intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Đề thi thử THPT Quốc gia môn Tiếng Anh năm học 2019-2020 (Đề minh họa số 2)

Chia sẻ: Nguyễn Minh Hạnh | Ngày: | Loại File: DOC | Số trang:27

375
lượt xem
15
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Mời các bạn cùng tham khảo "Đề thi thử THPT Quốc gia môn Tiếng Anh năm học 2019-2020 (Đề minh họa số 1)" để nắm chi tiết các nội dung bài tập, làm quen với cấu trúc đề thi, có phương pháp ôn luyện hiệu quả, chuẩn bị chu đáo cho kỳ thi sắp diễn ra. Chúc các em thành công!

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Đề thi thử THPT Quốc gia môn Tiếng Anh năm học 2019-2020 (Đề minh họa số 2)

  1. MOON.VN ĐỀ THI THỬ THPT QUỐC GIA ĐỀ MINH HỌA 02 NĂM HỌC: 2019 – 2020 GV: TRANG ANH MÔN: TIẾNG ANH Thời gian làm bài: 60 phút; không kể thời gian phát đề Mark the letter A, B, C, or D to indicate the word whose underlined part differs from the other  three in pronunciation in each of the following questions.  Câu 1.  A. arranged B. aged C. changed  D. managed  Câu 2.  A. elongated B. integrate C. economy  D. reliable  Mark the letter A, B, C, or D to indicate the word that differs from the other three in the position of  the primary stress in each of the following questions.  Câu 3.  A. volunteer B. theory C. physical  D. principle  Câu 4.  A. burden B. childcare C. wisely  D. esteem  Mark the letter A, B, C or D to indicate the correct answer to each of the following questions.  Câu 5. Thanks to lifelong learning, people's level of awareness ____________ significantly. A. has improved  B. have improved C. has been improved  D. have been improved  Câu 6. A generation gap or generational gap, is a difference ____ opinions between one generation and  another regarding beliefs, politics, or values.  A. in  B. between  C. of  D. among  Câu 7. A new TV show has sparked ________ by showing the positive side of dropping out of college. A. controversy B. argument C. contention  D. debate  Câu  8.  Singapore   is   a   ____   example   of   a   smart   city,   and   is   constantly   evolving   its   "city   brain,   "a   backbone of technologies is used to help control pollution, monitor traffic, allocate parking, communicate  with citizens.  A. lead  B. leading  C. led  D. leader  Câu 9. Despite the tough _______ in the sector, our little store managed to break _________ its first year  in operation. A. contest/level  B. competition/equal C. competition/even  D. opposition/equal  Câu 10. Under this high­pressure and competitive environment, it is ____ a balanced lifestyle. A. difficult for people to achieve B. difficult to achieve for people C. for people to  achieve difficult  D. for difficult people to achieve  Câu 11. This ticket ____ you to a free meal in our new restaurant. Trang 1
  2. A. allows B. grants C. entitles  D. credits  Câu 12. ____ as it was at such a time, his work attracted much attention. A. Being published B. Published C. Publishing  D. to be published  Câu 13. It can be argued that the future of human life on the planet rests on ____ smooth transition to  cities that are more efficient and less wasteful.  A. a  B. an  C. the  D. no article  Câu 14. I wish you ____ throw rubbish out of the car window.  A. won't  B. wouldn't  C. didn't  D. couldn't  Câu 15. Sarah’s friends all had brothers and sisters but she was a (n) _____ child. A. singular B. individual C. single  D. only  Câu 16. The greatest happiness of life is the conviction that we are loved; loved for ourselves, or rather,  loved ____ of ourselves. A. regardless B. in spite C. in case  D. instead  Câu 17. Being independent is a mixture of many things from teaching yourself new things to ____ on an  adventure all on your own.  A. to embark  B. embark  C. embarking  D. embarked  Câu 18. Ian has no difficulty in ____ into use the perfect plans his friends have prepared for him.  A. lending  B. taking  C. putting  D. heading  Mark  the letter A, B, C or D to indicate the word(s) CLOSEST in meaning to the underlined  word(s) in each of the following questions.  Câu 19. That was so serious a matter that I had no choice but to call in the police  A. ask the police to come and help  B. phone to say where we are  C. ask the police to come to a particular place  D. order the police by phone  Câu 20. An indecisive commander is unlikely to win the confidence of his men.  A. slow B. determined  C. hesitant  D. reliant  Mark the letter A, B, C or D to indicate the word(s) OPPOSITE in meaning to the underlined  word(s) in each of the following questions.  Câu 21. My father was as poor as a church mouse growing up, so his sole focus was to give his kids  every opportunity in life that he missed out on. A. looked like a million dollars B. was born with a silver spoon in his mouth C. was short of cash  D. was very poor  Trang 2
