intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 6 năm 2020-2021 - Trường THCS Mỗ Lao

Chia sẻ: Tỉnh Bách Nhiên | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:24

54
lượt xem
2
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Để đạt thành tích cao trong kì thi sắp tới, các bạn học sinh có thể sử dụng tài liệu Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 6 năm 2020-2021 - Trường THCS Mỗ Lao sau đây làm tư liệu tham khảo giúp rèn luyện và nâng cao kĩ năng giải bài tập, nâng cao kiến thức cho bản thân để tự tin hơn khi bước vào kì thi chính thức. Mời các bạn cùng tham khảo đề cương.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 6 năm 2020-2021 - Trường THCS Mỗ Lao

  1. ĐỀ CƯƠNG ÔN TẬP ANH 6 HỌC KỲ 2 ( NĂM HỌC 2020-2021) A.LÝ THUYẾT UNIT 7. TELEVISION I. NEW WORDS. Word Pronunciation Type Meaning adventure /əd'ven.t∫ə/ n Cuộc phiêu lưu announce /ə'naʊns/ v thông báo audience /'ɔ:di.əns/ n khán giả cartoon /kɑ:'tu:n/ n Phim họat hình channel /'t∫æn.əl/ n Kênh(truyền hình) character /'kær.ik.tə[r]/ n Nhân vật clumsy /klʌmzi/ adj vụng về comedy /'kɒmədi/ n phim hài cool /ku:l/ adj Dễ thương Cute /kju:t/ adj xinh xắn documentary /,dɒkjʊ'mentri/ n phim tư liệu educate /'edjʊkeit/ v giáo dục educational /,ed.jʊ'kei.∫ən.əl/ adj Mang tính giáo dục entertain /en.tə'tain/ v giải trí event /i'vent/ n sự kiện fact /fækt/ n thực tế, sự thật hiển nhiên fair /feər] n Hội chợ, chợ phiên funny /'fʌni/ adj Hài hước game show /geim∫əu/ n Buổi truyền hình giải trí human /'hju:mən/ adj Thuộc về con người local /'ləʊ.kəl/ adj [thuộc] địa phương main /mein/ adj Chính yếu, chủ đạo manner /'mæn.ər/ n Tác phong, tính cách MC /,em 'si/ n Người dẫn chương trình national /'næ∫.ən.əl/ adj [thuộc] quốc gia newsreader /ˈnjuːz'ˌriːdɚr/ n Người đọc bản tin trên đài truyền hình Pig racing /pig 'reisiŋ/ n Đua lợn program /'prəʊ.græm/ n chương trình 1
  2. reason /'ri:zən/ n Nguyên nhân remote /riməʊt n điều khiển từ xa ( TV control kən'trəʊl/ reporter /ri'pɔ:tər/ n phóng viên; nhà báo schedule /'∫ed.ju:l/ n chương trình, lịch trình series /'siə.ri:z/ n Phim dài kì trên truyền hình stupid /'stju:.pid/ adj Đần độn, ngớ ngẩn, ngốc nghếch universe /'ju:.ni.vɜ:s/ n vũ trụ viewer /'vju:ər/ n Người xem TV II. GRAMMAR. 1. WH-QUESTIONS (Câu hỏi có từ hỏi) Câu hỏi có từ hỏi bắt đầu bằng các từ when, why, what, who, which, how .... a. Nguyên tắc đặt câu hỏi: • Nếu chưa có trợ động từ thì phải mượn trợ động từ: do / does / did • Nếu trợ động từ sẵn có (am / is / are / can / will / shall / could / would/ have/ has/ had…) thì đảo chúng ra trước chủ ngữ, không mượn do / does / did nữa. b. Một số từ hỏi: - When? Khi nào (thời gian) - Where? Ở đâu (nơi chốn) - Who? Ai (con người - chủ ngữ) - Why? Tại sao (lý do) - What? Cái gì / gì (vật, ý kiến, hành động) - Which? Cái nào (sự chọn lựa) - Whose? Của ai (sự sở hữu) - Whom? Ai (người - tân ngữ) - How? Như thế nào (cách thức) - How far? Bao xa (khoảng cách) - How long? Bao lâu (khoảng thời gian) - How often? Bao lâu một lần (sự thường xuyên) - How many? Bao nhiêu (số lượng – danh từ đếm được) - How much? Bao nhiêu (giá cả, số lượng – danh từ không đếm được) - How old? Bao nhiêu tuổi EG: a/ I met my uncle yesterday. → Whom did you meet yesterday? b/ Peter gives me this gift. → Who gives you this gift? c/ Our train is arriving in the evening.→ When is your train arriving? d/ I had a cup of coffee and a slice of bread for breakfast. → What did you have for breakfast? e/ Peter didn’t come to the party because he was ill. → Why didn’t Peter come to the party? f/ It’s Jane’s car. → Whose car is it? 2.CONJUNCTIONS: and, or and but ( Liên từ nối ) 2
  3. The most important among the coordinating conjunctions are and, but and or. a.And: The conjunction and is used to suggest: a) That one action follows another in the chronological order. Eg : Jane sent in her applications and waited for a call from the HR office. b) That one idea is the result of another Eg : Rain began to fall and the creek rose rapidly. And can also be used to suggest a kind of comment on something mentioned in the first clause. Eg : James became addicted to drugs – and that was hardly surprising. b. But: The conjunction but is used to suggest a contrast. Eg : It was a sunny day, but the wind was cold. (Here the second clause suggests a contrast that is unexpected in the light of the first clause.) The stick was thin but it was strong. Ex: He was ill but he went to work. She is poor but honest. But can be used with the meaning of ‘with the exception of’. Eg : Everybody but James turned up. c. Or: The conjunction or is used to suggest that only one possibility can be realized. Eg : You can have tea or coffee. Ex:You can work hard or you can fail. UNIT 8. SPORTS AND GAMES 1. NEW WORDS. Word Pronunciation Type Meaning athlete /'æθ.li:t/ n vận động viên basketball /'bɑ:.skit.bɔ:l/ n Môn bóng rổ boat /bəʊt/ n thuyền career /kə'riər/ n nghề nghiệp, sự nghiệp congratulation /kən,græt.