạy một môn học cụ thể. [Lưu ý: hướng dẫn chi tiết về bài viết tiểu luận cuối khóa sẽ được công bố trong tài khoản cá nhân trên LMS của từng sinh viên vào buổi học đầu tiên của khóa học] 4
  8. V. KẾ HOẠCH GIẢNG DẠY DỰ KIẾN Buổi học Nội dung Hoạt động dạy và học 1 (4 tiết) CHƯƠNG 1: INTRODUCTION  GV trình bày. AND BASIC INSIGHTS  SV lập outline for personal studying e-portfolio Giới thiệu học phần  SV đọc trước giáo trình Giới thiệu các phương pháp thực hiện Giới thiệu về ICT in EFL classes Các xu hướng phổ biến của ICT ngày nay 2 (4 tiết) CHƯƠNG 2: INTERNET AND  GV trình bày. LANGUAGE TEACHING  SV thực hành với các file formats APPLICATIONS thông dụng  SV thảo luận nhóm và xây dựng PHẦN 1: danh mục file formats thông dụng -Các hệ thống và trang web giảng cùng các mô tả tổng quát và hướng dạy tiếng Anh nổi tiếng dẫn cho mỗi loại file format  GV tổng kết -Kỹ năng máy tính cơ bản – Các  SV nghiên cứu trước về file formats định dạng file phổ biến. trên internet.  SV đọc trước giáo trình (Basic Computer Skills for  SV thảo luận nhóm và thuyết trình English Language Learning – nhóm.  GV thu thập feeback, đưa ra nhận xét Common file formats) và tổng kết. -Nguồn tư liệu ngoại ngữ trên  SV thực hiện Feedback Project 1 internet và cách đánh giá. hoặc Raw Product Order 1: (Internet resources and evaluation) 3 (4 tiết) CHƯƠNG 2: INTERNET AND  Giáo viên trình bày. LANGUAGE TEACHING  SV thảo luận nhóm và thuyết trình APPLICATIONS nhóm  SV đọc trước giáo trình PHẦN 2:  SV thảo luận nhóm về chiến lược -Các công cụ phục vụ tự học tiếng  SV tiếp tục thực hiện Feedback trên Internet. Project 1 hoặc Raw Product Order 1: 5
  9. - Grammarly and Noredink 4 (4 tiết) CHƯƠNG 3: POWERPOINT  GV trình bày chiến lược cơ bản SLIDESHOWS  SV thảo luận nhóm và thuyết trình nhóm Power Point 1 & 2 SV đọc trước giáo trình Power Point 1- Giới thiệu  SV đọc trước giáo trình  GV trình bày (Power Point 1 – Introduction)  SV thực hành nhóm, sao lưu các templates, download các embedded components và sử dụng các text Power Point 2 –Công cụ và animations nguồn hỗ trợ  SV thực hiện Feedback Project 2 hoặc Raw Product Order 2: (Power Point 2 – Tools and Resources for Your Power Point Presentations – Interactive Text Animations) 5 (4 tiết) CHƯƠNG 3: POWERPOINT  GV trình bày SLIDESHOWS  SV thảo luận nhóm về chiến lược  SV tiếp tục thực hiện Feedback Power Point 3 & 4 Project 2 hoặc Raw Product Order Power Point 3 – Chèn chi tiết 2:  SV trình bày thuyết trình nhóm minh họa  SV trình bày nhận xét, đánh giá iSpring Suite GV tổng kết (Power Point 3 – Embedding media and Feedback project) Power Point – 4 – Thuyết trình cá nhân và nhóm (Power Point 4 – Group PP Presentation Performance) 6 (4 tiết) CHƯƠNG 4: HỒ SƠ HỌC TẬP ĐIỆN TỬ VÀ CÁC HÌNH THỨC  GV trình bày HỌC TẬP KẾT HỢP  SV thực hiện đăng ký tài khoản, thực hành editing recordings and movie (STUDENT ELECTRONIC makings LEARNING PORTOFIO &  SV lập outline và plans cho web- BLENDING MODELS) based portfolio 6
  10. Lý thuyết  SV đọc trước giáo trình  SV thực hiện Feedback Project Lập và vận hành hồ sơ khoa học 3 hoặc Raw Product Order 3: trực tuyến dành cho học tập (Building digital learning portfolios for learning English) Thực hành Lập và vận hành hồ sơ khoa học trực tuyến dành cho học tập (Building digital learning portfolios for learning English) Xây dựng khóa học theo mô hình học tập kết hợp. (Building a blended learning course) 7 (4 tiết) CHƯƠNG 5: HỒ SƠ GIẢNG  SV tiếp tục thực hiện Feedback DẠY KỸ THUẬT SỐ Project 3 hoặc Raw Product Order (DIGITAL TEACHING 3 PORTFOLIO)  GV tổng kết Thực hành Lập và vận hành hồ sơ giảng dạy điện tử (Building digital teaching portfolios 8 (4 tiết) Midterm Test 1 1. SV trình bày 2. GV nhận xét, đánh giá, cho điểm Sinh viên trình bày về sản phẩm cá nhân 9 (4 tiết) CHƯƠNG 6: LMS VÀ LỚP HỌC  GV trình bày. NGHỊCH ĐẢO  SV thảo luận nhóm và thuyết trình nhóm. PHẦN 1: LMS  SV đọc trước giáo trình -Định nghĩa, đặc điểm chung của  SV thực hiện Feedback Project 4 LMS hoặc Raw Product Order 4 -Google Classrooms, Edmodo, Schoology -Đánh giá LMS 7
  11. 10 (4 tiết) CHƯƠNG 6: LMS VÀ LỚP HỌC  GV trình bày. NGHỊCH ĐẢO  SV thảo luận nhóm và thuyết trình nhóm. PHẦN 2: Mô hình lớp học nghịch  SV đọc trước giáo trình đảo (Flipped Classroom Model)  SV tiếp tục thực hiện Feedback PHẦN 3: Mạng xã hội và học trực Project 4 hoặc Raw Product Order tuyến 4 (Social networks and online Learning: LMSs) 11 (5 tiết) Kiểm tra giữa kỳ lần 2  SV làm bài tại phòng máy (Multimedia LAB) Viết bài luận  GV giám sát và hướng dẫn khi cần (Commenting essay) thiết  GV trình bày. Ôn tập tổng hợp + Đánh giá, tổng  SV thảo luận nhóm và trình bày. kết  SV thực hiện outline và plans Tổng quan các vấn đề và định  GV nhận xét và đưa ra yêu cầu chi hướng viết tiểu luận cuối khóa. tiết về việc nộp sản phẩm cuối cùng Thực hiện đánh giá, tổng kết môn học VI. CÁC QUI ĐỊNH CHUNG Qui định về tham dự lớp học Các qui định về tham dự lớp học như sau: Qui định về hành vi trong lớp học Các qui định về hành vi trong lớp học như sau:  Môn học được thực hiện trên nguyên tắc tôn trọng người học và người dạy. Mọi hành vi làm ảnh hưởng đến quá trình dạy và học đều bị nghiêm cấm. 8