  3. Câu 22. Social media which prove to be an efficient means of communication have helped narrow the  gap between faraway people. A. inadequate  B. ineffective  C. incapable  D. impotent  Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the   correct word or phrase that best fits each of the numbered blanks.  The first thing that is included in the "living together” (23) ______ is the expected good relations with  your family. This also involves sharing equally the housework. Lots of people think that everyone should  share the housework (24) ________, but in many homes parents do most of it. To certain minds, many  families can't share the housework whereas they should try it. In fact, sharing the housework equally is  not very possible because of the families' timetable. So, it is somehow believed that children and parents  must do things together. For this they can establish a housework planning. (25)_________, housework's contributions of the teenager make him more responsible. He will think that  he has an important role in his family. According to researchers, teenagers should share the housework  because (26) ______ will help them when they have to establish their own family in the future. Too many  teenagers and young adults leave home without knowing how to cook or clean, but if parents delegate  basic   housework   to   teens   as   they   are   old   enough   to   do   it,   they   won't   be   destabilized   by   doing   the  housework in their new grown­up life. It   can   be   (27)   ________   concluded   that   many   parents   don't   really   prepare   their   children   for   future,  because they don't stimulate them to learn how to run a house. If parents get them responsible, teens will  be more responsible and that will improve family's life. (Source: https://www.sciencedaily.com/releases/2013) Câu 23.  A. custom B. tradition C. notion  D. trend  Câu 24.  A. equal B. equalize C. equality  D. equally  Câu 25.  A. In addition B. However C. In contrast  D. In case  Câu 26.  A. which B. what C. that  D. who  Câu 27.  A. likely B. probably C. auspiciously  D. possibly  Mark the letter A, B, C or D to indicate the underlined part that needs correction in each of the  following questions. Câu 28. Everything that parents do will be very likely to transfer to their children through the learning  process. A. that B. do will C. to transfer  D. through  Câu 29. It was the shop near my school that I bought these shirts and accessories. A. was the shop B. my C. bought  D. accessories  Trang 3
  4. Câu 30. It is said that these good life skills will make young people become more confidential. A. is said B. these C. become  D. confidential  Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the   correct answer to each of the questions.  Exactly 50 years ago, humanity stepped foot on the surface of the Moon for the first time. It was a  miracle, and one made so powerful because it was so very unlikely. It was hailed as an incredible success.  But   the   chance   of   failure   was   such   that   authorities   had   to   prepare   for   the   possibility   of   losing   the  astronauts. Those preparations offer a humbling insight into how risky that mission was, and how high the  stakes were. Probably the most potent document from those preparations is the speech that would have  been used to hail the bravery of the astronauts as they were left to their death on the Moon. It was written to announce to the world that the astronauts had been lost, and that the Moon mission was a  failure. After it was read, the two astronauts would be given a ceremony something like the burial at sea,  but one entirely without precedent. The document was hidden for many years – unused, it was "quietly  tucked away into the record" after the astronauts returned home, as the National Archive that now holds  it notes. But over time it became public, after being revealed  by the man who wrote it, and is now  available for the public to read. It was prepared in the case that the astronauts and their moon lander failed to get back to the main craft   that was floating around in the Moon's orbit ready to bring them home, and contained Neil Armstrong and  Buzz Aldrin's colleague Michael Collins. In that case, it was most likely that those pioneering explorers  would not lose their lives in a single spectacular moment. Instead, they would most likely be stranded,  stuck 250,000 miles from Earth with no way of getting back home. "If they couldn't get back safely,  they'd have to be abandoned on the moon, left to die there," speechwriter William Safire said in 1999.  "The men would either have to starve to death or commit suicide." In the end, and despite some very anxious moments, the crew would explore the lunar surface and come  back down safely. That meant that, instead of announcing their loss, Nixon could instead share in the  astronaut's success. In one of the most famous moments of the mission, he spoke to them in a phone call  that was beamed around the world. He recognised the triumph of their achievement, and wished them  safety for their return. (Adapted from https://www.independent.co.uk/) Câu 31. Which of the following could be the main topic of the passage? A. The successful landing on the Moon surface. B. The anxiety for losing the astronauts on the flight to the Moon. C. The preparations for an incredible success of the astronauts.  D. The speech prepared for the Moon landing failure.  Trang 4