∫ʊ'lei.∫ən/ n xin chúc mừng!/ sự chúc mừng elect /i'lekt/ v Lựa chọn, bầu chọn equipment /i'kwip.mənt/ n Thiết bị, dụng cụ exhausted /ig'zɔ:.stid/ adj kiệt sức, mệt lử, mệt lử fantastic /fæn'tæs.tik/ adj Tuyệt diệu, kỳ diệu; tuyệt vời fit /fit/ adj mạnh khỏe goggles /'gɔg.lz/ n Kính (để bơi) kính bảo vệ mắt gym /'dʒim/ n Trung tâm thể dục last /lɑ:st/ v Kéo dài marathon /'mær.ə.θən/ n cuộc đua ma-ra-tông racket /'ræk.it/ n Cái vợt (cầu lông) 3
  4. regard /ri'gɑ:d/ v Coi là ring /riŋ/ n Sàn đấu (boxing) skateboard /'skeit.bɔ:d/ n.v ván trượt, trượt ván ski /ski:/ v,n trượt tuyết, ván trượt tuyết skiing /'ski:iŋ/ n môn trượt tuyết; sự trượt tuyết Sports /spɔ:ts ,kəmpə'ti∫.ən/ n Cuộc đua thể thao competition sporty /'spɔ:ti/ adj Khỏe mạnh, dáng thể thao volleyball /'vɔl.i.bɔ:l/ n Môn bóng chuyền II. GRAMMAR. 1. PAST SIMPLE. a. Định nghĩa thì quá khứ đơn Thì quá khứ đơn (Past simple) dùng để diễn tả hành động sự vật xác định trong quá khứ hoặc vừa mới kết thúc. b. Cách dùng thì quá khứ đơn Diễn đạt một hành động xảy ra một, một vài lần hoặc chưa bao giờ xảy ra trong quá khứ Diễn đạt các hành động xảy ra liên tiếp trong quá khứ Diễn đạt một hành động xen vào một hành động đang diễn ra trong quá khứ Dùng trong câu điều kiện loại II c. Công thức thì quá khứ đơn Thể Động từ “tobe” Động từ “thường” Khẳng S + was/ were S + V-ed định Phủ định S + was/were not S + did not + V (nguyên thể) Nghi vấn Was/Were+ S? Did + S + V(nguyên thể)? d. Dấu hiệu nhận biết thì quá khứ đơn Trong câu có các trạng từ chỉ thời gian trong quá khứ: – yesterday (hôm qua) – last night/ last week/ last month/ last year: tối qua/ tuần trước/ tháng trước/ năm ngoái – ago: Cách đây. (two hours ago: cách đây 2 giờ/ two weeks ago: cách đây 2 ngày …) – when: khi (trong câu kể). 2. IMPERATIVES: GIVING INSTRUCTIONS . Imperative sentences are used to issue a command or instruction, make a request, or offer advice. Basically, they tell people what to do. Imperative sentences usually end with a period but can occasionally end with an 4
  5. exclamation point. These sentences are sometimes referred to as directives because they provide direction to whomever is being addressed. Eg: Pass the salt. Eg: Move out of my way! Eg: Shut the front door. Eg: Find my leather jacket Giving instructions You often see the imperative form in instruction manuals or when someone tells you how to do something. There are often "sequencing" words to show the steps in the process. For example, "firstly", "secondly" and "finally". Eg : Simple instructions to replace a light bulb Firstly, turn off the electricity. Secondly, remove the light bulb. Then, screw in the new light bulb. Finally, turn the electricity on and switch on the light. You can also say "after that" instead of "then" and "first" / "second" instead of "firstly" and "secondly". 3. Adverbs of frequency - Trạng từ tần suất + Trạng từ tần suất (Adverbs of frequency): Ý nghĩa của trạng từ tần suất Các trạng từ tần suất được dùng để trả lời cho câu hỏi về tần suất: How often + do/ does + chủ ngữ + động từ? Các trạng từ chỉ tần suất phổ biến: Always (luôn luôn ), Usually (thường xuyên ), Often (thường), Sometimes (thỉnh thoảng), Seldom (hiếm khi), Never (không bao giờ) Lưu ý: các trạng từ trên được sắp xếp theo thứ tự mức độ thường xuyên giảm dần. Eg : He always gets up early. (Bạn ấy luôn luôn dậy sớm.) He often goes to the park. (Cậu ấy thường đi công viên.) He sometimes eats out. (Cậu ấy thỉnh thoảng đi ăn bên ngoài.) He seldom goes camping. (Cậu ấy hiếm khi đi cắm trại.) He never plays tennis. (Cậu ấy không bao giờ chơi tennis.) + Vị trí các trạng từ tần suất a/ Đứng sau động từ “to be” Eg: I am never late for school. Eg:- My cat is always hungry b/ Đứng sau chủ ngữ và đứng trước động từ chính trong câu Eg: He sometimes flies his kite. Eg:- They usually go fishing. c/ Đứng ở đầu câu. Vị trí này chỉ dành cho những trạng từ: usually, often và sometimes. Eg: - Usually he eats noodles. (Anh ấy thường xuyên ăn mỳ.) - Sometimes my father drinks coffee. (Ba tớ thi thoảng uống cà phê.) UNIT 9. CITIES OF THE WORLD I. NEW WORDS. Word Pronunciation Type Meaning 5