  12.  Sinh viên phải đi học đúng giờ qui định. Sinh viên đi trễ quá 15 phút sau khi giờ học bắt đầu sẽ không được tham dự buổi học.  Tuyệt đối không làm ồn, gây ảnh hưởng đến người khác trong quá trình học.  Tuyệt đối không được ăn uống, nhai kẹo cao su, sử dụng các thiết bị như điện thoại, máy nghe nhạc trong giờ học.  Máy tính xách tay, máy tính bảng chỉ được sử dụng cho mục đích ghi chép bài giảng, tuyệt đối không dùng vào việc khác.  Sinh viên khi học tại phòng LAB phải tuân thủ chặt chẽ các quy định học tại phòng LAB do Khoa Ngoại Ngữ ban hành.  Sinh viên vi phạm các qui định trên sẽ bị mời ra khỏi lớp và bị coi là vắng buổi học đó. Qui định về học vụ Các vấn đề liên quan đến xin bảo lưu điểm, khiếu nại điểm, chấm phúc khảo, kỷ luật thi cử được thực hiện theo qui chế học vụ của trường Đại học Đà Lạt. Đà Lạt, ngày ….. tháng ….. năm 2020 Trưởng khoa Trưởng bộ môn Giảng viên Đà Lạt, ngày ….. tháng ….. năm 2020 Phòng Quản lý Đào tạo Ban Giám hiệu 9
  13. INTRODUCTION TO INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING A-THE DEFINITIONS 1-Media and Technology Philosophers and scientists have argued about the nature of media and technologies over a very long period. The distinction is challenging because in everyday language use, we tend to use these two terms interchangeably. For instance, television is often referred to as both a medium and a technology. Is the Internet a medium or a technology? And does it matter? Indeed, there are differences, and it does matter to distinguish between media and technology, especially if we are looking for guidelines on when and how to use them. There is a danger in looking too much at the raw technology, and not enough at the personal, social and cultural contexts in which we use technology, particularly in education. The terms ‘media’ and ‘technology’ represent different ways altogether of thinking about the choice and use of technology in teaching and learning. 1.1. Technology There are many definitions of technology. Essentially definitions of technology range from the basic notion of tools, to systems which employ or exploit technologies. Thus ‘technology refers to tools and machines that may be used to solve real-world problems’ is a simple definition; while ‘the current state of humanity’s knowledge of how to combine resources to produce desired products, to solve problems, fulfill needs, or satisfy wants’ is a more complex and grandiose definition. 10
  14. In terms of educational technology, we have to consider a broad definition of technology. The technology of the Internet involves more than just a collection of tools, but a system that combines computers, telecommunications, software and rules and procedures or protocols. In a simple context, technology in education should be referred to as things or tools used to support teaching and learning. Thus computers, software programs such as learning management systems, or a transmission or communications networks, are all technologies. A printed book is then also a technology. Technology often includes a combination of tools with particular technical links that enable them to work as a technology system, such as the telephone network or the Internet. However, technologies or even technological systems do not of themselves communicate or create meaning. They just sit there until commanded to do something or until they are activated or until a person starts to interact with the technology. 1.2. Media Media (plural of medium) is another word that has many definitions and it has two distinct meanings relevant for teaching and learning, both of which are different from definitions of technology. The word ‘medium’ comes from the Latin, meaning in the middle (a median) and also that which intermediates or interprets. Media require an active act of creation of content and/or communication, and someone who receives and understands the communication, as well as the technologies that carry the medium. Media linked to senses and ‘meaning’. We use our senses, such as sound and sight, to interpret media. In this sense, we can consider text, graphics, audio and video as media ‘channels’, in that they intermediate ideas and images that convey meaning. Every interaction we have with media, in this sense, is an interpretation of reality, and again usually involves some form of human intervention, such as writing (for text), drawing or design for graphics, talking, scripting or recording for audio and video. Note that there are two types of interventions in media: by the ‘creator’ who constructs information, and by the ‘receiver’, who must also interpret it. Media of course depend on technology, but technology is only one element of media. Thus, we can think of the Internet as merely a technological system, or as a medium that contains unique formats and symbol systems that help convey meaning and knowledge. These formats, symbol systems and unique characteristics (e.g. the 140-character limit in Twitter) are deliberately created and need to be interpreted by both creators and end users. Furthermore, at 11