  5. Câu 32. The phrase “tucked away” in paragraph 2 mostly means ____________. A. stored B. discarded C. removed  D. opened  Câu 33. What does the word “they” in paragraph 3 refer to? A. Neil Armstrong, Buzz Aldrin and Michael Collins B. Buzz Aldrin and Michael Collins C. Neil Armstrong and Buzz Aldrin  D. Neil Armstrong and Michael Collins  Câu 34. According to the passage, which of the following is NOT true? A. The writer of the speech made it possible for the public. B. There was an astronaut on the main craft when the others landed on the Moon. C. If the astronauts had failed to get back to the main craft, they would have died of hunger or suicide.  D. The burial ceremony intended to give the astronauts has ever been celebrated some times before.  Câu 35. What did Nixon do after the crew landed safely? A. He expressed his anxiety and wished them to return safely. B. He made a call and appreciated their success. C. He made a speech to share the achievement with other countries in the world.  D. He congratulated them and hailed their bravery.  Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the   correct answer to each of the questions.  More than 200 reindeer have died of starvation on the Norwegian archipelago of Svalbard, with scientists  blaming their deaths on climate change. The wild deer carcasses were found on the Arctic islands this   summer by researchers from the Norwegian Polar Institute (NPI), which said it had never logged so many  deaths at once in 40 years of monitoring the animals’ population level. “It’s scary to find so many dead  animals,” project leader Ashild Onvik Pedersen told state broadcaster NRK. “This is an example of how  climate change affects nature. It is just sad.” Svalbard’s capital Longyearbyen, the northernmost town on earth, is thought to be warming quicker than  any other settlement on the planet, climate scientists warned earlier this year. The milder temperatures in  the region led to unusually heavy rainfall in December, leaving a thick layer of ice when the precipitation  froze. This meant the reindeer could not dig through the hardened tundra to reach the vegetation they  graze on in their usual pastures, the NPI said. Svalbard’s reindeer have been observed eating seaweed and  kelp when food is scarce, but these are less nutritious and cause them stomach problems. A relatively high number of calves born last year increased the death toll, as the youngest and weakest are  often the first to die in harsh conditions. “Some of the mortality is natural because there were so many  Trang 5
  6. calves last year. But the large number we see now is due to heavy rain, which is due to global warming,”  said Ms Onvik Pedersen. A team of three scientists spent 10 weeks investigating population of the Svalbard reindeer earlier this  year. Researchers warned the decline of reindeer would cause unwanted plant species, currently kept in  check by the animals’ grazing, to spread across Arctic ecosystems in Europe, Asia and North America. Arctic reindeer and caribou populations have declined 56 per cent in the last two decades, a report by the  National Oceanic and Atmospheric Administration said last year. The report said food security was partly  to blame for falling herd numbers, while warmer summers could also put the animals at greater risk of  diseases spread by flies and parasites. The average temperature in Longyearbyen has risen by 3.7C since  1900, more than three times the global average increase of about 1C. In 2016, the entrance to the town’s  “Doomsday” seed vault – which stores specimens of almost all the world’s seeds – was flooded following  heavy rainfall. (Adapted from https://www.independent.co.uk/) Câu 36. Which could best serve as the title of the passage? A. Climate change – The main cause for the death of hundreds of reindeer. B. Global warming – What are the effects on nature? C. Reindeer – The most vulnerable animals on the Arctic islands.  D. Climate change – What are the reasons?  Câu 37. The word “logged” in paragraph 1 is closest in meaning to ______________. A. cut down B. damaged C. recorded  D. discovered  Câu 38. The following are true about capital Longyearbyen, EXCEPT ___________. A. It is believed to be the most quickly warming settlement on earth. B. People in Longyearbyen suffered unusually heavy rain at the end of the year. C. It is the northernmost town on our planet.  D. The reindeer here couldn’t stand the low temperature when the precipitation froze.  Câu 39. The word “scarce” in paragraph 2 could be best replaced by __________. A. inappropriate B. insufficient C. abundant  D. unlimited  Câu 40. What does the word “these” in paragraph 2 refer to? A. seaweed and kelp B. Svalbard’s reindeer C. their usual pastures  D. milder temperatures  Câu 41. According to Ms. Onvik Pedersen, why is the death rate of reindeer so high this year? A. Because of the high number of calves born. B. Because of heavy rain. C. Because of natural selection.  D. Because of the shortage of vegetation.  Câu 42. Which statement is TRUE according to the last paragraphs? Trang 6