  6. Asia /ˈeɪ.ʒə/ (n): n châu Á Africa /ˈæf.rɪ.kə/ n châu Phi Europe /ˈjʊr.əp/ n châu Âu Holland /ˈhɑː.lənd/ n Hà Lan design /dɪˈzɑɪn/ n,v thiết kế creature /ˈkri·tʃər/ n sinh vật, tạo vật continent /ˈkɑn·tən·ənt/ n châu lục common /ˈkɒm ən/ adj phổ biến, thông dụng award /əˈwɔrd/ n,v giải thưởng, trao giải thưởng America /əˈmer.ɪ.kə/ n châu Mỹ Antarctica /ænˈtɑːrk.tɪ.kə/ n châu Nam Cực Australia /ɑːˈstreɪl.jə/ n Úc journey /ˈdʒɜr·ni/ n chuyến đi symbol /ˈsɪm·bəl/ n biểu tượng postcard /ˈpoʊstˌkɑrd n bưu thiếp popular /ˈpɑp·jə·lər/ adj nổi tiếng, phổ biến palace ˈpæl·əs/ n cung điện musical /ˈmju·zɪ·kəl/ n vở nhạc kịch landmark /ˈlændˌmɑrk/ n danh thắng (trong thành phố) lovely /ˈlʌv·li/ adj đáng yếu UNESCO /juːˈnes.koʊ wɜrld ˈher·ə·t̬ɪdʒ/ n di sản thế giới được World UNESCO công nhận Heritage well-known /ˈwelˈnoʊn/ adj nổi tiếng tower /ˈtɑʊ·ər/: n tháp II. GRAMMAR. a. The present perfect. 1. Định nghĩa thì hiện tại hoàn thành Thì hiện tại hoàn thành (the present perfect tense) dùng để diễn tả về một hành động đã hoàn thành cho tới thời điểm hiện tại mà không bàn về thời gian diễn ra nó 2. Cách dùng thì hiện tại hoàn thành Hành động đã hoàn thành cho tới thời điểm hiện tại mà không đề cập tới nó xảy ra khi nào. Hành động bắt đầu ở quá khứ và đang tiếp tục ở hiện tại Hành động đã từng làm trước đây và bây giờ vẫn còn làm 6
  7. Một kinh nghiệm cho tới thời điểm hiện tại (thường dùng trạng từ ever ) Về một hành động trong quá khứ nhưng quan trọng tại thời điểm nói 3. Công thức thì hiện hoàn thành Câu khẳng định Câu phủ định Câu nghi vấn S + have/ has + VpII S + haven’t/ hasn’t + Have/ Has + S + VpII VpII ? 4. Dấu hiện nhận biết thì hiện tại hoàn thành just, recently, lately: gần for + N – quãng thời gian: trong khoảng (for a year, đây, vừa mới for a long time, …) already: rồi since + N – mốc/điểm thời gian: từ khi (since 1992, before: trước đây since June, …) ever: đã từng yet: chưa (dùng trong câu phủ định và câu hỏi) never: chưa từng, không so far = until now = up to now = up to the bao giờ present: cho đến bây giờ b. Superlative (So sánh nhất) Short adj:S + V + the + adj + est + N/pronoun Long adj:S + V + the most + adj + N/pronoun. Ex:She is the tallest girl in the village. Ex: He is the most gellant boy in class. Dạng khác:S + V + the least + adj + N/pronoun(ít nhất) Các tính từ so sánh đặc biệt good/better/the best bad/worse/the worst many(much)/more/the most little/less/the least far/farther(further)/the farthest(the furthest) UNIT 10: OUR HOUSES IN THE FUTURE 1. NEW WORDS: Word Pronunciation Type Meaning apartment /əˈpɑrt·mənt/ n căn hộ flat /flæt/ n căn hộ condominium /ˌkɑn·dəˈmɪn·i·əm/ n chung cư penthouse /ˈpent·hɑʊs/ n tầng trèn cùng của một tòa nhà cao tầng basement /ˈbeɪs·mənt əˈpɑrt·mənt/ n căn hộ tầng hầm apartment houseboat /ˈhɑʊsˌboʊt/ n nhà thuyền villa /ˈvɪl·ə/ n biệt thự cable television /ˈkeɪ·bəl ˈtel·əˌvɪʒ·ən/ n truyền hình cáp (TV cable) 7
  8. appliance /əˈplɑɪ·əns/ n thiết bị, dụng cụ wireless TV /ˈwɑɪər·ləsˌtiːˈviː/ n ti vi có kết nối mạng không dây wireless /ˈwɑɪər·ləs/ adj,n vô tuyến điện, không dây wifi /ˈwɑɪˈfɑɪ/ n hệ thống mạng không dây sử dụng sóng vô tuyến fridge /frɪdʒ/ n tủ lạnh automatic /ˌɔ·t̬əˈmæt̬·ɪk/ adj tự động look after /lʊk ˈæf tər/ V trông nom, chăm sóc iron /aɪrn/ v bàn là, ủi (quần áo hi-tech /ˈhɑɪˈtek/ adj kỹ thuật cao helicopter /ˈhel·ɪˌkɑp·tər/ n máy bay trực thăng dry /drɑɪ/ v làm khô, sấy khô comfortable /ˈkʌm·fər·t̬ə·bəl/ adj đầy đủ, tiện nghi castle /ˈkæs·əl/ (n): n lâu đài skyscraper /ˈskɑɪˌskreɪ·pər/ n nhà chọc trời motorhome /ˈməʊtəˌhəʊm/ n nhà lưu động (có ôtô kéo) 2. GRAMMAR Simple future tense (Thì tương lai đơn) 1. Định nghĩa thì tương lai đơn Thì tương lai đơn trong tiếng anh (Simple future tense) được dùng khi không có kế hoạch hay quyết định làm gì nào trước khi chúng ta nói. Chúng ta ra quyết định tự phát tại thời điểm nói. Thường sử dụng thì tương lai đơn với động từ to think trước nó. 2. Cách dùng thì tương lai đơn Diễn đạt một quyết định tại thời điểm nói Đưa ra lời yêu cầu, đề nghị, lời mời Diễn đạt dự đoán không có căn cứ 3. Công thức thì tương lai đơn Câu khẳng định Câu phủ định Câu nghi vấn S + will + V(nguyên S + will not + V(nguyên thể) Will + S + V(nguyên thể) thể) 8
