intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 8 năm 2024-2025 - Trường THCS Long Toàn, BR-VT

Chia sẻ: _ _ | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:9

2
lượt xem
1
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Để đạt kết quả cao trong kì thi sắp tới, các em có thể tham khảo và tải về "Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 8 năm 2024-2025 - Trường THCS Long Toàn, BR-VT" được TaiLieu.VN chia sẻ dưới đây để có thêm tư liệu ôn tập, luyện tập giải đề thi nhanh và chính xác giúp các em tự tin đạt điểm cao trong kì thi này. Chúc các em thi tốt!

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 8 năm 2024-2025 - Trường THCS Long Toàn, BR-VT

  1. PHÒNG GIÁO DỤC & ĐÀO TẠO THÀNH PHỐ BÀ RỊA TRƯỜNG THCS LONG TOÀN KHUNG MA TRẬN KIỂM TRA HỌC KỲ II-NĂM HỌC 2024-2025 MÔN: TIẾNG ANH 8- THỜI GIAN: 60 PHÚT (Listening, reading, writing and linguistic knowledge: 50phút; Speaking: 10 phút) *SPEAKING: 2 points Part 1: Students introduce about themselves. (1pt) Part 2: Students talk about one of three topics which have the contents in the textbook. (1pt) Mức độ Nhận biết Thông Vận Vận hiểu dụng dụng T Dạng cấp cao Số Số Chuẩn kiến thức cấp thấp T bài câu điểm TL TN TL TN TL TN TL T KQ KQ KQ N K Q I Listening - Part 1. 2 2 (Twice) Choose the correct one/ 8 2.0 Matching True/ False 1 2 1 - Part 2. Fill in the missing information/ word - Preposition 1 Multiple - Conjunction 1 choice II - Vocabulary 2 4 2 2 2 10 2.5 (4 options) - Pronunciation 1 - Word form 1
  2. - Verb form/tense 2 - Conversation 1 - Find error 1 (underlined parts) A-Lexical 1 1 2 1 (4 options) 2 10 2.5 Reading B- Multiple II 2 (2 choice questions I passages) (4 options) 1 1 2 1 or T/F - Sentence building: 1 - Rewrite: 1 IV Do as 1 1 2 1.0 directed Tổng số câu 9 9 8 4 30 8.0 Tổng điểm 2.25 2.5 2.25 1.0 Tỉ lệ % 22.5% 25% 22.5% 10% 80 % Lưu ý: - Nội dung đề thi có thể được thay đổi (trong phạm vi 10%) so với ma trận. - Những bài Reading, Lexical cloze, Gap filling phài có chủ đề phù hợp với SGK. - Phần Do as directed có thể có sentence building, sentence completion, ….. - Thí sinh làm bài trực tiếp vào đề thi. - Nội dung nên được cập nhật kiến thức xã hội và mang tính giáo dục. Topics for speaking: Unit 7-12 (Các trường linh động chọn và quy định 3 trong số 6 đề tài phù hợp với học sinh của trường.
  3. KIẾN THỨC TRỌNG TÂM: A. VOCABULARY. (From Unit 7- Unit 12) B. PRONUCIATION: - Pronunciation: Sounds /bl/, /kl/, /sp/, /st/, Sentence Stress and Stress in words ending in -al, -ous, -ese, -ee C. GRAMMAR. Unit 7: Complex sentences with adverb clause. - Complex sentences with adverb clauses of time: Câu phức với mệnh đề trạng từ chỉ thời gian; câu phức trong tiếng Anh chứa một mệnh đề độc lập và ít nhất một mệnh đề phụ thuộc. S + V …, + When + Dependent Clause ( S + V) While Before / After/ Till/ Until / As soon As Ex: There was a landslide in the mountain when the heavy rain lasted too long. I had to wait for a long time until the film began. Unit 8: Adverbs of frequency and Present simple for future events. - Adverbs of frequency ( trạng từ tần suất, chỉ thói quen) Always; usually; frequently; often; sometimes; rarely; seldom; never  trong câu, chúng thường đứng sau to be và trợ động từ, nhưng đứng trước động từ chính. Ex: It is often hot in Summer in Viet Nam. We usually go to school from Monday to Saturday - Present simple for future events S + V (-s/es)… * Note: It’s also used or future