  7. A.  After over 2 months investigated, reindeer populations were reported to decrease because of the  increase of unwanted plant species. B. Nearly a half of reindeer populations have reduced in the last two decades. C. Beside the scarcity of food, diseases are also the cause of reindeer’s mortality.  D. The average temperature of the Earth has increased by 3.7C since 1990.  Câu 43. It can be inferred from the passage that ______________. A. Arctic reindeer play the most important role in the Arctic ecosystems. B. the Arctic ecosystems are altering worse because of the global warming. C. the clearest effect of climate change is the limit of food chain in the nature.  D. the harsh weather in Arctic islands only damages the new­born calves.  Mark the letter A, B, C, or D to indicate the sentence that is closest in meaning to each of the  following questions.  Câu 44. I’m sure that they had practiced hard for the games as they won a lot of medals. A. They couldn’t have practiced hard for the games as they won a lot of medals B. They must have practiced hard for the games as they won a lot of medals C. They shouldn’t have practiced hard for the games as they won a lot of medals  D. They might have practiced hard for the games as they won a lot of medals.  Câu 45. “Sometimes, I think I'm overly independent. I hate asking for help." She said. A. She said sometimes she thought she was overly independent as she hated asking for help. B. Sometimes, she said she hated asking for help to be thought of as being overly independent. C. She said sometimes, she was thought to be overly independent as she hated asking for help.  D. Sometimes, as she said, she hated being asked for help and thought she was overly independent.  Câu 46. Elephants have the same importance now as they did in the past. A. Elephants now are the most important. B. Elephants have never been so important. C. Elephants are as important as ever.  D. Elephants are as important as they will.  Mark the letter A, B, C or D to indicate the option that best completes following exchanges.  Câu 47. Two parents are talking with each other about their teenage daughter:  ­ The husband: “________________.”  ­ The wife: "Though she was told not to, she spent all the money." A. Are you going out with her? B. Have you read her school report? C. Why are you so angry?  D. Thanks god, she's doing very well at school.  Câu 48. Claudia is being interviewed by the manager of the company she's applied for Trang 7
  8. ­ Manager: “____________.” ­ Claudia: "I work hard and I enjoy working with other people." A. Can you do jobs on your own? B. Would you describe yourself as ambitious? C. What are some of your main strengths?  D. Why have you applied for this position?  Mark the letter A, B, C, or D to indicate the sentence that best combines each pair of sentences in  the following questions.  Câu 49. Could you reply this e­mail? Please confirm your attendance at the meeting! A. I wonder whether you have the ability to confirm your attendance at the meeting. B. If I were you I would reply this e­mail to confirm my attendance at the meeting. C. Do you mind replying this e­mail to confirm your attendance at the meeting?  D. You'd better reply this e­mail to confirm your attendance at the meeting soon.  Câu 50. Sunbathing is still a popular activity. People do it even though they know it can cause cancer, A. No matter what people know that sunbathing can cause cancer, it is still a popular activity.  B. Because sunbathing is still a popular activity, it can cause cancer.  C. Sunbathing is still a popular activity as long as it can cause cancer.  D. Unless it can cause cancer, sunbathing is still a popular activity.  Trang 8
  9. Đáp án 1 B 2 A 3 A 4 D 5 A 6 C 7 A 8 B 9 C 10 A 11 C 12 B 13 A 14 B 15 D 16 B 17 C 18 C 19 A 20 C 21 B 22 B 23 C 24 D 25 A 26 C 27 D 28 C 29 A 30 D 31 D 32 A 33 C 34 D 35 B 36 A 37 C 38 D 39 B 40 A 41 B 42 C 43 B 44 B 45 A 46 C 47 C 48 C 49 C 50 A LỜI GIẢI CHI TIẾT Câu 1: Đáp án B Kiến thức về phát âm của đuôi –ed A. arranged /əˈreɪndʒd/  B. aged /eɪdʒd/(V_past) hoặc /ˈeɪdʒɪd/(adj) C. changed /tʃeɪndʒd/  D. managed /ˈmænɪdʒd/  Câu 2: Đáp án A Kiến thức về phát âm của nguyên âm A. elongated /ˈiːlɒŋɡeɪtɪd/ hoặc /ɪˈlɑːŋɡeɪt̬ɪd/  B. integrate /ˈɪntɪɡreɪt/ C. economy /iˈkɑːnəmi/  D. reliable /rɪˈlaɪəbl/  Câu 3: Đáp án A Kiến thức về trọng âm A. volunteer /ˌvɒlənˈtɪər/: từ này có trọng âm rơi vào âm tiết thứ ba. Vì theo quy tắc đuôi –eer nhận   trọng âm. B. theory /ˈθɪəri/: từ  này có trọng âm rơi vào âm tiết đầu. Vì theo quy tắc trọng âm  ưu tiên rơi vào  nguyên âm đôi /ɪə/. C. physical /ˈfɪzɪkəl/: từ  này có trọng âm rơi vào âm tiết đầu. Vì theo quy tắc hậu tố  ­al không  ảnh  hưởng đến trọng âm của từ và đuôi –ic làm trọng âm rơi vào trước âm đó.  D. principle /ˈprɪnsəpl/: từ  này có trọng âm rơi vào âm tiết đầu. Vì theo quy tắc trọng âm không bao   giờ rơi vào nguyên âm /ə/. => Đáp án A có trọng âm rơi vào âm tiết thứ ba. Các đáp án còn lại có trọng âm rơi vào âm tiết đầu.  Câu 4: Đáp án D Kiến thức về trọng âm Trang 9
  10. A. burden /ˈbɜːdən/: từ này có trọng âm rơi vào âm tiết đầu. Vì theo quy tắc trọng âm không bao giờ  rơi vào nguyên âm /ə/ và trọng âm ưu tiên rơi vào nguyên âm dài. B. childcare /ˈtʃaɪldker/: từ  này có trọng âm rơi vào âm tiết đầu. Vì theo quy tắc với danh từ  ghép thì   trọng âm rơi vào từ đầu.  C. wisely /ˈwaɪzli/: trọng âm rơi vào âm tiết đầu. Vì theo quy tắc đuôi –ly không làm ảnh hưởng đến   trọng âm của từ. D. esteem /ɪˈstiːm/: từ này có trọng âm rơi vào âm tiết thứ hai. Vì theo quy tắc trọng âm ưu tiên rơi vào  nguyên âm dài /iː/. => Đáp án D có trọng âm rơi vào âm tiết thứ hai. Các đáp án còn lại có trọng âm rơi vào âm tiết đầu.   Câu 5: Đáp án A Kiến thức về thì của động từ và sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ * Theo quy tắc, khi chủ ngữ của câu có dạng “ N1 of N2” thì động từ chính của câu sẽ chia theo “N1”.   