
32
CẢM NHẬN VỀ CHUYỂN ĐỔI SỐ VÀ QUYẾT ĐỊNH CHUYỂN ĐỔI SỐ
TẠI DOANH NGHIỆP: TRƯỜNG HỢP DOANH NGHIỆP VIỆT NAM
Nguyễn Phương Liên1
1. Trường Đại học Hoa Sen; Email: lien.nguyenphuong@hoasen.edu.vn
TÓM TẮT
Bằng việc vận dụng mô hình Kế hoạch hành vi dự định – TPB và mô hình Chấp nhận
công nghệ - TAM làm cơ sở thực hiện khảo sát 264 người dùng đến từ các doanh nghiệp vừa
và nhỏ tập trung chủ yếu ở Bình Dương, Thành phố Hồ Chí Minh. Kỹ thuật phân tích mô hình
SEM với biến trung gian đã phát hiện nhận thức về các yếu tố xung quanh như tình hình chuyển
đổi số của các doanh nghiệp khác hay các yêu cầu của đối tác, khách hàng và cơ quan quản lý
nhà nước cùng với cảm nhận về thách thức đối với chuyển đổi số có tác động dương đến chuyển
đổi số. Bên cạnh đó quy mô doanh nghiệp cũng có tác động dương lên quyết định chuyển đổi
số. Ngoài ra biến cảm nhận về môi trường xung quanh ngoài tác động trực tiếp nó còn có cả
tác động gián tiếp lên chuyển đổi số thông qua biến cảm nhận về thách thức với mức độ tác
động ở mức 8% và tới gần 0.1 lần mức tác động của biến cảm nhận của thách thức lên chuyển
đổi số.
Từ khóa: Chuyển đổi số, mô hình SEM, TAM và TPB
Abstract
PERCEPTION OF DIGITAL TRANSFORMATION AND DIGITAL
TRANSFORMATION DECISIONS AT ENTERPRISE: CASE OF VIETNAM
ENTERPRISE
The study applies the Theory of Planned Behavior (TPB) and Technology. Acceptance
Model (TAM) as the basis for surveying 264 users from small and medium enterprises,
concentrated mainly in Binh Duong province, Ho Chi Minh City. By analyzing the SEM model
with a mediator, this report has discovered that the perception of surrounding factors such as
the digital transformation situation of other businesses or the requirements of partners,
customers, and state management agencies, together with the perception of challenges facing
digital transformation, have a positive impact on digital transformation. In addition, the size of
the business also positively impacts the decision to transform digitally. The perceived variable
about the surrounding environment, in addition to having a direct impact on digital
transformation, also has an indirect impact on it through the sensing variable of challenges,
with an impact level of 8% and nearly 0.1 times that of the impact of perceived challenges on
digital transformation. It is hoped that this report will contribute suggestions for digital
transformation service consultants as well as state government and media agencies.
Newspapers and radio stations should focus on increasing awareness among users and
employees about the digital transformation environment
Keywords: Digital transformation, The model’s SEM, TAM, and TPB