  9. Trả lời: Yes, S + will./ No, S + won’t. 4. Dấu hiệu nhận biết thì tương lai đơn Trong câu có các trạng từ chỉ thời gian trong tương lai: – in + thời gian: trong … nữa (in 2 minutes: trong 2 phút nữa) – tomorrow: ngày mai – Next day: ngày hôm tới – Next week/ next month/ next year: Tuần tới/ tháng tới/ năm tới Trong câu có những động từ chỉ quan điểm như: – think/ believe/ suppose/ …: nghĩ/ tin/ cho là 1. Will and might for future. Both "will" and "might" are modal auxiliary verbs. This means that they are followed by the infinitive of the verb without "to": Eg : "It will rain later/ "It might rain later." We use "will" when we are sure that something will happen. "It will be sunny later." (100% probability) We use "might" when something is less sure. "It might rain later. Take an umbrella with you." (50% probability) The negative forms are: "It won't..." "It won't snow until December." "It might not..." "It might not be sunny at the beach." UNIT 11: OUR GREENER WORLD 1. NEW WORDS: Word Pronunciation Type Meaning air pollution /eər pəˈlu·ʃən/ n ô nhiễm không khí be in need /bɪ ɪn nid/ v cần water /ˈwɔ·t̬ər pəˈlu·ʃən/ n ô nhiễm nước pollution noise pollution /nɔɪz pəˈlu·ʃən/ n ô nhiễm tiếng ồn deforestation /diːˌfɔːr.əˈsteɪ.ʃən/ n nạn phá rừng, sự phá rừng soil pollution / sɔɪl pəˈlu·ʃən/ n ô nhiễm đất charity /ˈtʃær·ɪ·t̬i/ n từ thiện disappear /ˌdɪs·əˈpɪər/ v biến mất electricity /ɪˌlekˈtrɪs·ət̬·i/ n điện effect /ɪˈfɛkt/ n ảnh hưởng do a survey /du eɪ ˈsɜr·veɪ/ v tiến hành cuộc điều tra environment /ɪnˈvɑɪ·rən·mənt/ n môi trường energy /ˈen·ər·dʒi/ n năng lượng 9
  10. pollute /pəˈlut/ v làm ô nhiễm exchange /ɪksˈtʃeɪndʒ/ v trao đổi natural /ˈnætʃ·ər·əl/ adj tự nhièn invite /ɪnˈvɑɪt/ v mời pollution /pəˈlu·ʃən/ n sự ô nhiễm president /ˈprez·ɪ·dənt/ n chủ tịch refillable /ˌriːˈfɪl.ə.bəl/ adj có thể bơm, làm đầy lại wrap /ræp/ v gói, bọc reuse /riˈjuz/ v tái sử dụng recycling bin /ˌriːˈsaɪ.klɪŋ bɪn/ n thùng đựng đồ tái chế recycle /riˈsɑɪ·kəl/ v tái chế reduce /rɪˈdus/ v giảm sea level /ˈsi ˌlev·əl/ n mực nước biển II. GRAMMAR. 1.If – clause : Type 1 (Câu điều kiện loại 1) Câu điều kiện loại 1 còn được gọi là câu điều kiện có thực ở hiện tại. Điều kiện có thể xảy ra ở hiện tại hoặc tương lai. Diễn tả sự việc có thể xảy ra trong hiện tại hoặc tương lai. 2. Cấu trúc – công thức If + S + V (hiện tại), S + will + V (nguyên mẫu) Trong mệnh đề điều kiện, động từ (V) chia ở thì hiện tại. Trong mệnh đề chính, động từ (V) chia ở dạng nguyên thể. => Nói cách khác, ở câu điều kiện loại 1, mệnh đề IF dùng thì hiện tại đơn. Mệnh đề chính dùng thi tương lai đơn. Eg : If I tell her everything, she will know how much I love her. => Trong mệnh đề điều kiện, động từ tell chia ở hiện tại, còn ở mệnh đề chính, động từ know chia ở dạng nguyên mẫu. If it rains, we will not go to the cinema. => Trong mệnh đề điều kiện, động từ rains chia ở thì hiện tại, còn ở mệnh đề chính, động từ go được để ở dạng nguyên mẫu. 3. Cách dùng câu điều kiện loại 1 a. Chỉ sự việc có thể xảy ra ở hiện tại hoặc tương lai: Eg: If I get up early in the morning, I will go to school on time. b. Có thể sử dụng để đề nghị và gợi ý: Eg: If you need a ticket, I can get you one. c. Dùng để cảnh báo hoặc đe dọa: Eg: If you come in, he will kill you. 4. Một số trường hợp đặc biệt a. Đôi khi có thể sử dụng thì hiện tại đơn trong cả hai mệnh đề. Cách dùng này có nghĩa là sự việc này luôn tự động xảy ra theo sau sự việc khác. Eg: If David has any money, he spends it. 10
  11. b. Có thể sử dụng “will” trong mệnh đề IF khi chúng ta đưa ra yêu cầu Eg: If you’ll wait a moment, I’ll find someone to help you. (= Please wait a moment) c. Có thể sử dụng thì hiện tại tiếp diễn (chẳng hạn như “are doing”) hoặc hiện tại hoàn thành ( chẳng hạn như “have done”) trong mệnh đề IF Eg: If we’re expecting a lot of visitors, the museum will need a good clean. UNIT 12: ROBOTS 1. NEW WORDS: Word Pronunciation Type Meaning play football /pleɪ ˈfʊtˌbɔl/ v chơi bóng đá do the dishes /du ðə dɪʃ:ez/ v rửa chén cut the hedge /kʌt ðə hedʒ/: v cắt tỉa hàng rào make the bed /meɪk ðə bed/: v dọn giường laundry /ˈlɑːn.dri/ (n) n sự giặt ủi home robot /hoʊm ˈroʊ.bɑːt/ n người máy gia đình doctor robot /ˈdɑk·tər/ n người máy bác sĩ worker robot /ˈwɜr·kər ˈroʊ.bɑːt/ n người máy công nhân sing a song /sɪŋ eɪ /sɔŋ/ v hát một bài hát teaching robot /ˈtiː.tʃɪŋ ˈroʊ.bɑːt/ n người máy dạy học (good/bad) /ˈhæb.ɪt/ n thói quen (tốt /xấu) habits lift / lɪft/ n nâng lèn, nhấc lên, giơ lên laundry ˈlɑːn.dri/ n quần áo cần phải giặt gardening /ˈɡɑːr.dən.ɪŋ/ n công việc làm vườn go out /ɡoʊ aʊt/: v đi ra ngoài, đi chơi go/come to town /ˈnætʃ·ər·əl/ v đi ra thành phố there’s a lot to có nhiều việc cần phải do làm guard (v) /ɡɑːrd/ v canh giữ, canh gác go to the v đi xem tranh/ đi xem phim pictures/the movies minor /ˈmɑɪ·nər/ adj nhỏ, không quan trọn type /taɪp/ n kiểu, loại space ˌsteɪ·ʃən/ (n): n trạm vũ trụ station /speɪs water /ˈwɔ·t̬ər/ v tưới, tưới nước recognize /ˈrek·əɡˌnɑɪz/ v (v): nhận ra 11