meaning. Thì hiện tại đơn mang ý nghĩa tương lai: thì hiện tại đơn còn có thể diễn đạt ý nghĩa về tương lai. Đặc biệt khi nói về các lịch trình hoặc kế hoạch đã được xác định trước. Ex: "I have to go now. My art lesson starts at one o’clock. Unit 9: Past continuous tense. - The past continuous: S + was/ were + V-ing….. Quá khứ tiếp diễn là một thì quan trọng dùng để diễn đạt: + Một hành động đang xảy ra vào một thời điểm cụ thể trong quá khứ. Ex: "At 7pm yesterday, I was watching a movie." Tại thời điểm 7 giờ tối ngày hôm qua, hành động "watch a movie" đã đang diễn ra. +Một hành động trong quá khứ đang diễn ra khi một hành động khác xen vào. Ex: "I was reading a book when the phone rang." Tại đây, hành động "read a book" đang diễn ra khi hành động "the phone rang" xen vào. Unit 10: Preposition of place and time, possessive pronouns. - Prepositions of place (Giới từ chỉ nơi chốn) + IN (ở trong) được dùng để chỉ địa danh (đất nước, thành phố,…): in a country/a town/ a city/ a forest/a building /a garden /a box Ex: My grandfather is watering the tree in a garden. + ON (trên): miêu tả sự vật nằm ở trên bề mặt- on the hill / the floor /the table / the wall / the ceiling / the page / a farm / the street /the beach. Ex: Do you ever swim on the beach? + AT (ở tại):được dùng để chỉ vị trí chính xác. - at 16 flat / at the table / at the top of the mountain. at + home / work / the office / school / university / the door /the bus stop
  4. + Các gới từ khác: - in front of: phía trước. There is a pond in front of the house. - opposite: đối diện The cinema is opposite the bakery. - under: bên dưới The school bag is under the table. + Prepositions of time (Giới từ chỉ thời gian) - in + khoảng thời gian: thể hiện nghĩa tương lai Robots will replace human shop assistants in ten years. - for + khoảng thời gian: thể hiện sự việc kéo dài trong bao lâu It rained for three hours yesterday. - by + thời gian cụ thể: trước thời điểm đó We’ll be there by 6 p.m. - Possessive pronouns (Đại từ sở hữu) + Đại từ sở hữu là những đại từ dùng để thay thế cho sự sở hữu. Ex: His car is red and my car is blue. = His car is red and mine is blue. Đại từ mine dùng để chỉ sự sở hữu của tôi và để thay thế cho cụm my car. - Có 7 đại từ sở hữu, bao gồm: mine: … của tôi yours: … của bạn / của các bạn his: của anh ấy hers: của cô ấy ours: của chúng tôi theirs: của họ its: của nó + Vị trí của đại từ sở hữu trong câu: - Đại từ sở hữu có thể được sử dụng như một chủ ngữ, tân ngữ hoặc đứng sau giới từ Vị trí chủ ngữ: His car is red and mine is blue. Vị trí tân ngữ: Her house is bigger than mine. Đứng sau giới từ: I could deal with their problem, but I don’t know what to do with mine. + Cách dùng đại từ sở hữu trong tiếng Anh. - Đại từ sở hữu được dùng để thay thế cho cụm tính từ sở hữu + danh từ đã đề cập trước đó. - Đại từ sở hữu được sử dụng để tránh trùng lặp trong cách dùng từ và giúp câu văn trở nên trôi chảy hơn. Ex: This is my book, not yours. = This is my book, not your book => Đại từ sở hữu yours được sử dụng để thay thế cho cụm your book. - Lưu ý: + Đại từ sở hữu không đứng trước 1 danh từ. + Đại từ sở hữu và tính từ sở hữu của ‘it’ và ‘he’ giống nhau, các bạn cần để ý khi sử dụng để tránh sai ngữ pháp. It -> Its (tính từ sở hữu) -> Its (đại từ sở hữu) He -> His (tính từ sở hữu) -> His (đại từ sở hữu) Unit 11: Reported speech (statements) - Câu tường thuật được sử dụng để tường thuật, thông báo lại điều mà người khác đã nói.