Xét trong câu, vì “N1” tương  ứng với cấu trúc  ở  đây là “ people’s level”­  ở  dạng số  ít nên động từ  chính trong câu sẽ chia số ít. Do đó, ta loại B, D. * Vì động từ  “improve” vừa là một ngoại động từ, vừa là một nội động từ  nên ta sẽ  không bao giờ  chia  ở thể bị động cho nó, bởi khi là một nội động từ  thì nó đã mang nghĩa là “được cải thiện, được   cải tiến hay trở nên tốt đẹp hơn”. Tạm dịch: Nhờ việc học tập suốt đời, mức độ nhận thức của con người đã được cải thiện đáng kể. Cấu trúc cần lưu ý: ­Thanks to sb/sth: nhờ có, nhờ vào ai hay cái gì ­Raise/improve one’s awareness: nâng cao, cải thiện nhận thức của ai  Câu 6: Đáp án C Kiến thức về giới từ đi với danh từ *Ta có các cấu trúc với “difference”: ­ Difference between sth and sth: sự khác nhau giữa cái gì và cái gì ­ Difference among sth: sự khác nhau giữa những cái gì (từ 3 đối tượng trở lên) ­ Difference in sth: sự khác nhau về số lượng giữa những cái gì hoặc trong vấn đề gì (giá cả, nhiệt độ, …) và “difference” ở đây là danh từ không đếm được ­ Difference of sth: sự bất đồng giữa mọi người (trong quan điểm, niềm tin,…) và “difference” ở đây là   danh từ đếm được *Xét về nghĩa và căn cứ vào mạo từ “a” trước “difference” nên chỉ có thể chọn C. Tạm dịch: Một khoảng cách thế hệ là một sự bất đồng trong quan điểm giữa một thế hệ này và một   thế hệ khác khi xét về niềm tin, chính trị, hoặc giá trị.  Trang 10
  11. Câu 7: Đáp án A Kiến thức về cụm từ cố định và từ cùng trường nghĩa A. controversy /kənˈtrɒvəsi/ (n): cuộc tranh luận, tranh cãi B. argument /ˈɑːrɡjumənt/ (n): cuộc thảo luận, tranh luận C. contention /kənˈtenʃən/ (n): sự bất đồng, ganh đua, tranh cãi D. debate /dɪˈbeɪt/ (n): cuộc tranh luận, thảo luận Ta có cụm: Spark controversy: gây ra cuộc tranh cãi gay gắt Tạm dịch: Một chương trình truyền hình mới đã gây ra tranh cãi gay gắt bởi đã nêu ra mặt tích cực   của việc bỏ học đại học. Cấu trúc cần lưu ý: Drop out (of sth) (phr.v): bỏ, từ bỏ làm gì trước khi hoàn thành  Câu 8: Đáp án B Kiến thức về từ loại A. lead /liːd/ (v/n): kiểm soát, lãnh đạo, dẫn đầu; sự chiến thắng, sự dẫn dắt B. leading /ˈliːdɪŋ/ (a): có tầm quan trọng hàng đầu C. led /led/: là dạng quá khứ đơn và quá khứ phân từ của “lead” D. leader /ˈliː.dər/ (n): nhà lãnh đạo, người đứng đầu; người chiến thắng (cuộc thi) *Vị trí cần điền là một tính từ để bổ nghĩa cho danh từ đứng sau nó. Tạm dịch: Singapore là một ví dụ điển hình cho một thành phố  thông minh, và nó luôn không ngừng  tiến hóa trong “bộ não thành phố” của mình, một xương sống của công nghệ  được sử  dụng để  giúp  kiểm soát ô nhiễm, giám sát giao thông, phân bổ bãi đậu xe và giao tiếp với những người dân.  Câu 9: Đáp án C Kiến thức về cụm từ cố định *Ta có cụm từ: ­ Break even: hòa vốn (không kiếm được thêm lợi nhuận mà chỉ  đủ  để  chi trả  cho tiền vốn đã chi ra  để kinh doanh hay làm gì) ­ Tough competition: cuộc canh tranh gay gắt Tạm dịch: Mặc dù có sự  cạnh tranh gay gắt trong lĩnh vực này, nhưng cửa hàng nhỏ  của chúng tôi  cũng đã có thể xoay xở được để hòa vốn ngay từ năm đầu tiên đi vào hoạt động. Cấu trúc cần lưu ý: ­Manage to do sth: xoay xở để làm gì ­In operation: đi vào hoạt động như bình thường  Câu 10: Đáp án A Trang 11
  12. Kiến thức về cấu trúc  Cấu trúc: It + is/was + Adj + for sb + to do sth: thật…..cho ai để làm gì Tạm dịch: Dưới một môi trường cạnh tranh và áp lực cao như  vậy, thật khó cho con người để  cân   bằng cuộc sống. Cấu trúc cần lưu ý: Under (high) pressure: chịu/dưới áp lực (cao)  Câu 11: Đáp án C Kiến thức về cấu trúc từ vựng A. allow /əˈlaʊ/ (v): (+sb to do sth) cho phép ai làm gì  B. grant /ɡrænt/ (v): (+sb sth) cho phép ai điều gì (thường là sự cho phép hợp pháp cho yêu cầu làm gì) C. entitle /ɪnˈtaɪtəl/ (v): (+sb to sth/do sth) cho ai quyền làm gì hay có cái gì D. credit /ˈkredɪt/ (v): (sth to sth/sb) tin rằng, quy cái gì cho ai/cái gì * Vì phía sau chỗ trống là “ sb to sth”, cần từ  mang nghĩa là “cho phép ai có quyền có thứ  gì” nên ta   chọn C. Tạm dịch: Vé này cho bạn có quyền có một bữa ăn miễn phí ở của hàng mới của chúng tôi.  Câu 12: Đáp án B Kiến thức về giản lược mệnh đề cùng chủ ngữ * Khi hai vế đồng chủ ngữ, thì ta có thể giản lược mệnh đề theo quy tắc sau: ­ Nếu động từ   ở vế  rút gọn  ở  thể chủ  động, thì ta bỏ  chủ  ngữ  và thay bằng Ving (liên từ  có thể  bỏ  hoặc không tùy theo từng trường hợp) ­ Nếu động từ ở vế rút gọn ở thể bị động, thì ta bỏ chủ ngữ, bỏ động từ “tobe” và giữ nguyên động từ  chính ở dạng Vp2 * Xét trong câu, vì động từ “publish” nên ta giản lược theo trường hợp thứ hai, đưa về dạng Vp2 Tạm dịch: Được xuất bản vào thời điểm như thế, tác phẩm của anh ta đã thu hút được rất nhiều sự  chú ý. *Note: ­ Dùng dạng “Being Vp2” khi vế  rút gọn có chứa liên từ  là các giới từ  không bỏ  đi khi giản   lược như  “after/before/….”và ngữ  cảnh câu  ở  thì hiện tại. Còn nếu  ở  quá khứ  thì dùng “having been   Vp2” nếu muốn nhấn mạnh vế rút gọn xảy ra trước vế còn lại trong quá khứ ­ Dùng dạng “To be Vp2” khi muốn nói ý chỉ mục đích “để được…..thì.......phải…..” Cấu trúc cần lưu ý: Attract (much) attention: thu hút (nhiều) sự chú ý  Câu 13: Đáp án A Kiến thức về mạo từ Trang 12