  12. robot /ˈroʊ.bɑːt/ n người máy planet /ˈplæn·ɪt/ n hành tinh II. GRAMMAR. 1. MODAL VERBS: Can/Could : Động từ tình thái can (có thể) được dùng để nói lên khả năng có thể thực hiện được điều gì đó hoặc biểu thị sự cho phép. Sử dụng yêu cầu thường dùng could lịch sự hơn can. Thể khẳng định: S + can/could + verb (inf. without to) Thể phủ định: S + cannot/ could not+ Vinf. [viết tắt: cannot = can’t / could not = couldn’t] Thể nghi vấn: Can/Could + S + verb…? Ex: I can swim. (Tôi có thể bơi.) He can speak English. (Anh ấy có thể nói Tiếng Anh.) I can’t go ahead. (Tôi không thể đi về phía trước.) Can I help you? (Tôi có thể giúp bà không?.) Can you swim? (Bạn có thể bơi không?) No, I can’t. (Không, Tôi không thể) – Yes, I can. (Có, tôi có thể) I couldn’t see anything. (Tôi không thể nhìn thấy gì.) It could rain tomorrow. (Ngày mai trời có thể mưa.) 2. Will be able to a.Cách dùng của "will be able to" Chúng ta sẽ sử dụng cụm động từ will be able to để nói về khả năng trong tương lai. Eg : The baby will be able to speak next month. You will be able to communicate in English after finishing the course. b.Cấu trúc câu với "will be able to" Dạng khẳng định S + will be able to + V Dạng phủ định S + will not be able to + V Dạng nghi vấn Will + S + not be able to + V ? Cấu trúc này để nói về bản thân hoặc ai đó có / không có hoặc hỏi về khả năng làm việc gì đó trong tương lai. Eg: He will be able to get to the top of the mountain. Tom will not be able to finish his work tomorrow. 12
  13. B.BÀI TẬP TEST 1 I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from the others. 1. a. wireless b. fridge c. hi-tech d. appliance 2. a. UFO b. future c. pollute d. student 3. a. space b. draw c. automatic d. more 4. a. machine b. hi-tech c. locate d. cable 5. a. watched b. dropped c. washed d. traveled II. Circle the odd one out. 1. houseboat UFO palace skyscraper 2. might will must have 3. wireless modern fridge hi-tech 4. solar coal wind wave 5. helicopter dishwasher washing machine refrigerator III. Complete the sentences with a suitable word. The first letter is given. 1. A s____________ is a very tall building in a city. 2. In the future r____________ will take care of children, and do housework. 3. U____________ are believed to be spacecrafts from another planet. 4. A w____________ TV won’t need any wires or cables. 5. S____________ energy is power or heat that comes from the sun. 6. My future house will be on the o___________. It will be surrounded by islands and blue sea. 7. In the future, there will be more s___________ travel to send people to Mars or to the Moon. 8. You can s____________ the Internet on a smart TV. IV. Choose the best answer a, b, c or d to complete the sentence. 1. Many people are interested in living ________ the planet Mars. a. in b. on c. at d. by 2. Will robots look ________ the elderly and children? a. for b. at c. into d. after 3. In the future, we’ll live in a hi-tech house on ________. a. moon b. a moon c. an moon d. the moon 4. There will be a helicopter on the roof ________ I can fly to school. a. so that b. although c. because d. in order 5. A smart ________ will keep track of your food stocks and suggest recipes based on food items you already have. a. television b.fridge c. dishwasher d. clock 13
  14. 6. We ________ have flying cars in 2050, so there will probably be fewer cars on our roads. a. can b.should c. must d. might 7. A trip to Mars sounds amazing, ________ I would not like to live there! a. but b.so c. and d. because 8. People ________ on Mars someday, but it is too expensive to travel there now. a. live b.are living c. will live d. have lived 9. ________ will your future house be? - I’m not sure. It might be in the mountains. a. What type b.What c. Where d. How far 10.‘The car of the future will probably run on water.’ ‘________’ a. Good job! b.How fantastic! c. Good idea! d. Well done! V. Complete the sentences with the correct form or tense of the verbs in brackets. 1. I think people _______________ (live) on Mars someday. 2. _______________ (you/ ever live) in a smart house? 