  5. * Khi chúng ta chuyển câu trực tiếp sang câu tường thuật (gián tiếp), chúng ta thay đổi: + hình thức thì của động từ + cụm từ thời gian và địa điểm + các đại từ tùy theo tình huống theo cấu trúc mẫu câu sau: S + SAID / TOLD + (that) + S+ V( lùi về thì quá khứ) Ex: Mi said, “I want a new computer.” => Mi said (that) she wanted a new computer. + Thay đổi hình thức thì của động từ như sau: * Hiện tại đơn  Quá khứ đơn Ex: Mi said, “I love science.”  Mi said (that) she loved science. * Hiện tại tiếp diễn  Quá khứ tiếp diễn Ex: Mi said, “I am learning English.”  Mi said (that) she was learning English. * Will --> Would + Thay đổi Cụm từ thời gian và địa điểm: now => then ; today => that day ; ago => before ; yesterday => the previous day tomorrow => the following day/ the next day ; this week => that week ; here => there + Chuyển các đại từ tùy theo tình huống: I => he/ she we => they me => him/ her Unit 12: Reported speech (questions) Câu gián tiếp - dạng câu hỏi (Reported speech – questions): được chia làm 2 loại:  Câu hỏi Yes/ No (Câu hỏi bắt đầu với các trợ động từ)  Câu hỏi có từ hỏi Wh_question ( What; Where/ When/ Who/ How/ …) 1. Câu hỏi Yes/ No khi chuyển sang dạng tường thuật, ta sử dụng cấu trúc: S +Asked (+O) /Wanted to know + If/ Whether + S+ V( lùi về thì quá khứ) Ex: Câu Trực tiếp: “Do you understand music?” he asked.  Gián tiếp: He asked if/ whether I understood music. 2. Câu hỏi có từ để hỏi khi chuyển sang dạng được tường thuật, ta sử dụng cấu trúc: S + Asked (+O) / Wanted to know + Wh-Words + S+ V ( lùi về thì quá khứ) Ex: Câu Trực tiếp: “What is her name?” he asked.  Gián tiếp: He asked me what her name was. PRACTICE EXERCISES. I. PHONETICS: * Choose the word whose underlined part is pronounced differently from the others. 1. A. parade B. tornado C. volcano D. damage 2. A. connect B. fetch C. recognize D. concern 3. A. bury B. evacuate C. rescue D. music 4. A. explore B. enormous C. become D. engine * Choose the words marked A, B, C, D having a different stress pattern from others. 1. A. alien B. rocket C. exist D. trainee 2. A. gravity B. television C. telepathy D. pollution 3. A. social B. trembling C. private D. serious 4. A. discovery B. unsuitable C. habitable D. identity II. MULTIPLE CHOICE Choose the best answers to complete the sentences. 1. I think we will find another habitable planet ________ 15 years. A. on B. for C. by D. in
  6. 2. Using telepathy is a way to communicate instantly ___thought. A. in B. by C. with D. on 3. Shopping at a shopping centre is _____. It has almost everything you want there. A. difficult B. cheap C. convenient D. time-consuming 4. Some people go to shopping centres just to _____ with friends or browse. A. hang out B. discuss C. buy D. play 5. She sent me a(n) ______ message to ask about the homework. A. warning B. heartfelt C. instant D. strong 6. A strong earthquake caused a lot of _______ to eastern Japan last week. A. damaged B. damages C. damaging D. damage 7. Two tornadoes struck Florida on Saturday morning and _______ 30 homes. A. destroy B. destroyed C. destruction D. destroying 8. ______ from Viet Nam came to Myanmar to find the survivors in the bad Earthquake. A. Scientists B. Victims C. People D. Rescue workers 9. Many people think ______ will replace human translators in the future. A. voice messages B. emojis C. dictionaries D. translation machines 10. All the items at Timan Shop are _____ for two days. Some of them are 50% off. A. online B. on sale C. out of stock D. expensive 11. Two examples of _____ shops are the florist's and the bakery. A. goods B. convenience C. discount D. speciality 12. Parents should pay due attention to their children's use of ______. A. social networking sites B. real time C. telepathy D. holography 13. We made a(n) ______ to discuss our project. A. group call B. social network C. emoji D. family member 14. I think there will be no language ____ in the world. We will speak a new language. A. use B. development C. skill D. barrier 15. Video conferencing is a technology that allows ______ communication. A. private B. social C. real-time D. smartphone 16. We tried to ______ the aliens and managed to stop them from invading our planet. A. oppose B. support C. strike D. struggle 17. Before we went camping, we _____ a lot of things. A. prepare B. preparing C. had prepared D. is preparing 18. At this time last night, we _____ to work to support the air pollution reducing campaign. A. cycled B. cycles C. were cycling D. will cycle 19. We were cleaning up the school yard _________ it rained instantly. A. after B. while C. when D. before 20. What is the most ______ planet for life in our solar system? A. encouraging B. promising C. habitable D. possible 21. The scientists said that they were searching for a babitable planet ____. A. at the moment B. now C. then D. at present 22. ___he speaks slowly, he says meaningful words. A. If B. Although C. But D. Therefore
  7. 23. Laura: I think IT should be a necessary subject. Stella: . IT is really useful for us. A. I quite agree. B. You must be kidding. C. I’m the opposite opinion. D. I don’t think that’s a good idea. 24. My mother _________ shops at the supermarket. She never shops anywhere else. A. sometimes B. always C. hardly D. often 25. David: “A tornado blew several cars in front of me off the road and into the trees. Isabel: ” – “______” A. That’s awful! B. How cute! C. That’s great! D. Maybe. 26. The man said to his friend that he saw a UFO _____. A. that morning B. this morning C. today D. tomorrow * Find and circle the mistake in each sentence. 