  13. * Theo quy tắc mạo từ: ­ Dùng “the” cho danh từ đã xác định với cả người nói và người nghe ­ Dùng “a/an” cho danh từ chung chưa xác định và danh từ đó đồng thời là danh từ đếm được số ít * Xét trong câu, vì danh từ  “transition”  ở  đây chưa xác định nên loại C. Mệnh đề  quan hệ  “that are   more…..wasteful” chỉ là mệnh đề bổ nghĩa cho danh từ “cities” * Danh từ “transition” là danh từ đếm được số  ít, sau chỗ  trống là tính từ  “smooth” bắt đầu bởi một   phụ âm nên ta dùng “a” Tạm dịch: Có thể nói rằng tương lai của chúng ta trên hành tinh này phụ thuộc vào một bước chuyển   dịch nhịp nhàng sang những thành phố nơi mà cuộc sống sẽ hiệu quả hơn và bớt lãng phí hơn. Cấu trúc cần lưu ý: Rest on/upon sth (phr.v): dựa trên hoặc cần đến để  trở  thành hiện thực (đặc biệt dựa trên niềm tin,  quan niệm, thực tế,…)  Câu 14: Đáp án B Kiến thức về câu ước * Theo cấu trúc điều ước: ­Ước ở quá khứ: S +wish (es) + S +had + Vp2+….. ­Ước ở hiện tại: S +wish (es) + S + V (quá khứ đơn)+….. ­Ước ở tương lai: S + wish (es) + S + would/could + Vo+…. => Theo cấu trúc ta loại A *Vì “throw rubbish” là một hành động được thực hiện không có dấu hiệu cụ thể ở hiện tại nên nó chỉ  có thể hoặc là đã diễn ra trong quá khứ hoặc là sẽ  diễn ra trong tương lai, do đó không thể  dùng cấu  trúc điều ước ở hiện tại, loại C * Căn cứ vào nghĩa ta chọn B Tạm dịch: Tôi mong là bạn sẽ không còn vứt rác ra cửa ô tô như vậy nữa.  Câu 15: Đáp án D Kiến thức về cụm từ cố định A. singular /ˈsɪŋɡjələr/ (a): bất thường, lạ thường, (ngôn ngữ học) ở số ít B. individual /ˌɪndɪˈvɪdʒuəl/ (a): thuộc về cá nhân, từng người một C. single /ˈsɪŋɡəl/ (a): duy chỉ một; độc thân (chưa kết hôn) D. only /ˈoʊnli/ (a): duy nhất, chỉ có một *Cụm từ: Only child (coll): con một, đứa con duy nhất trong nhà, không có anh chị em ruột Tạm dịch: Tất cả những người bạn của Sarah đều có những người anh chị em, nhưng riêng cô ấy lại   là con một.  Câu 16: Đáp án B Trang 13
  14. Kiến thức về cụm từ cố định A. regardless of sth/doing sth: bất chấp; không quan tâm, không chú ý đến cái gì B. in spite of sth/doing sth: mặc dù C. in case of sth/doing sth: phòng khi, phòng trường hợp D. instead of sth/doing sth: thay vì Cụm từ: In spite of oneself: ai đó làm gì mà không có chủ định hay cố gắng để làm Tạm dịch: Niềm hạnh phúc lớn nhất trong cuộc sống là việc có thể tin chắc rằng chúng ta được yêu   thương – được yêu vì chính bản thân chúng ta, hay nói đúng hơn, ngẫu nhiên chúng ta được yêu   thương mà không hề có bất kỳ chủ định nào. Cấu trúc cần lưu ý: ­Or rather: hay nói đúng hơn là  Câu 17: Đáp án C Kiến thức về cấu trúc song song Nhận thấy ở đây cần có sự tương xứng trong cấu trúc “from….to…”. Vì sau “from” là một “Ving” nên  sau “to” cũng cần một “Ving” để đảm bảo cấu trúc song song. Tạm dịch: Tự lập là một sự kết hợp của nhiều thứ khác nhau từ việc tự dạy chính mình những điều  mới mẻ đến việc tự mình dấn thân vào một cuộc phiêu lưu, mạo hiểm. Cấu trúc cần lưu ý: Embark on/upon sth (phr.v): bắt đầu, bắt tay, lao vào, dấn mình vào làm gì lớn, quan trọng  Câu 18: Đáp án C Kiến thức về cụm từ cố định Cụm từ: Put (sth) into use: thực thi để  cho cái gì phát huy tác dụng bằng cách cho nó đi vào sử  dụng hay hoạt động thực hiện chức năng Tạm dịch: Ian đã không hề gặp chút khó khăn nào khi thực thi những kế hoạch hoàn hảo mà bạn bè  anh ta đã chuẩn bị cho anh ta. Cấu trúc cần lưu ý: ­Have (no) difficulty in sth/doing sth: (không) gặp khó khăn trong việc làm gì ­Prepare for sb/sth: chuẩn bị cho ai hay cái gì  Câu 19: Đáp án A Từ đồng nghĩa – kiến thức về cụm động từ Tạm dịch: Đó là một vấn đề quá nghiêm trọng đến nỗi mà tôi không còn sự lựa chọn nào khác ngoài  việc yêu cầu cảnh sát đến giúp đỡ. =>Call in sb (phr.v): yêu cầu ai đó đến giúp đỡ một tình huống đặc biệt nào đó Trang 14
  15. = A. ask the police to come and help: yêu cầu cảnh sát đến và giúp đỡ Các đáp án còn lại: B. phone to say where we are: gọi điện và nói chúng tôi đang ở đâu  C. ask the police to come to a particular place: yêu cầu cảnh sát đến một nơi đặc biệt D. order the police by phone: gọi điện chỉ dẫn cho cảnh sát  Câu 20: Đáp án C Từ đồng nghĩa – kiến thức về từ vựng Tạm dịch: Một vị chỉ  huy không có tính quyết đoán thì không thể  dành được sự  tin tưởng của quân   mình. => Indecisive /ˌɪndɪˈsaɪsɪv/ (a): do dự, lưỡng lự, không quả quyết, không dứt khoát Xét các đáp án: A. slow /sloʊ/ (a): chậm chạp, đần độn B. determined /dɪˈtɜːrmɪnd/ (a): quyết tâm, quả quyết làm gì C. hesitant /ˈhezɪtənt/ (a): lưỡng lự, không chắc chắn D. reliant /rɪˈlaɪənt/ (a): đáng được in cậy, tín nhiệm; dựa vào, trông cậy vào Cấu trúc cần lưu ý: ­Be (un)likely to do sth: (không) có khả năng làm gì ­ Win the confidence: dành được, có được sự tự tin, tin tưởng  Câu 21: Đáp án B Từ trái nghĩa – kiến thức về thành ngữ Tạm dịch: Cha tôi đã lớn lên trong nghèo đói, nên trọng tâm tập trung duy nhất của ông là phải cho  con cái mình mọi cơ hội trong cuộc sống mà ông đã từng bỏ lỡ. =>Be as poor as a church mouse/mice: nghèo xơ xác Xét các đáp án: A. look like million dollars (idm): trông rất lộng lẫy, hấp dẫn B. be born with a silver spoon in one’s mouth (idm): được sinh ra trong một gia đình giàu có; sướng từ  trong trứng sướng ra C. be short of cash: kẹt tiền, thiếu tiền D. be very poor: rất nghèo khổ Cấu trúc cần lưu ý: ­Grow up (phr.v): lớn lên, trưởng thành ­Miss out (on) (phr.v): bỏ lỡ cơ hội/việc tận dụng cơ hội gì  Câu 22: Đáp án B Trang 15