3. I _______________ (show) you the garden when it stops raining. 4. Phong _______________ (draw) his future house at the moment. 5. People in the future _______________ (not drive) normal cars. They _______________ (have) flying cars. 6. Would you like _______________ (live) on the Moon? 7. You never know what might _______________ (happen) in the future. 8. Robots will do work around the house such as _______________ (cook) meals and _______________ (clean) the floors. VI. Circle and correct the mistakes in these sentences. 1. What are you doing? ~ I draw my future house. ___________ 2. My future house will be in the ocean. ___________ 3. Robots will help people doing the housework. ___________ 4. What will your future house be? ~ It’ll be by the sea. ___________ 5. One day, we might to travel to the moon for holiday. ___________ 6. My future house will look like an UFO and it’ll be in the mountains. ___________ 7. Harry think we might have robots take care of our children. ___________ 8. My dream house will be surrounding by blue sea. ___________ VII. Match the two halves of the sentences. 1. I would love a self-cleaning house a. so I could watch programmes from space. 2. I would like an eco-house b. that could automatically wash, dry and 14
  15. fold my clothes. 3. I would like a front door c. that does all the housework for me. 4. I would like a wireless TV d. that automatically makes itself every morning. 5. I would like a robot chef e. that could re-order fresh food and offer up recipes. 6. I would love a bed f. with a fingerprint scanner for security. 7. I would like a hi-tech fridge g. that could cook all my meals for me. 8. I would love a smart washing machine h. that uses renewable energy. VIII. Choose the correct answers to complete the passage. Are you tired (1)_______ the colour or pattern of your walls? In a smart home, you won’t have to (2)______ them. The walls will actually be digital screens, like computer or TV screens. A computer network will link these walls with (3)________ else in your house. Called “ambient intelligence,” this computer “brain” will control your entire house. It will also adapt to your (4)________. Your house will learn about your likes and dislikes. It will then use that knowledge to control the environment. For example, it will set the heat in the house to your (5)________ temperature. It will turn on the shower at the right temperature. It will also darken the windows at night and lighten them when it’s (6)________ to wake up. 1. a. with b. of c. in d. by 2. a. build b. cover c. pull d. repaint 3. a. thing b. everything c. anything d. nothing 4. a. prefering b. preferable c. preferably d. preferences 5. a. favourite b. terrible c. high d. clearly 6. a. occasion b. way c. time d. order IX. Read this passage carefully, then choose the correct answers. Technology will allow homes in the future to be “smart.” Appliances will communicate with each other - and with you. Your stove, for example, will tell you when your food is cooked and ready to eat. Refrigerators will suggest recipes based on food items you already have. Futurologists predict that many homes will have robots in the future. Robots already do many things such as building cars and vacuuming floors. But scientists today are starting to build friendlier, more intelligent robots that will be able to show feelings with their faces, just like humans. These robots will do work around the house such as cooking and cleaning. They will even take care of children and the elderly. How soon will this smart home be a reality? There’s a good chance it will be a part of your life in 25 or 30 years, perhaps sooner. 15
  16. - recipe (n): côngthứcnấuăn - futurologist (n): nhàtươnglaihọc 1. What will make future houses smart? a. Technology b. Computers c. Humans d. Scientists 2. According to the passage, the fridge of the future will be able to __________ a.keep food fresher and lasting longer. b.tell you it’s time to buy more food. c.give instructions on how to cook something. d.look out for out-of-date food. 3. Robots nowadays are widely used in __________ a. house building b. car manufacturing c. public transportation d. communications technology 4. Scientists are building robots that can __________ a. help take care of elderly people. b. do all household chores. c. show feelings with their faces. d. all are correct. 