27. While I was going to school, I was seeing an old friend. A. B. C. D. 28. I wasn't go for a walk because it was raining. A. B. C. D. 29. While we returned home, he was still working. A. B. C. D. 30. I listened to the radio, so I didn't hear the fire alarm. A. B. C. D. III. READING 1. The Invention of the World Wide Web Sir Tim Berners-Lee, an English computer scientist, invented the World Wide Web in 1989. At first, he wanted to develop a web for scientists around the world to share information and the results of their experiments. At that time the Internet already existed. But he created a way to use the Internet to link documents to each other. Soon, he turned it into a free space for people to share knowledge, communicate, and cooperate. The World Wide Web allows people to get all kinds of information online. The information can be images, videos, or files. It has become a significant tool for everyone, from scientists, researchers to young students as well. Scientists and researchers can share their study results, students can use it for learning or doing research online. Businesses even use it to advertise their products and to do business. Everybody can use the World Wide Web to watch videos, communicate, and attend meetings. True (T) or False (F). 1. The inventor of the World Wide Web is an American computer scientist. _______ 2. Sir Tim Berners-Lee invented the World Wide Web in the 20th century _______ 3. People can use the World Wide Web without the Internet. _______ 4. The World Wide Web allows people to get videos, pictures or files online. _______ 5. Only students and scientists benefit from The World Wide Web. _______ 2. The Natural Disaster Tornadoes are storms with very (1) ____ turning winds and dark clouds. These winds are perhaps the strongest on (2) ____. They reach speeds of 300 miles per hour. The dark clouds are shaped like
  8. a funnel-wide at the top and narrow at the bottom. The winds are strongest in (3) ____ centre of the funnel. Tornadoes are especially common in the United States, but only in certain parts. They occur mainly in the (4) ____ states. A hot afternoon in the spring is the most likely time for a tornado. (5) ____ become dark. There is thunder, lightning and rain. A cloud forms a funnel and begins to twist. The funnel moves faster and faster. The faster the winds, the louder the noise. Tornadoes always move in a northeastern direction. They never last longer than eight hours. 1. A. angry B. weak C. cruel D. strong 2. A. space B. earth C. ground D. planet 3. A. the B. that C. this D. a 4. A. unknown B. central C. foreign D. farther 5. A. sun B. sky C. clouds D. winds 3. A type of pollution Air pollution is a serious problem in many cities. Motor vehicles, factories and other sources create so much air pollution that it may hang in the air like dirty fog. Air pollution threatens the health of the people who live in cities. City wastes cause water pollution when they are poured into the waterways. These wastes kill fish and make some areas unfit for swimming. In addition, many large cities have difficulties in disposing of their garbage. The amount of garbage grows each year, but places to put it are quickly filling up. Citizens, governments, industries, scientists, and business people must work together in different ways to gradually reduce pollution. For example, most cities have introduced recycling programmes. True (T) or False (F). 1. Motor vehicles and factories are among some sources of air pollution. _______ 2. Air pollution doesn't endanger people's health in some cities. _______ 3. Air pollution is the only problem of the environment mentioned in this passage. _____ 4. Garbage disposal is a problem in many large cities. _______ 5. Everyone must cooperate to reduce pollution. _______ IV. DO AS DIRECTED. A. Combine the pair of sentences into one, using the words in brackets. 1. We were planting trees at 7.00 am yesterday. Our friends were collecting rubbish. (while) _______________________________________________________________________ 2. The choir practised for half an hour. After that, they went on stage. (before) _______________________________________________________________________ 3. I read my favourite book. Then I went to bed. (after). _______________________________________________________________________ 4. The bell rang. Everyone raced out of the classroom. (when) _______________________________________________________________________ B. Write the meaningfull sentences with the cues. 1. You / not give / password / any strangers / it / not be / in safe keeping. _______________________________________________________________________ 2. Lan / ask /my brother /if / he / cook / very well .
  9. _______________________________________________________________________ 3. While / Tom / read / books / seven last night / mother / watch / films / on the smartphone.  ______________________________________________________________________ 4. At 6.00 last Sunday, they / have / dinner / in the restaurant / when / the tornado / come.  ______________________________________________________________________ C. Change into reported speech. 1. “I’ll see you here next Friday,” Tom said to me.  ______________________________________________________________________ 2. He told me, “We often meet our friends in the city at the weekend.”  ______________________________________________________________________ 3. Thu said “All the students will have a meeting next week” _______________________________________________________________________ 4. “How many planets are there in the Solar System?” The teacher asked her students.  ______________________________________________________________________ D. Make a question with underlined words 1. Lan went to HCM city last week.  ______________________________________________________________________ 2. I was tired yesterday evening because I worked very hard.  ______________________________________________________________________ 3. He went to the movie theater by bike last night.  ______________________________________________________________________ 4. An earthquake struck the Indonesian island of Lombok on August 5th.  ______________________________________________________________________ ( Good Luck to you.)
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
10=>1