  16. Từ trái nghĩa – kiến thức về từ vựng Tạm dịch: Truyền thông đại chúng cái mà đã chứng minh được nó là một phương tiện giao tiếp hiệu   quả đã giúp thu hẹp khoảng cách giữa những người xa cách nhau. =>Efficient /ɪˈfɪʃənt/ (a): hiệu quả Xét các đáp án: A. inadequate /ɪnˈædɪkwət/ (a): không thích hợp, không thích đáng B. ineffective /ˌɪnɪˈfektɪv/ (a): không hiệu quả C. incapable /ɪnˈkeɪpəbl/ (a): (+of) không thể làm gì D. impotent /ˈɪmpətənt/ (a): bất lực, yếu đuối; không có hiệu lực, ảnh hưởng Cấu trúc cần lưu ý: Narrow the gap: thu hẹp khoảng cách  Câu 23: Đáp án C Chủ đề về HOME LIFE Kiến thức về từ vựng A. custom /ˈkʌs.təm/ (n): phong tục, tập quán B. tradition /trəˈdɪʃn/ (n): truyền thống C. notion /ˈnoʊʃn/ (n): quan niệm, niềm tin, ý tưởng hoặc sự hiểu biết về cái gì D. trend /trend/ (n): xu hướng, phương hướng Tạm dịch: “The first thing that is included in the “living together” (1)___________ is the expected good  relations with your family.” (Điều đầu tiên được bao gồm trong quan niệm “sống chung” là niềm mong đợi về  các mối quan hệ   tốt đẹp trong gia đình bạn.)  Câu 24: Đáp án D Kiến thức về từ loại A. equal /ˈiːkwəl/ (a): công bằng, đồng đều B. equalize /ˈiːkwəlaɪz/ (v): làm cho công bằng, làm cho bằng nhau (về số lượng, kích cỡ,…) C. equality /iˈkwɒləti/ (n): sự công bằng, đồng đều D. equally /ˈiːkwəli/ (adv): một cách đồng đều nhau, như nhau; tương tự Vị trí cần điền là một trạng từ để bổ nghĩa cho động từ “share” nên ta chọn D. Tạm dịch: “Lots of people think that everyone should share the housework (2)________, but in many  homes parents do most of it.” (Nhiều người nghĩ rằng mỗi thành viên nên chia sẻ  việc nhà một cách đồng đều cho nhau, nhưng   trong nhiều gia đình thì cha mẹ làm hầu hết mọi việc.)  Câu 25: Đáp án A Trang 16
  17. Kiến thức về liên từ A. In addition: thêm vào đó B. However: tuy nhiên C. In contrast: trái lại, trái với D. In case: phòng khi; trong trường hợp Tạm dịch: “To certain minds, many families can’t share the housework whereas they should try it. In  fact, sharing the housework equally is not very possible because of the families’ timetable. So, it is  somehow   believed   that   children   and   parents   must   do   things   together.   For   this   they   can   establish   a  housework   planning.   (3)_________,   housework’s   contributions   of   the   teenager   make   him   more  responsible.” (Theo nhiều quan điểm nhất định, nhiều gia đình không thể chia sẻ việc nhà cho nhau trong khi lẽ ra   họ nên làm vậy. Trên thực tế, chia sẻ việc nhà một cách đồng đều giữa các thành viên là điều dường   như  không thể bởi vì thời gian biểu của các gia đình. Do đó, theo cách nào đó người ta tin rằng con   cái và cha mẹ phải cùng nhau làm mọi việc. Để làm được điều này họ có thể thiết lập một kế hoạch   cho công việc nhà cửa. Thêm vào đó, những đóng góp trong việc nhà của thanh thiếu niên cũng làm   cho họ trở nên có trách nhiệm hơn.) Vì hai đoạn văn nối với nhau có ý tưởng trợ, bổ sung lẫn nhau nên ta chọn A.  Câu 26: Đáp án C Kiến thức về đại từ chỉ định Xét cấu trúc câu: “According to researchers, teenagers should share the housework because (4) _______ will help them  when they have to establish their own family in the future.” (Theo các nhà nghiên cứu, thanh thiếu niên   nên sẻ  chia việc nhà cho nhau bởi vì điều đó sẽ  giúp ích cho họ  khi họ  phải lập gia đình riêng cho   mình trong tương lai.) Nhận thấy câu có ba vế có chủ vị rõ ràng được nối với nhau bởi hai liên từ là “because” và “when”. Do   đó đây không phải dạng đại từ quan hệ nên loại A, D. Vị trí cần điền là một đại từ  chỉ  định để  thay  thế cho mệnh đề phía trước “teenagers should share the housework”. Người ta dùng đại từ  chỉ định “that” để  thay thế  cho điều đã nói phía trước khi họ  không muốn lặp  lại câu đó bởi sẽ làm câu nói lủng củng, rườm rà.  Câu 27: Đáp án D Kiến thức về từ vựng Xét các đáp án: A. likely /ˈlaɪkli/ (adv) = probably: có thể, có khả năng xảy ra hoặc trở thành hiện thực B. probably /ˈprɑːbəbli/ (adv): có thể, có khả năng xảy ra hoặc trở thành hiện thực Trang 17
  18. C. auspiciously /ɔːˈspɪʃəsli/ (adv): có khả năng thành công trong tương lai D. possibly /ˈpɒsəbli/ (adv): có thể (ở mức độ không chắc chắn) Người ta dùng “possibly” đi với “can (’t)/could(n’t)” trong câu để nhấn mạnh khả năng cái gì có khả  năng/không có khả năng làm gì. Tạm dịch: “It can be (5) ___________ concluded that many parents don’t really prepare their children  for future, because they don’t stimulate them to learn how to run a house.” (Có thể kết luận rằng nhiều cha mẹ không thực sự chuẩn bị cho tương lai con cái họ, bởi vì họ không   khích lệ con cái mình học cách làm như nào để quán xuyến việc nhà.) Cấu trúc cần lưu ý: ­Stimulate sb to do sth: khích lệ, kích thích ai làm gì ­Run a house: quán xuyến việc nhà  Câu 28: Đáp án C Kiến thức về câu bị động Tạm dịch: Những thứ mà cha mẹ làm được thì cũng sẽ có khả  năng được chuyển nhượng sang cho   con cái họ (con cái cũng có thể làm được) thông qua quá trình học hỏi. Vị  trí cần điền là một dạng “To be Vp2” của động từ “transfer” bởi theo nghĩa thì nó ở thể  bị  động.   Bởi đó có cấu trúc “be likely to do sth: có khả  năng làm gì”, khi động từ   ở  thể  bị  động ta dùng “be   likely to be done” =>Đáp án C (to transfer ­> to be transferred)  Câu 29: Đáp án A Kiến thức về câu chẻ Cấu trúc câu chẻ: It + is/was + [thành phần nhấn mạnh] + that/who+ ….. Vì thành phần nhấn mạnh trong câu là “the shop”, nên ta phải có giới từ  phía trước là “in the shop”,   bởi hành động “bought” là hành động “mua áo sơ mi và đồ đồ phụ tùng tại cửa hàng” chứa không phải   “mua cửa hàng” Tạm dịch: Chính tại cửa hàng gần trường tôi nơi tôi đã mua những chiếc áo sơ  mi và đồ  phụ  kiện   này. =>Đáp án A (was the shop ­> was in the shop)  Câu 30: Đáp án D Kiến thức về từ vựng Tạm dịch: Người ta nói rằng những kĩ năng sống tốt này sẽ khiến cho những người trẻ trở nên tự tin  hơn. Lưu ý hai tính từ sau: Trang 18