  15. least with the Internet, people can be at the same time both creators and interpreters of knowledge. Computing can also be considered a medium in this context (Note that computing involves some kind of intervention, construction and interpretation). Computing as a medium would include animations, online social networking, using a search engine, or designing and using simulations. Thus, Google uses a search engine as its primary technology, but Google can be classified as a medium, since it needs content and content providers, and an end user who defines the parameters of the search, in addition to the technology of computer algorithms to assist the search. Therefore, the creation, communication and interpretation of meaning are added features that turn a technology into a medium. Finally, in terms of representing knowledge, we can think of the following media for educational purposes: Text – Graphics – Audio – Video – Computing Within each of these media, there are sub-systems, such as text: textbooks, novels, poems graphics: diagrams, photographs, drawings, posters, graffiti audio: sounds, speech video: television programs, YouTube clips, ‘talking heads’ computing: animation, simulations, online discussion forums, virtual worlds. Furthermore, within these sub-systems there are ways of influencing communication through the use of unique symbol systems, such as story lines and use of characters in novels, composition in photography, voice modulation to create effects in audio, cutting and editing in film and television, and the design of user interfaces or web pages in computing. The study of the relationship between these different symbol systems and the interpretation of meaning is a whole field of study in itself, called semiotics. In education, we could think of classroom teaching as a medium. Technology or tools are used (e.g. chalk and blackboards, or Powerpoint and a projector) but the key component is the intervention of the teacher and the interaction with the learners in real time and in a fixed time and place. We can also then think of online teaching as a different medium, with computers, the Internet (in the sense of the communication network) and a learning management system as core technologies, but it is the interaction between teachers, learners and online resources within the unique context of the Internet that are the essential component of online learning. From an educational perspective, it is important to understand that media are not neutral or ‘objective’ in how they convey knowledge. They can be designed or used in such a way as to influence (for good or bad) the interpretation of meaning and hence our understanding. Some 12
  16. knowledge therefore of how media work is essential for teaching in a digital age. In particular we need to know how best to design and apply media (rather than technology) to facilitate learning. Over time, media have become more complex, with newer media (e.g. television) incorporating some of the components of earlier media (e.g. audio) as well as adding another medium (video). Digital media and the Internet increasingly are incorporating and integrating all previous media, such as text, audio, and video, and adding new media components, such as animation, simulation, and interactivity. When digital media incorporate many of these components they become ‘rich media’. Thus, one major advantage of the Internet is that it encompasses all the representational media of text, graphics, audio, video and computing. Media as organizations The second meaning of media is broader and refers to the industries or significant areas of human activity that are organized around particular technologies, for instance film and movies, television, publishing, and the Internet. Within these different media are particular ways of representing, organizing and communicating knowledge. For instance, within television there are different formats, such as news, documentaries, game shows, action programs, while in publishing there are novels, newspapers, comics, biographies, and so on. Sometimes the formats overlap but then there are even symbol systems within a medium that distinguish it from other media. For instance, in movies there are cuts, fades, close-ups, and other techniques that are markedly different from those in other media. All these features of media bring with them their own conventions and assist or change the way meaning is extracted or interpreted. Lastly, there is a strong cultural context to media organizations. For instance, Schramm (1972) found that broadcasters often have a different set of professional criteria and ways of assessing ‘quality’ in an educational broadcast from those of educators. Today, this professional ‘division’ can be seen in the differences between computer scientists and educators in terms of values and beliefs with regard to the use of technology for teaching. At its crudest, it comes down to issues of control: who is in charge of using technology for teaching? Who makes the decisions about the design of a MOOC or the use of an animation? 