5. Which of the followings is NOT mentioned in the passage? a.Homes will be smart in 25 or 30 years time. b.Smart appliances will be able to communicate with you. c.So far robots have already done many things. d.Robots will soon be more intelligent than humans. X. Answer these questions and then write a passage about your future house. 1. What type of house will it be? 2. Where will it be? 3. What will there be around your house? 4. How many rooms will be there? 5. What will you have in your house? 6. Will you have a robot in your house? If yes, what will your robot do? TEST 2 I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from the others. 1. a. recycle b. environment c. charity d. invite 2. a. paper b. bag c. plastic d. natural 3. a. cousin b. cycle c. encourage d. container 4. a. breathing b. green c. breeze d. bread 5. a. saved b. polluted c. enjoyed d. reused II. Choose the odd one out. 1. a. recycle b. reuse c. reorder d. reduce 2. a. plastic b. paper c. glass d. bin 3. a. polluted b. charity c. refillable d. reusable 16
  17. 4. a. noise b. bottle c. can d. bulb 5. a. rubbish b. litter c. envelope d. garbage III. How can we make every day a Green Day? Complete the sentences with the words or phrases from the box. Turnoff Use Don’t throw Clean Collect 1. _______________ away things you can recycle. 2. _______________ the tap when you brush your teeth. 3. _______________ up the beach. 4. _______________ the rubbish from the park near your school. 5. _______________ the same plastic bags again and again. 6. _______________ the lights when you go out of a room. IV. Choose the correct answers a, b, c or d. 1. Soil pollution can lead to lack __________ food. a. for b. in c. on d. of 2. Almost 27,000 trees are cut __________ every day just to make toilet paper! a. off b. down c.up d.in 3. The three Rs __________ reduce, reuse and recycle. a. mean by b. turn to c.standfor d.putup 4 You shouldn’t throw those papers away; they’re __________ a. refillable b. reducible c.recyclable d.repayable 5. We should use reusable shopping bags __________ plastic bags. a. instead of b. because of c.in spite of d. place of 6. Thousands of people donated money and food to those in __________. a. length b. need c.order d.space 7. __________ pollution can cause hearing loss. a. Air b. Water c.Noise d. Soil 8. Turn off the tap __________ you brush your teeth and washing your face. a. when b. if c.because d. although 9. If more people cycle, there will be __________ air pollution. a. much b. more c.less d. little 10.Which of the following cannot be recycled? a. Milk cartons b. Glass bottles c. Cans d.Plastic bags V. Complete the sentences with the correct form or tense of the verbs in brackets. 1. If people share their cars to go to work, there ____________ (not be) so many car fumes. 2. I ____________ (study) here for more than three years. 3. What a nice dress! Where ____________ (you/ buy) it? 17
  18. 4. Don’t forget to take your umbrella. It ____________ (rain). 5. If we ____________ (recycle) paper products, we ____________ (save) more trees. 6. Our class __________ (organise) a writing contest. We have to write about theenvironment. 7. Give old clothes to charity instead of ____________ (throw) them away. 8. Encouraging people ___________ (use) public transport is a great way to reduce traffic jams. VI. Complete the sentences with the correct form of the words in brackets. 1. Water in the area is severely ____________. (pollute) 2. Recycling also helps control ____________ pollution by reducing waste. (environment) 3. You shouldn’t buy food wrapped in a lot of ____________. (package) 4. These bags are ____________. They can be used many times. (reuse) 5. ____________ causes global warming. (deforest) 6. Many paperboard cartons are made of ____________ paper. (recycle) 7. To save ____________, turn off lights and television when not in use. (electric) 8. If we pollute the air, we will have ____________ problems,. (breathe) VII. Match the questions to the answers. 1. What can be recycled? a. Have a shower instead of a bath. 2. What can you do with your old clothes? b. In the recycling bin. 3. What kind of bags should you use? c. Walk, ride a bike or take a bus. 4. How can you save water? d. Swap them with your friends or give them to charity. 5. Where should you put old newspapers? e. Reusable bags. 6. What can you do to reduce air pollution? f. Paper, cardboard, cans and bottles. VIII. Choose the correct answers to complete the passage. Three ways everyone can help make the Earth a greener place is to reduce, reuse, and recycle! When people reduce it means they are using (1)________ of something. This allows us tocreate less waste. Turning off the faucet when we brush our teeth is a simple way to reduce. This is a small action that prevents us from wasting (2)________. Another small action people can take is to reuse things we already have. Taking bagsto the store (3)________ we shop for food is one way to reuse them. Using both (4)________ ofpiece of paper before getting a new one is another way to reuse. (5)________ is when new materials are created from old ones. Paper, plastic, 18