  19. ­Confidential /ˌkɑːnfɪˈdenʃl/ (a): bí mật, điều thầm kín ­Confident /ˈkɑːnfədənt/ (a): tự tin =>Đáp án D (confidential ­> confident)  Câu 31: Đáp án D Câu nào trong các câu sau có thể là chủ đề chính của đoạn văn? A. Cuộc đổ bộ thành công lên Mặt Trăng. B. Sự lo lắng cho việc mất mát các phi hành gia trên chuyến bay đến Mặt Trăng. C. Sự chuẩn bị cho thành công không thể tin được của các phi hành gia. D. Bài phát biểu được chuẩn bị cho việc đổ bộ lên Mặt Trăng thất bại. Căn cứ vào thông tin đoạn 1: Probably the most potent document from those preparations is the speech that would have been used to  hail the bravery of the astronauts as they were left to their death on the Moon. (Có lẽ  tài liệu có sức  thuyết phục nhất trong những sự chuẩn bị đó là bài phát biểu mà sẽ  được sử  dụng để  tôn vinh lòng   dũng cảm của các phi hành gia vì họ đã hi sinh trên Mặt Trăng). Câu 32: Đáp án A Cụm từ “tucked away” trong đoạn 2 có nghĩa là __________. A. lưu trữ, cất giữ  B. bỏ đi  C. loại bỏ  D. mở ra Từ đồng nghĩa: tuck sth away (put sth in a private, safe place) = store The document was hidden for many years – unused, it was "quietly tucked away into the record" after  the astronauts returned home, as the National Archive that now holds it notes. (Tài liệu đó đã được giấu   trong nhiều năm – chưa từng được sử dụng, nó được cất giữ lặng lẽ trong hồ sơ sau khi các phi hành   gia trở về nhà, và Cục lưu trữ quốc gia đang cất giữ nó).  Câu 33: Đáp án C Từ “they” trong đoạn 3 đề cập đến từ gì? A. Neil Armstrong, Buzz Aldrin và Michael Collins B. Buzz Aldrin và Michael Collins C. Neil Armstrong và Buzz Aldrin  D. Neil Armstrong và Michael Collins Căn cứ vào thông tin đoạn 3: It was prepared in the case that the astronauts and their moon lander failed to get back to the main craft   that was floating around in the Moon's orbit ready to bring them home, and contained Neil Armstrong and  Buzz Aldrin's colleague Michael Collins. In that case, it was most likely that those pioneering explorers  Trang 19
  20. would not lose their lives in a single spectacular moment. Instead, they would most likely be stranded,  stuck 250,000 miles from Earth with no way of getting back home. (Bài phát biểu được chuẩn bị  trong trường hợp các phi hành gia và tàu đổ  bộ  Mặt Trăng không thể   quay trở lại tàu chính, cái mà vẫn đang di chuyển theo quỹ đạo quanh Mặt Trăng để sẵn sàng đưa họ   về  nhà và đang mang cả  đồng nghiệp của Neil Armstrong và Buzz Aldrin là Michael Collins. Trong   trường hợp đó, có khả  năng là những nhà thám hiểm tiên phong này sẽ  không mất mạng ngay. Thay   vào đó, họ có thể bị mắc kẹt ở một nơi cách xa Trái Đất 250,000 dặm mà không có cách nào quay về   nhà). Như vậy người có thể bị kẹt lại là 2 phi hành gia Neil Armstrong và Buzz Aldrin, vì chỉ có 2 người này  đổ bộ lên Mặt Trăng.  Câu 34: Đáp án D Theo đoạn văn, câu nào sau đây là không đúng? A. Tác giả của bài phát biểu đã công khai nó với công chúng. B. Có một phi hành gia ở trên tàu chính trong khi các phi hành gia khác đổ bộ lên Mặt Trăng. C. Nếu các phi hành gia không thể quay trở lại tàu chính, họ có thể sẽ chết vì đói hay tự tử. D. Lễ tang được dự định tổ chức cho các nhà phi hành gia đã từng được tổ chức vài lần trước đây. Căn cứ vào các thông tin sau: After it was read, the two astronauts would be given a ceremony something like the burial at sea, but one  entirely without precedent. (Đoạn 2) (Sau khi bài phát biểu được đọc, hai nhà du hành vũ trụ sẽ được   tổ chức một lễ tang ngoài biển, điều chưa từng xảy ra trước đây). But over time it became public, after being revealed by the man who wrote it, and is now available for the   public to read. (Đoạn 2) (Tuy nhiên qua nhiều năm nó đã được công khai, sau khi được công bố  bởi   chính tác giả của nó, và giờ nó có sẵn cho mọi người đọc). It was prepared in the case that the astronauts and their moon lander failed to get back to the main craft   that was floating around in the Moon's orbit ready to bring them home, and contained Neil Armstrong and  Buzz Aldrin's colleague Michael Collins. (Đoạn 3) (Bài phát biểu được chuẩn bị trong trường hợp các   phi hành gia và tàu đổ bộ Mặt Trăng không thể quay trở lại tàu chính, cái mà vẫn đang di chuyển theo   quỹ  đạo quanh Mặt Trăng để  sẵn sàng đưa họ  về  nhà và đang mang cả  đồng nghiệp của Neil   Armstrong và Buzz Aldrin là Michael Collins.) "If they couldn't get back safely, they'd have to be abandoned on the moon, left to die there," speechwriter  William Safire said in 1999. "The men would either have to starve to death or commit suicide."  (Đoạn 3)   (“Nếu họ  không thể  trở  về  an toàn, họ  sẽ  bị  bỏ  lại  ở  Mặt Trăng đến chết”, tác giả  bài phát biểu   William Safire nói năm 1999. “Những người đàn ông đó hoặc là sẽ chết vì đói, hoặc sẽ phải tự tử”).  Câu 35: Đáp án B Trang 20
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2