2-ICT and language learning The term ICT (information and communication technology) is also used to refer to the convergence of audiovisual and telephone networks with computer networks through a single cabling or link system. There are large economic incentives to merge the telephone network with the computer network system using a single unified system of cabling, signal distribution, and management. ICT is an umbrella term that includes any communication 13
  17. device, encompassing radio, television, cell phones, computer and network hardware, satellite systems and so on, as well as the various services and appliance with them such as video conferencing and distance learning. In a simpler way, ICT covers any product that will store, retrieve, manipulate, transmit or receive information electronically in a digital form. For example, personal computers, digital television, email, robots. So, ICT is concerned with the storage, retrieval, manipulation, transmission or receipt of digital data. The modern age is termed as the era of knowledge explosion. This explosion has become possible due to the progress of science and technology. Each and every aspect of human life has changed due to the effects of science and technology. The use of science and technology in the field of communication has revolutionized the whole world. Use of modern technological tools has led to the rise of ICT, which is being used in a number of fields like, health, entertainment, games and sports, transportation, education, industries, fashion designing, textiles, agriculture etc. With a single click, we can get exchange a lot of information of the world due to the use of ICT. The field of education is not untouched by the ICT. Now, we cannot imagine education without the use of Information and communication Technology. It has made exchange of thoughts, ideas, experiences and feelings easier. With the help of ICT, a lot of people can get education and training simultaneously at low cost. ICT is then being used in all the aspects of education. Uses of computers, Internet, television, radio, projectors and mobile phones, e-mail facility, online audio and video conferencing as well as new applications have made the Teaching Learning Process and Training attractive and convenient. It is also helpful in saving time, energy and money. So, we can say that ICT is playing the most important and pivotal role in Teaching Learning Process. Hence it is also playing an important role in the learning of language, especially English Language Learning. Some of the important ICT tools and applications used in the field of English Language Teaching and Learning are as follows: 2.1. Computers: This is the most important tool of information and communication technology and backbone of modern human life. All the modern communication processes are impossible without the use of computers. It is helpful in storing, preparing, collecting and preparing of data for communication. It is helpful in the development of listening and speaking skills. It is helpful in English language speaking and listening skills. 2.2. Overhead Projector: It is an important tool of displaying information and processes to a large number of people simultaneously. It can be used in teaching and training of personnel. Prepared forms of information are easy to display with the help of the over-head projector. 14
  18. 2.3. Lingua phone: This tool is very important in language training of the students. A number of students can practice speaking and hearing drills with the help of lingua phone. It is especially useful in the training of English language listening and speaking skills. 2.4. Radio: It is very useful in education and training of the students of rural areas. Many distance and open education programs are being conducted with the help of radio. It is also useful in audio conferencing. Programs relayed on radio are helpful in the development of language skills, especially dialogues and dramas. 