  19. and metalare all materials that can be recycled. Things like newspapers, soda cans, and plastic bags can all be turned (6)________ new objects if we take the time to recycle them! 1. a. much b. more c. little d. less 2. a. energy b. electricity c. water d. time 3. a. when b. what c. how d. while 4. a. ways b. sides c. parts d. points 5. a. Reusing b. Reducing c. Recycling d. Reacting 6. a. out b. up c. down d. into IX. Read the passage, then do the tasks. Earth Day is a birthday! Just like a birthday is a special day to celebrate a person, Earth Day is a special day that celebrates the Earth. It is a day to remember to take care of our planet. Earth Day was born on April 22,1970, in San Francisco, California. It is now the largest, most celebrated environmental event worldwide. Every year, many countries around the world join together in the celebration of Earth Day on April 22nd. On Earth Day, people celebrate by doing things that help to protect the environment. Some things people do to help the Earth are: turn off the lights to conserve energy, plant trees, recycle, and pick up garbage in their communities. You don’t have to wait for Earth Day though, you can help the environment every day! A. Decide whether the following statements are True (T) or False (F). 1. The first Earth Day was celebrated around the world. 2. Earth Day is a day to take care of our planet, Earth. 3. A few countries celebrate Earth Day. 4. On Earth Day, people do some good things that help the planet. 5. Turning lights off is a way to save energy. B. Answer the questions. 1. Where was Earth Day started? _____________________________________ 2. On what day is Earth Day celebrated? _____________________________________ 3. What can people do to help the Earth? _____________________________________ X. Complete the second sentence so that it means the same as first one. 1. There are a few students taking part in the event. 19
  20. There aren’t ___________________________________________ 2. They have lived here for two years. They moved ___________________________________________ 3. You should turn unwanted lights off, or you will waste a lot of electricity. If ___________________________________________________ 4. Let’s write about the three Rs? Why _________________________________________________ 5. Learning about recycling is fun. It’s __________________________________________________ 6. Plastic bags are cheaper than reusable bags. Reusable bags are_______________________________________ 7. It’s not good to throw old clothes away. You _________________________________________________ 8. Remember to turn the tap off when you are brushing your teeth. Don’t ________________________________________________ TEST 3 I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from the others. 1. a. robot b. role c. coffee d. comb 2. a. minor b. simple c. recognise d. climb 3. a. planet b. station c. space d. face 4. a. dressed b. stepped c. talked d. played 5. a. shout b. could c. house d. down II. Choose the odd one out. 1. a. will b. could c. able d. can 2. a. minor b. simple c. heavy d. guard 3. a. teaching b. English c. literature d. maths 4. a. doctor b. space c. teacher d. worker 5. a. useful b. improve c. recognise d. understand III. Complete each blank with a correct word. 1. In the future, robots will help us ___________ the laundry. 2. My robot will help me do the ___________. It will grow and take care of the plants in our small garden. 3. Will robots be ___________ to understand what we say? 4. Robots in the past ___________ talk, but now they can. 5. Space robots can build space ___________ on the Moon and other planets. 6. Home robots can do all the ___________, such as cooking, cleaning, washing the dishes. 7. In ten years, robots will wake you up in the morning and ___________ your 20
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
6=>0