
TNU Journal of Science and Technology
229(12): 352 - 361
http://jst.tnu.edu.vn 352 Email: jst@tnu.edu.vn
DEVELOPING COHERENT SPEECH FOR 5-6 YEAR-OLD CHILDREN
THROUGH ACTIVITIES OF FAMILIARIZATION WITH STORY WORKS
IN PRESCHOOLS IN ETHNIC MINORITY AREAS
Tran Thi Nhung*, Trieu Ngoc Anh
TNU - University of Education
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received:
14/8/2024
This study aims to analyze the current situation and propose measures to
develop coherent speech for 5-6 year-old children by activities to
familiarization with story work in preschools in ethnic minority areas. We
surveyed 27 kindergarten teachers of 5-6 year-old; and 45 children 5-6
year-old in two preschools in ethnic minority areas in Bac Kan province.
Research results show that most teachers are correctly aware of the role
and meaning of developing coherent speech with 5-6 year-old children in
preschool. However, the current organizational situation and
organizational methods still have certain limitations. Based on an analysis
of the current situation, we propose 3 measures to develop coherent
speech for 5-6 year-old children through activities to familiarize children
with story works in preschools in ethnic minority areas. The results of
this article help researchers and preschool teachers better understand the
current state of coherent speech development for 5-6 year-old children
through activities to familiarization with story work in preschools in
ethnic minority areas. From there, preschool teachers can apply these
measures in language development for children in preschool.
Revised:
26/9/2024
Published:
26/9/2024
KEYWORDS
Coherent speech
Preschool
Children 5-6 year-old
Familiarization with story work
Ethnic minority area
PHÁT TRIỂN LỜI NÓI MẠCH LẠC CHO TRẺ 5-6 TUỔI
THÔNG QUA HOẠT ĐỘNG LÀM QUEN VỚI TÁC PHẨM TRUYỆN
Ở TRƯỜNG MẦM NON VÙNG DÂN TỘC THIỂU SỐ
Trần Thị Nhung*, Triệu Ngọc Ánh
Trường Đại học Sư phạm - ĐH Thái Nguyên
THÔNG TIN BÀI BÁO
TÓM TẮT
Ngày nhận bài:
14/8/2024
Nghiên cứu này nhằm mục đích phân tích thực trạng và đề xuất biện
pháp phát triển lời nói mạch lạc cho trẻ 5-6 tuổi thông qua hoạt động làm
quen với tác phẩm truyện ở trường mầm non vùng dân tộc thiểu số.
Chúng tôi khảo sát 27 giáo viên khối mẫu giáo 5-6 tuổi; 45 trẻ 5-6 tuổi ở
hai trường mầm non vùng dân tộc thiểu số tỉnh Bắc Kạn. Kết quả nghiên
cứu cho thấy đa số giáo viên đã nhận thức đúng về vai trò, ý nghĩa của
phát triển lời nói mạch lạc cho trẻ 5-6 tuổi ở trường mầm non. Tuy nhiên,
thực trạng tổ chức hoạt động và phương pháp tổ chức còn những hạn chế
nhất định. Trên cơ sở phân tích thực trạng, chúng tôi đề xuất 3 biện pháp
nhằm phát triển lời nói mạch lạc cho trẻ 5-6 tuổi thông qua hoạt động
cho trẻ làm quen với tác phẩm truyện ở trường mầm non vùng dân tộc
thiểu số. Kết quả bài báo này giúp nhà nghiên cứu và giáo viên mầm
non hiểu rõ hơn về thực trạng phát triển lời nói mạch lạc cho trẻ 5-6 tuổi
thông qua hoạt động làm quen với tác phẩm truyện ở trường mầm non
vùng dân tộc thiểu số. Từ đó giáo viên mầm non có thể vận dụng những
biện pháp này trong phát triển ngôn ngữ cho trẻ ở trường mầm non.
Ngày hoàn thiện:
26/9/2024
Ngày đăng:
26/9/2024
TỪ KHÓA
Lời nói mạch lạc
Mầm non
Trẻ em 5-6 tuổi
Làm quen với tác phẩm truyện
Vùng dân tộc thiểu số
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.10939
* Corresponding author. Email: nhungtt@tnue.edu.vn