2.5. Television: It is useful in education as well as entertainment of the people. It is found that It is helpful in developing listening skills, useful in learning situational language as well as It is highly motivating also. It is very helpful in understanding the language of mass media. A large number of students may be benefitted with the programs of television simultaneously. Many distance and open universities are running their educational programs on television, such as Indira Gandhi National Open University, Maulana Azad National Urdu University etc. It is an important tool of audio video conferencing. Live telecast of training and discussions are done through this. 2.6. Internet: It is the most important facility of communication. All the modern communication takes place through this. It has made the communication facility very fast, convenient, economic, and attractive. There are lots of facilities available for communication on internet. Some of them are mentioned below (a) Social media: Social media has become an important tool of communication. It provides a platform for sharing thoughts and ideas. Blogs are made on it. Students can add themselves with the English language learning groups and take advantage of sharing information. Lots of social sites are available on it like, Face book, Twitter, Instagram etc. It is very helpful in learning situational language. (b) Online facilities for English language learning: A lot of online facilities are available on internet for the development language skills. Some of them are e-guidance, e-tutoring, e- teaching, e-journals, e-magazines, e-books, e-library, online training, virtual classes etc. (c) Online language related courses: These courses are available on internet. Some of them are free and some of them are payable. Students can enroll themselves in these courses and get education and training easily on their own place. Some of the agencies which are providing on line courses are following MOOC, Future Learn, NPTEL, and IIT’s, Concordia 15
  19. University etc. Students can watch online and offline videos of language learning for the enhancement of their language skills. (d) Feature Films in Teaching English: Films can be used in the teaching of English language. Films may be documentaries, educational and entertainment based. These can arouse high level of motivation. It results in a most satisfying learning experience. B-THE FILE FORMATS (FILE EXTENSIONS) In a computer, a file format is the layout of a file in terms of how the data within the file is organized. A program that uses the data in a file must be able to recognize and possibly access data within the file. For example, the program that we call a Web browser is able to process and display a file in the HTML file format so that it appears as a Web page, but it cannot display a file in a format designed for Microsoft's Excel program. A particular file format is often indicated as part of a file's name by a file name extension (suffix). Conventionally, the extension is separated by a period from the name and contains three or four letters that identify the format. A program that uses or recognizes a particular file format may or may not care whether the file has the appropriate extension name since it can actually examine the bits in the file to see whether the format (layout) is one it recognizes. All of the things that you create in your computer will be stored as files. Texts, images, sounds, videos, presentations, etc. will have different file formats and will be opened by different computer programs. Sometimes Windows hides some information about the names of these files. This can be confusing when you wish to include them on a web page. File names  A file name in Windows is made up of two parts a name and an extension. These two parts are separated by a period.  By default, the extension is hidden in Windows. So, a file named vacation.jpg might appear to be simply vacation. You could even have several files named "vacation", each with a different extension (potentially confusing).  We rarely need to type out the entire file name because we often select a file by clicking on it with a cursor. However, if we do need to refer to the entire name for some reason, we have to be able to find the whole thing, both name and extension. For instance, you don't want to confuse the picture vacation.jpg with the text vacation.doc or the video vacation.mp4, or the audio vacation.mp3. You also don't want to think you are clicking on an image which is really a disguised virus! 16
  20. When looking at My Documents, the Folder and Search Options can be found under the Organize menu. (Different versions of Windows might handle this in slightly different ways.) The Folder Option that allows us to hide or see the file extension is on the View tab: Hide extensions for known file types. Unchecking this option and applying the change to all folders will make those file extensions visible. (This is similar in Windows 7, 8, &10.) Doing this can help you avoid making many mistakes. ******** There are as many different file formats as there are different programs to process the files. A few of the more common file formats are as follows. 1-Audio file formats by file extensions There are dozens of different audio file formats, standards, and file extensions used today. Below is a list of the most common audio file extensions. .aif - AIF audio file .ogg - OggVorbis audio file .cda - CD audio track file .wav - WAV file .mid or .midi - MIDI audio file. .wma - WMA audio file .mp3 - MP3 audio file .wpl - Windows Media Player playlist .mpa - MPEG-2 audio file 17
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2